- Ble medlem
- 12.01.2005
- Antall liker
- 7
Om man spiser få ganger om dagen vil man få større variasjoner i blodsukker etc. enn om man spiser mange ganger om dagen. Videre vil forbrenningen holdes jevnere ved flere måltider om dagen.zed skrev:Å spise 4 ganger daglig,....kan være farlig for dem som ønsker å gå ned i vekt. I så fall man må være ganske forsiktig med mengder. Frukt, yogurt har mye kcal og må tas forsiktig. Kokt gulrot har veldig høy GI.
Mengder og sammensetning må man passe på uansett, og de akkumulerte mengdene av mat over tid vil alltid måtte balanseres med hva kroppen forbruker over tid.
Å spise få ganger i løpet av en dag kan kanskje høres smart ut, siden det er grenser for hvor mye man klarer å spise til hvert måltid, men faktum er at man neppe klarer å spise 3 eller færre måltider i løpet av et døgn uten å få perioder i løpet av dagen med slapphetsfølelse eller sultfølelse, med det resultatet at man spiser ukontrollert mellom måltidene.
Jeg vil hevde at å legge opp til kun 3 måltider eller færre i løpet av en dag er en mer feilslått strategi for å gå ned i vekt enn å dele opp dagen i flere større og mindre måltider som man planlegger innholdet av.
Personlig har jeg planlagt 5 måltider (3 hovedmåltider og 2 mellommåltider) på vanlige dager. Dersom jeg trener vil jeg som regel passe inn noe ekstra småmåltider også før og etter trening i tillegg til disse andre måltidene.
Det er ingenting farlig med dette.