Ja - jeg slanker meg!;D ;D

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Helt rått!

Synes selv jeg var flink i dag, med først 3 timers sykkel/skogstur med kone og barn, og deretter ca. 90 minutter løping i skogen, men 7 timer i den intensiteten der er meget, meget bra. Over 3 mil tilbakelagt i temmelig kupert terreng om jeg leser grafikken din rett?

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    :)Veldig kjekt med de kurvene. Digis er konge ;D OMF hvor liger vi idag med slanking? Jeg mener nå etter flere uker med hard trening? Har vi forlatet den magiske tallet 105?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.738
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Ja - jeg finner litt motivasjon i kurvene....man får et mye bedre inntrykk av intensiteten i en økt!

Roffe
    7 fjells turen var tøff. Jeg hang meg på en gjeng fra jobben som nok var litt bedre vant med dette enn meg. Også er det åpenbart en fordel å veie rundt 70kg når man klatrer. Jeg hang greit med nedover og i flatere terreng, men når det ble skikkelig bratt hadde jeg en signifikant drop "opplevd livskvalitet". Likefullt - vi fullførte sammen, og jeg tror ikke de andre hadde så veldig mye mer å gå de heller!

Jeg fikk det nok litt tøffere enn nødvendig med at jeg gikk på såpass tøfft som jeg gjorde. Opp Damsgårdsfjellet hadde jeg en økt på nærmere 30 minutter hvor jeg i lange perioder lå på makspuls! I tillegg var jeg nok ikke flink nok med mat/væskeinntak - så turen opp Ulriken ble også ganske tøff!

Vekten er like forbannet 105kg....Men jeg skal ta en fettprosentmåling - speilet tilsier at det ikke går i feil retning ihvertfall, og uansett så er den fysiske kapaisteten langt bedre.

Synses også det er litt gøy med disse lange turene. I ungdommen var jeg nok sprekere - men utholdenheten var dårlig....joggeturen på 2,2 mil forrige onsdag var gøy. 160-165 i puls oppfattes nesten som "rolig" tempo.

Men i dag må jeg karre meg ut på sykkel for å få littbevegesle i bena igjen...ble utrolig støl etter søndag - en ting er å komme seg 2400m oppover - beina lider faktisk mest av de 2400m man går nedover - bratt og steinete er vel de to viktigste stikkordene her!

mvh
    OMF

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    OMF skrev:
    ....Vekten er like forbannet 105kg....Men jeg skal ta en fettprosentmåling - speilet tilsier at det ikke går i feil retning ihvertfall, og uansett så er den fysiske kapaisteten langt bedre.

mvh
    OMF
    Bravo OMF,....en god føllelse i kropen er det som teller. Du har sikert hatt mye muskellmasse før du begynnte å trenne, og nå har du fått enda mer (tipper ca. 1-1,5 kg), og det er bra fordi det er nettopp muskler som skla forbrenne fett. Etter en stabilisering (105 kg) vil vekta en del gå ned igjenn, men deretter skal de stabiliseres igjenn og være der fast sittende som spikret. Nå er det viktig å fine balanse mellom matmengde og treningsmengde. Det er det som er vanskelig, men du må lige med maten i underskud. Du kan redusere muskelmasse i tillegg til fett, med å forbrenne proteiner som liger inne i muskler, men det vil jeg ikke anbefalle. Det vil gjøre trening enda vanskeligere. Vær tolmodig og vær fornøyd med vektreduksjon på 1 kg/mnd. Det er en reduksjon som står der nede og kommer ikke oppe så fort. 8)

Nå er det viktigst å jobbe med ballanse mellom maten og trening, fordi mann kan ikke slanke seg kun med trening, men ved spisebord.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.738
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Sov med pulsklokken i natt for å finne hvilepulsen..... ;D ;D

Den ligger på et sted mellom 45 og 50 - og det er vel ikke så verst...?

Mvh
    OMF

Wergeland

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Antall liker
    89
    Torget vurderinger
    1
    OMF skrev:

Mvh
    OMF
    Har egentlig ikke en dritt å si. Store individuelle variasjoner (men din er typisk innenfor normalen til en frisk person i god form.) Det er først når den begynner å endres at det betyr noe. Om den begynner å krype nedover er det et tegn på at du begynner å komme "i form".

2m

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Antall liker
    1.757
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    OMF skrev:

Mvh
    OMF
    Finne hvilepulsen du liksom..... 8)

O.J.B

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.11.2004
    Antall liker
    2
    Herlig OMF! Flott og inspirerende tråd.. Selv har jeg gått ned nøyaktig 20,4 kilo siden 25. Februar og tråden din har gitt meg inspirasjon og mye gode tips... Stå på!!

Mvh
    Ole

Ø

ØivindJ

Gjest
    Wow, det er et godt stykke forbi de første 3-4 kiloene som bare ramler av, av seg selv :)

BRA JOBBA, og gratulerer !

:)

O.J.B

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.11.2004
    Antall liker
    2
    ØivindJ skrev:
    Wow, det er et godt stykke forbi de første 3-4 som bare ramler av, av seg selv :)

Den meldinga var til OMF ikke sant? :)

Ø

ØivindJ

Gjest
    Var ment til Mr. Borgenvik :)

Gratulerer til OMF også, som er så godt i gang. :)

O.J.B

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.11.2004
    Antall liker
    2
    Jepp, OMF er meget flink... Er ikke lett å slutte å røyke OG gå ned 20 kilo i vekt.. Nå veier jeg 99 kilo, og er 191cm høy.. Skal ned til 90.. Da blir det bra... Hard trening er tingen! Kombinere Kondisjon, kosthold og styrketrening er tingen! :)

Mvh
    Ole..

O.J.B

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.11.2004
    Antall liker
    2
    Takk for oppmuntring til Øyvind.... Sorry OMF, skal ikke lage mer Off topic nå.. Du er meget flink iallefall! :D

Ø

ØivindJ

Gjest
    Borgenvik skrev:
    Hard trening er tingen!
    Kombinere Kondisjon, kosthold og styrketrening er tingen! :)
    Enig, enig. Alle tre må være på et visst nivå. Veldig fornøyd etter at jeg virkelig økte andelen proteiner i kosten (siste innlegg i Nyttårsforsett tråden).

Sorry OT... :-[ ;)

O.J.B

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.11.2004
    Antall liker
    2
    Mindre Kcal, mindre karbohydrater, men mer proteiner er tingen.. Kyllingfilet, Kalkunfilet, eller okse Indrefilet er fine saker, godt og sunt! :) Kombinere dette med trening gjør underverker! :)

2m

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Antall liker
    1.757
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    ØivindJ skrev:
    Wow, det er et godt stykke forbi de første 3-4 kiloene som bare ramler av, av seg selv :)

Gledesdreper...... ;) Er fremdeles blant de 3 - 4 kgene. Skal fra 90 til 80

O.J.B

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.11.2004
    Antall liker
    2
    God innstilling 2M! Lykke til med det!
    Husk at muskler forbrenner flere kalorier når man ikke trener eller er veldig aktiv.... Viktig å trene muskler også, pluss å innta B-vitaminer!

Ø

ØivindJ

Gjest
    2m skrev:
    Gledesdreper...... ;) Er fremdeles blant de 3 - 4 kgene. Skal fra 90 til 80
    Da er tida inne for å legge om kosten "skikkerlig" og fortsette fremgangen :)

OPP med protein inntaket. Litt mindre av alt annet. Se litt på gi-tallene på maten. Gi gjerne deg selv lov til å jukse litt med noe høy-gi mat en gang i døgnet.

Fungerer kjempefint her.
    Krever ganske lite planlegging og er lett å følge i lang tid.

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Jeg får vel skryte litt av meg selv, jeg også, da. Har de siste 11 månedene gått ned over 35 kg, og er nå egentlig i mål, som er å stabilisere under 95 kg (er under 95 kg nå). Skal ned under 93 kg før jeg starter stabiliseringsprosessen (da går man gjerne littegranne opp igjen, derfor vil jeg altså ned under 93 kg først).

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Hvordan har det gått OMF?

Var jo imponerende start du hadde her!

Ble skikkelig inspirert til å begynne trene igjen selv nå.Er ikke i noe særlig form her for tiden med vrang fordøyelse,dårlig blodsirkulasjon,for mye muskelsvinn osv.....men nå skal det pina meg bli en slutt på det.Jeg tar stafettpinnen!

Nå ble jeg skikkelig tent!

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.738
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    He he...her var den igjen ja...... ;D ;D

Joda, det har gått greit, eller egentlig går det vel bra! Jeg har funnet en del ting som virker greit for meg, men er fremdeles veldig glad i god mat og snop.

Er faktisk inne i en liten "slankeuke" igjen, og veide i dag tidlig 97,4 kg - men er da litt dehydrert så regner med at jeg nå har en stabil vekt på rett i underkant av 0,1 tonn.

Skal fremdeles ned 5-7 kg til, men nå begynner det faktisk å hjelpe. Har trent mer styrke også - så det er ingen grunn til å anta at jeg har blitt en pingle selv om jeg har gått ned noen kilo... ;D ;D

Mvh
    OMF

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Knall! :)

Toppers å høre.Kjør på!

Viktig å bruke fett som brensel til muskelbygging også,i stedet som kunn til brensel for forbrukt energi ved lange joggeturer o.l..Balanse her er supert.3 dager muskeltrening i uka,3 turer/mosjon i uka.Trenger ikke være overkill,da dreper man bare insatsviljen.Litt etter litt er bedre så kan man bli mer ekstrem etter hvert om man ønsker.Blodårer, hjertet,hjerne,muskler og muskelfester,sener og bindevev liker tillvenning.Sjokktrening er ikke noe god medisin for hverken sinn eller kropp.

Har trenet en del før men ble syk på et tidspunkt og mistet overskuddet og motivasjonen til det da dette innslo,men nå er jeg rede til å gi den "dørstokken" en real omgang med øksa for å si det sånn.Får håpe skaftet(viljen) holder... :)

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.807
    OMF skrev:
    Jeg har funnet en del ting som virker greit for meg, men er fremdeles veldig glad i god mat og snop.
    Som jeg har prøvd å si tidligere i denne tråden er det virkelig ikke noen motsigelse i å spise masse mat og snop som er sunt\slankende.

Er et matvrak selv, og begrenser aldri mattintaket. Holder dog idealvekt uten problem.

M

Morpheus

Gjest
    Har ikke lest gjennom alt her, men for å komme med noen tips. Ketolysekuren fungerer dersom man vil gå ned i vekt. Da kutter man så og si alt av karbohydrater. Hjernen er avhengig av sukker for å fungere og må da bruke fett som omdannes til sukker siden den ikke har karbohydrater tilgjengelig. Denne prosessen er veldig energikrevende og fører til vektap. Har nettopp mistet 5kg på 3 uker med denne metoden.

Her er aktuelle linker:
    http://www.nifes.no/index.php?page_id=329&article_id=2695

http://www.ketolyse.no/?group=1443&subgroup=1444&art=2002

http://forum.lavkarbo.no/

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.738
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Så er det på an igjen......

Målet er enkelt og greit....90 kg før 1 februar!

Mvh
    OMF

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    2.169
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    God nytt år og lykke til OMF :)
    Hva er planen din for å holde deg på måtet også etter februar? Hvordan skal du komme dit og hvor lang er veien?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.738
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Veien er ikke så fryktelig lang.....
    Mandag - 101,5 kg
    Tirsdag - 100 kg
    Onsdag 99,4 kg
    Torsdag 98,8 kg

Jeg har tenkt å kome meg til 90 ved å spise lite (droppe frokost, lunch og stort sett spise grønnsaker og salat til resten) og oppretthodle fysisk aktivitet!

Å holde vekten tror jeg nok ikke blir så store problemet....har vært relativt stabil nå i ca 1 år - dette til tross for at det har vært krevende med familieforøkelse, oppussing, jobbskifte osv - altså mindre tid til trening og lite hverdager!

Mvh
    OMF

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.046
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Første setning til Trondmegs tips på side 1 er alt som skal til. :)

Å droppe frokost, spise lite og trimme er jo helt feil. Spis 5-6 små måltider om dagen. Du vil bli overrasket at du vil ta av kilo med den metoden / livsstilen.

Glem ellers andre kurer med og uten ditt og datt. Det er bare en avsporing. Spis normal mat du liker i små mengder ofte. Godt for blodsukkeret ditt er det også. Du vil føle deg opplagt.

Du har tatt av et snaut halvkilo pr. måned i snart 2 år...

Gjør det mer behagelig, effektivt og levelig ved å endre "metode". :)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.738
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Griffenfeldt skrev:
    Du skal sulte deg ned i vekt? Droppe frokost og lunch?
    Vel - er egentlig ikke spesiellt sulten. Stabilt blodsukker! Føler meg i grunn piggere på jobb også!

Vi liker jo så ofte og henvise til middelhavslandene når det gjelder sunhet og helse - hvor mye spiser de der i løpet av dagen...?

Mvh
    OMF

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    OMF; å droppe frokost tror jeg vil virke mot sin hensikt. Det er noe med å få metabolismen på rett kurs om morgenen.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.311
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    OMF skrev:
    Griffenfeldt skrev:
    Vel - er egentlig ikke spesiellt sulten. Stabilt blodsukker! Føler meg i grunn piggere på jobb også!

Vi liker jo så ofte og henvise til middelhavslandene når det gjelder sunhet og helse - hvor mye spiser de der i løpet av dagen...?

Mvh
    OMF
    Tviler sterkt på at det er lurt å droppe lunsj og frokost.
    Men at de spiser annerledes er det ikke tvil om. Har selv tatt av 15 kilo og balanserer min diabetes med kosthold.
    Ingen medisin her. Inspirert av middelhavskosthold

Håvard

Edit, stygg skrivefeil

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.738
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Loevhagen skrev:
    Første setning til Trondmegs tips på side 1 er alt som skal til. :)

Å droppe frokost, spise lite og trimme er jo helt feil. Spis 5-6 små måltider om dagen. Du vil bli overrasket at du vil ta av kilo med den metoden / livsstilen.

Glem ellers andre kurer med og uten ditt og datt. Det er bare en avsporing. Spis normal mat du liker i små mengder ofte. Godt for blodsukkeret ditt er det også. Du vil føle deg opplagt.

Du har tatt av et snaut halvkilo pr. måned i snart 2 år...

Gjør det mer behagelig, effektivt og levelig ved å endre "metode". :)
    Nå er dette en hestekur for å komme ned de siste 10 kg. Litt fordi jeg vil bli fort ferdig med det......også synes jeg i grunn ikke det er så ille å gjøre det på denne måten....man ser fort resultater, og det er faktisk ikke spesiellt plagsomt...så jeg vil heller være 90kg 1 februar etter litt strev, en å "ta det over en lang en".....

Du skal spise veldig mange og små måltider skal du få lke stabilt blodsukker som man har både en slik lavkarbo diett.....

Mvh
    OMF

S

Stereo_Mono

Gjest
    Morpheus skrev:
    Har ikke lest gjennom alt her, men for å komme med noen tips. Ketolysekuren fungerer dersom man vil gå ned i vekt. Da kutter man så og si alt av karbohydrater. Hjernen er avhengig av sukker for å fungere og må da bruke fett som omdannes til sukker siden den ikke har karbohydrater tilgjengelig. Denne prosessen er veldig energikrevende og fører til vektap. Har nettopp mistet 5kg på 3 uker med denne metoden.

Her er aktuelle linker:
    http://www.nifes.no/index.php?page_id=329&article_id=2695

http://www.ketolyse.no/?group=1443&subgroup=1444&art=2002

http://forum.lavkarbo.no/
    Madamen er midt oppi denne i lavkarbo dietten i samråd med sin lege. Ned 7kg på 5 uker.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.854
    OMF skrev:
    Griffenfeldt skrev:

Mvh
    OMF
    Har da bodd der i noen år, og de fleste jeg kjenner spiser ofte men lite. Har ennå til gode å treffe noen som "sparer seg til middagen"...

Dessuten handler det mye om hvordan man spiser, og ikke bare hva. Grekernes lunsjtradisjon er nok bedre for deres helse enn for BNP.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    2.169
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    OMF; å droppe frokost tror jeg vil virke mot sin hensikt. Det er noe med å få metabolismen på rett kurs om morgenen.
    Mat og vekt er som musikk og hifi. Shit inn = Shit ut
    Hvis man forbrenner mer enn man putter i seg, så går man ned i vekt
    Hvis man forbrenner mindre enn man putter i seg, så går man opp i vekt

Å kutte at forkost kan være en måte å unngå dette på, så lenge man ikke tar igjen det tapte ved middagen ;)

Selv har jeg god erfaring med å latt kroppen forbrenne fett, i stede for sukker..

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.166
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Hvis du ikke er sulten på morgenen og blodsukkeret ditt er stabilt utover lunchtider, er vel kroppen din fornøyd. Muligens såpass fornøyd at det ikke spiller noen rolle om du spiser frokost eller Lunch. Med det mener jeg at vinningen går opp i spinningen. Hva med å droppe siste måltidet og begynne med frokost istedenfor? På den måten tror jeg du "sjokker" kroppen på en bedre måte.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    John_Harald skrev:
    Vidar P skrev:
    Mat og vekt er som musikk og hifi. Shit inn = Shit ut
    Hvis man forbrenner mer enn man putter i seg, så går man ned i vekt
    Hvis man forbrenner mindre enn man putter i seg, så går man opp i vekt

Å kutte at forkost kan være en måte å unngå dette på, så lenge man ikke tar igjen det tapte ved middagen ;)

Selv har jeg god erfaring med å latt kroppen forbrenne fett, i stede for sukker..
    Det der rimer ikke helt med hva jeg har lært om metabolisme John Harald. Mener du at det er vilkårlig når på døgnet man spiser ift søvnrytmen? I så fall hadde det vært interessant om du utdypet.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.046
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    En svoger har gått ned 30+ kilo på 1 år ved å trimme litt, men spise 5-6 måltid vanlig mat gjennom dagen. Just a thought.

Droppe frokost? Nope. Galskap. Spis frokost, og man er sulten i 11-tiden. Mao. så forbrenner kroppen mat. Ikke spis frokost så går kroppen på sparebluss, og vi vet hva det betyr; lagre den maten den får...

Lykke til uansett metode, OMF. :)

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.814
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Øke treningsmengden, og unngå overspising. Litt mindre poteter og brød, litt mer kjøtt, salat og grønnsaker. Drikk bedre vin, spis rikelig med egg, og finn flere måter å trene på. Jeg sykler på jobb, har gjort det i 5 år, og har begynt å løpe i tillegg. I sommer økte jeg treningsøktene med 20% uten å legge om kosthold, og mistet 12 kg på 6 måneder. Har ikke hatt den kroppsvekta siden jeg var 20. Fantastisk.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn