Ivaols hjemmekino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Du må vel sette lydkortet til å gi multichannel output?
    Lydkortet står med Atmos surround output. Fungerer via pc på lagret innhold, men ikke når det streames direkte i nettleseren. Med Netflix appen i Windows fungerer lyden i senter.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Etter mye knoting for å få Netflix, Viaplay, Disney+, NRK, Tv2 Sumo og Prime Video til å få skikkelig surroundlyd ut gav jeg opp og bestilte en Apple TV 4K. Nå fungerer lyd og bilde ved streaming helt topp. Virkelig verdt pengene!
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    339
    Antall liker
    1.057
    For få å få Dolby Amtos etc med pc må du laste ned Dolby Access ( app i MS store) og velge Dolby Atmos i Lydinstillinger,
    jeg hater det :) Så lurt med en Atv til det :)
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    For få å få Dolby Amtos etc med pc må du laste ned Dolby Access ( app i MS store) og velge Dolby Atmos i Lydinstillinger,
    jeg hater det :) Så lurt med en Atv til det :)
    Det ble gjort da det kom, men hjalp ikke på streamingen. Det er noe kødd ute og går der! Har brukt nok tid på det problemet som nå er løst 🎉
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Har luftet spørsmålet om neste skritt i hjemmekinoen og tykkere demping av hele bakveggen inkludert flyttbar demping foran døra ble foreslått. Det er absolutt mulig å gjennomføre men pga praktisk styr i hverdagen hvor kone og tre barn skal bevege seg inn og ut av rommet lar jeg det prosjektet ligge. Veldig bra innspill!

    Jeg er sikker på at det er mer å hente med fintuning av oppsettet som har aktiv drift og DSP. Leser, flikker og lytter, leser mer flikker litt til og lytter osv på repeat. Kommer ikke videre med mine kunnskaper så er på jakt etter noen som kan være med å justere en ettermiddag.

    Tips om noen jeg kan høre med, eller noen som melder seg? 😀
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    @TrompeteN Driver jo med slikt på si og har langt over snittet ører og forståelse av hva som skal til. Bruker du Audiolense så er han jo en racer på det også.

    Jeg skulle gjerne hjulpet, men det blir vel bare et hakk eller tre verre enn det som er, tenker jeg :LOL:
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    @TrompeteN Driver jo med slikt på si og har langt over snittet ører og forståelse av hva som skal til. Bruker du Audiolense så er han jo en racer på det også.

    Jeg skulle gjerne hjulpet, men det blir vel bare et hakk eller tre verre enn det som er, tenker jeg :LOL:
    Takk for tips coolio. Du er hjertelig velkommen! Jeg er bare en enkel mann oppvokst på en isolert øy så her er det lave mål å bryne seg mot 😄 Tar uansett kontakt med TrompetN på PM.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Retep driver vel også med kalibrering av kino-systemer? Mulig det går gjennom Mala Audio nå ....
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Fremdeles liv her, anlegget brukes mer enn jeg poster og det er jo fint.

    Gleder meg til Horten messa! Spesielt NNNN og Sigberg sine rom blir spennende å besøke!!
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    På nytt lenge siden oppdatering herfra. Kan heldigvis skrive som i forrige post at anlegget brukes flittig. Ungene til film og litt PS4, serier for meg og kona, og film/serier/musikk for meg.

    Har eksperimentert litt i det siste. Testet rørforsterker på topphornet, målemonster DAC og rør DAC. Ingen fordommer, gøy å teste! Ikke tvil om at rør gjør noe med lyden og i øvre mellomtone opplevdes som mer ørevennlig.

    Endte opp med en Topping PA5 til å drive topphornene. Meget bra.

    Topping Pre90 i stereo delen som nå gjør at det er mulig å høre på musikk helt utenom receiveren. Interessant øvelse å svitsje frem og tilbake.

    Bruker fremdeles Radian 951PB drivere på topphornene. Gir lyd fra 560hz til topps. Har den senere tid fundert mye på hva som vil være en oppgradering i forhold til dette. Beryllium er en dyr vei. Alternativt BMS 4592ND? Den kan vel deles både lavere, og samtidig gi mer i toppen pga to membraner/coax funksjonen. Noen med sterke meninger?
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    339
    Antall liker
    1.057
    Du får ta turen å høre hos meg 🙃. Fikk mine BMS 4592ND på Tirsdag. Jeg er rimelig fornøyd så langt .
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    339
    Antall liker
    1.057
    Ja, jeg må få rota meg på besøk snart 😀 vi kan ta det på sms/pm.

    Jeg er nokså i oppstarten på testing , men har justert dem så de er absolutt spillbare . Skal bare leke meg litt med gain, må høre mer musikk for å se hva jeg synes. Jeg har solgt tweeterene alt, så de blir nok værende en stund 😀
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Spurte konstruktøren av hornet og en BMS4592ND vil fungere dårlig i det hornet som ikke er laget for coax. Greit å få det på det rene før en gjør noe overilet...
     

    The.Doctor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.07.2017
    Innlegg
    198
    Antall liker
    208
    Sted
    Kristiansand
    Så det ble nevn tidligere her.
    Audiolense og Roon er jo noe vi ikke har utforsket i det hele tatt.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Så det ble nevn tidligere her.
    Audiolense og Roon er jo noe vi ikke har utforsket i det hele tatt.
    Audiolense er interessant! Er ikke PC som avspiller nødvendig eller kan en laste inn korreksjonsfilen i en streamer?

    Snuste litt på Audiolense tidligere til surround, men gav opp grunnet mye styr for å få det til. Musikk er nok enklere.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.043
    Antall liker
    2.256
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Pc må være med i kjeden til Audiolense, korreksjon filen må kjøres i en konvolver i en eller annen avspiller. Jeg bruker Roon til avspilling av musikk da er det allt i ett og kun dette å forholde seg til inntil 4 veis deling.
    Film krever korte filter for å beholde lipsync men det lar seg gjøre... Lydmessig er det et ekstremt løft kontra mini Dsp og manuell justering....Det er sikkert 🎼🎼
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Pc må være med i kjeden til Audiolense, korreksjon filen må kjøres i en konvolver i en eller annen avspiller. Jeg bruker Roon til avspilling av musikk da er det allt i ett og kun dette å forholde seg til inntil 4 veis deling.
    Film krever korte filter for å beholde lipsync men det lar seg gjøre... Lydmessig er det et ekstremt løft kontra mini Dsp og manuell justering....Det er sikkert 🎼🎼
    Takk for avklaring. Kan du beskrive kjeden din? Er det Audiolense som styrer den aktive driften, eller gjør Audiolense korrigering i avspiller før aktiv drift?
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.043
    Antall liker
    2.256
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Takk for avklaring. Kan du beskrive kjeden din? Er det Audiolense som styrer den aktive driften, eller gjør Audiolense korrigering i avspiller før aktiv drift?
    Audiolense lager en "korrigering fil" som lastes inn i avspiller. Så feks : Qobus -Roon- Rme Dac og så til amper....
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Utfordringen med Audiolense eller lignende tredjeparts software kommer virkelig når en skal implementere aktiv drift av høyttalere kombinert med fullt Atmos oppsett i hjemmekino og behov for å koble til Blu-ray spiller. Finnes det en enkel måte å løse dette på så hurra, men jeg har ikke fått med meg den løsningen...
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.043
    Antall liker
    2.256
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Det er de som kjører Audiolense i store kino oppsett men da må du på forumet til Audiolense hjemmeside. Link ligger på Juicehifi.no
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Vil demping på utsiden av horn med for eksempel asfaltplater ha betydning for lyden? Noen med erfaring hva endringen eventuelt vil medføre? Har kjøpt asfaltplater men er de først limt på er det ikke lett å få av igjen så fikk litt kalde føtter...
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Prøve med noe dobbelt sidet tape først kanskje? Eller tape de fast med gaffa elns for en test ....
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Prøve med noe dobbelt sidet tape først kanskje? Eller tape de fast med gaffa elns for en test ....
    Asfaltplatene er vel avhengig av å sitte klistret fast for å gjøre noe med eventuelle vibrasjoner så kanskje teip kan funke som en test...
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Mener du kan varme platene løs igjen med en føner sålenge du bruker limen som er på de.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Store horn er solgt, nå skal det testes noe jeg aldri har hatt før. Her er kassene klare.

    Ble såpass imponert over JBL-STUDIO-6-66LCR på HiFi messa i Horten at jeg kjøpte tre stykk av storebroren JBL-STUDIO-6-88LCR som skal stå bak lerretet.
     

    Vedlegg

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.605
    Antall liker
    14.532
    Sted
    Langesund
    Spennende å se om du får løst alle problemene med bass-vegg. Er jo en stor fordel med flere, for utligning av noder
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.770
    Antall liker
    14.563
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Gratulerer!
    Tidlige julegaver fra far til far er de beste!
     

    ERIKD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.11.2005
    Innlegg
    574
    Antall liker
    483
    Sted
    Longnose
    Bassene plassert etter SBA prinsippet, og frontrekken på plass. Jbl-studio-6-88lcr spiller bra! Bestilt en JBL SDP-58 prosessor som kommer til uken. Ventet noen år på prosessor så det blir tidlig julaften på meg 🥳
    TØFFT!!!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn