Itunes

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
730
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Hvordan overfører jeg musikk fra ett bibliotek til et annet? Prøvde Ipoden, men det funka ikke.

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.010
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Ville nok vært lettere å svare om du var mer spesifikk i hva du tenkte å gjøre.

En grei måte - gitt at jeg i det hele tatt forstår hva du er ute etter - er å åpne det ene biblioteket for så å velge importer, og lete opp de sangene/artistene/albumene fra det andre biblioteket når du blir bedt om det i vinduet som da kommer opp.

(Denne enkle respt er ikke fullt så enkel om det biblioteket du skal importere fra ligger på en iPod.)

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
6.278
Torget vurderinger
1
Kjendis skrev:
Hvordan overfører jeg musikk fra ett bibliotek til et annet? Prøvde Ipoden, men det funka ikke.
ITunes er litt "lukket".

Skal du spleise 2 biblioteker? La oss si at du har 1000 album (albummapper) og så har din nye samboer 500 album.

Jeg som bruker PC/Windows, må da åpne min iTunes, gå til FIL > LEGG TIL MAPPE og så finne fram til og velge en mappe (feks "Rolling Stones") og så må du vente litt mens din iTunes overfører og prosesserer den nye mappen, album for album, sang for sang.

Har du ingen Rolling Stones album fra før, så kan du importere den ene hun har som inneholder alle hennes Stones album.
Har du et Stones album fra før, kan du kopiere dette over i hennes hovedfolder, og så etterpå dra inn hele Stones mappa.
Har hun 5 album og du 5, så må du ta jobben med å importere hennes 5 album, ett om gangen.

-Ganske tungvint å spleise biblioteker i Windows, i hvertfall.

-----

Kanskje noen andre har en bedre teknikk?

PS: Å kopiere iTunes filer er lett med Windows/PC. Du kan kopiere og sjonglere musikkfilene like lett som andre filtyper. "Problemet" er altså å integrere de i en eksisterende iTunes musikksamling. Da må de importeres mappe for mappe. Hvor hver mappe enten kan være en albummappe eller en artistmappe (med flere album). Det siste går raskest, hvis du altså ikke har noe fra denne artisten fra før.

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.010
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Det er intet i veien for at du kan importere i ett jafs hele det andre biblioteket. Problemet er da at du kan få en del opprydding om det er mye av de samme låtene i de to bibliotekene.

En annen måte er jo bare å kopiere alle de albumene du vil skal utgjøre det nye biblioteket til en egen mappe. Så åpner du iTunes for å etablere et nytt bibliotek, og velger den ferdiglagede mappen når du skal velge mappe inne i iTunesprogrammet for det nye musikkbiblioteket. Da gjør iTunes resten.

Er du på OSX eller den mørke siden?

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
730
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
skal overføre musikk fra en mac book til en ny macbook pro

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
6.419
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
pedal skrev:
Kjendis skrev:
ITunes er litt "lukket".

Skal du spleise 2 biblioteker? La oss si at du har 1000 album (albummapper) og så har din nye samboer 500 album.

Jeg som bruker PC/Windows, må da åpne min iTunes, gå til FIL > LEGG TIL MAPPE og så finne fram til og velge en mappe (feks "Rolling Stones") og så må du vente litt mens din iTunes overfører og prosesserer den nye mappen, album for album, sang for sang.

Har du ingen Rolling Stones album fra før, så kan du importere den ene hun har som inneholder alle hennes Stones album.
Har du et Stones album fra før, kan du kopiere dette over i hennes hovedfolder, og så etterpå dra inn hele Stones mappa.
Har hun 5 album og du 5, så må du ta jobben med å importere hennes 5 album, ett om gangen.

-Ganske tungvint å spleise biblioteker i Windows, i hvertfall.

-----

Kanskje noen andre har en bedre teknikk?

PS: Å kopiere iTunes filer er lett med Windows/PC. Du kan kopiere og sjonglere musikkfilene like lett som andre filtyper. "Problemet" er altså å integrere de i en eksisterende iTunes musikksamling. Da må de importeres mappe for mappe. Hvor hver mappe enten kan være en albummappe eller en artistmappe (med flere album). Det siste går raskest, hvis du altså ikke har noe fra denne artisten fra før.

Total commander er ett verktøy som sammenligner mapper å kopierer det som mangler i den ene mappa til den andre. Men man er jo selvsagt avhengig at samme filer/låter har identisk navn for at den ikke skal kopiere for mye.

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
730
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Men det må da være mulig å enkelt kunne hente de sangene jeg har kjøpt på itunes. Jeg har prøvd det som er vist over go har ikke klart å importere filene slik at de er tilgjengelige fysisk på min nye mac.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det du har kjøpt på iTunes får du lastet ned igjen til hvilken som helst av dine Mac'er fra iTunes igjen. Men om du ikke klarer å kjøre hjemmedeling av iTunes så bør du kanskje snuse litt nærmere på å lære deg det først; det er jo noe av skjønnheten med OSX.

Det er veldig enkelt. Sørg for å slå på deling (i iTunes) på begge maskinene (som må være på samme hjemmenettverk), og voila du kan dele. Samme nettverk, samme apple-id, autoriser begge maskinene.
Ikke gå for tredjeparts freeware eller slikt; dette er funksjonalitet som er innebygd i iTunes/OSX og fungerer supert der. Bare finn det. Evt google for support.apple.com-artikler på temaet.

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
730
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Jeg klarer å opprette deling mellom maskinene. Men jeg får ikke Lastet ned musikken fra den andre maskinen. Avspilling er ikke noe problem. Eller tilgang. Å ja nå skjønne æ

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nederst i høyre hjørne er en "Importer"-knapp, som vist i ett av bildene over. Se om du får frem den. Det gjør du ved å gå inn på den andre maskinen på den du er på; til venstre under "Delt".

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.010
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Hva skjer når du har fått opp listen med alle sangene som ikke er på den andre maskinen, velger noen av de sangene (alle?) og så bare drar dem over til musikkbiblioteket øverst til venstre?

Du må nesten fortelle litt om hva du gjør og hvordan.

Er forresten den grå sladden nederst i vinduet (som du ser på Vidar Ps bilde) synlig hos deg?

(Ok, Vidar var litt raskere der. Du kan enten bruke importerknappen eller bare dra sangene over, som sagt)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Her er jeg på min MacBook, og har gått inn (til venstre) på platene på min iMac (via hjemmenettverk). Nede til høyre vil "Importer"-knappen bli tilgjengelig når jeg markerer noen av albumene i listen.

Vedlegg

Topp Bunn