Issues i DSP

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.380
    Sted
    Østfold
    Hvem og hva sikter du til 2xJ?
    Det er ikke så mange som skriver i denne tråden, og såpass reflektert og selvinnsikt har du.
    Oks satte noen premisser.......
    Jeg forstår du sikter til meg, men jeg har rett og slett ingen anelse om hva du sikter til rent konkret.

    Forøvrig tok jeg for meg prinsippet med å la en software kontrollere sin egen ytelse, og det å basere seg på samme måling som i utgangspunktet ble behandlet. Siden jeg også er trådstarter finner jeg det legitimt at jeg kan vurdere dette som et emne man kan tillate seg å diskutere.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Sakens kjerne er vel i og for seg noe som omhandler hvordan veien til godlyd er, og der er ikke du og Bx helt enige om jeg tolker riktig.
    Vi andre blir på sidelinjen, vi forstår ikke en gang alt som blir skrevet.

    Når det gjelder hvordan få til god høyttaler er jeg veldig enig med dine meninger Jørn.
    Det er nok ikke mange, om noen som setter deg fast der heller.

    Jeg drog frem en oppgave, der du faktisk løste denne med se på litt andre ting enn hva som vi normalt har sett etter ved korreksjon av horn.
    Jeg satte faktisk opp miniDSP 2x4 her i går for å kjøre både deling, og tømte den totalt for PEQs for å korrigere horn.
    Dessverre får vi aldri vite lyden, DSPen taklet ikke prosesseringen og låt som en bøtte hele greia.
    Men jeg var ganske overrasket over hvor godt måling responderte på korrekte PEQs når såg på GD.
    Skulle hatt en bedre DSP :)

    Jeg prøvde en litt tilsvarende PEQ på midbass JBL2220, det slo ut på helt andre måter, så den gikk ikke korrigere slik.
    Målte 30cm unna støvhetta.

    Vi bør ta innover oss at der fins flere veier mot godlyd.
    Jeg har ikke DSP en gang i systemet slik det står nå!
    Men jeg er pokkers så nøtt å følge dem fysiske lovene som styrer det her for å få noenlunde ålreit lyd!

    Burde vi kanskje holdt oss til mer konkrete saker?

    Jeg har noe jeg lurer på nå som det ble remis i SMS sjakken :)

    Om en kjører sterkt beamende horn, klarer en på noen måte "lure" beamingen så en kan få spredning litt bredere?
    Beaming = Veldig smal spredning om noen lurte.
    Selv med beamende horn så kan det måle og låte perfekt akkurat der en sitter, men skulle en flytte stolen 10cm så er det fort en annen greie.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jeg anser dette som en dsp tråd ;)
    Tenkte å flytte litt på høyttalerne igjen. Og da må jeg justere litt på dsp. Så lurer litt på om det finnes noen kjøreregler for ca hvor mye man overlapper i filteret.
    Kom gjerne med forlsag her og ting jeg bør tenke på, og om avstander til lyttepos osv har noe å si.

    Se bilde for hvor jeg deler.

    FACD8735-B821-4457-B33C-E440DDF6C540.jpg
    F0B6A4B6-26CC-4511-9B67-D62C689DE5A5.jpg
    7539B15C-3865-4020-B969-386ED14546A7.jpg
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.380
    Sted
    Østfold
    I utgangspunktet overlapper man ingen ting. Når man overlapper er dette i utgangspunktet fordi man har en annen feil man forsøker å rette. Problemet med dette er at man som regel ikke får fasen til å stemme mellom driverne.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Ok, så man setter lik frekvens der den ene slutter og den andre skal inn. Men får man ikke rettet opp fasen når man justerer tidskorigeringen ?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.380
    Sted
    Østfold
    Ok, så man setter lik frekvens der den ene slutter og den andre skal inn. Men får man ikke rettet opp fasen når man justerer tidskorigeringen ?
    La oss si du har et 2. ordens filter, men varianter av dette gjelder for alle filtre:

    Man setter delefrekvens, for eksempel 1kHz, for begge driverne, altså både høypass og lavpassfilteret. De to driverne dreier fasen 90 grader hver, men hver sin vei akkurat ved denne frekvensen. De har også -6dB i dette punktet. De befinner seg da akkurat 180 grader fra hverandre, så man inverterer den ene driveren og får dem dermed i fase. Fasen dreier videre forbi delefrekvensen. Om vi ser på faseforløpet så vil for eksempel mellomtonen gå fra 0 til +90 grader, og videre oppover forbi delefrekvensen. Diskanten vil gå fra 180 og til 90 ved delefrekvensen, og videre nedover forbi delefrekvensen. De to følger hverandre med andre ord et godt stykke forbi delefrekvensen.

    Tidskorrigeringen bruker vi til å kompensere for plasseringsmessige avvik i tidsdomenet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn