Politikk, religion og samfunn Israels eksistens i fred med naboene, er det mulig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Billbob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    656
    Voldsomme israelske angrep nord på Gazastripen – over 50 mennesker drept siden midnatt

Over 50 mennesker er drept i voldsomme israelske angrep nord på Gazastripen siden midnatt, ifølge det palestinske sivilforsvaret.

Likene hopet seg i morgentimene opp utenfor Det indonesiske sykehuset, og redningsmannskaper kjempet for å hente ofre ut av ruinene. (NTB)

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.738
    Sted
    Holmestrand
    Trenger ikke gå så langt tilbake. Siste gang jeg var der nede, sånn ca. 10 år senere, ble NORBATTs hovedkvarter beskutt av israelsk artilleri to ganger. Flere granater traff midt i leiren. Et par timer senere ble vi fortalt at "næææ, det var visst litt kluss med noen koordinatene". Heldigvis/tilfeldigvis ble ingen skadet utover noen små skrammer.
    Hvorfor i helvete skytes det ikke tilbake med alt som er tilgjengelig.
    Selvforsvar er jo veldig tillatt, så det kan jo umulig være antisemitisk!

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.902
    Sted
    Oslo
    Sionistene må holde snittet på antall drepte oppe.
    Og politisk kommentator i samme avis hevder at vi som mener den staten ikke hører hjemme i MGP ikke har empati?
    Jævla hypokritt er det snilleste ordet jeg kommer på om den bitchen.

Billbob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    656
    Og politisk kommentator i samme avis hevder at vi som mener den staten ikke hører hjemme i MGP ikke har empati?
    Jævla hypokritt er det snilleste ordet jeg kommer på om den bitchen.
    Her får a svar. Mye bedre skrevet enn hu klarer i hvert fall.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.457
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor i helvete skytes det ikke tilbake med alt som er tilgjengelig.
    Selvforsvar er jo veldig tillatt, så det kan jo umulig være antisemitisk!
    På den tiden var Rules of Engagement mer eller mindre at man selv burde ha blitt truffet minst et par ganger før man begynte å vurdere om man skulle skyte tilbake. Vi hadde jo uansett ikke utstyr til gjengjelde ild fra artilleriposisjoner på den andre siden av grensen.

Hvilke muligheter man hadde om man så IDF mishandle den lokale sivilbefolkningen (en del av oppdraget var nettopp å forhindre dette) tror jeg ingen egentlig visste, eller ville tenke på. I alle fall ble ingenting gjort de gangene jeg så denslags selv.

Det ble vel innlevert en skarp, skriftlig protest en måned eller to senere antar jeg.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.738
    Sted
    Holmestrand
    På den tiden var Rules of Engagement mer eller mindre at man selv burde ha blitt truffet minst et par ganger før man begynte å vurdere om man skulle skyte tilbake. Vi hadde jo uansett ikke utstyr til gjengjelde ild fra artilleriposisjoner på den andre siden av grensen.

Hvilke muligheter man hadde om man så IDF mishandle den lokale sivilbefolkningen (en del av oppdraget var nettopp å forhindre dette) tror jeg ingen egentlig visste, eller ville tenke på. I alle fall ble ingenting gjort de gangene jeg så denslags selv.

Det ble vel innlevert en skarp, skriftlig protest en måned eller to senere antar jeg.
    Og akkurat som tRump så har IDF/Israel tøyd strikken og tøyd strikken og funnet ut at de slipper unna med pluss/minus hva som helst.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.738
    Sted
    Holmestrand
    En SERIØST STOR bombe eller rakett i regjeringskvartalet kunne vært en liten vekker kanskje?

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.457
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Høres veldig bra ut, for i Libya er det jo bare fred og velstand.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.738
    Sted
    Holmestrand
    Høres veldig bra ut, for i Libya er det jo bare fred og velstand.
    Tvangsflytte folk er en bombesikker vei til suksess.
    Bokstavelig talt.
    Hvis vi ikke hadde terrorister fra før så får vi det i hvert fall på den måten.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.738
    Sted
    Holmestrand

Billbob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    656
    De siste dagene har flere hundre blitt drept av de onde sionistene.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.244
    Torget vurderinger
    2
    Ja de er så onde at de at de sender varsel og flygeblader og ber folk om å evakuere ett visst område for å ikke være i et sted der hvor angrepe kommer...

“Urgent warning! To everyone in this area, whether in a shelter, a tent, or a building, you are in a dangerous combat zone, and the area is not safe! Evacuate immediately southward.”

NRK glemts visst å fortelle om at det forrige angrepet var rettet mot Hamaslederen Sinwar som gjemte seg blant sivile på et sykehus, NRK fikk med med seg at barn ble drept men at målet var Sinwar som gjemte seg blant dem er uinteressant å nevne

Israeli military attempts to assassinate Hamas leader Muhammed Sinwar - Defense News - The Jerusalem Post

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.902
    Sted
    Oslo
    Ja de er så onde at de at de sendte varsel og flygeblader og ba folk om å evakuere ett visst område hvor angrepet kom...

“Urgent warning! To everyone in this area, whether in a shelter, a tent, or a building, you are in a dangerous combat zone, and the area is not safe! Evacuate immediately southward.”

NRK glemts visst å fortelle om at det forrige angrepet var rettet mot Hamaslederen Sinwar som gjemte seg blant sivile på et sykehus, NRK fikk med med seg at barn ble drept men at målet var Sinwar som gjemte seg blant dem er uinteressant å nevne

Israeli military attempts to assassinate Hamas leader Muhammed Sinwar - Defense News - The Jerusalem Post
    Så du mener at fordi IDF tror en Hamas kommandant er et sted så er det greit at det går med et titalls unger?
    Da mener du kanskje at om Bibi besøker et barne hospital eller en skole, så er det et legitimt krigsmål for palestinerne uansett hvor mange unger som stryker med?

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.480
    Torget vurderinger
    96
    Krigshandlingene og angrepene fra Israel er fryktelig hard kost, og ganske så nådeløst. De aller fleste ser det. Man kan spørre seg om hva de ønsker å oppnå.

Men så, det som alltid elegant hoppes over av mange: Mer ynkelige krek enn Hamas terrorister skal man lete lenge etter. De bruker bevisst kvinner og barn som skjold og til å skaffe seg sympati. Og la oss ikke glemme at en betydelig andel av befolkningen på Gaza støtter Hamas.
    Ca 40%. Det er veldig mange mennesker, som støtter ren terrorvirksomhet.

Denne tråden er helt verdiløs om man skal bli noe klokere på det skjer der nede. Er lite ekkokammer som går konstant på repeat.

La oss stikke fingeren i jorda. Disse to kulturene
    /gruppene kan ikke leve ved siden av hverandre så lenge fundamentalismen er så sterk som i dag. De har kriget og kranglet i 2000 år, eller enda lengre.
    Hvis man tror at alt blir bra om Israel trekker seg tilbake og legger ned alle våpen.... vel, stort mer naiv er det ikke mulig å bli.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.529
    Sted
    Bergen
    ..
    Hvis man tror at alt blir bra om Israel trekker seg tilbake og legger ned alle våpen.... vel, stort mer naiv er det ikke mulig å bli.
    Ting skjer
    Så lenge usa støtter israel har du helt rett
    når den støtten stopper må israel finne noen andre rikinger som kan hjelpe de
    interresant å bivåne at trumperns siste reise til MØ er utenom slakteinnhengningene og slakterne
    trumperns avtaler i MØ er denne gangen uten noen offisielle krav om at Kjøperne skal støtte samkvem med israeljødene
    disse kjøperne har god økonomi og kan kjøpe og gjøre mye rart dersom de vil
    de uttrykker også ganske så unison, i den grad noe slikt er mulig der nede, støtte til det Palestinske folk. Men tale er en ting, at gjera nåkko er noe helt annet
    men som vi ser, dagens power play i verden er flyktig, avtaler signert i går blir revet i stykker dagen etter og gir plass for nye av avtaler som …

så tror nok ikke siste ord i sagaen er satt

Edit

Sist redigert:

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.902
    Sted
    Oslo
    Man kan si mye om Hamas, men de kom ikke ut av løse lufta.
    Hjemmefronten, La Resistance og Tito's partisaner hadde heller ikke operert uten den tyske okkupasjonen
    For tyskerne var de ikke annet enn terrorister som ble summarisk henrettet.

• Liker
    Reaksjoner: JMM

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.529
    Sted
    Bergen
    Ja de er så onde at de at de sender varsel og flygeblader og ber folk om å evakuere ett visst område for å ikke være i et sted der hvor angrepe kommer...
    ..
    For i neste omgang bombe det området der palestinerne løp til iht israeljødenes formaning/anbefaling/lite diskrete tvang
    For hver dag dette gjøres minsker populasjonen av kvinner og barn. Dette er dette som gjør at israeljødene nå er på høyde med sine læremestre
    Det som mangler nå er import av mobile krematorier som russerne hadde med seg til sin spesial operasjon i Ukraina. russerne, og det er en god del av de importert til israel, og den tyske fem års øvelsen for noen år siden har vist utrolig effektivitet med å slakte ned alt der de kommer
    Dvs folkemord

• Liker
    Reaksjoner: JMM

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.529
    Sted
    Bergen
    ..
    Denne tråden er helt verdiløs om man skal bli noe klokere på det skjer der nede. Er lite ekkokammer som går konstant på repeat.
    ..
    Rart det der, det er helt på linje med det som har skjedd siden 1948, og fortsatt skjer nå. Altså helt repeat.
    derfor blir diskusjonen også repeat helt til noen finner en genial løsning - håpet lever.
    Dersom ingen diskuterer, gjerne de samme argumentene omat og omat, vil det i hvert fall ikke bli noe annet
    Inntil da diskuterer vi, og da får vi ut frustrasjon og så ser man forunderlig nok at det er flere der ute som har tilsvarende tanker. Man er altså ikke alene om å lure på om man er heilt på jordet, ekstrem, eller ikke har fått med seg noe (altså egen vranglære)

så litt psykologisk hjelp i tastaturkriging kan være god indremedisin
    aldri så galt at det ikke er godt for noe..

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.480
    Torget vurderinger
    96
    Hjemmefronten, La Resistance og Tito's partisaner hadde heller ikke operert uten den tyske okkupasjonen
    For tyskerne var de ikke annet enn terrorister som ble summarisk henrettet.
    Hjemmefronten og Hamas. 😂 Det skal du ha, ingen lager mer absurde sammenligninger.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.480
    Torget vurderinger
    96
    Hva er absurd her? Begge vokste ut fra samme type forhold; motstand og krig mot en overmakt som angrep landet.
    Trenger du virkelig en forklaring på forskjellene mellom de to?
    Den ene er en rendyrket terror organisasjon med sterkt religiøs fundamentalisme, og ønsker å utrydde Israel og dets folk.
    Jeg tviler på at Hjemmefronten hadde som mål å fjerne Tyskland fra kartet.
    Så har vi ikke engang begynt å snakke om metodene.

Jeg burde jo ikke svare... Når man begynner å forsvare Hamas, så er det jo takk og godnatt.
    Å unnskylde en organisasjon som ønsker å utrydde alle jøder er drøyt.

Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.480
    Torget vurderinger
    96
    Det både palestinerne og Israel trenger er helt nye politikere og styresmakter som genuint ønsker fred, og kan kommunisere dette til folket. Det er absolutt ingen utsikter til det i dag. Blant annet står en ekstrem religion/ideologi i veien for det. Det finnes ingen rom for et fungerende og stabilt demokrati der.
    Det er heller ikke en flik av vilje til forsoning og ønske om fred fra Israels side, slik det ser ut nå.

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.529
    Sted
    Bergen
    Trenger du virkelig en forklaring på forskjellene mellom de to?
    Den ene er en rendyrket terror organisasjon med sterkt religiøs fundamentalisme, og ønsker å utrydde Israel og dets folk.
    Jeg tviler på at Hjemmefronten hadde som mål å fjerne Tyskland fra kartet.
    Så har vi ikke engang begynt å snakke om metodene.

Jeg burde jo ikke svare... Når man begynner å forsvare Hamas, så er det jo takk og godnatt.
    Å unnskylde en organisasjon som ønsker å utrydde alle jøder er drøyt.
    Å utrydde motstanderen og fjerne israel fra kartet er vel det eneste man kan si er den store forskjellen. I tillegg ser vi at Hamas gjør mye mer en å krige og gjør en god del av det et normalt samfunn ville tilbudt sine borgere. Men ekstrem er de, ingen tvil om det

Men vi vet jo ikke hvilken posisjon hjemmefronten, og andre hadde tatt dersom Tyskland hadde hold på med sitt regime i nærmere 80 år. Husk på at Hamas ble dannet i 1987, dvs etter 40 år med undertrykkelse. Jeg har tidligere sagt at dersom jeg hadde opplevd det samme tror jeg jammen jeg hadde bevæpntet meg og gått etter alle som stod for dette.
    Skal jeg forstå det slik at du ikke ville gjort det samme?

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.738
    Sted
    Holmestrand
    Det både palestinerne og Israel trenger er helt nye politikere og styresmakter som genuint ønsker fred, og kan kommunisere dette til folket. Det er absolutt ingen utsikter til det i dag. Blant annet står en ekstrem religion/ideologi i veien for det. Det finnes ingen rom for et fungerende og stabilt demokrati der.
    Det er heller ikke en flik av vilje til forsoning og ønske om fred fra Israels side, slik det ser ut nå.
    Og her er Israel garantisten for å holde Hamas i posisjon.
    Ikke glem at Hamas faktisk er valgt, akkurat som Nethanyahu.
    … og ikke nok med det …

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.480
    Torget vurderinger
    96
    Å utrydde motstanderen og fjerne israel fra kartet er vel det eneste man kan si er den store forskjellen. I tillegg ser vi at Hamas gjør mye mer en å krige og gjør en god del av det et normalt samfunn ville tilbudt sine borgere. Men ekstrem er de, ingen tvil om det

Men vi vet jo ikke hvilken posisjon hjemmefronten, og andre hadde tatt dersom Tyskland hadde hold på med sitt regime i nærmere 80 år. Husk på at Hamas ble dannet i 1987, dvs etter 40 år med undertrykkelse. Jeg har tidligere sagt at dersom jeg hadde opplevd det samme tror jeg jammen jeg hadde bevæpntet meg og gått etter alle som stod for dette.
    Skal jeg forstå det slik at du ikke ville gjort det samme?
    Du ville ikke kappet hodet av døde terror ofre, torturert, dratt halvdøde kvinner i håret langs bakken, drept helt uskyldig ungdom som danser og hører på musikk.
    PLO var en ting, Hamas er rendyrket fundamentalisme og har bare ett mål.
    Igjen, å unnskylde de er ganske ufattelig.
    Sammenligningen med WW2 er helt fjern.
    Situasjonen i Midtøsten er noe mer komplisert.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.480
    Torget vurderinger
    96
    Og her er Israel garantisten for å holde Hamas i posisjon.
    Ikke glem at Hamas faktisk er valgt, akkurat som Nethanyahu.
    … og ikke nok med det …
    Det du ikke tar inn over deg, er at terror og ekstremisme ville eksistert og vært en trussel mot israelere uansett hva de hadde foretatt seg.
    Religion. Se hva som skjedde i Syria nylig, da et rykte spredde seg om fornærmelser mot profeten. Et rykte, mer skal det ikke til altså.
    Husker du karikatur tegningene? Streker på et papir forårsaket kaos og død. Så lenge slik steinalder fundamentalisme eksisterer, så vil også terror eksistere.

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.244
    Torget vurderinger
    2
    Det er Netanyahu som står i veien for en avtale nå,
    Det er store deler (flertallet ? )israelske folket vil ha en avtale, og Hamas vil slippe løs halvparten av gislene mot å få fritt leide for sine familier.
    Hadde de sagt alle ville kanskje Netanyahu bli stilt sjakk matt politisk og Trump også?
    Men det tar Hamas ikke sjansen på , for å beholde makten må de beholde noen gisler

At a separate rally in Tel Aviv’s Habima Square, focused on opposition to the Netanyahu government, former prime minister Ehud Barak called for “civic revolt” to bring down the government, saying Netanyahu was “acting impulsively, like a caged animal.”

“A black flag of illegitimacy flies over every one of its actions, and it’s our civic duty to act in every way possible for its downfall, before it marches us into the abyss,” said Barak, speaking before some 1,000 protesters.

Hamas has offered to release half of the remaining living hostages and a number of bodies in exchange for a two-month ceasefire, Palestinian sources told Sky News Arabia.

In addition to demanding a temporary ceasefire, Hamas also conditioned the release on the immediate resumption of aid deliveries
    .

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.738
    Sted
    Holmestrand
    Det du ikke tar inn over deg, er at terror og ekstremisme ville eksistert og vært en trussel mot israelere uansett hva de hadde foretatt seg.
    Religion. Se hva som skjedde i Syria nylig, da et rykte spredde seg om fornærmelser mot profeten. Et rykte, mer skal det ikke til altså.
    Husker du karikatur tegningene? Streker på et papir forårsaket kaos og død. Så lenge slik steinalder fundamentalisme eksisterer, så vil også terror eksistere.
    Så da foreslår du en endelig løsning på palestinerproblemet?

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.457
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    For i "det eneste demokratiet i Midtøsten" er jo ikke fanatisk religion og imperialistisk ideologi noen faktor i det hele tatt....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn