Politikk, religion og samfunn Israels eksistens i fred med naboene, er det mulig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.917
    Antall liker
    5.589
    Sted
    Holmestrand
    Den kommer når Iran er ferdig med sin…
    Og med Israel vi ser, så kan man jo ha en viss forståelse for at de andre galningene ønsker seg en. Hvem vet hva som skjer neste gang Israel skal forsvare seg? Nå dreper de jo folk inne på sykehus.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.730
    Antall liker
    10.316
    ^^
    Dette blir jo bare verre og verre, mer og mer umenneskelig. :(
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.815
    Antall liker
    723
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    ^^
    Dette blir jo bare verre og verre, mer og mer umenneskelig. :(
    Det der kan ikke stemme. Det er galimatias som er ute av kontroll. Men vi får ikke hvite hva som skjedde. Antakeligvis mislykket forsøk på et slags stunt avhør. Blir bare spekulasjoner. Har aldri sett slik henrettelse. Men desperasjon er desperasjon. Israel er villig til å gå lenger og lenger for å få fatt i gislene.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.730
    Antall liker
    10.316
    Det der kan ikke stemme. Det er galimatias som er ute av kontroll. Men vi får ikke hvite hva som skjedde. Antakeligvis mislykket forsøk på et slags stunt avhør. Blir bare spekulasjoner. Har aldri sett slik henrettelse. Men desperasjon er desperasjon. Israel er villig til å gå lenger og lenger for å få fatt i gislene.
    Kan ikke stemme fordi....?
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.384
    Antall liker
    1.779
    Sted
    Bergen
    Og med Israel vi ser, så kan man jo ha en viss forståelse for at de andre galningene ønsker seg en. Hvem vet hva som skjer neste gang Israel skal forsvare seg? Nå dreper de jo folk inne på sykehus.
    Hvorfor ikke, samme gjengen var en snartur innom norge
    https://en.wikipedia.org/wiki/Lillehammer_affair
    Likefullt har norge fortsatt å støtte israel
    Er det kanskje selvpining som gjør at vi fortsatt støtter de?
    La Mossad gutta komme på en ny tur, de finner sikkert en Hamas støtter i NOrge, skyt ham og Norge øker støtten til Israel tilsvarende
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.730
    Antall liker
    10.316
    Fordi det skal være ren henrettelse. Og at det skal være agenter fra en jødisk politigruppering i følge Sissel Vold som virker relativt uinformert om hendelsen.
    Så Leger Uten Grenser og NRK juger oss midt opp i trynet? Hva skulle motivet være?
    Og du mener å være bedre informert enn Sidsel Wold?
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    4.124
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Virker som noen overser noe her…. fra teksten;

    «Én av dem var medlem av Hamas, mens de to andre var brødre fra Islamsk jihad».

    Skulle de heller stått utenfor og ventet til de kunne ta opp kampen igjen, få en siste mulighet til å skyte litt fra seg? :rolleyes:
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.730
    Antall liker
    10.316
    Virker som noen overser noe her…. fra teksten;

    «Én av dem var medlem av Hamas, mens de to andre var brødre fra Islamsk jihad».

    Skulle de heller stått utenfor og ventet til de kunne ta opp kampen igjen, få en siste mulighet til å skyte litt fra seg? :rolleyes:
    Prinsipielt, ja, ettersom folkeretten er helt klar på at det å forkle seg som helsepersonell og gjennomføre en ren henrettelse på et sykehus er et soleklart brudd på §106.
    Nå kan det for så vidt være at også pasientene var krigsforbrytere etter samme paragraf, ettersom det å være falsk pasient også er et brudd med folkeretten. Men det ene bruddet rettferdiggjør ikke det andre. I følge legen fra Leger Uten Grenser var de tre drepte legalt pleietrengende, en av dem var f.eks. lam i bena. Legen, Morten Rostrup uttaler at: – Det er ikke akseptabelt. Uansett om du er israelsk soldat, fra Hamas eller terrorist. Det spiller ingen rolle, de har rett på helsehjelp. Det er et veldig viktig prinsipp i alle kriger.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.917
    Antall liker
    5.589
    Sted
    Holmestrand
    Soldater som kler seg ut som sivilister og henretter pasienter på et sykehus:
    Høres VELDIG ut som terrorisme og krigsforbrytelse for meg.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.917
    Antall liker
    5.589
    Sted
    Holmestrand
    Virker som noen overser noe her…. fra teksten;

    «Én av dem var medlem av Hamas, mens de to andre var brødre fra Islamsk jihad».

    Skulle de heller stått utenfor og ventet til de kunne ta opp kampen igjen, få en siste mulighet til å skyte litt fra seg? :rolleyes:
    Så du mener det er greit å snike seg inn forkledd for å HENRETTE ANGIVELIGE terrorister som er pasienter på et sykehus?
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.815
    Antall liker
    723
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Så Leger Uten Grenser og NRK juger oss midt opp i trynet? Hva skulle motivet være?
    Og du mener å være bedre informert enn Sidsel Wold?
    Nei, men Sidsel Wold er tatt med buksene nede før, så hun stoler jeg ikke på. Ja, om noen dager er jeg mer informert av pro Israel propaganda. Men innen den tid har det skjedd noe enda værre.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.815
    Antall liker
    723
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Er såå glad for at jeg ikke er Kjendis!
    Man kan ikke gå i fred på gata, og man har helt rabiate meninger.
    Jeg er glad jeg ikke er deg som sluker alle nyheter fra ytre venstre msm fløy som fakta. Fakta er at palestinere er bare funnet på for å presse jødene ut av midtøsten. Jerusalem Post var Palestinian Post før.

    Da får
    Så du mener det er greit å snike seg inn forkledd for å HENRETTE ANGIVELIGE terrorister som er pasienter på et sykehus?
    Så du mener det er greit å tro at ANGIVELIGE jøder Israelsk kommando soldater/politi gruppering eller hva nå det enn er, har sneket seg inn forkledd som ansatte og henrettet ANGIVELIGE millitante terrorister som angivelig er innlagt på sykehus, angivelig lamm fra livet og ned. Eller er det ikke snakk om en angivelig storming og vill skyting mot uskyldige folk som deg og meg??
    Er det fortsatt bare meg som ser forvirringen?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.917
    Antall liker
    5.589
    Sted
    Holmestrand
    Jeg er glad jeg ikke er deg som sluker alle nyheter fra ytre venstre msm fløy som fakta. Fakta er at palestinere er bare funnet på for å presse jødene ut av midtøsten. Jerusalem Post var Palestinian Post før.

    Da får

    Så du mener det er greit å tro at ANGIVELIGE jøder Israelsk kommando soldater/politi gruppering eller hva nå det enn er, har sneket seg inn forkledd som ansatte og henrettet ANGIVELIGE millitante terrorister som angivelig er innlagt på sykehus, angivelig lamm fra livet og ned. Eller er det ikke snakk om en angivelig storming og vill skyting mot uskyldige folk som deg og meg??
    Er det fortsatt bare meg som ser forvirringen?
    Som jeg kjenner til så er det bare deg.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    20.593
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Som jeg kjenner til så er det bare deg.
    Veldig unfair @xerxes
    Ja... hater meg selv for det 😁 ,
    men for en gangs skyld har @Kjendis rett her. Om det er " ANGIVELIGE millitante terrorister",
    da er det faen meg også " ANGIVELIGE jøder Israelsk kommando soldater/politi".
    AngiveligeBEGGE sider, inntil allt annet er 100% bevist.
    Å skrive annet er ensidig propagande, og det er det vel ingen, som driver med hér???
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.917
    Antall liker
    5.589
    Sted
    Holmestrand
    Veldig unfair @xerxes
    Ja... hater meg selv for det 😁 ,
    men for en gangs skyld har @Kjendis rett her. Om det er " ANGIVELIGE millitante terrorister",
    da er det faen meg også " ANGIVELIGE jøder Israelsk kommando soldater/politi".
    AngiveligeBEGGE sider, inntil allt annet er 100% bevist.
    Å skrive annet er ensidig propagande, og det er det vel ingen, som driver med hér???
    Litt sleivete av meg, Hasse, så jeg beklager til @Kjendis også.
    Men etter hva jeg skjønner så har vel IDF tatt ansvar for dette raidet?
    «The Israeli army said its troops had “neutralised” the men, who were hiding in the hospital and belonged to a “Hamas terrorist cell”.»
    Så da trenger jeg vel ikke si angivelig?
    🙂
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    20.593
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Litt sleivete av meg, Hasse, så jeg beklager til @Kjendis også.
    Men etter hva jeg skjønner så har vel IDF tatt ansvar for dette raidet?
    «The Israeli army said its troops had “neutralised” the men, who were hiding in the hospital and belonged to a “Hamas terrorist cell”.»
    Så da trenger jeg vel ikke si angivelig?
    🙂
    Kanskje jeg, som skal beklage da....... men hva var kilden???
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.917
    Antall liker
    5.589
    Sted
    Holmestrand

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    20.593
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Nei. Du tok meg vel litt på å være litt bråkjekk. Det er helt i orden.
    Kilden i dette tilfellet er
    OK..... Kanskje de har rett.
    Likevel ville jeg nokk vært forsiktig med å ta både arabisk nyhetskanal og Reuters på ordet, all den stunn at
    "nyheterne" var helt ferske. Som i Russlandstråden ser man ofte, att det etter noen dager blir noe modifisert,
    hva som blev skrevet først.
    Har blitt så trist over, hvordan selv etablerte medier noen ganger bommer totalt, bare for å være "først ute".
    Evt. korrigering kommer da noen dager etter med veldig liten skrift på side 234 :(
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.917
    Antall liker
    5.589
    Sted
    Holmestrand
    OK..... Kanskje de har rett.
    Likevel ville jeg nokk vært forsiktig med å ta både arabisk nyhetskanal og Reuters på ordet, all den stunn at
    "nyheterne" var helt ferske. Som i Russlandstråden ser man ofte, att det etter noen dager blir noe modifisert,
    hva som blev skrevet først.
    Har blitt så trist over, hvordan selv etablerte medier noen ganger bommer totalt, bare for å være "først ute".
    Evt. korrigering kommer da noen dager etter med veldig liten skrift på side 234 :(
    Enig med deg her, men det er svært mange vanligvis pålitelige kilder som melder det samme.
    Og når IDF selv bekrefter, da leter jeg ikke andre forklaringer. 🙂
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.457
    Antall liker
    12.635
    Sted
    Sørlandet
    Henrettelsene på sykehuset virker for meg som en hvilken som helst godt utført og bra planlagt spesialoperasjon. At den skjer på et sykehus er vel det som plager folk flest og som skaper overskriftene vi blir servert.

    Hadde bare spesialstyrkene som omringer Putin blitt inspirert…
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.278
    Antall liker
    5.293
    At terrorister/militante bruker sykehus som operasjonsbaser er også et ganske åpenbart brudd på Genevekonvensjonene, og ikke minst forakt for samfunnskontrakten med egne, sivile innbyggere.
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.076
    Antall liker
    6.397
    Var han på sykehuset fordi han var skadet av sin egen bilbombe?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.845
    Antall liker
    2.027
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Er det riktig at noen som er pasient på et sykehus blir henrettet på stedet uten noe form for rettsak eller mulighet til å forsvare seg?
    Men honnør til Israel, de har jo tydeligvis skjerpet seg noe, vanlig prosedyre ville jo vært å teppebombe hele sykehuset fordi Hamas...
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.384
    Antall liker
    1.779
    Sted
    Bergen
    Herlig bruk av ord
    Når israel dreper; tilintetgjøre, jeg ville kanskje si uskadeliggjøre på den mest humane måte av den vennligsinnede og demokratiske fyrtårn i MØ
    Når Hamas dreper; drept på det mest bestialske måte, jeg ville nok sagt drept på den mest brutale og bestialske måten av de fæle og brutale udyrene fra Hamas
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.017
    Antall liker
    19.856
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    De "kristne" fanatikere raider tråden igjen, med sitt kvalme forsvar av terrorstaten Israel. Det er til å spy av.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.730
    Antall liker
    10.316
    1. Nei, men Sidsel Wold er tatt med buksene nede før, så hun stoler jeg ikke på.
    2. Ja, om noen dager er jeg mer informert av pro Israel propaganda. Men innen den tid har det skjedd noe enda værre.
    1. Kan du utdype hva hun "ble tatt med buksene nede" for?
    2. Anser du på generelt grunnlag at propaganda bedre enn opplysning og fakta fra uavhengige kilder?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.730
    Antall liker
    10.316
    Muligens denne historien med koranbrenning det siktes til?
    Her bel hun tillagt meninger un verken hadde eller forfektet, og det hele kokte ned til ingenting.
    Det førte i det minste til en viktig debatt. Men uttalelsen kan jo tolkes på flere vis, og det er svært usannsynlig at Wold som journalist i NRK sitter og lirer av seg sine personlige holdninger. Ikke så enkelt å tenke gjennom en hver mulig tolkning av et utsagn man leverer på en direktesending, så om dette var saken @Kjendis sikter til, er dette alt annet enn å "bli tatt med buksene nede", så jeg venter fortsatt på hva det er han sikter til.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.815
    Antall liker
    723
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Hva har Koranbrenning med Sidsel Wolds ensidige og falske dekning av midtøstenkonflikten å gjøre? Hun har selv innrømmet at hun er svært kritisk til Israels høyrevridde politikk de siste årene. Hun er truende til å gi helt feil narrativ om hendelser og har blitt klagd inn til kringkastingsrådet og i 2011 måtte hun forklare seg.
    Hennes skjevaktige dekning av midtøstenkonflikten har vært gjenstand for debatt i mange år.

    Hun er en skuffet tidligere Israel fan. Beskrevet i Boken: "Landet som lovet alt"

     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.644
    Antall liker
    945
    ^^Har du sett undersøkelser som viser hvem det brede lag av folket holder med i denne konflikten?
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.815
    Antall liker
    723
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Norge og Israel har per i dag en politisk diplomatisk isfront.
    Men takket være enkelte mer balanserende krefter, så ser det ikke så galt ut.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.917
    Antall liker
    5.589
    Sted
    Holmestrand
    Hva har Koranbrenning med Sidsel Wolds ensidige og falske dekning av midtøstenkonflikten å gjøre? Hun har selv innrømmet at hun er svært kritisk til Israels høyrevridde politikk de siste årene. Hun er truende til å gi helt feil narrativ om hendelser og har blitt klagd inn til kringkastingsrådet og i 2011 måtte hun forklare seg.
    Hennes skjevaktige dekning av midtøstenkonflikten har vært gjenstand for debatt i mange år.

    Hun er en skuffet tidligere Israel fan. Beskrevet i Boken: "Landet som lovet alt"

    "Hun er troende til ...." (antar det skulle være troende, ikke truende?)
    Det er vel ikke akkurat å bli tatt med buksene nede?
    Har du konkrete eksempler?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.917
    Antall liker
    5.589
    Sted
    Holmestrand
    Hva har Koranbrenning med Sidsel Wolds ensidige og falske dekning av midtøstenkonflikten å gjøre? Hun har selv innrømmet at hun er svært kritisk til Israels høyrevridde politikk de siste årene. Hun er truende til å gi helt feil narrativ om hendelser og har blitt klagd inn til kringkastingsrådet og i 2011 måtte hun forklare seg.
    Hennes skjevaktige dekning av midtøstenkonflikten har vært gjenstand for debatt i mange år.

    Hun er en skuffet tidligere Israel fan. Beskrevet i Boken: "Landet som lovet alt"

    Her er MIFFs faktasjekker:
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.730
    Antall liker
    10.316
    ^^Har du sett undersøkelser som viser hvem det brede lag av folket holder med i denne konflikten?
    Holder med?!? Hva f...? Dette er ikke en fotballkamp. Jeg vil håpe at det brede lag "holder med" fornuften, menneskerettighetene og folkeretten. Vi som reagerer over IDF's fremferd, er ikke opptatt av annet enn rent humanitære, grunnleggende rettigheter. Det er revnende likegyldig om Hamas er og forblir rasshøl (med økende oppslutning takket være brutaliteten fra Israels side), problemet her er at en befolkning utsettes for rå, skruppelløs terror fra en enorm overmakt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn