Politikk, religion og samfunn Israels eksistens i fred med naboene, er det mulig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Billbob

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Innlegg
    336
    Antall liker
    37

    – Hvordan tror du vil bli behandlet i fengsel?

    – Det er umulig å si. Ikke like ille som de behandler palestinere. Jeg synes tanken på å ikke gjøre det og ikke ta standpunkt er skumlere.
     
    Sist redigert:

    Nex

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2007
    Innlegg
    359
    Antall liker
    86
    En tidligere kollega av meg fra Iran sa at det eneste som kan skape fred i Midtøsten er en stor atombombe...
     

    Nex

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2007
    Innlegg
    359
    Antall liker
    86
    Og du synes det hørtes fornuftig og riktig ut, kanskje?
    Nei, men en slik uttalelse reflekterer en følelse av desperasjon og pessimisme om kompleksiteten og langvarigheten av konflikten mellom Israel og Palestina. Den antyder en tro på at konflikten er så dypt rotfestet og vanskelig å løse at kun en dramatisk og katastrofal hendelse kan føre til fred. Det fra en fyr som er fra Midtøsten...
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.815
    Antall liker
    723
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Fy fan! Og dette er det "kristne" støtter. Lurer på hva deres Jesus mener om det. Plass i "himmelen" kan de neppe forvente...
    Blandt "Kristne" er det ganske stor uenighet og det debatteres heftig om dagen om Israel handlinger er rett.
    Men dette er kaldblodig planlagt fra Hamas sin side, å gi Israel så mye juling og ydmyke dem såpass at de vil slå tilbake så voldsomt at de vil gå langt over streken. Det nevnte jeg tidlig i tråden mener jeg å tro.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.730
    Antall liker
    10.316
    Blandt "Kristne" er det ganske stor uenighet og det debatteres heftig om dagen om Israel handlinger er rett.
    Men dette er kaldblodig planlagt fra Hamas sin side, å gi Israel så mye juling og ydmyke dem såpass at de vil slå tilbake så voldsomt at de vil gå langt over streken. Det nevnte jeg tidlig i tråden mener jeg å tro.
    Det er ingenting igjen å debattere. Israel bedriver systematisert, overlagt statsterror mot et helt folk.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.815
    Antall liker
    723
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Dette er hardt mot hardt. Muslimer mot jøder. Israel mot Arabiske naboer. Israel er omringet av fiender og dette vet "alle" Derfor har Israel Yaman, Sayeret Matkal, Shayetet 13, 400 + jagerfly og mottar ca 1.2 milliarder USD årlig månedlig i militær støtte fra USA.

    Grusomhetene til Israel møter lite motstand internasjonalt, men domstolen i Haag ga i går temmelig klar beskjed. Grusomhetene til Hamas blekner i forhold.
    Krig er krig og det er helt grusomt, det er vi enig om. Hvis Israel gir seg nå, så signaliserer det til resten av verden at Terror lønner seg. Hvem som helst hurragjeng kan drepe .......la os ta en minoritet, Homofile, uten alvorlige konsekvenser. At Israelske myndigheter overreagerer, ja det visste vi på forhånd og det tok 2 dager før kritikken begynte å haggle.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.815
    Antall liker
    723
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Det er ingenting igjen å debattere. Israel bedriver systematisert, overlagt statsterror mot et helt folk.
    Helt i tråd med Hamas sin Plan. Pælme en sprenggranaten så hardt man klarer i veggen slik at du og et helt folk dør av splintskader.
    Veggen utfører statsterror mot et helt folk. Stein veggen!!! Veggen har et navn Net&Yehoo.

    Problemet med denne tråden er at man kaller veggen eller monsteret om du vil for "Terrorstaten Israel" isteden for Net&Yehoo. Han trengte en krig for å overleve kanskje.
     
    Sist redigert:

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.384
    Antall liker
    1.779
    Sted
    Bergen
    Man innbiller seg så mangt en tidlig søndag morgen
    Jeg innbiller meg at Palestina/Israel har lidd samme skjema som russernes evige kriger siden putler kom til makten;
    Glemt og Forlatt av vesten, dvs ingen klar plan og aktiv jobbing for å få til det ønskede resultat (ønskede resultat fordrer jo at noen har definert et resultat man kan enes om, noe som sjølsagt er svært vanskelig)
    Da blir det ofte slik at man våkner opp en morgen og plutselig er alt igangsatt av de mest ytterliggående og man rekker ikke frem til rattet engang.

    Så vesten/europa har seg selv å takke. Fred og frihet er ikke gratis.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.730
    Antall liker
    10.316
    Helt i tråd med Hamas sin Plan. Pælme en sprenggranaten så hardt man klarer i veggen slik at du og et helt folk dør av splintskader.
    Veggen utfører statsterror mot et helt folk. Stein veggen!!! Veggen har et navn Net&Yehoo.

    Problemet med denne tråden er at man kaller veggen eller monsteret om du vil for "Terrorstaten Israel" isteden for Net&Yehoo. Han trengte en krig for å overleve kanskje.
    En vegg kjennetegnes av at den ikke flytter på seg.
    Et monster kjennetegnes av at det dreper uten skrupler.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.730
    Antall liker
    10.316
    ^ Det er vel litt på siden av poenget, egentlig. At beviskravene til påvisning av betingelsene i begrepet Folkemord oppfylles, er høye, er i grunn helt i sin orden.
    Men det forhindrer ikke at en hver kan se med sine egne øyne at Israel bedriver statsterror mot et helt folk. Og FN-domstolens uttalelser understreker dette med all mulig tydelighet.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.384
    Antall liker
    1.779
    Sted
    Bergen
    Sjekke gjerne kommentarfeltet på denne
    https://www.nordnorskdebatt.no/moralsk-kollaps-og-tostatslosning-nok-en-gang/o/5-124-289910

    Ellers grei kronikk med korrekt sluttsats
    Hvem kan være deres forhandlere, når de er umyndiggjort og alle forutsetninger for et organisert sivilsamfunn er ødelagt?

    Hva
    kan de forhandle om? At Israel skal trekke seg ut av Vestbredden og ta med seg alle sin omkring 700.000 ulovlige bosettere? At Israel må påta seg ansvaret for å gjenoppbygge det de har rasert i Gaza, samt betale krigserstatning til alle sivile som har mistet sine? At begge parter deretter må forplikte seg til å leve i fredelig sameksistens til evig tid?
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.644
    Antall liker
    946
    Det er ikke mer å forhandle om, 80 år med fiendskap og drap.
    2 stats løsning er bare tull og flere forståsegpåere har sagt det, bare dilldall og bortkastet diplomati.
    Eneste løsning er at Israel flyttes til nord i Manitoba i Canada eller noe bedre. God plass der.
    Har prøvd 80 år med jøder i MØ nå og det går dårlig og ingen håp om bedring. De passer ikke blant muslimske arabere.
    Om det så blir fred i området etter flytting, neppe men det er en helt annen sak. Gir rom for en ny islamistisk stat hvor palestinsk folk ikke får det noe særlig bedre.Men dette vil neppe skje, Israel vil kjempe for sin eksistens til siste mann tror jeg, med de tragedier som følger i mange år fra nå.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.730
    Antall liker
    10.316

    Uhyrlig ondskap.
    Og kom ikke enda en gang med den latterlige påstanden om "menneskelig skjold", dersom du ikke mener i fullt alvor at den rette måten å ta en skoleskytter på, er å først drepe alle elevene som er fanget inne på skolens område.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.560
    Antall liker
    7.882
    Torget vurderinger
    0
    Det er så enkelt som at de "ekstreme" ( fanden vet om ikke det er flertallet? ) muslimene ikke vil gi seg før alle jøder i hele verden er drept. Det står i deres "bruksanvisning". Det vesentlige "problemet" her er at en del land der nede er så grønnjævlig rike at man ikke lenger kan gjøre som engelskmenn og franskemenn gjorde fram til WWII. Bombe dem tilbake til steinalderen, eller i alle fall til de gjorde som de fikk beskjed om. De hadde det så mye enklere i den Viktorianske perioden.
    Det var litt som i romertiden. Var du romersk borger og noen (gjerne barbarer) skadet deg på noen som helst måte så sendte keiseren ut en legion som tråkket landsbyen til ilgjerningsmennene flat! Det fungerte helt utmerket. ( Bortsett fra den der lille landsbyen i Gallia som de fleste av dere kjenner.
    Når vesten begynte på denne måten burde vi ha fortsatt med det. ( Glem moralaspektet i dette ). Vi har forsiktig sagt fucket opp de fleste land i verden. Se bare på Afrika der ulike stammer er fordelt på flere land og de fleste land inneholder folk fra ulike stammer. Før "Den Hvite Mann" begynte å trampe rundt i Afrika bodde de ulike stammene i hver sine land. Men dette måtte vi selvsagt fucke opp! Og resultatene ser vi faktisk i dag hvis vi bare vil se. Men når det gjelder svarte som dreper svarte bryr vi oss ikke så mye. Palestinere er ikke fullt så svarte så da blir det faktisk mer plagsomt, og jødene er jo "nesten" som oss, men bare nesten! Og da ser dere, da blir det støy!
    Men er man bittelitt kynisk så ser man at det siste Hamas terrorangrepet var gjennomført KUN for å få den reaksjonen det fikk. Og for å være helt ærlig så hadde ikke israel noe valg, de måtte reagere svinehardt. Gjør de ikke det vil Hamas og andre fortsette med sin terror. Ikke glem at deres mål ikke er noe annet enn å drepe alle, hver eneste jævla en, jøder og så innføre et islamistisk "paradis" der det enn så lenge er et demokratisk land.
    Så det å to på at dette kan løses på noen som helst måte diplomatisk er å være en lille smule blåøyd. Palestinerne ved Hamas vil aldri slå seg til ro med en tostatsløsning, ei heller vil de slå seg til ro før alle jødene er drept. Vi kan ikke forholde oss til disse folkene der nede (inkludert jødene) på samme måte som vi forholder oss til våre naboland her Nord Europa. De er rett og slett ikke som oss! De har et helt annet verdisett og tankesett. Vi skal heller ikke så langt av avgårde i Europa heller før vi finner folk som tenker på en helt annen måte enn oss selv. Det er ikke bare lenger unna enn å se til Frankrike og Hellas og måten de gjorde opp "gammel gjeld" etter krigen. Det som skjedde i Norge var "pusekatt framferd" i forhold. Stoltenberg senior fortalte at da han forsøkte å forhandle fred og forsoning i Ex-Jugoslavia så forklarte han en gammel venn ( han hadde flere personlige venner der nede ) hvordan det fungerte her i nord. At Sverige tok Jemtland Herjedalen og Båhuslen for noen mansaldre siden, men at vi var gode venner og vel forlikte i dag likevel. Og da så hans gode venn meget alvorlig på han og stillte følgende spørsmål: "Og hva har du tenkt å gjøre med det?" For å si det enkelt, en urett begått for flere hundre år siden er ikke noe man kan tilgi, noensinne! Og om ex-Jugoslaver føler det slik så kan jeg garantere at hverken palestinere eller israelere er noe bedre.
    Det mest fornuftige vi kan gjøre er å sette opp et gjerde rundt hele Midt Østen og legge igjen en mobiltelefon slik at siste mann som er igjen kan ringe og si at "nå er det over"!
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.980
    Antall liker
    2.248
    ^ Det er vel litt på siden av poenget, egentlig. At beviskravene til påvisning av betingelsene i begrepet Folkemord oppfylles, er høye, er i grunn helt i sin orden.
    Men det forhindrer ikke at en hver kan se med sine egne øyne at Israel bedriver statsterror mot et helt folk. Og FN-domstolens uttalelser understreker dette med all mulig tydelighet.
    Egentlig ikke, det brukes folkmord stadig vekk i media og her på sentralen. En gang i uka går jeg forbi palestinarørsla som har sin ukentlige demonstrasjon på Torgallmenningen (BRGN), plakatene med folkemord er mange. Om det er viktig ? På et vis ja, instituttet Folkemord er et tungt begrep innen Internasjonal Folkerett. Som f.eks voldtekt er sivilrettslig.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.815
    Antall liker
    723
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Du trenger ikke belære meg om Miff og Pro Israel frie organisasjoner. Jeg vet om flere enn deg.
    Det fins Pinsevenner i Gaza og Vestbredden drevet av Palestinaarabere. Ungene får juling på skolen.
    Jesus åpenbarer seg for muslimer i Gaza og leder dem ut av krigssonen i følge en del historier fra bl.a Miff.

    Men den Norske Kirke er svært kritisk samt en del andre kristne organisasjoner. Jeg skal ikke nevne navn.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.815
    Antall liker
    723
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Her er de største frivillige organisasjonene hvor nordmenn er engasjert. Jeg er ikke medlem i Noen av disse organisasjonene.

     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.730
    Antall liker
    10.316

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.730
    Antall liker
    10.316
    Det mest fornuftige vi kan gjøre er å sette opp et gjerde rundt hele Midt Østen og legge igjen en mobiltelefon slik at siste mann som er igjen kan ringe og si at "nå er det over"!
    Dersom dette er ditt take på begrepet "fornuft", er det ikke mye håp for deg, er jeg redd.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.730
    Antall liker
    10.316
    Da har du bortedinert Israel som et monster. Flott da er vi enig i at Israel ikke er et skruppelløst monster.
    On the contrary.
    Og FN er stort sett helt på linje med undertegnedes syn. Trist at selverklærte kristne ikke en gang klarer å se at Israels armé skaper et nær fullkomment helvete i sitt eget nabolag.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.560
    Antall liker
    7.882
    Torget vurderinger
    0
    Dersom dette er ditt take på begrepet "fornuft", er det ikke mye håp for deg, er jeg redd.
    Du har min medfølelse Disqus. Du må uten tvil være den mest humørløse personen her inne!

    Trist at du ikke er i stand til å se at de var et humoristisk forsøk på å beskrive hvor umulig det
    er å finne en løsning på problemet uten at den ene folkegruppen enten utryddes eller flyttes til
    et annet sted på kloden.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.815
    Antall liker
    723
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Sjekke gjerne kommentarfeltet på denne
    https://www.nordnorskdebatt.no/moralsk-kollaps-og-tostatslosning-nok-en-gang/o/5-124-289910

    Ellers grei kronikk med korrekt sluttsats
    Hvem kan være deres forhandlere, når de er umyndiggjort og alle forutsetninger for et organisert sivilsamfunn er ødelagt?

    Hva
    kan de forhandle om? At Israel skal trekke seg ut av Vestbredden og ta med seg alle sin omkring 700.000 ulovlige bosettere? At Israel må påta seg ansvaret for å gjenoppbygge det de har rasert i Gaza, samt betale krigserstatning til alle sivile som har mistet sine? At begge parter deretter må forplikte seg til å leve i fredelig sameksistens til evig tid?
    Så lenge usa støtter Israels "folkemord", og Norge skal sanksjonere mot Israel, vil det gi et signal til usa om at Norge (Sv, rødt ap H) tar sterk avstand fra amerikansk politikk og det får konsekvenser for forholdet mellom usa og Norge. Det er isfront mellom Norge og Israel og vi støtter Islambrødrene og Hamas. Det er fakta.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.730
    Antall liker
    10.316
    Du har min medfølelse Disqus. Du må uten tvil være den mest humørløse personen her inne!

    Trist at du ikke er i stand til å se at de var et humoristisk forsøk på å beskrive hvor umulig det
    er å finne en løsning på problemet uten at den ene folkegruppen enten utryddes eller flyttes til
    et annet sted på kloden.
    Da kaller vi det manglende sans for humor.
    Det er bare det at hver dag ser jeg på nyhetene fra Gaza. Humor er ikke det første som faller meg inn.

    Ergo står jeg på mitt postulat fra tidligere, og høyner med at når du anser det der for humor, da er det ikke mye håp for deg, er jeg redd.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.815
    Antall liker
    723
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Har dette vært planen hele tiden tru?
    Ja, men det morsomme er at de roper død over Oslo, vi lever. Det betyr at en ny fredsavtale kommer aldri på tale uten bråk.
    Norske barn med jødisk bakgrunn som bor i Oslo må skjermes mot mobb hvor enn de går. Så Israels fiender er også klar for bråk. Det er fakta.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.339
    Antall liker
    8.000
    Sted
    Oslo
    Ja, men det morsomme er at de roper død over Oslo, vi lever. Det betyr at en ny fredsavtale kommer aldri på tale uten bråk.
    Norske barn med jødisk bakgrunn som bor i Oslo må skjermes mot mobb hvor enn de går. Så Israels fiender er også klar for bråk. Det er fakta.
    Burde egentlig ikke kommentert deg, tror mange skjønner hvorfor.
    Men for å bevege meg på ditt banale nivå:
    Når israelske regjeringsmedlemmer roper død over Oslo, bør vi ta adekvate skritt, kanskje påberope oss artikkel 5?
    Og at du synes at en fredsavtale aldri kommer på tale er morsomt, lar jeg stå uten kommentarer.
    En del vil antakelig kalle det krigs hissing.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.339
    Antall liker
    8.000
    Sted
    Oslo
    Israels hær 400.000 mann sterke jevner Gaza med jorden.
    12 av UNRWA's 30.000 ansatte beskyldes for å ha vært med på 7.oktober (regn selv ut hvor mange promille det er)
    IDF får massiv støtte
    Nærmere 6 millioner palestinere mister helt nødvendig nødhjelp.
    Her kan man virkelig snakke om proporsjonalitet
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.815
    Antall liker
    723
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Burde egentlig ikke kommentert deg, tror mange skjønner hvorfor.
    Men for å bevege meg på ditt banale nivå:
    Når israelske regjeringsmedlemmer roper død over Oslo, bør vi ta adekvate skritt, kanskje påberope oss artikkel 5?
    Og at du synes at en fredsavtale aldri kommer på tale er morsomt, lar jeg stå uten kommentarer.
    En del vil antakelig kalle det krigs hissing.
    At du lar deg provosere av at jeg godter meg over Oslo avtalens død, er ditt problem. At liknende avtaler som ledet til en intifada aldri må inngås i framtiden syns ikke jeg er morsomt, men det er fakta. Avtaler mellom Israel og PLO eller enda værre Hamas, leder bare til mer blodsutgydelse. Erfaringer viser det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn