Politikk, religion og samfunn Israels eksistens i fred med naboene, er det mulig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.091
    Masser av kudos til Svein Valle!

Det finnes helt sikkert en god del "kristne" som er enig med ham, men når man ser hva MIFF-tilhengere og lignende avskum jevnlig lirer av seg i kommentarfelt all over så kan jeg faktisk skjønne at det skal litt til for å snakke sitt eget miljø midt imot. Det blir vel relativt sammenlignbart med å tre ut av Jehovas Vitner, litt avhengig av hva slags miljø man er en del av.

Det er selvsagt feigt som faen, men folk er jo folk.
    ...og Selbekk viser seg som den spyttslikkende Israelvennen han er.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.180
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Selvsagt, men noe annet var vel knapt å forvente. Mannen er så fri for moralsk ryggrad at det er et under at han kan gå oppreist.

Billbob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    561

Billbob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    561
    Hva er egentlig løsningen til de kristne mørkemennene i KrF? Bare fortsette å se på nedslaktingen?

KrF-leder Dag-Inge Ulstein støtter ikke en boikott av Israel.

– Jeg tror ikke boikott av Israel er et godt virkemiddel verken for å skape fred og forsoning i Midtøsten eller for å påvirke israelsk politikk, sier Ulstein til Nettavisen.

– Her er selv Støre og regjeringen enig med oss, bare synd de allerede har opptrådt så ensidig i Midtøsten-konflikten at Norge ikke lenger har noen innflytelse. En boikott vil bare bidra til ytterligere polarisering, sier KrF-lederen.

– Samtidig deler jeg biskopens frustrasjon og sorg over alle sivile liv som har gått tapt, ikke minst alle barn som har blitt drept. Men boikott og isolasjon er ingen løsning, sier Ulstein.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.432
    Sted
    Oslo
    Hva er egentlig løsningen til de kristne mørkemennene i KrF? Bare fortsette å se på nedslaktingen?

KrF-leder Dag-Inge Ulstein støtter ikke en boikott av Israel.

– Jeg tror ikke boikott av Israel er et godt virkemiddel verken for å skape fred og forsoning i Midtøsten eller for å påvirke israelsk politikk, sier Ulstein til Nettavisen.

– Her er selv Støre og regjeringen enig med oss, bare synd de allerede har opptrådt så ensidig i Midtøsten-konflikten at Norge ikke lenger har noen innflytelse. En boikott vil bare bidra til ytterligere polarisering, sier KrF-lederen.

– Samtidig deler jeg biskopens frustrasjon og sorg over alle sivile liv som har gått tapt, ikke minst alle barn som har blitt drept. Men boikott og isolasjon er ingen løsning, sier Ulstein.
    Men Israel synes boikott er helt greit.
    Nå boikottes hele Gaza for nødhjelp .
    Hanna Kvanmo sa de bevingende ord i 1977 til en KrFer:
    Sjå tel å fløtt den klamme presthanda di!

Billbob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    561
    Gelius har tydelig mistet det totalt han å. Det er visst forferdelig å komme med et utspill om boikotting av Israel nå fordi det er påske. Kanskje du heller skulle bekymre deg over alle palestinerne som blir slaktet ned nå i påska, Gelius?

Kjendisprest Einar Gelius, som er sogneprest i Strøm, er svært kritisk til biskopens boikott-utspill.

– Dette bekrefter bare det jeg har ment hele tiden, at Kirken har blitt en SV-kirke. Jeg synes det er ganske utrolig at man midt i jødenes og påskefeiringen og vår påskefeiring går ut med et sånt utspill. Det synes jeg er ganske skammelig, sier Gelius til Nettavisen.

Billbob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    561
    Det er et bra svar Valle kommer med til kristen fundamentalistene. Det er godt det finnes noen fornuftige kristenfolk.

At det kommer kritikk, er ikke uventet. Dette var heller ikke et utspill, men jeg har skrevet under på et opprop. Når Selbekk sier at dette er politisk, så lurer jeg på hva slags narrativ (historiefortelling, red.anm.) han sitter med, sier biskop Svein Valle til Nettavisen.

Det dør sivile hele tiden i Gaza, og det slippes ikke inn nødhjelp. Hvis Selbekk mener at vi ikke skal bry oss om dette, så har han en ny definisjon av hva kristenplikt er, sier Valle.

– Hva skal vi bry oss om da? Skal vi bare sette oss ned og se på at dette skjer? Det må være en omskriving av kristendommen Selbekk driver med, sier han.

Biskop Valle sier det er utrolig viktig at vi nå klarer å holde to tanker i hodet samtidig.

– Vi må være veldig tydelige mot antisemittismen i Norge. Det er totalt uakseptabelt. Samtidig er Israels krigføring i Gaza også totalt uakseptabel. Det er en del kritikere som ikke klarer å holde to tanker i hodet samtidig, sier biskopen.

Han avfeier kritikken om at Kirken blir brukt som en politisk arena i Midtøsten-spørsmålet.

Det påstår jeg at man ikke gjør. Vi stiller oss på den nødlidendes side, og dette er virkelig ikke bare en politisk sak. Det er en forventning til oss kristne om at vi stiller opp for de nødslidende, sier Valle.

👏

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.180
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4

Jeg tipper at det de hadde sett på som ideelt var om IDF hadde tvunget alle beboere på Gaza inn på et minst mulig område og deretter bombet det sønder og sammen. Da kunne de toet sine hender, sagt "nei huff altså, dette var årntli fælt" og deretter glemt hele greia.

Billbob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    561
    Enda en fornuftig biskop.

Biskop emeritus Atle Sommerfeldt har også signert oppropet.

Dette er ikke en full boikott av Israel, men først og fremst et spørsmål om å trekke Oljefondet ut av de okkuperte områdene, sier Sommerfeldt til Nettavisen.

Sommerfeldt oppgir tre grunner til at han stiller seg bak oppropet:

1. Israel har ikke gitt noen signaler om at de vil avslutte okkupasjonen av områder som hele det internasjonale samfunnet anser som ulovlig okkuperte og annekterte, særlig Vestbredden.
    2. Det foreligger sterke indikasjoner på at Israel har begått krigsforbrytelser mot palestinere i Gaza.
    3. Israel anerkjenner i liten grad den internasjonale rettsorden.
    – Jeg mener derfor at vi må bruke økonomiske virkemidler for å presse Israel til fornuft, sier Sommerfeldt.

– Er Kirken riktig arena for å boikotte Israel?

Dette er humanitært anliggende. Jeg uttaler meg som enkeltperson og ikke på vegne av Kirken. Det er ulike oppfatninger rundt dette spørsmålet i Kirken.

– I denne sammenhengen er det gammel kristen og jødisk etikk at rettsstaten er et grunnleggende prinsipp om å forsvare de undertrykte og folk generelt.

– Ville du ha signert dette oppropet også som sittende biskop, Sommerfeldt?

Det blir et hypotetisk spørsmål, men det ville jeg kunne gjort. Selv om jeg hadde vært i tjeneste, hadde jeg ikke snakket på vegne av Kirken. Når en biskop uttaler seg om samfunnsspørsmål, er ikke det sagt på vegne av Kirken, påpeker han.

– Kirken skal og bør ha mange ulike meninger i slike spørsmål, legger han til.

– Jeg stiller store spørsmål ved Israel-vennenes manglende kritikk av hvordan staten Israel nå opptrer. Jeg mener Israel er på vei til selvutslettelse med den politikken de nå fører, sier han.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.432
    Sted
    Holmestrand

Billbob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    561
    Gelius har tydelig mistet det totalt han å. Det er visst forferdelig å komme med et utspill om boikotting av Israel nå fordi det er påske. Kanskje du heller skulle bekymre deg over alle palestinerne som blir slaktet ned nå i påska, Gelius?

Kjendisprest Einar Gelius, som er sogneprest i Strøm, er svært kritisk til biskopens boikott-utspill.

– Dette bekrefter bare det jeg har ment hele tiden, at Kirken har blitt en SV-kirke. Jeg synes det er ganske utrolig at man midt i jødenes og påskefeiringen og vår påskefeiring går ut med et sånt utspill. Det synes jeg er ganske skammelig, sier Gelius til Nettavisen.
    Hei Gelius. Her er minst elleve palestinere som ikke fikk oppleve påsken, mens du er mer opptatt av hvor forferdelig det er at noen vil boikotte terrorstaten Israel.

Minst elleve drept i israelske rakettangrep mot Gaza i natt

Angrepene var blant annet rettet mot en bolig nordøst i Gaza by, hvor ti personer ble drept, sier talsperson Mahmud Bassal i sivilforsvaret på Gazastripen i en uttalelse.

I et annet angrep mot byen Khan Younis ble et barn drept, ifølge redningsmannskaper.

Tallet på drepte varierer noe. Nyhetsbyrået Reuters melder om ytterligere tre drepte lenger nord i byen, til sammen 13 personer.

Angrepene skjedde før soloppgang og rammet både voksne og barn.
    (NTB)

Billbob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    561
    Hei igjen, Gelius. For deg er det skammelig at en biskop oppfordrer til boikott av Israel sjølv om det er påske. Det er fælt det. Her er det nye palestinere som blei slaktet i natt. Er ikke det litt mer skammelig, din hykler?

16 personer drept i israelsk angrep

16 personer, deriblant kvinner og barn, ble drept i etter et angrep mot en teltleir for fordrevne palestinere sør i Khan Yunis-området. 23 andre ble såret, opplyser talsmann Mahmud Bassal for redningsarbeidere i Gaza til nyhetsbyrået AFP.

Han opplyser videre at til sammen åtte personer ble drept i to andre angrep. Her meldes det også om flere skadede.

Angrepet skal ha skjedd natt til torsdag.

Billbob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    561
    God påske, hilsen IDF.

Minst 37 personer drept på Gazastripen

Minst 37 personer har blitt drept i israelsk luftangrep på Gazastripen, ifølge en uttalelse fra sivilforsvaret på Gaza torsdag.

16 av dem oppholdt seg i en teltleir for fordrevne palestinere sør i Khan Yunis-området.

Vitner til angrepene beskriver en stor eksplosjon i den tett befolkede leiren som førte til at flere telt begynte å brenne, melder nyhetsbyrået AFP.

Den israelske hæren har så langt ikke kommentert angrepet.

Billbob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    561
    Drapsmaskinen IDF tar aldri fri. Skal tru om Gelius synes slik adferd er skammelig.

54 drept på Gaza lørdag, ifølge sivilforsvaret

Minst 54 personer er drept i israelske luftangrep mot Gaza påskeaften, ifølge Gazas sivilforsvar. De venter at tallene kommer til å øke.

Samtidig melder det israelske luftforsvaret at de har gjennomført rundt 150 angrep mot Gaza fra fredag til lørdag kveld.

I løpet av de siste 24 timene skal så mange som 92 palestinere være drept og 219 skadet, ifølge det palestinske nyhetsbyrået Wafa.

(NTB)

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.091
    Drapsmaskinen IDF tar aldri fri. Skal tru om Gelius synes slik adferd er skammelig.

54 drept på Gaza lørdag, ifølge sivilforsvaret

Minst 54 personer er drept i israelske luftangrep mot Gaza påskeaften, ifølge Gazas sivilforsvar. De venter at tallene kommer til å øke.

Samtidig melder det israelske luftforsvaret at de har gjennomført rundt 150 angrep mot Gaza fra fredag til lørdag kveld.

I løpet av de siste 24 timene skal så mange som 92 palestinere være drept og 219 skadet, ifølge det palestinske nyhetsbyrået Wafa.

(NTB)
    Og Selbekk snakket om påsken som fredens høytid? Som sagt tidligere, Israel har som tradisjon å henrette mennesker i påsken. Og "gode kristne" heier på dem.

Billbob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    561
    Det er kjekt når man kan "etterforske" seg sjølv.

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.975
    Torget vurderinger
    2
    Dette er jo det reneste tullprat. Ærlig talt, hvor vanskelig er det å google seg frem til hvor mange av verdens muslimske land som har anerkjent Israel?

Siden du ikke gidder men heller vil prate bullshit, så er svaret at per 2025 har 56 av 57 medlemmer av Organisation of Islamic Cooperation anerkjent Israel.
    Hva sier Hamas og Iran om saken ??
    Er god kjent med Camp David og at en del lang anerkjenner Israel, med det gjelder ikke se som er i konflikten nå.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn