- Ble medlem
- 18.08.2005
- Antall liker
- 6
Tja, man kan jo løfte blikket og se hva som er bakgrunnen for enormt mye av lidelsene i verden i dag, legge sammen to og to og se fanatismen og hatet som både Israel og andre sliter med og se hva det stammer fra.Gjest skrev:Du skriver så hjerteskjærende om jødene, og mye av det er riktig, men du glemmer iblandt at vi snakker om Israels forbrytelser. Du skriver på en måte som jeg kjenner igjen fra etterkrigstidens sentimentale beskrivelser av jødenes historie, og det ligner mye på det jeg kan lese i avisen "Dagen" som er kristenfolkets hovedavis i dette landet. Det virker som du ikke har satt deg inn i palestinerenes skjebne i det hele tatt - iallefall viser du ikke interesse for å ta dette folket på alvor.Komponenten skrev:Vel jeg er yngre enn deg, så hvorfor rammer denne samvittigheten meg og ikke deg?Gjest skrev:Tror ikke så ille om kompo. Hun har vokst opp i en kultur som hadde svært dårlig samvittighet etter 2 verdenskrig og jødeforfølgelsene. Denne samvittigheten har blitt en ideologi som styrer hele tankegangen og da hjelper det lite med fakta og realiteter. Et slikt følelsesmessig engasjement kan være veldig sterkt, særlig når det knyttes til religiøs overbevisning.
Kan du utdype min religiøse overbevisning, hva vet du om den?
I motsetning til mange andre har jeg satt meg inn i fakta, så slutt å tolke meg og mine motiver, for du er rimelig langt ute på villspor. Du fremstiller meg som hjernevasket idiot, det finner jeg meg ikke i.
Jeg ser på det du skriver som følelsesladd og preget av skjev informasjon. Når du glatt nedvurderer det som anerkjente midtøstenkjennere som Odd Karsten Tveit og Hilde Henriksen Vaage kommer med så oppfatter jeg deg som en fanatiker.
Om jeg er fanatiker er du en like stor fanatiker, om du ser på O K Tveit og Waage som nøytrale kjennere så er du like bortreist som det du prøver å fremstille meg som å være.
Poenget er, ingen andre steder har man problemer med jøder, de lager ikke bråk, de oppfører seg ikke voldelig, de dreper ikke eller tvangsgifter eller lemlester sine unger, men likevel skal de tas. Det er en religion i verden i dag som typisk er uforenlig med harmoni, fred og menneskerettigheter, og du vet nok hvilken jeg tenker på.
Jeg har satt meg inn i manges triste skjebner, og det som stort sett ser ut til å være bakgrunnen for deres lidelser er islam og en umenneskelig kultur man nekter å gi slipp på.