Israel Bomber FNs Hovedkvarter

G

Gjestemedlem

Gjest
Utrolig nok gir den norske staten bidrag til de ulovlige bosettingene på okkupert land i form av skattefradrag for pengegaver fra heiagjengen. Skammelig. :(

Men heldigvis noen som har anstendighet til å ta tak i problemet. :)

http://e24.no/makro-og-politikk/article2869751.ece#AF

Hele Stortinget har vært opptatt av å hindre at penger fra Norge finansierer kriminalitet i utlandet. -Heiki Holmås

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Det eneste som gjelder for Siv er meningsmålinger.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Karma skrev:
Gjestemedlem skrev:
Å få se noen ansikter tilknyttet "tallene", gjør inntrykk! (Lurer på om Siv gidder å se på dette?)
Jeg for min del lurer på om de som støtter Hamas gidder å se på dette.

Nå bør det jo ikke komme som noen overraskelse for noen at folk blir drept og lemlestet i krig. Men det virker det som det gjør hver gang.

G

Gjestemedlem

Gjest
BT skrev:
Kan ikke huske å ha sett en eneste av dem her inne, så det spørsmålet er kanskje retorisk ment?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Gjestemedlem skrev:
BT skrev:
Kan ikke huske å ha sett en eneste av dem her inne, så det spørsmålet er kanskje retorisk ment?
Ikke godt å si, de fleste her kjører ganske tøft mot Israel, men det er bare jeg og Komp'is som kritiserer Hamas.

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.429
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
Jeg kan nok stille meg ved siden av dere, BT, for jeg er ikke overdrevent hamas-vennlig, jeg heller.
Så da var vi tre.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Finnes det noen som er Hamas-vennlige her da? Det går muligens an å ytre mishag med at folkerett og konvensjoner blir satt brutalt til side og at sivile slaktes av verdens 5 sterkeste militærmakt, uten at man dermed automatisk har tatt Hamas parti? Eller kanskje blir det for avansert?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.642
Det er visst en oppfatning blandt enkelte at Gaza er et stort land hvor Hamas kan gjemme seg hvorsomhelst, men som de feige hunder de er så gjemmer de seg blandt sivilbefolkningen. Vel, Gaza har 1.4 mill. innebyggere og et areal på 360 km2 Oslo har snaue 600.000 innebyggere og et areal på 454 km2
Dessuten er alle grenser, havet utenfor og luftrommet over Gaza sperret av Israelske styrker.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
BT skrev:
Komponenten skrev:
BT skrev:
Kunne ikke disse Hamas-gutta gått med på våpenhvile nå, så kunne grusomhetene på Gaza blitt avsluttet, og sivile liv spart?

Kunne ikke norske jøder vist at de er i mot krigen i stedet for at de kun viser støtte til Israel, så hadde de kanskje blitt litt mindre forhatt?
De var forhatt før krigen og, det har ingenting med krigen å gjøre det som skjer mot dem, det er bare et påskudd, nå har man liksom en knagg å henge jødehatet på, og man oppnår jo til og med forståelse for trakasseringen. Det hjelper ikke uansett hva de sier, og hvorfor skal de dras inn i en konflikt de ikke har noe med og hates?

Er det rett at mennesker skal hates og forfølges for å ha en annen mening enn den "rette"? Er det det som er blitt den nye ytringsfriheten?
Skal de som støtter hamas utsettes for det samme hatet og forfølgelsen? Ingen stiller spørsmål ved motivene og meningene til de som vifter med et Palestinsk flagg, mens å vise det Israelske er blitt på nivå med Muhammed-tegningene.

Tror uansett ikke Norge eller NATO trenger å være så høye i hatten her, den bombingen vi bedrev over Serbia for noen år siden var skammelig, flere ble drept enn det som er drept i Gaza, har vi helt glemt vår egen rolle når vi rakker ned på andre, som tross alt er i en helt annen og mye mer utsatt posisjon?
Naturligvis er det ikke rett at mennesker hates og forfølges. Poenget er at jøder ofte argumenterer med at folk må skille mellom jøder og staten Israel. Da er problemet kanskje at ingen jøder tilsynelatende hever en kritisk røst til det staten Israel gjør. Det kan være en del av grunnen til at folk ikke skiller. Jeg sier ikke dette fordi jeg har noe i mot jøder, men fordi jeg mener norske jøder ville tjent på å vise at de ønsker fred i midt-østen.

Når det gjelder holdningene til folk som veiver med sine respektive flagg, så er i alle fall min holdning at alle må få gjøre det. Nå er det gjerne palestinske innvandrere og norske raddiser som gjør dette, og ingen av dem har overdreven respekt for den vestlige ytringsfriheten, og det er de som prøver å hindre ytringsfriheten til vennene av Israel, ikke det norske folk generelt. Selv om støtten til palestinerne i den norske befolkningen øker gjennom Israels brutalitet. Det er jo det palestinerne ønsker å oppnå gjennom å holde krigen i gang.

Bombingen av Serbia skjedde for å stoppe den etniske rensingen de drev med. Jeg ser ikke hva som var skammelig med det. Den skapte definitivt fred i området. Sett i ettertid var det mest beklagelige at NATO reagerte sent. Men det var naturlig å forsøke alle muligheter for fredlige løsninger før de gikk til det skrittet.
Bombingen av Serbia gikk ut over kvinner og barn, flere tusen ble drept, og det ble brukt klasevåpen og utarmet uran som har ført til sterk økning av kreft der nede.
Vår bombing der var ikke bedre enn Israels bombing nå sånn sett. Om vi skulle ta de som drev etnisk rensing tok vi jammen mange uskyldige i dragsuget vi og…
Og hvilket syn har Hamas på etnisk rensing om de får muligheten?
Skal vi la de bygge seg opp så de blir i stand til å gjennomføre sine planer?

Så ellers et innslag på nyhetene i går fra Egypt hvor skadede ”sivile” (ble det påstått) fra Gaza fikk behandling på sykehus der.
Merkelig nok var alle voksne menn, ingen kvinner, ingen barn…
Alle er sivile i Gaza, det er det geniale, for Hamas bruker ikke uniform.

Og de bruker ambulanser som transport, ikke noe nyhet det heller for så vidt.

http://www.nettavisen.no/utenriks/article2505365.ece

Gjestemedlem:
Den norske stat støtter HAMAS! En islamistisk, rasistisk terrororganisasjon.
Og du og Heikki er opprørt over hva noen få privatpersoner støtter…
:eek: :eek: :eek:

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.429
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
Lille_Adam skrev:
Finnes det noen som er Hamas-vennlige her da? Det går muligens an å ytre mishag med at folkerett og konvensjoner blir satt brutalt til side og at sivile slaktes av verdens 5 sterkeste militærmakt, uten at man dermed automatisk har tatt Hamas parti? Eller kanskje blir det for avansert?
Ja, uten å inneha din intelligens, ligger det selvfølgelig langt over min ringe fatteevne.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.369
Torget vurderinger
1
Pink_Panther skrev:
... Oslo har snaue 600.000 innebyggere og et areal på 454 km2 ...
o.t. Hvorav «Oslo marka» utgjør omalag 2/3.

mvh
KJ

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.369
Torget vurderinger
1
Komponenten skrev:
...
...
Hvor har du det fra at den norske stat støtter Hamas (direkte). Det er et par «mil» fra å anerkjenne at det palestinske folk, i noe som kan likne på demokratisk valg, har valgt Hamas som sine representanter på Gaza, til å si at Kongeriket Norge støtter Hamas. Er alt hjelpearbeid på på Gaza-stripen å anse som støtte til Hamas?

mvh
KJ

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Gjestemedlem:
:eek: :eek: :eek:
Gjør de? Da støtter de vel også ISRAEL! En sionistisk, rasistisk terrorstat... for å bruke din egen terminologi.

Jeg synest det er ganske smakløst at staten gir skattefradrag til bidrag som gåt til akkurat det som har skapt denne situasjonen i utgangspunktet: Israles ulovlige okkupasjon av land som ikke er deres, og fordriving av lokalbefolkningen. Det er like smakløst som om det skulle være muligheter for skattefradrag for pengegaver til Hamas.

Man skal forørig være ganske snøblind om man ikke får øye på mer enn 2 sider i denne konfliken.

Man er ikke enten Hamastilhenger eller Israeltilhenger... det er fullt mulig å synest at begge oppfører seg like forbannet bedritent og usivilisert, og være like fordømmende overfor de overgrep de begge begår.

De skadelidenede er de som bor i Gaza og også alle de fredelige menneskene som for å Israel.

De uskyldige som blir drept nå er barn og andre som bor i Gaza, og det er Israelske styrker som tar livet av dem. Det er ikke undelig da at det er de som får kritikk for drapene så lenge det er de som utfører dem. Hamas få ta ansvar for deres handlinger og drap, og Israel for sine. Og de ansvarlige på begge sider burde sperres inne på vann og brød og aldri mer få se dagslys igjen.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
G

Gjestemedlem

Gjest
BT skrev:
Gjest skrev:
"Hadde Hamas hatt ressurser til å skaffe seg mer langtrekkende raketter, kunne de ha avfyrt dem mot militære mål i Israel, og det ville ha vært folkerettslig rettmessig, påpeker Høin overfor NTB."

Hva i all verden mener han med det?
At militære mål er akseptabelt mens sivile mål er folkerettsstridig. Begge parter er således kriminelle som burde sperres inne for godt. Helst i samme fangehull og til evig tid.

Jeg tror stillingen på sivilistmord er 3-600 eller noe deromkring, og vi er enda ikke kommet til pause.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.369
Torget vurderinger
1
BT skrev:
...
"Hadde Hamas hatt ressurser til å skaffe seg mer langtrekkende raketter, kunne de ha avfyrt dem mot militære mål i Israel, og det ville ha vært folkerettslig rettmessig, påpeker Høin overfor NTB."

Hva i all verden mener han med det?
Han mener (dvs så langt jeg forstår at han mener):
1) at Gazastripen er under en ulovlig okkupasjon pga. Israels blokkade - iht. folkeretten
2) at en ulovlig okkupasjon rettferdiggjør en frihetskamp mot okkupasjonsmakten - iht. folkeretten
3) okkupasjonsmakten er Israels militære styrker
4) dersom Hamas (som okkupert) hadde vært i besittelse av rakketter som kunne å militære mål i Israel, så vil slik bruk være i overenstemmelse med folkeretten - dvs legitim frihetskamp

jf.
«Høin sier også at Israels blokade av Gaza folkerettslig er en okkupasjon av området.

- Den eneste grunnen til blokaden var at Israel ikke tålte seieren til Hamas i valget i de palestinske områdene for noen år siden. Og Hamas har som okkupert rett til å forsvare seg, men de begår brudd mot folkeretten ved å sende raketter mot sivile mål i Israel, sier Høin.»

mvh
KJ

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Antall liker
3
Komponenten skrev:
De 4-5 millionene i Kongo får ikke mye oppmerksomhet i media nei. Grunnen er nok at man ikke har noen skikkelige skurker å skylde på... For det viktigste er ikke alltid å ha et offer, men en skikkelig syndebukk.
En alternativ forklaring: What is the Monkeysphere?

Litt lang artikkel, men det er veldig god lesning. Anbefales!

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Tror ikke så ille om kompo. Hun har vokst opp i en kultur som hadde svært dårlig samvittighet etter 2 verdenskrig og jødeforfølgelsene. Denne samvittigheten har blitt en ideologi som styrer hele tankegangen og da hjelper det lite med fakta og realiteter. Et slikt følelsesmessig engasjement kan være veldig sterkt, særlig når det knyttes til religiøs overbevisning.

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
31
Sted
Bodø
toref skrev:
Ganske enig i dine betraktninger. Jeg sitter med en fornemmelse av at Obama er en del hakk vassere enn Bush og at han valgte Emanuel med to tanker i hodet samtidig. Dialog med Israel og ryggdekning. Begge deler gode politiske verktøy. Men så var det dialogen med palestinerne da..

Mvh
Mtp. at Obama hos flere har framstått relativt som "Islam-vennlig", er dette en god observasjon:)

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Godt innlegg i siste nr av Morgenbladet:

http://www.morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20090116/ODEBATT/112843817

Liten smakebit:

"Man aner at det ikke bare er politiske interesser bak Israels militaristiske og aggressive politikk, men også sterke økonomiske interesser. Noen tjener på den billige arbeidskraften, noen tjener på den store forsvarsøkonomien. Noen tjener på at landet har en mer ulik inntektsfordeling enn for eksempel Kina og India. Særlig er det betimelig å spørre «hvem som tjener» i et land som av Transparency International vurderes å ha korrupsjon i de politiske partiene på linje med gjennomsnittet av afrikanske land."

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Israel har erklært våpenvile og hva skjer?

Jo, palestinerene forsetter å sende rakketter inn i Israel.

Z

Zomby_Woof

Gjest
el_mariachi skrev:
Israel har erklært våpenvile og hva skjer?

Jo, palestinerene forsetter å sende rakketter inn i Israel.
Og da er vi hvor? Tilbake til start? Var det noen som vant?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.668
Torget vurderinger
0
Zomby_Woof skrev:
Og da er vi hvor? Tilbake til start? Var det noen som vant?

Muligens ikke, men det var garantert noen som tapte ! :p

Litt som i idrett: Det viktigste er ikke å vinne, men å slå Sverige!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ikke sant?

Vi er akkurat der mange spådde at vi ville ende. Masse lidelse, mange døde barn, svekket anseelse for Israel, fornyet hat, og fortsatt rakettbeskytning fra Gaza. Dette måtte de da kunne forutse selv også?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Everybody knows the war is over.
Everybody knows the good guys lost.
Everybody knows the fight was fixed:
the poor stay poor, the rich get rich.
That's how it goes, everbody knows.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.668
Torget vurderinger
0
Zomby_Woof skrev:
Dette måtte de da kunne forutse selv også?
Jo man skulle tro det. Har Hamas mistenkt for at de forsto det, og i en slik kontekst har de muligens "vunnet"? Men at ikke presumtivt oppegående Israelske ledere så det er et av livets store mysterier for min del. ??? :-\ Israel har uansett hvor mye de hevder at de har oppnådd tapt så vanvittig mye mere. Mulig at utrykket "Phyrros seier" ikke finnes på hebraisk??

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gjest skrev:
Tror ikke så ille om kompo. Hun har vokst opp i en kultur som hadde svært dårlig samvittighet etter 2 verdenskrig og jødeforfølgelsene. Denne samvittigheten har blitt en ideologi som styrer hele tankegangen og da hjelper det lite med fakta og realiteter. Et slikt følelsesmessig engasjement kan være veldig sterkt, særlig når det knyttes til religiøs overbevisning.

Vel jeg er yngre enn deg, så hvorfor rammer denne samvittigheten meg og ikke deg?
Kan du utdype min religiøse overbevisning, hva vet du om den?
I motsetning til mange andre har jeg satt meg inn i fakta, så slutt å tolke meg og mine motiver, for du er rimelig langt ute på villspor. Du fremstiller meg som hjernevasket idiot, det finner jeg meg ikke i.

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Antall liker
3
[url]http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=550323 skrev:
700[/url] av de 1150 palestinerne som er drept i løpet av den tre uker lange krigen er barn, viser en uavhengig gjennomgang ifølge Reuters.
:mad:

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Komponenten skrev:
Gjest skrev:
Vel jeg er yngre enn deg, så hvorfor rammer denne samvittigheten meg og ikke deg?
Kan du utdype min religiøse overbevisning, hva vet du om den?
I motsetning til mange andre har jeg satt meg inn i fakta, så slutt å tolke meg og mine motiver, for du er rimelig langt ute på villspor. Du fremstiller meg som hjernevasket idiot, det finner jeg meg ikke i.
Du skriver så hjerteskjærende om jødene, og mye av det er riktig, men du glemmer iblandt at vi snakker om Israels forbrytelser. Du skriver på en måte som jeg kjenner igjen fra etterkrigstidens sentimentale beskrivelser av jødenes historie, og det ligner mye på det jeg kan lese i avisen "Dagen" som er kristenfolkets hovedavis i dette landet. Det virker som du ikke har satt deg inn i palestinerenes skjebne i det hele tatt - iallefall viser du ikke interesse for å ta dette folket på alvor.

Jeg ser på det du skriver som følelsesladd og preget av skjev informasjon. Når du glatt nedvurderer det som anerkjente midtøstenkjennere som Odd Karsten Tveit og Hilde Henriksen Vaage kommer med så oppfatter jeg deg som en fanatiker.

G

Gjestemedlem

Gjest
styx skrev:
[url]http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=550323 skrev:
700[/url] av de 1150 palestinerne som er drept i løpet av den tre uker lange krigen er barn, viser en uavhengig gjennomgang ifølge Reuters.
:mad:
Hviken propaganda Styx... det neste blir vel at du skal skylde på dem som har drept barna også. Selv unger må da forstå at de ikke kan stille seg opp rett under bomber som faller.

[video]C0K_LZDXp0I[/video]

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Komponenten skrev:
I motsetning til mange andre har jeg satt meg inn i fakta
Likte best denne jeg. Ganske fornøyelig fra en med såpass rabiate holdninger.

Topp Bunn