Møbler og underlag Isoacoustics Gaia

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Noen som har brukererfaringer med Isoacoustics Gaia? Hva skiller disse lydmessig fra f.eks Soundcare? Er Gaia såpass myke at høyttaleren oppå til en viss grad virker ustabil? Forstår det slik at Gaia har en viss sugeeffekt til underlaget og dermed gjør det litt vanskelig å flytte på høyttaleren. Kan dette avhjelpes med å bruke filt under dem, eller frarådes dette?
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.392
    Antall liker
    721
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Det er hva de sier på hjemmesiden,men hva med filt møbelknotter under .?

    How can I move the position of my speakers after the GAIA Isolators has been installed?
    On smooth floors like hardwood, we recommend sliding a cloth underneath the GAIA’s by tilting the speakers to each side. Once the speakers with GAIA’s are on top of the cloth, the speakers can slide along the floors into position.

    On carpeted floors furniture sliders can be placed under each GAIA to help them slide into place on the carpet
     
    T

    TLN

    Gjest
    Det er korrekt at de suger seg fast til underlaget. For min del har jeg bare løftet høyttaleren opp og flyttet på den, siden å skyve på den ikke er mulig. Som nevnt i vedlegget til Petterone kan man jo bare legge ett håndkle eller tilsvarende under mens man jobber med plassering. Jeg ville ikke plassert filt under, da det er ønskelig at de blir stående når jeg endelig har funnet rett plassering.

    De er såpass myke at jeg kjenner igjen utsagnet ditt "Er Gaia såpass myke at høyttaleren oppå til en viss grad virker ustabil?" Jeg vil ikke si ustabil, men flytende :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Fikk ett helt klart løft i lyden hos meg, åpnere og mer detaljer og rom. Sikkert en stiv pris for mange men verdt det for de fleste vil jeg påstå om en har anlegg over gjennomsnittet.

     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Takk for innspill. Kunne vært spennende å prøvd disse. Stilige er de i alle fall.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Fikk ett helt klart løft i lyden hos meg, åpnere og mer detaljer og rom. Sikkert en stiv pris for mange men verdt det for de fleste vil jeg påstå om en har anlegg over gjennomsnittet.

    Hva brukte du tidligere?

    Jeg ser nå at disse påstås å egne seg under gulvhøyttalere, men hva med under sandfylte stativer med stativhøyttalere?
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg bruker Gaia III under mine stativer og synes det var en stor oppgradering. Isoacoustics mente sjøl at det ikke var noe poeng med sandfylling i stativene, men at det ikke kunne skade. Jeg gjorde det ikke.

    Er kanskje enda mer imponert over Aperta Sub, som virkelig koblet bassen fra tregulvet. Nå er det tørrere enn noensinne, selv på denne kan jeg høre alle ansatsene i bassen (ca 4 min og utover):

     
    Sist redigert:

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Noen som har brukererfaringer med Isoacoustics Gaia? Hva skiller disse lydmessig fra f.eks Soundcare? Er Gaia såpass myke at høyttaleren oppå til en viss grad virker ustabil? Forstår det slik at Gaia har en viss sugeeffekt til underlaget og dermed gjør det litt vanskelig å flytte på høyttaleren. Kan dette avhjelpes med å bruke filt under dem, eller frarådes dette?
    Yup, benytter Gaia I som gir et pent løft både på lyd og det estetiske ...strammer opp i hele frekvensområdet. Har tidligere benyttet Soundcare og syns Iso Acoustics gir langt bedre resultat på mine Horn 1 PAP'er. Om filt utgjør noen lydforskjell har jeg ingen erfaring på, men har som sakt ingen problem å flytte på mine høyttalere selv om de står på parkett.

    IMG_0913b.jpg
    5b.jpg
     
    Sist redigert:

    møring

    Medlem
    Ble medlem
    23.07.2021
    Innlegg
    48
    Antall liker
    32
    Sted
    møre
    Må kanskje legge til att ingenting negativt å sei om isoacoustics gaia bortsett frå kanskje litt høy pris for 8 stk men men slik er no denne hobbyen,enkel montasje tilsynelatende høykvalitet og lekkre å sjå på i alle fall 👍står stabilt men suger seg fast i golvet så her løfting av heile pakken som gjelder når prøve justere litt høyttalere.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg liker at de har gjort den studien der. Det ser skikkelig imponerende ut, men de har egentlig ikke forklart om eller hvorfor vibrasjonene er hørbare. Det er heller ikke forklart så nøye hvorfor de har valgt den y-skalaen på høyre side. Jeg tror det er hørbart, men akkurat kausalitetsbeskrivelsen mangler i den studien…

    Det som er overraskende for meg er hvor høyt opp i frekvens forskjellen er målbar.
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg liker at de har gjort den studien der. Det ser skikkelig imponerende ut, men de har egentlig ikke forklart om eller hvorfor vibrasjonene er hørbare. Det er heller ikke forklart så nøye hvorfor de har valgt den y-skalaen på høyre side. Jeg tror de er det, men det mangler i den studien…

    Det som er overraskende for meg er hvor høyt opp i frekvens forskjellen er målbar.
    Testen er sikkert gjort i et høydeopphold.
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Jeg liker at de har gjort den studien der. Det ser skikkelig imponerende ut, men de har egentlig ikke forklart om eller hvorfor vibrasjonene er hørbare. Det er heller ikke forklart så nøye hvorfor de har valgt den y-skalaen på høyre side. Jeg tror det er hørbart, men akkurat kausalitetsbeskrivelsen mangler i den studien…

    Det som er overraskende for meg er hvor høyt opp i frekvens forskjellen er målbar.
    Syns man det koster mer enn det smaker kan man jo kjøpe noe rimelige dempeføtter/gummi greier fra Clas Ohlson, Sonic Design eller Biltema ish...De aller fleste er kjent for meget bra og dokumenterte White Papers....🥳

    For de som er trygg på egen hørsel....Iso Acoustics lytte panel!
     
    • Haha
    Reaksjoner: HoJ

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det hadde også vært interessant å sammenligne med andre føtter som avkobler fra underlaget istedenfor å sammenligne med spikes.
    Regner med at du mener «vitenskapelig» test av f.eks «puter».

    Vil legge til at Isoacoustics sier at produktene bør være under høyttalerne på stativhøyttalere, IKKE under stativet.
    Jeg brukte tidligere Sonic Design puter under mine høyttalere, og spilte på det i ca 10 år.
    Stativene mine(Atacama) er fylt med Atabites og sand, og veier ca 23kg per stykk.

    I fjor investerte jeg i OREA Indigo, noe som faktisk ble et markant løft, spesielt i etterklang på akustiske gitarer og dyp bass.
    På frekvenstest hører jeg tydelig 40Hz i min stue, det holder for meg, og forhåpentligvis naboene mine.

    Legger ved korrespondanse jeg hadde med Isoacoustics.
    6FC63AEC-31A3-4AE8-893E-4DAE371AEC44.jpeg 92EF7664-6855-4F03-80D0-4E1E3770B463.jpeg
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Syns man det koster mer enn det smaker kan man jo kjøpe noe rimelige dempeføtter/gummi greier
    Har Gaia III og Aperta Sub jeg :) og er veldig fornøyd


    Isoacoustics sier at produktene bør være under høyttalerne på stativhøyttalere, IKKE under stativet.
    Ja, men dersom høyttalerne er skrudd fast i stativet anbefaler de dempeføtter under stativet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TAS

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, men dersom høyttalerne er skrudd fast i stativet anbefaler de dempeføtter under stativet.
    Ja, for både dine, Sonus Faber stativhøyttalere og Franco Serblin Accordo, der stativet utgjør en del av konstruksjonen, så må Gaia brukes under stativene.

    Det viktigste er jo at dette er et «tweak» som faktisk fungerer, selv om jeg også var skeptisk til å bruke over 5000kr på demping, der Sonic Design bare kostet noen hundrelapper.

    Er ikke blitt «fanatisk» og bruker det under alle mine produkter, men jeg kjøpte også ZaZen som brukes under min Rega P5, og ga løft i lyden der også.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Regner med at du mener «vitenskapelig» test av f.eks «puter».

    Vil legge til at Isoacoustics sier at produktene bør være under høyttalerne på stativhøyttalere, IKKE under stativet.
    Jeg brukte tidligere Sonic Design puter under mine høyttalere, og spilte på det i ca 10 år.
    Vet ikke hvorfor du skriver vitenskapelig i hermetegn. Jeg henviser til testen som er delt i post #12. Slik jeg forstår den er det vist frekvensrespons på høyttaleren med Gaia vs Spikes (ingen forskjell), og så er det vist forskjell i vibrasjoner med Gaia vs Spikes (her er det forskjell). Det er ikke åpenbart for meg hvor vibrasjoner egentlig er målt, men antar det er vibrasjoner overført til underlaget da(?). I så fall er det ikke overraskende at det er forskjell med spikes vs Gaia. Jeg mistenker at forskjellen hadde vært veldig mye mindre hvis man sammenlignet Gaia med en silikonfot med fornuftig stivhet til 50 kroner.
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Vet ikke hvorfor du skriver vitenskapelig i hermetegn. Jeg henviser til testen som er delt i post #12. Slik jeg forstår den er det vist frekvensrespons på høyttaleren med Gaia vs Spikes (ingen forskjell), og så er det vist forskjell i vibrasjoner med Gaia vs Spikes (her er det forskjell). Det er ikke åpenbart for meg hvor vibrasjoner egentlig er målt, men antar det er vibrasjoner overført til underlaget da(?). I så fall er det ikke overraskende at det er forskjell med spikes vs Gaia. Jeg mistenker at forskjellen hadde vært veldig mye mindre hvis man sammenlignet Gaia med en silikonfot med fornuftig stivhet til 50 kroner.
    Ikke godt å vite uten dokumenterte målinger…. Har laget div. diy blokker med gummi oppheng spesial konstruert for mekanisk demping ( konvertere vibrasjonsenergi til varme) som virker fra 3-7 hz vertikalt/horisontalt (basert på egenvekt til komponent som skal stå oppå). Disse har skikkelig white paper som støtter opp under spesifikasjon, koster flere hundre og oppover pr stk….funker skikkelig bra og Gaia 1 gjør mye av samme jobben, så ingen tvil i mine ører at IsoAcoustic er gode produkter med flott design og kvalitet. En viktig detalj med all vibrasjonsdemping er størrelse og vekt… begrenset hvor mye energi og frekvens en liten silikonfot klarer å omforme til varme.…Size matters 😎
     
    Sist redigert:

    Prebs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.09.2013
    Innlegg
    159
    Antall liker
    45
    Vell, min subjektive mening etter typ ett svangerskap med Gaia ii er for meg ikke like rosenrødt som i starten.... Må si at jeg er enig med mye som er beskrevet tidligere, MEN jeg syntes også at de stjeler litt av dynamikken til mine Dynaudio! Dette har blitt forsterket nå som jeg har gått over til blokker og og uendelig med kraftreserver. Utrolig nok er det ikke bass og dynamikk jeg savner, men mellomtonen som tidligere gav meg gåsehud selv ytterst på liktærne!! Har en plan å teste litt så snart høsten melder sin fulle ankomst. Har gått til innkjøp av blytunge, talienske betongheller fra OBS som jeg har primet med HEYdi fasade-primer. Planen er spikes rett på disse! Tenker 3mm kork under disse og rett på gulv. Gleder meg litt nå som jeg virkelig har fått føle på Gaia ii over tid og virkelig har ett sammenlignings grunnlag!
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Vell, min subjektive mening etter typ ett svangerskap med Gaia ii er for meg ikke like rosenrødt som i starten.... Må si at jeg er enig med mye som er beskrevet tidligere, MEN jeg syntes også at de stjeler litt av dynamikken til mine Dynaudio! Dette har blitt forsterket nå som jeg har gått over til blokker og og uendelig med kraftreserver. Utrolig nok er det ikke bass og dynamikk jeg savner, men mellomtonen som tidligere gav meg gåsehud selv ytterst på liktærne!! Har en plan å teste litt så snart høsten melder sin fulle ankomst. Har gått til innkjøp av blytunge, talienske betongheller fra OBS som jeg har primet med HEYdi fasade-primer. Planen er spikes rett på disse! Tenker 3mm kork under disse og rett på gulv. Gleder meg litt nå som jeg virkelig har fått føle på Gaia ii over tid og virkelig har ett sammenlignings grunnlag!
    Så bra, som det meste innen hobby’n bør man teste på eget oppsett og velge det som gir best egenopplevelse….finner du en annen tilnærming en Gaia som gir mere av det du søker samt moro å sammenligne er jo det heilt topp! :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ikke godt å vite uten dokumenterte målinger…. Har laget div. diy blokker med gummi oppheng spesial konstruert for mekanisk demping ( konvertere vibrasjonsenergi til varme) som virker fra 3-7 hz vertikalt/horisontalt (basert på egenvekt til komponent som skal stå oppå). Disse har skikkelig white paper som støtter opp under spesifikasjon, koster flere hundre og oppover pr stk….funker skikkelig bra og Gaia 1 gjør mye av samme jobben, så ingen tvil i mine ører at IsoAcoustic er gode produkter med flott design og kvalitet. En viktig detalj med all vibrasjonsdemping er størrelse og vekt… begrenset hvor mye energi og frekvens en liten silikonfot klarer å omforme til varme.…Size matters 😎
    Poenget mitt var egentlig ikke hvorvidt det virker eller ikke, men at hvis de skal gjøre en test som viser at de virker burde den kanskje sammenlignes med et annet produkt som gjør det samme, ikke mot spikes. Hvis ikke poenget var å mer generisk vise at myk avkobling var bedre enn spikes da. :)
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Poenget mitt var egentlig ikke hvorvidt det virker eller ikke, men at hvis de skal gjøre en test som viser at de virker burde den kanskje sammenlignes med et annet produkt som gjør det samme, ikke mot spikes. Hvis ikke poenget var å mer generisk vise at myk avkobling var bedre enn spikes da. :)
    Heller vel på det siste du skriver i og med det viser forskjell på det å omforme vibrasjonsenergi til varme, som er velkjent prinsipp innen fysikk. Hvor mye bedre enn andre myke avkoblings produkter er muligens litt skummelt i markedsføringssammenheng, tenk bare på S/N målinger🤫…Tillegg skårer IsoAcoustics høyt på design og implementering…🤩
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Det som slår meg er at de dempeføttene som fulgte med subben, som etter alle solemerker var myke nok til å gjøre jobben, ikke fungerer like godt som Aperta sub. Vi snakker ulike planeter her. Med standard dempeføtter skranglet det i gulv, sofa og vegger, og det er bortimot totalt eliminert med Aperta. Det er ikke noe mindre bass i rommet, men den er liksom mer i lufta nå.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hva sier folket om demping på teppegulv? Vil, i teorien, Isoacoustic fungere like godt der? Nysgjerrig..
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Det mener i alle fall isoacoustics, men annet er kanskje ikke å forvente. Rent faktisk er det jo et gulv under teppet, så det kan i alle fall ikke skade. Selv om teppet sikkert demper noe, er det ikke like mye som med dempeføtter.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det mener i alle fall isoacoustics, men annet er kanskje ikke å forvente. Rent faktisk er det jo et gulv under teppet, så det kan i alle fall ikke skade. Selv om teppet sikkert demper noe, er det ikke like mye som med dempeføtter.
    Jupp, tenkte meg det. Bruker vekt-avpassede SD føtter nå. Hva vil være mest effekt av, sub eller høyttalere? Noen teori her?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg kjørte full pakke og er veldig fornøyd, men mitt case var a) at gulvet vibrerte sammen med subben, noe som grøtet til lydbildet ganske tydelig og b) at de myke føttene under høyttalerstativene ikke var myke nok, så vidt jeg kunne forstå. I tillegg syntes jeg ikke de satt trygt nok på gulvet.

    Hvis jeg fikk kniven på strupen og måtte ta bort fra enten subben eller stativene, ville jeg tatt fra stativene. Men jeg vil gjerne beholde begge steder :p

    Det følger teppespikes/-adapter med Aperta sub, så det kan jo være noe å prøve først, eventuelt. Men hvis SD-føttene funker kan det jo hende du kommer veldig langt med noen av disse: https://isoacoustics.com/home-audio-isolation-products/gaia-carpet-disks/
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg kjørte full pakke og er veldig fornøyd, men mitt case var a) at gulvet vibrerte sammen med subben, noe som grøtet til lydbildet ganske tydelig og b) at de myke føttene under høyttalerstativene ikke var myke nok, så vidt jeg kunne forstå. I tillegg syntes jeg ikke de satt trygt nok på gulvet.

    Hvis jeg fikk kniven på strupen og måtte ta bort fra enten subben eller stativene, ville jeg tatt fra stativene. Men jeg vil gjerne beholde begge steder :p

    Det følger teppespikes/-adapter med Aperta sub, så det kan jo være noe å prøve først, eventuelt. Men hvis SD-føttene funker kan det jo hende du kommer veldig langt med noen av disse: https://isoacoustics.com/home-audio-isolation-products/gaia-carpet-disks/
    Takk, veldig kjekt 🙂
     

    Heipådeg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2016
    Innlegg
    226
    Antall liker
    178
    Noen som har brukererfaringer med Isoacoustics Gaia? Hva skiller disse lydmessig fra f.eks Soundcare? Er Gaia såpass myke at høyttaleren oppå til en viss grad virker ustabil? Forstår det slik at Gaia har en viss sugeeffekt til underlaget og dermed gjør det litt vanskelig å flytte på høyttaleren. Kan dette avhjelpes med å bruke filt under dem, eller frarådes dette?
    Har brukt soundcare og mye annet innen dette, men for vel 12000 synes jeg effekten er minimal sammenlignet med det jeg har hatt. Mutter og gjenger er også meget «slarkete» , dette er ikke ett presisjonsprodukt! Men pene og eksklusive er det ingen tvil om at de fremstår som , og ht står stabilt😎
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Merk at hvis det er naturgummi kan det sette merker på gulvet over tid, ellers funker de sikkert bra! 😊
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Kan dere holde dere til topic? Dette er en vennetråd for Isoacoustics Gaia og ikke en generell tråd om dempeføtter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn