Hi-Fi magasin Intervju med Jonathan Valin i The Absolute Sound

janomdahl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.09.2010
Innlegg
147
Antall liker
215
Torget vurderinger
3
Hadde en hyggelig prat med Jonathan Valin, redaktør og anmelder i The Absolute Sound, i München. Tenkte kanskje dette kunne være av interesse for noen. Beklager om noen har lenket til dette tidligere i dag, og beklager samtidig den skamløse egenreklamen.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Lest med interesse:).
Ble nysgjerrig på boka hans; "The Music Lovers".
Skal prøve den. Takk for"tipset".
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
èn av grunnene til at LP låter bedre enn CD har vel Loudness War tråden illustrert til fulle.....
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.407
Antall liker
12.891
Meget interessant lesning for en som var der nede, og hørte på samme utstyr som Herr Valin.
Det gleder meg å se at vi har samme oppfatning av rommet med JM Lab, Vitus forsterkeri og Purist Audio kabling (og skremmende nok svært mye annet utstyr).
Dette står i ettertid for meg som noe av det bedre under årets Munchen messe.
Dog finner jeg det snodig at Valin ikke sier et ord om Thrax/Kaiser rommet eller Audionet/Acendo for den sakens skyld :rolleyes:
 

Bebophifi12

Bransjeaktør
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
377
Antall liker
70
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Ascendo/ Audionet rommet fungerte ikke særlig godt i München. Vi importerer Ascendo til Norge og jeg påpekte dette overfor dem etter messen. De var enige og har hatt langt bedre lyd tidligere. Grunnen til at det ikke fungerte optimalt i München var 1) rommet og 2) en digital sak fra Audionet som etter deres mening ikke var "bra nok" eller fungerte i det systemet. Romvalget var tatt ut ifra at de delte det med Finite-Elemente og altså Audionet. Vi skal ha med Ascendo til Horten-messen og håper på et godt rom der nede.
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Meget interessant. De siste årene har nok Valin vært den skribenten jeg har lest med størst interesse.
 

janomdahl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.09.2010
Innlegg
147
Antall liker
215
Torget vurderinger
3
Debatten går (som alltid, virker det som) under Valin-artikkelen min i Dagbladet. Det ropes på blindtester, det skrikes om bløff og vissvass. At noen kan mene at vinyl låter best, er visst utvitenskapelig og grusomt. At jeg skriver om hifi uten en doktorgrad i akustikk, er noe det må slås hardt ned på. At noen kan anmelde hifi basert på noe annet enn blindtesting, er skandale. Sleng dere gjerne med, folkens, enten dere er enige eller uenige:
- Vinyl l�ter bedre enn digitalt 9 av 10 ganger - kultur - Dagbladet.no
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.898
Antall liker
13.154
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
det er bare å drite i hva andre synes
du står for det du skriver, og det er det viktigste
hva mobben ønsker å kverulere om er irrelevant!
alle som har drevet med audio over tid vet at forskjeller eksisterer på alle plan og ofte er det tilsynelatende helt uforklarlig
verden går videre likevel
mvh
Leif
 

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
1.207
Antall liker
714
Sted
Haslum
Torget vurderinger
3
Cudos til deg som fikk Jonathan Valin i tale. Han er en av de jeg virkelig leser med interesse, og som har tyngde for det han skriver og mener. Veldig bra artikkel. Hans oppfatning av vinyl vs.digital er basert på lang erfaring. Teoretisk er det feil på begge remidier. Spørsmål blir da hvordan disse feilene oppfattes. Her gjelder det å erfare og ikke teoritisere. Vinyl har imo en helt klart fordel av at signalet ikke digitaliseres, bl.a.så gir dette utslag i musikkens dynamikk.
 
V

vredensgnag

Gjest
Valin kunne godt spart seg det tullet om "Du hører ikke på en serie tall som er en opphakket sampling av musikken," osv. Der han fortsetter med å si at vinylsporet er en direkte representasjon av "lydbølgene som traff mikrofonen."

Da må man konkludere med at Valin ikke kjenner noe videre til hvordan lyd legges på en vinylplate, og at han virkelig uttaler seg mot bedre vitende. Og hva skal man da tro om alle disse produsentene som går opp i rett når han går inn i lytterommene deres og begynner å vurdere utstyret? Kan de ta ham alvorlig når han målbærer en så stor feiloppfatning om vinyllydens tilblivelse? :)

Så jeg regner med at han er feilsitert, eller at det er tatt ut av en større sammenheng.

(Og sånne som Atle133 i kommentartråden er det unødvendig å bry seg om. Kranglefant.)
 

janomdahl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.09.2010
Innlegg
147
Antall liker
215
Torget vurderinger
3
Valin er ikke feilsitert, med forbehold om at det kan være små nyanser i ordbruken som ikke kom med i mine notater. Han er heller ikke kuttet ned på dette punktet, men formulerte seg vel med vilje kort og "tabloid" til ære for en dagavisjournalist. Men det lå trolig "mellom linjene" at han snakker om old school helanaloge vinylproduksjoner, og at han er bortskjemt med å få dem avspilt på en rigg i astronomisk prisklasse. Det, kan jeg innrømme, burde kanskje kommet bedre fram i min tekst.
 
V

vredensgnag

Gjest
Jeg syns artikkelen din var fin. Men uansett om det handler om gamle helanaloge innspillinger så er ikke rillene på en LP en direkte representasjon av lydbølgene som gikk inn i mikrofonen. De er fordreid både i forhold til korreksjonskurven som er brukt, som regel RIAA, og i forhold til nålens hastighet gjennom rillen, som endrer seg alt etter hvor nålen befinner seg i forhold til ytter/innerspor. I tillegg så er LPer dårlige til å gjengi lave frekvensers korrekte stereoperspektiv, noe som lydbølgene som traff mikrofonen ikke har det minste problem med å inneholde.

Det er snakk om preferanser, og jeg er selv glad i vinyl, men jeg syns det sies mye tull om vinyllyd, og Valin snakker tull i det sitatet.
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.407
Antall liker
12.891
Jeg er ikke direkte uenig, men et stort lydbibliotek på harddiscen min (teflonhjernen) fra tidligere "lyttesseanser under messeforhold" med de samme produktene.
Når jeg da splitter opp, trekker fra og legger til klarer jeg og ane potensiale til nevnte produkter under bedre akustiske forhold. Et lite tics jeg har :rolleyes:
Når jeg var innom ble det spilt vinyl, dog låt det klart mer musikalsk "korrekt" i flere andre rom enn hos Audionet. Meg om det!
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.407
Antall liker
12.891
Debatten går (som alltid, virker det som) under Valin-artikkelen min i Dagbladet. Det ropes på blindtester, det skrikes om bløff og vissvass. At noen kan mene at vinyl låter best, er visst utvitenskapelig og grusomt. At jeg skriver om hifi uten en doktorgrad i akustikk, er noe det må slås hardt ned på. At noen kan anmelde hifi basert på noe annet enn blindtesting, er skandale. Sleng dere gjerne med, folkens, enten dere er enige eller uenige:
- Vinyl l�ter bedre enn digitalt 9 av 10 ganger - kultur - Dagbladet.no
Gjeeeeeeeespp...vet du Herr Omdahl, jeg orker ikke.
Dessuten har LMC elegant oppsummert det hele.
La de bedrevitende indoktrinerte Dr. Cand.Alt gutta messe ivei med sine akademiske avsporinger, og storforlangende vitenskaplige tester.
Vitenskapen forandrer seg hele tiden, og er i første rekke forbundet med menneskers søken etter viten.
Jeg opplever denne "gjengen" som motstandere av økt viten.
Det er som kjent bare dumt og undre/glede seg over noe.
Man må ha uomtvistelige empiriske vitenskaplige fakta på bordet først, hvis ikke er det placebo og innbildning :cool:
 
U

utgatt60135

Gjest
Fin artikkel og synes det var interessant til og med at selv setter seg i gruppe tre av entusiaster. Når han så trekker fram at analogt låter bedre i 9 av 10 tilfeller legger jeg avisen fra meg, hehe. Det er nesten så man kunne tro at de hører hakkene mellom samplene i digitale medium.
 
V

vredensgnag

Gjest
Da jeg var aktiv med filmproduksjoner var jeg motstander av video. Analogien jeg brukte var at film er fløyel og video er plast. Gjennom årene ble video bedre oppløst, fikk større kontrastspenn og faktorer høyere fargenyansering.
Likevel manglet det noe - fløyel. Jeg kunne fint se at det var støy på film, rusk og riper og fremkallingsvarians. Men det at hvitt lys gikk gjennom filmflaten, ble farget og så traff lerretet - ga noe som video ikke klarte å gjenskape.

Video er nå blitt ekstremt avansert, og har et overskudd av oppløsning som kan brukes til å behandle signalet, også for å forsøke å gjenskape en filmlook i resultatet. Det er imponerende hva man kan få til - men så setter man seg i en ordentlig kino, med gammeldags projeksjon fra en kalibrert lampe gjennom en god filmrull: du milde.
Og om man setter seg og ser på samme film projisert digitalt, så er det fortsatt snakk om plast og fløyel. Ofte, men ikke alltid. Digital film er blitt usedvanlig god, på kort tid. (Så god at Cameron måtte omarbeide mye i den nye Titanic-versjonen, så det ikke skulle se utdatert ut i forhold til hvor mediet er nå).

Vi har noe tilsvarende mellom LPer og digitale versjoner av samme musikk. Men akkurat som det finnes meget gode digitalt bearbeidede filmer, så finnes det også ekstremt gode digitalt bearbeidede musikkgjengivelser. Og jeg tror det er nyttig å være godt klar over fordeler og ulemper i begge format, og å vite hva man skal være på "utlytt" etter for å være sikker på at man får best mulig signal til ørene. Forsøkene på å trekke et skille der det ene eller det andre er topp, og det andre automatisk er skit, er primitive, syns jeg. Og det var vel derfor jeg tok av på Valins utsagn.

Nå skal det lyttes.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
hvor f,,n er linken

åja i innlegg nr 2 skjønner jeg....:p
 

Bebophifi12

Bransjeaktør
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
377
Antall liker
70
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg er ikke direkte uenig, men et stort lydbibliotek på harddiscen min (teflonhjernen) fra tidligere "lyttesseanser under messeforhold" med de samme produktene.
Når jeg da splitter opp, trekker fra og legger til klarer jeg og ane potensiale til nevnte produkter under bedre akustiske forhold. Et lite tics jeg har :rolleyes:
Når jeg var innom ble det spilt vinyl, dog låt det klart mer musikalsk "korrekt" i flere andre rom enn hos Audionet. Meg om det!
At disse høyttalerne har potensial vet jeg, har Ascendo ZF3+ hjemme. Men jeg stusser nå litt over at man ikke forsøker å få best mulig lyd på en av verdens viktigste high end messer. Men, vi får se om vi kan få til noe på verdens viktigste norske messe i Horten. Dog uten å ha 6000 watt ( de hadde det i munchen!). Men alt avhenger av rom etc, ren lotto. Men vi er vel litt på siden av trådens tema her nå.......
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Jeg så glad hver gang det kommer en artikkel om lyd i Dagbladet. Tusen takk for at du skriver om temaet i vanlig dagspresse Jan. En ting savner jeg likevel,men du har kanskje tenkt å skrive noe om det snart uansett.. : (U)lyden mange band og artister presterer å legge inn på sine innspillinger. Nevn gjerne navn!! Metallica er ett navn,som jeg liker musikken fra,men nesten ikke greier å høre på pga.ihjelmixede innspillinger. Det er for galt når det er dansebandene som greier å svinge opp med de beste innspillingene! Synes du ikke?
 
Topp Bunn