Forsterkere Integrert forsterker med dac

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Prøv 802 på siste Classe Omega...da prater vi! Og har du først hørt Bladelius Ymer og evt Beowulf, blir det meste spedt..hehe..Men du har rett i at ikke alle er like tungdrevne fra Bowers..dog er det dessverre tilfelle med CMene- uansett modell! DE ELSKER KREFTER!!! Da kan de spille helt utrolig. Kan se for meg at Densen ville funka på CM, men da ville jeg dobla antall forsterkere...og kjørt delt!
Takk, Wilhelm, det er godt å vite at ikke alle faller for turkise VUer...hehe..
Vil du lytte til noe virkelig kult fra Dieter B, sjekk ut de gamle Rondodelene!!

@ kristofferb:

Thor III m dac burde du kunne få rundt tyve snart, og Tyr II rundt 15..det har jeg sett! Original Tyr godt under ti!
 
Sist redigert:

kristofferb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2011
Innlegg
114
Antall liker
49
Sted
Østlandet
Prøv 802 på siste Classe Omega...da prater vi! Og har du først hørt Bladelius Ymer og evt Beowulf, blir det meste spedt..hehe..Men du har rett i at ikke alle er like tungdrevne fra Bowers..dog er det dessverre tilfelle med CMene- uansett modell! DE ELSKER KREFTER!!! Da kan de spille helt utrolig. Kan se for meg at Densen ville funka på CM, men da ville jeg dobla antall forsterkere...og kjørt delt!
Takk, Wilhelm, det er godt å vite at ikke alle faller for turkise VUer...hehe..
Vil du lytte til noe virkelig kult fra Dieter B, sjekk ut de gamle Rondodelene!!

@ kristofferb:

Thor III m dac burde du kunne få rundt tyve snart, og Tyr II rundt 15..det har jeg sett! Original Tyr godt under ti!
Hmm...da begynner det jo å bli aktuelt!
 

SaanAvSalve

Medlem
Ble medlem
05.01.2013
Innlegg
45
Antall liker
2
SaanAvSalve: du sier du har testet endel Dac'er. Har du testet de mot integrerte Dac'er (på samme forsterker altså)?
Har fått testet få eksterne DACer mot integrerte. Dessverre er det begrenset hvor mye forhandlere vil låne ut (kan vel til en viss grad forstå dette), men har fått sammenlignet Rega sin DAC (ligger vel på ca 5000 kr?) mot Naim UnitiQute. Synes det var vanskelig å skille de to løsningene lydmessig. Skulle gjerne fått sammenlignet andre forsterkere og dacer.

Auditor: Jeg liker din særdeles energiske fremtoning! Du får tipse hvis du kommer over noe fra Bladelius til en god pris!
 

SaanAvSalve

Medlem
Ble medlem
05.01.2013
Innlegg
45
Antall liker
2
Et tredje alternativ, som jeg av en eller annen grunn ikke har tenkt på før nå, er jo dac som forforsterker og effekt i tillegg. Hva tror dere om denne løsningen?

Det er vel ganske lite utvikling hva gjelder effektforsterkere, og derfor (vil jeg tro) lite verditap. DACer faller derimot fort i pris og bør være lette å få til en god pris. Spørsmålet er hvor mange som har forforsterker, og hvor gode disse er?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Takk for støtten, Saan! Det setter jeg stor pris på! Jeg skal tipse- ingen fare...har du noen spørsmål, er jeg her!! Som for ex eldre Bladelier og deres pris/upris/matching osv!! Jeg bruker faktisk Regas dac selv, OG DEN BLIR HER!!!!!! Verditap er relativt...enkelte amper er mer klassiske enn andre, og det med god grunn...pris ofte deretter...men detta skal vi løse! Audiolab Mdac er en genial dac som kan brukes som pre, med svært godt resultat, sammen med effekten 8200P eller 8200 MB monoblokker! MEN hvorfor ikke se på 8200CDQ CD med pre, 5 digitale innganger og drivverk?? 10 000, koster den, OG ERSTATTER MULTIPLE BOKSER! Tror på kombinasjonen CDQ ELLER MDAC og 2x8200P på CM8...stereoblokka har nemlig Audiolabs største strømforsyning, og 2 stykker koster det samme som et par MB...du kan begynne med en..
 
Sist redigert:

kristofferb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2011
Innlegg
114
Antall liker
49
Sted
Østlandet
Dac (pre) og effektforsterker(e) høres spennende ut! Dette kan jeg fint lite om så her må jeg lese meg opp. Og Audiolab produktene ser jo ut til å få gode skussmål etter litt kjapp googling. Hva er evt. ulempene ved å bruke Dac som pre? Ser jo umiddelbart at utvalget av analoge innganger blir mer beskjedent. Flere ting? Hvilke krav stiller det evt. til Dac utenom at den behøver volumkontroll?

(vi overbærenhet dersom dette er dumme spørsmål, er nokså fersk i gamet...)
får ikke helt Tyr II ut av hodet...hehe...
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Da prøver du å få tak i den eller originalen, Kristoffer!! En annen klasse er det, tross alt...Og tro meg...den nye rundspiller ALT opp til 25k..viser hvor skapet skal stå!! POENGET MED AUDIOLAB er at du også der får uforskammet mye for penga!! Men jeg velger Tyr -originalen i en sammenligning dersom høyttalerne krever mer presisjon enn det Audiolab gir! Har du hørt Rega? Audiolab er nesten som disse... En dac skal få oversatt binære nuller og enere til et analogt signal som øra våres forstår..på en mest mulig troverdig og uskadd måte..noe både min Rega og Mdac gjør med glans!
 

SaanAvSalve

Medlem
Ble medlem
05.01.2013
Innlegg
45
Antall liker
2
Svært usikker på ulempene bortsett fra få (om noen?) analoge innganger. Heldigivis er jeg bare avhengig av én analog inngang.

Et annet spørsmål er hvor mye forforsterkeren faktisk har å si for lyden? Er forforsterker like viktig som effekt, eller er fungerer den mer bare som et mellomledd?

Mulig det bør dannes en ny tråd om dette?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Småsignaldelen, digitaldelen og effekten er like viktige!! Alle delene i systemet skal spille sammen, og gå opp i en høyere enhet når de settes i system med hverandre!
Hvordan det skal gjøres avhenger av budsjetter, behov, musikalske preferanser og bruksområde! MEN elektronisk sett skal det være så kvalitativt bra som overhodet mulig! ALLE deler skal ha en funksjon! Korte signalveier, lite vreng, masse strøm, best mulige interne OG EKSTERNE deler...for å behandle signalene mest mulig skånsomt, og få dem ut til deg med høyest mulig "fidelity"- TROVERDIGHET..
Du skal transporteres vekk- musikk er terapi, ser du!!
Ta lokket av en original Tyr, og du får se hvor sexy en budsjetthundrewatter kan bygges! DET OSER KLASSE AV KRETSENE!! Og kabinettet!! Det samme gjelder selvfølgelig de andre to vi har prata om...og Audiolab...
 
Sist redigert:

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Innlegg
765
Antall liker
389
Bruker for tiden Lynx hilo som forforsterker, dette er en ad/da converter som kan kjøre analogsignalet rett igjennom uten convertering, eneste ulempen i forhold til min parasound jc2 er at den ikke har fjernkontroll og bypass (hender jeg er litt lat);)
 

kristofferb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2011
Innlegg
114
Antall liker
49
Sted
Østlandet
Auditor: har du noen formening om hvordan dac'en i Tyr er sammenlignet med en ekstern dac som for eksempel Hegel Hd11 (har kikket litt på denne). Har i dag en Classe Cap 101 integrert forsterker. Den har jo fått noen år på baken, men jeg synes den funker nokså bra med mine CM8. Budsjettet har ikke rom for Tyr akkurat nå, så jeg er usikker på om jeg skal kjøpe en ekstern Dac til Classen eller vente litt og gå for Tyr når budsjettet innvilges på hjemmebane...

Saan: fant et par tråder som går litt på spørsmålene knyttet til betydning av forforsterker og dac som forforsterker, om det skulle være av interesse:
http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/55530-dac-med-volumkontroll-som-forforsterker.htm

http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/7084-betydningen-av-en-forforsterker.html
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
HD11 ER GOD, KRISTOFFER, men vent til du får innvilga en Tyr II...strømforsyninga og det generelle lydbildet på den, vil nok vekke CM8!!
 

kablang

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.06.2007
Innlegg
526
Antall liker
258
Torget vurderinger
1
Brukt Bel Canto på AVTorget ser ut som en interessant sak.
 
Topp Bunn