Forsterkere Integrert forsterker med dac

SaanAvSalve

Medlem
Ble medlem
05.01.2013
Innlegg
45
Antall liker
2
Hei!

Har lest (og lært) mye på forumet i lang tid nå, men ikke registrert meg før nå.

Som tittelen antyder, er jeg på jakt etter en integrert forsterker med dac. Forsterkeren skal brukes sammen med mine Audiovector M1 Signature stativhøyttalere. Har fått med meg at utvalget begynner å bedres når det gjelder slike løsninger, men synes fortsatt det er litt tynt og håper dere kan komme med noen gode innspill.

Jeg er tilhenger av å kjøpe brukt og vil helst ikke overstige 7-8000. Noen modeller jeg har sett på er Primare i22, Harman Kardon 990 (Musik-Magazinet selger forresten denne for 9000 kr nå), Hegel 70 og XTZ Class A100. Hvilke av disse, eventuelt andre modeller, tror dere vil være en god match med Audiovector?

Jeg planlegger å bruke Mac som hovedkilde sammen med airport express eller apple tv.

Takk for svar!
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Velkommen til forumet - og galskapen. :)

Hva med den helt nye Rotel RA-12 til 6.495?

Primare I22 med DAC koster jo langt mer enn budsjettrammen du har satt.
 

SaanAvSalve

Medlem
Ble medlem
05.01.2013
Innlegg
45
Antall liker
2
Takk for det!

Jeg var kanskje ikke klar nok i innlegget mitt, men jeg ønsker å kjøpe brukt. Tenker derfor at det bør vær mulig å komme opp på noe ala Primare I22?
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.544
Antall liker
15.728
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
NAD C390DD, koster ny 15 998,-

OU812
 

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Innlegg
765
Antall liker
389
Har hørt endel på rotel sammen med audiovector si3 signature og det spiller meget godt sammen
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Jeg har selv snust på en Primare I22 som pre til et par Dynaudio Focus 110A (aktive), men ser at Rotels nye serie muligens er et bedre valg. Jeg ville sjekket litt rundt RA-12. Sannsynligheten for å finne en I22 med DAC på bruktbørsen til 8K vil jeg vurdere som svært liten (ennå) - spesielt siden Soundgarden p.t. kjører en kampanje på I22 uten DAC til 5.999.
 

kablang

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.06.2007
Innlegg
526
Antall liker
258
Torget vurderinger
1
Pioneer A-70-K og Onkyo A-9050 og A-9070 er kanskje verdt å sjekke.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.911
Antall liker
5.580
Sted
Holmestrand
Har selv XTZ A100 uten DAC. Veldig fornøyd med den, men ikke hørt den på AudioVector, heller ikke hørt den aktuelle DAC-en.
Støtter også forslag om Rotel lengre opp. Rotel skuffer sjelden.
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.814
Antall liker
721
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Densen B130+ Med fabel dac eller B110 og fabeldac. Hvis du er bassfrik så styr unna. Men vil du ha ren lyd mercedez lyd for suzuki pris. Dynnamikk hurtighet og musikalitet og engasjement langt opp over ørene. Men forsterkeren er ikke systemvennlig. Riktig oppsatt låter det kjempefint.
 

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2012
Innlegg
217
Antall liker
60
Torget vurderinger
10
Har hørt nye Onkyo A-9050. Fantastisk mye godlyd for pengene.
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.544
Antall liker
15.728
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Densen B130+ Med fabel dac eller B110 og fabeldac. Hvis du er bassfrik så styr unna. Men vil du ha ren lyd mercedez lyd for suzuki pris. Dynnamikk hurtighet og musikalitet og engasjement langt opp over ørene. Men forsterkeren er ikke systemvennlig. Riktig oppsatt låter det kjempefint.
Ja kjøpe en brukt B-110 og monter en fabel-DAC og du har en knallbra forsterker. Kan senere suppleres med DNRG strømforsyning. Har ikke sett så mange B-130 på brukten, men det er jo lov å håpe! Vet ikke hvordan de låter med Audiovector M1, men vet at en her på forumer bruker B-150 og M3 med stort hell.

OU812
 

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2009
Innlegg
408
Antall liker
3
Naim UnitiQute kan kanskje finnes brukt i det prislaget? Naim og Audiovector er i hvert fall en anbefalet kombo.
 

SaanAvSalve

Medlem
Ble medlem
05.01.2013
Innlegg
45
Antall liker
2
Densen B130+ Med fabel dac eller B110 og fabeldac. Hvis du er bassfrik så styr unna. Men vil du ha ren lyd mercedez lyd for suzuki pris. Dynnamikk hurtighet og musikalitet og engasjement langt opp over ørene. Men forsterkeren er ikke systemvennlig. Riktig oppsatt låter det kjempefint.
Takker for tips! Har hørt Densen med Audiovector før og synes det funker veldig bra. Har søkt litt etter fabel dac, men funnet lite informasjon. Kan denne enkelt monteres i forsterkeren? Hvor mye må jeg ut med for den?
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.544
Antall liker
15.728
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Densen B130+ Med fabel dac eller B110 og fabeldac. Hvis du er bassfrik så styr unna. Men vil du ha ren lyd mercedez lyd for suzuki pris. Dynnamikk hurtighet og musikalitet og engasjement langt opp over ørene. Men forsterkeren er ikke systemvennlig. Riktig oppsatt låter det kjempefint.
Takker for tips! Har hørt Densen med Audiovector før og synes det funker veldig bra. Har søkt litt etter fabel dac, men funnet lite informasjon. Kan denne enkelt monteres i forsterkeren? Hvor mye må jeg ut med for den?
Fabel-Dacen kan ettermonteres og koster ca 2.500,- Eneste minuset er at den kun har en eller to innganger. Så kan du også supplere med en DNRG ekstern strømforsyning og få enda litt mer trykk og pondus.

OU812
 

SaanAvSalve

Medlem
Ble medlem
05.01.2013
Innlegg
45
Antall liker
2
Takk for utrolig mange gode forslag! Markedet for slike integrerte forsterkere var jaggu større enn jeg trodde. Prøver å lage en liten oversikt over aktuelle kandidater:


  1. Primare I22 med dac: Tror denne matcher bra med Audiovector-høyttalerne. Imidlertid kan den bli vanskelig å oppdrive på bruktmarkedet.
  2. Naim Unitiqute: Denne imponerte meg i butikken, men må innrømme at jeg er bittelitt skeptisk til størrelsen...
  3. XTZ A-100: Litt billigere enn hva jeg hadde tenkt meg, men det teller vel egentlig bare positivt. Spørsmålet er om den kan måle seg med noen av de andre forsterkerne?
  4. Harman Kardon 990
  5. Hegel H70 (H100 er dessverre ikke aktuell grunnet mangefull DAC)
  6. NAD C390DD: Aldri vært så glad i NAD, men denne virker bra. Etter all sannsynlighet for dyr.
  7. Rotel RA-12: Interessant, men denne er jo ganske mye billigere enn f.eks. HK990. Kanskje også endel dårligere? Har Rotel en modell som er hakket hvassere?
  8. Onkyo A-9070
  9. Densen B110 og fabeldac

Har noen meninger om hvilke av disse som vil fungere best sammen med høyttalerne? Eventuelt noen outsidere?

Kan forøvrig tipse om at Musik-Magazinet i Bergen selger Harman Kardon 990 for 9000 kr for øyeblikket! Dessverre noen få hakk dyrere enn hva budsjettet mitt tåler.
 
C

Cyber

Gjest
C390DD er nok vanskelig å få så rimelig, men den er veldig oppløst og nøytral. Meget fin sak. Er jo et pluss muligens å kunne legge inn HDMI-modul. Det skal vel ikke så mye krefter til på høyttalerne dine? C390DD trekker store gulvstående veldig greit.
 

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2009
Innlegg
408
Antall liker
3
  1. Naim Unitiqute: Denne imponerte meg i butikken, men må innrømme at jeg er bittelitt skeptisk til størrelsen...

Hvis du synes det låter godt så hvorfor bekymre seg om spesifikasjoner - kvaliteten av Naims forstærkere måles ikke på watt...

Uansett. Dine Audiovector er lette å drive og har relativt høy følsomhet - ~91dB/W såvidt jeg husker. Unitiquote kan oppgraderes med effektforstærker. Fx. en brukt NAP200 til ca. 7K - og da er du *veldig* godt kjørende. Dessuten anbefaler Audiovector selv ofte Naim.

Men ellers er det beste vel selv å lytte til kandidatene - mange gode :)
 

SaanAvSalve

Medlem
Ble medlem
05.01.2013
Innlegg
45
Antall liker
2
  1. Naim Unitiqute: Denne imponerte meg i butikken, men må innrømme at jeg er bittelitt skeptisk til størrelsen...
Hvis du synes det låter godt så hvorfor bekymre seg om spesifikasjoner - kvaliteten av Naims forstærkere måles ikke på watt...
Er for så vidt enig med deg, så skal ikke la størrelsen avgjøre noe. Tenkte forresten mest på den fysiske størrelsen.

Bambadoo:Xindak er notert. Er det noen som selger denne i Norge lengre? Hvis ikke, hvordan blir det med reklamasjoner og reparasjoner på denne?

Fantastisk at dere gidder å dele kunnskapen!
 

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Innlegg
672
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Slik det er blitt nå så er dac'en hjertet i stereoanlegget med mindre man driver med vinyl. Jeg mener derfor det er viktig å ha dac separat for evt fremtidige oppgraderinger. :)
 

SaanAvSalve

Medlem
Ble medlem
05.01.2013
Innlegg
45
Antall liker
2
Slik det er blitt nå så er dac'en hjertet i stereoanlegget med mindre man driver med vinyl. Jeg mener derfor det er viktig å ha dac separat for evt fremtidige oppgraderinger. :)
Her er jeg bare delvis enig med deg. Rent praktisk er det for meg en stor fordel med dac og forsterker i samme pakke. Nå beveger jeg meg muligens på litt tynn is, men jeg er av den oppfatning at det er mer å hente på forsterker enn dac. Derfor vil jeg nok alltid prioritere å oppgradere forsterker fremfor dac. Jeg var forøvrig av samme oppfatning i den tiden jeg brukte cd-spiller.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.987
Antall liker
51.560
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Slik det er blitt nå så er dac'en hjertet i stereoanlegget med mindre man driver med vinyl. Jeg mener derfor det er viktig å ha dac separat for evt fremtidige oppgraderinger. :)
Her er jeg bare delvis enig med deg. Rent praktisk er det for meg en stor fordel med dac og forsterker i samme pakke. Nå beveger jeg meg muligens på litt tynn is, men jeg er av den oppfatning at det er mer å hente på forsterker enn dac. Derfor vil jeg nok alltid prioritere å oppgradere forsterker fremfor dac. Jeg var forøvrig av samme oppfatning i den tiden jeg brukte cd-spiller.
Skyter ikke du deg litt i beinet der ? :) uansett om du oppgraderer forsterker eller dac/dac forsterker, må du bytte forsterker om de er i samme pakke ;)
 

kablang

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.06.2007
Innlegg
526
Antall liker
258
Torget vurderinger
1
Hvor mange digitale innganger vil du ha? Krav til type innganger? Pioneer'en har en coax og en USB, Xindak'en har kun en USB. Onkyo'en har to coax og en optisk, ingen USB.

Hva med en Cyrus 8 DAC? Kanskje vanskelig å finne brukt men...

Cyrus 8 DAC
 

oddemann

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
552
Antall liker
133
Torget vurderinger
7
Mitt tips er NAD C390DD som eg ser fleire har nevnt tidlegare.
Oppløst og fin, og ein amp som er mogleg å få bra til med også større høyttalere om du skulle oppgradere seinare.
Litt høg pris ifht budsjettet, men mitt poeng går iallefall til den.

(Forøvrig kun høyrt den og Rotel)
 

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Innlegg
672
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Slik det er blitt nå så er dac'en hjertet i stereoanlegget med mindre man driver med vinyl. Jeg mener derfor det er viktig å ha dac separat for evt fremtidige oppgraderinger. :)
Her er jeg bare delvis enig med deg. Rent praktisk er det for meg en stor fordel med dac og forsterker i samme pakke. Nå beveger jeg meg muligens på litt tynn is, men jeg er av den oppfatning at det er mer å hente på forsterker enn dac. Derfor vil jeg nok alltid prioritere å oppgradere forsterker fremfor dac. Jeg var forøvrig av samme oppfatning i den tiden jeg brukte cd-spiller.
Det jeg mener er at dersom man går for en separat (standalone) DAC og en integrert forsterker så har man mulighet til å oppgradere den ene eller begge etterhvert. Jeg tviler også litt på om en innebygd DAC i en integrert vil være like god som en separat DAC. Kun ment som et råd som kan vise seg praktisk i fremtiden. :)
 

SaanAvSalve

Medlem
Ble medlem
05.01.2013
Innlegg
45
Antall liker
2
Var innom en butikk i dag der selgeren mente det var helt håpløst å kjøpe forsterker med innebygget dac. Slike forsterkere kom til å falle fort i pris, og var verdt lite på bruktmarkedet. Prøvde å påpeke at de fleste slike modeller jeg har sett har holdt seg godt på bruktmarkedet, men dette skydtes visst at det enda ikke hadde kommet noen oppdaterte modeller. Hva tenker dere om dette?
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.544
Antall liker
15.728
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Da er det å kjøpe en forsterker med utbyttbar DAC-modul:)

OU812
 

kristofferb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2011
Innlegg
114
Antall liker
49
Sted
Østlandet
Hei, takker varmest for interessant lesing her! Har litt den samme problemstillingen selv. Mine CM8 drives i dag ev en eldre Classe CAP 101. Usikker på om jeg skal supplere med dedikert dac eller bytte til integrert forsterker med dac? Noen som har erfaringer med Densen på B&W CM-serie?
 

SaanAvSalve

Medlem
Ble medlem
05.01.2013
Innlegg
45
Antall liker
2
Hei, takker varmest for interessant lesing her! Har litt den samme problemstillingen selv. Mine CM8 drives i dag ev en eldre Classe CAP 101. Usikker på om jeg skal supplere med dedikert dac eller bytte til integrert forsterker med dac? Noen som har erfaringer med Densen på B&W CM-serie?
Jeg har den siste tiden (blind)testet en god del dacer og et par forsterkere. Etter mitt synspunkt er det rimelig små forskjeller på dacer (testet i prissjiktet opp til 6000 kr) sammenlignet med forsterkere. Jeg velger derfor å prøve å få tak i en god integrert med en grei innebygget dac.

Har forrseten en kamerat som kjører Densen og B&W med stort hell.
 

kristofferb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2011
Innlegg
114
Antall liker
49
Sted
Østlandet
Takker! Håper du skriver noe her når du lander på noe. Tenkte selv at jeg skulle prøve å få testet Hegel HD11 i mitt oppsett. Leser gode ting om denne. har litt problemer med Classe forsterkeren fortiden, men har vel landet på å beholde den dersom problemet kan fikses. I såfall bli det ekstern Dac.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
@ kristofferb: HIV PÅ EN BLADELIUS THOR III NOVITAS...koster litt, men driver ALT!! Kan få ethvert eksternt dedikert drev til å passe til den! Og Micke bygger modulbasert...se bare på Embla!! Som en rein bonus får du et strøkent phonotrinn i tillegg til dac!!
VARM så opp med van den Hul Teatrack biwire og First Ultimate mk2 pluss Digicoupler digital!!! 2 kilovoltampere i forsyninga...og et kjempe kondisbatteri! Skulle tro selv 801 kan brukes da...dog med et ikke fullt så heftig resultat..hehe
 
Sist redigert:

kristofferb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2011
Innlegg
114
Antall liker
49
Sted
Østlandet
@ kristofferb: HIV PÅ EN BLADELIUS THOR III NOVITAS...koster litt, men driver ALT!! Kan få ethvert eksternt dedikert drev til å passe til den! Og Micke bygger modulbasert...se bare på Embla!! Som en rein bonus får du et strøkent phonotrinn i tillegg til dac!!
VARM så opp med van den Hul Teatrack biwire og First Ultimate mk2 pluss Digicoupler digital!!! 2 kilovoltampere i forsyninga...og et kjempe kondisbatteri! Skulle tro selv 801 kan brukes da...dog med et ikke fullt så heftig resultat..hehe
Leser gode ting om Thor III ja, og riaa står jo forsåvidt også på ønskelisten. Ser jo at man får mye for pengene her, men for øyeblikket er den nok greit utenfor budsjettrammene desverre. Får evt. vente til den skulle dukke opp på brukten. Har du (eller noen andre her) testet Thor på B&W? Evt. På CM serien?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Da så...men da ser du på Tyr II Novitas...25k hos Morten, og lett å finne på Blocket i SE....Har hørt Thor III på flere engelske høyttalere, både fra Bowers, Monitor , Acoustic Energy og andre...en kjempeforsterker som helt klart er verd penga...nesten like kul som mine egne Balder og Idun...dama bruker den originale Tyr på AE, og har ikke planer om bytte, for å si det sånn...power, åpenhet, de mykeste detaljer og en byggekvalitet som forsvarer prisen..det er bare noe av det Bladelius gjør! Kun Gryphon Diablo kan måle seg MED THOR III blant de integrerte! TYR II OG THOR III ER HELLER IKKE LIKE KILEN PÅ PARTNERE! Hvilket drev har du?
 
Sist redigert:

SaanAvSalve

Medlem
Ble medlem
05.01.2013
Innlegg
45
Antall liker
2
Bladelius Tyr II er en slags drøm for meg óg. Dessverre tror jeg det er umulig for meg å finne den til rett pris.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Ingen fare..gå for originalen, du!! Fortsatt MASSE musikk i den!! Passer fint sammen med Audiolab 8200CD...den har fem digitale innganger i topp klasse!
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Kun Gryphon Diablo kan måle seg MED THOR III blant de integrerte! TYR II OG THOR III ER HELLER IKKE LIKE KILEN PÅ PARTNERE! Hvilket drev har du?
Har du sjekka data på f.eks. Densen B-150+ og B-175+?? Det er ikke bare trafostørrelsen og oppgitt watt det kommer an på. Jeg synes du er veldig frampå når du hevder at kun Gryphon Diablo kan måle seg med Thor III. Du hopper glatt bukk over f.eks. McIntosh og Burmester...pluss noen stykker til. Men Thor III er garantert kraftig nok.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
PÅ INTEGRERTE FORSTERKERE;JA!!! Hvorfor? Hør her!
Mc er for soft, BurpMaster for glatt- , OG DENSEN FOR LITEN og SPED...TIL DISSE OVERSETTERNE...både kraft- og lydmessig..etter min mening! Bowers er TUNGDREVNE!! De nevnte forsterkerne er svært gode på enkeltparametere, men ikke like gode allroundere som svenskene! Dog liker jeg alle sammen, svært godt, bortsett fra Mc..det eneste skikkelig ultraharrykule de noensinne har laga er en sekskanals monster bilamp på tidlig 2000-tall! DEN VILLE JEG HA I BILEN...Take it or leave it!! Det er-helt riktig- ikke antall watt det kommer an på, men kvaliteten på de du har!! Og der er vi bortskjemte med gode nordiske valg!! SOM KAN LEVERE STRØM!!! Husk at det er lettere å sprenge en høyttaler med en liten forsterker enn med en stor, nettopp grunnet strømbegrensningene på de små....
 
Sist redigert:

kristofferb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2011
Innlegg
114
Antall liker
49
Sted
Østlandet
Ok. Tror det kan være greit å vente tilbake til topic for tråden. Ingen tvil om at forslagene, deriblant Bladelius, ville være gode valg, men disse ligger jo greit over budsjettet det vises til innledningsvis her. Ihvertfall i butikk. Vet ikke hva de går for på brukten, anyone? ThorIII/tyrII med dac og riaa hadde forøvrig passet supert i mitt oppsett (sonos med NAS + platespiller som kilder)...ajajaj

SaanAvSalve: du sier du har testet endel Dac'er. Har du testet de mot integrerte Dac'er (på samme forsterker altså)?
 
Sist redigert:

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
PÅ INTEGRERTE FORSTERKERE;JA!!! Hvorfor? Hør her!
Mc er for soft, BurpMaster for glatt- , OG DENSEN FOR LITEN og SPED...TIL DISSE OVERSETTERNE...både kraft- og lydmessig..etter min mening! Bowers er TUNGDREVNE!! De nevnte forsterkerne er svært gode på enkeltparametere, men ikke like gode allroundere som svenskene! Dog liker jeg alle sammen, svært godt, bortsett fra Mc..det eneste skikkelig ultraharrykule de noensinne har laga er en sekskanals monster bilamp på tidlig 2000-tall! DEN VILLE JEG HA I BILEN...Take it or leave it!! Det er-helt riktig- ikke antall watt det kommer an på, men kvaliteten på de du har!! Og der er vi bortskjemte med gode nordiske valg!!
Det kommer vel an på hvilke B & W-høyttalere det er snakk om? B&W 802 er vel ikke akkurat smågutter, men disse har jeg hørt med bl.a. Densen B-150, forgjengeren til B-150+, og den taklet disse svært så bra. Det manglet hverken dynamikk eller kraft. Liten og sped...tja, mulig det. Jeg har ikke erfart det, så langt. Men jeg skal holde øyne og ører åpne for Bladelius Thor III. Den må være noe heilt anna enn Thor II hvis den skal være i nærheten av B-150+, og ECI5 Mk. II også. Så har du alle de andre, Classe, AudioNET SAM, Hegel H-300 osv. Det er mange skikkelig gode integrerte "der ute"...

Jeg deler forøvrig din oppfatning av McIntosh. Burmester har jeg hørt for lite, og ikke integrerte i det hele tatt. Diablo er absolutt en forsterker som jeg kunne tenke meg, men den er for dyr - og jeg har ikke behov for meir kraft enn det jeg har i dag.
 
Topp Bunn