Høyttalere Integreres subber vanligvis dårlig i et musikkanlegg?

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Subens inngangsimpedans gjør at den belaster forsterkeren med en helt ubetydelig last.
Da forstår jeg litt mer. Forsterkeren ser ikke sub-en som en vanlig 6-8 Ohms høyttaler og vil følgelig ikke generere et sort hull som gjør slutt på verden som vi kjenner den.
Takk for teskje :)

Jeg har også en Velodyne CHT-12Q og B&W DM685 stativhøyttalere i en stue på 21 kvadrat. Har du noen generelle tips til oppsett av denne sub-en kanskje?
Prøv REL sin metode og eksperimenter litt, se Setting Up litt nede på siden.
Home Theatre Subwoofer World Wide | Set Up | REL Acoustics
Jeg brukte denne fremgangsmåten med subens DSP nullstilt, når jeg var rimelig fornøyd lot jeg Auto-EQ gjøre den siste finishen. Lett som en plett! ;)
Jeg bruker forøvrig fjernkontrollen aktivt, når jeg ser film eller bytter mellom ulike kilder (LP og DAC).
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Nei, du forstår meg ikke riktig da dessverre. Jeg har et ganske komplisert oppsett, som også spiller i stereo (det er dog kunn en subb, men den er nesten to meter bred, med egentlig to subber satt sammen. Den er konstruert av den samme person som konstruerte dine gamle høyttalere).QUOTE]

Som du sikkert forstår, har jeg nedgradert ganske kraftig. Det blir dermed ikke aktuelt å gå inn på en slik mer komplisert og kostbar vei igjen for min del.

Poenget mitt er nå hvordan jeg kan gjøre en mindre, men dog kanskje viktig, forbedring av mitt nye oppsett. Jeg er faktisk meget fornøyd i dag, men kan likevel tenke meg mer tyngde i bunn. Det er vel en ballast jeg ikke helt klarer å kvitte meg med etter Gaia..;)
Men jeg tror du kan få til dette bra, uten å måtte putte veldig mye penger her. Det er bare viktig at subben har en god mulighet til å integrere. Brukt Velodyne kunne vel være et godt alternativ. (men jeg vet jo ikke hvor mye du vil putte i det, og nedgradere kraftig fra Gaia kan jo fortsatt være en god del penger)
Vel, det er jo to brukte Velodyne til salgs her på sentralen. En SPL 1200 Ultra og en SPL 1000R. Spørsmålet er om det vil bli en bra løsning å kombinere disse to? Går ut fra at det skal la seg gjøre å justere slik at de gir tilsvarende output? Dette kan kanskje gi et nesten like godt resultat som om jeg kjøper en enkelt servosub fra Rythmic Audio?
Da ville jeg nokk startet med en, og hatt litt tolmodighet til en til av samme type dukket opp. Kanskje startet med DD serien da denne har en god prosessor. (mulig den samme prosessoren sitter i andre Velodyne, det vet jeg ikke). KW har jo integrert to DD15 med KEF 207/2 med etter sigende veldig godt resultat.
Begge disse subber bygger på ganske lik teknologi. Forskjellen består i at den ene har et 10" element og den andre et 12". Mener de begge har samme forsterker. Når disse subber skal deles lavt for bruk i et musikkanlegg, burde det vel være relativt lett å få dem til å fungere bra sammen?. Om den ene gir noe mer kvalitet enn den andre, vil man neppe klare å lokalisere en slik ulikhet i det området de begge skal jobbe.
Vil ikke også forvrengningsgrad innen for visse rammer, bli av mindre betydning når subbene skal brukes så forsiktig som de skal i et musikkanlegg? Forvrengning blir jo langt mer påtrengende når man skal vrenge ut maks bass i et hjemmekinoanlegg?

DD serien som du viser til, er i en helt annen prisliga.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Karma, det finnes subber som er billigre.. Som er kjappe nok til å henge med Avantgarde horn bla... Og som har 45 dagers returrett... @Bondebassen..For de uinvidde... :cool:
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Hva har du satt som budgett?
Hadde håpet å slippe med maks 15000 kr for å bli fornøyd..
På bruktmarkedet bør man jo kunne finne noe brukbart.
Nå har jeg dog nettopp fått et meget interessant tips på pm som jeg skal sjekke ut i morgen!
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Tipset jeg har fått er denne: Definitive Technology - Error

Jeg må koble subben fra høyttalerutgangene på min forsterker. Stusser derfor litt over denne opplysningen: High Level High Pass Crossover :Non Variable 6 dB/octave @ 80 Hz: Available only with high level inputs and outputs only
Low Level High Pass Crossover :12 dB/octave continuously variable from 40 Hz to 150 Hz: Available only with low level inputs and outputs

Betyr dette at jeg får kun en mulig deling på 80 når jeg tilkobler via høyttalerutgangene mine?

Her er dog en annen sak som jeg synes ser meget interessant ut: It also features a rarely found high pass filter control that allows you to roll off the bass of your main speakers when the main speakers are connected through the subwoofer.

High pass filter betyr vel i praksis høyttalerutgangene? Da tolker jeg det slik at man ved å bruke disse innganger må man dele ved 80HZ, men får mulighet til å rulle av hovedhøyttalerne på samme nivå. Er det noen som tolker dette annerledes?
Om jeg forstår det riktig, er dette en meget interessant sub for meg!
 

rovigen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
200
Antall liker
39
Sted
Kverneland
Karma, det finnes subber som er billigre.. Som er kjappe nok til å henge med Avantgarde horn bla... Og som har 45 dagers returrett... @Bondebassen..For de uinvidde... :cool:
Ja sjekk opp siden til Vermin her på sentralen , han har integrert suben sin ( def.tech ) med Avantgarde duo . Funker som bare det :)
1 stk 14 " aktiv bass med 2 stk 14 " slaver .
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Nei, du forstår meg ikke riktig da dessverre. Jeg har et ganske komplisert oppsett, som også spiller i stereo (det er dog kunn en subb, men den er nesten to meter bred, med egentlig to subber satt sammen. Den er konstruert av den samme person som konstruerte dine gamle høyttalere).QUOTE]

Som du sikkert forstår, har jeg nedgradert ganske kraftig. Det blir dermed ikke aktuelt å gå inn på en slik mer komplisert og kostbar vei igjen for min del.

Poenget mitt er nå hvordan jeg kan gjøre en mindre, men dog kanskje viktig, forbedring av mitt nye oppsett. Jeg er faktisk meget fornøyd i dag, men kan likevel tenke meg mer tyngde i bunn. Det er vel en ballast jeg ikke helt klarer å kvitte meg med etter Gaia..;)
Men jeg tror du kan få til dette bra, uten å måtte putte veldig mye penger her. Det er bare viktig at subben har en god mulighet til å integrere. Brukt Velodyne kunne vel være et godt alternativ. (men jeg vet jo ikke hvor mye du vil putte i det, og nedgradere kraftig fra Gaia kan jo fortsatt være en god del penger)
Vel, det er jo to brukte Velodyne til salgs her på sentralen. En SPL 1200 Ultra og en SPL 1000R. Spørsmålet er om det vil bli en bra løsning å kombinere disse to? Går ut fra at det skal la seg gjøre å justere slik at de gir tilsvarende output? Dette kan kanskje gi et nesten like godt resultat som om jeg kjøper en enkelt servosub fra Rythmic Audio?
Da ville jeg nokk startet med en, og hatt litt tolmodighet til en til av samme type dukket opp. Kanskje startet med DD serien da denne har en god prosessor. (mulig den samme prosessoren sitter i andre Velodyne, det vet jeg ikke). KW har jo integrert to DD15 med KEF 207/2 med etter sigende veldig godt resultat.
Føler vel for å kommentere dette litt, ikke minst av hensyn til at jeg nok har beveget meg litt utenfor kjørefila for kort tid tilbake (april), etter noen tilbakemeldinger.
Et par tre ting som var årsak til det (minst).

Selve integreringen var nok ikke så gal (det var som nevnt noen forhold som ikke var helt gode), selv om jeg nå har funnet ut at jeg skal dele* lavere (men ikke kommet igang med akkurat det).

* Det dreier seg om lowpass xover frekvensen (avrulling oppover) som har stått på 80 hz, her skal det forsøksvis prøves med 50 alt.60, slik at subbene ikke har output såpass høyt som nå, helst ikke noe over 90 til 100.
Selve volumet som jeg har brukt til for kort tid siden, skal senkes til et lavere nivå (er forsåvidt allerede gjort), ønsker fortsatt hevet nivå fra 90-100 og nedover men med mer aktiv bruk av (sub) fjernstyringen slik at det står i mer riktig forhold til volumet generelt.
Det blir i meste laget med opp til 10 db heving ved generelt høyt volum, noen ganger kan det være ok andre ganger blir det bare for mye.

Riktigere plassering av hovedht. (er gjort og litt til skal prøves, men da med målehjelp) og ikke minst en bedre kontakt angjeldende kabel til hovedht. enten den nå er av den ene eller andre typen.

Jeg for min del, har tro på at dette vil kunne fungere bra, selv om Kefene spiller fullrange, en annen ting er jo at ved å dele av Kefene slik at Karanen min
ikke blir belastet med de laveste frekvensene, nok kan bidra til at det hele vil kunne funke enda bedre.
Da må det inn et delefilter og det som da hører med (DD15 har ikke XLR ut, mens nye Plus har det), så det står lengre ned på lista mi= lav prioritet.

Men får jeg prøvd det så vil jeg jo få vite mer om eventuell betydning av akkurat det.

Mest ment for å opplyse om at det er fort gjort å surre det til litt for seg sjøl, men har stor tro på at det skal bli bedre enn det allerede har blitt etter at noen de tiltakene som er gjort.


Mvh.KW
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Jeg ser veldig mye av det jeg har tenkt å skrive er nevnt her, men jeg kan skrive litt om min erfaring.

Noe av det viktigste man må ha når man integrerer en sub(med mindre man deler veldig lavt) er en seriøs mulighet til å integrere den, enten i form av fasevending(og da vesentlig mer enn 0/180) eller dette i kombinasjon med fysisk plassering. Det er meget viktig at sub og høyttalere spiller på lag, og da må lydbølgene fra samtlige lydkilder treffe lytteposisjon likt. Og her er det slik at jo høyere man deler, jo viktigere blir dette. Dette tror jeg også er noe av grunnen til at mange deler suben lavt.

Det neste som gjør det hele ganske mye enklere er mulighet for DSP. Enten direkte på suben eller allerhelst i forforsterker(evt mellom forforsterker og effekt). Dette er for å i størst mulig grad hindre at suben også påvirker romnoder mer enn fronthøyttalerne allerede gjør. Og det er et par måter jeg mener man kan gjøre dette fornuftig på, gitt at man har relativt stor frihet mtp plassering.

I et typisk lytterom har man gjerne en kraftig topp en plass mellom 30-50hz og en dip mellom 60-100hz. Da syntes jeg det er litt synd å ikke bruke suben til å prøve å korrigere dipen først og fremst, enten "direkte" eller "indirekte". Anbefaler måleutstyr, alternativt virkelig trente ører, til dette.
- På den "indirekte" måten(som jeg ofte bruker) flyttes høyttalere dit man har minst mulig utslag i dipen, eller flytte dipen så langt ned i frekvens at den ligger innenfor subens arbeidsområde. Da får man mer mellombass i høyttalerne på bekosting av litt mindre totalt nivå lenger ned i frekvens. Da kan man legge til suben lenger ned i frekvens for å få den fylden man ønsker og oppleve en forholdsvis jevn og god respons oppover i bass/øvre bass.
- Den "direkte" måten pleier jeg å bruke om høyttalerplasseringen er helt eller delvis låst. Her har man mye igjen for å ha en sub med DSP, og gjerne en man kan kontrollere litt selv. Når jeg igjen står det med en dip og en peak jeg må ta hensyn til pleier jeg å få suben til å hjelpe til mest mulig i området rundt dipen, og minst mulig i området med peak. Dette kan enklest gjøres om suben man bruker har en parametrisk eq, men også en sub med autokorreksjon(enten intern eller ekstern) er fordelaktig. Da setter jeg øvre grenseområdet til suben der hvor dipen kommer opp til "normal nivå" slik at sub hjelper i problemområdet. Dette fungere i mange tilfeller godt, gitt begrensiningen man må forholde seg til, men man kan gi litt for mye nivå rundt peaken der man allerede har litt mye. Dette kan ofte korrigeres ved å leke litt med fasevending slik at suben summerer 100% med fronthøyttalerne. Dette kan både ta knekken på peaker, og korrigere i området man har en dip da man allerede her har en utfasing og suben i beste fall kan jobbe litt "uavhengig".

Derimot syntes jeg den beste løsningen er å integrere 2 suber med aktiv deling mot fronthøyttalerne. Da får man som RojohII er inne på mindre forvrengning og lavere kompresjon. Dette kan også gjøre på et par måter. Den mest vanlige er å har et aktivt delefilter en plass i signalkjeden. Det andre er å kjøpe en sub som kan sende høypasset signal videre. Ved sistnevnte må man koble fra pre til sub og så tilbake til effektforsterker. Ofte en glemt løsning, om man i det hele tatt har muligheten. Og jeg snakker her på linjenivå, ikke høynivå.

Når det kommer til spørsmålet om en sub med 12" vil spille annerledes enn et par høyttalere med 12" vil jeg si dette har en del med hvor elementet er delt i hovedhøyttalerne, og hva suben er laget for. Har man en høyttaler med 12" som deler mot en midbass på la oss si 70hz, så kan jeg ikke skjønne at denne ikke vil ha mange likhetstrekk med en tilsvarende sub. Har man derimot en 12" bassmellomtone som kan deles ved f.eks. 700hz vil jeg tro denne har en noe annen karaktert fordi man her har tatt hensyn til andre egenskaper også. Det siste som er avgjørende er at en sub kan plasseres der bassresponsen er best, mens en høyttaler sjeldent låter beste der bassresponsen er best. Derfor mener jeg en sub kan utfylle de aller fleste høyttalere på en positiv måte.


Geir Arne
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Siterer meg selv i håp om at noen kan kommentere dette. Om jeg ikke har missforstått infoen om denne subben, betyr det at du kan koble den opp slik at den overtar hele frekvensområdet opp til 80Hz. Man unngår da overlapp og får bruke subben i et ganske interessant område. Her får man dermed muligvis en enkel løsning som vanligvis ville kreve et mye mer avansert oppsett.

Tipset jeg har fått er denne: Definitive Technology - Error

Jeg må koble subben fra høyttalerutgangene på min forsterker. Stusser derfor litt over denne opplysningen: High Level High Pass Crossover :Non Variable 6 dB/octave @ 80 Hz: Available only with high level inputs and outputs only
Low Level High Pass Crossover :12 dB/octave continuously variable from 40 Hz to 150 Hz: Available only with low level inputs and outputs

Betyr dette at jeg får kun en mulig deling på 80 når jeg tilkobler via høyttalerutgangene mine?

Her er dog en annen sak som jeg synes ser meget interessant ut: It also features a rarely found high pass filter control that allows you to roll off the bass of your main speakers when the main speakers are connected through the subwoofer.

High pass filter betyr vel i praksis høyttalerutgangene? Da tolker jeg det slik at man ved å bruke disse innganger må man dele ved 80HZ, men får mulighet til å rulle av hovedhøyttalerne på samme nivå. Er det noen som tolker dette annerledes?
Om jeg forstår det riktig, er dette en meget interessant sub for meg!
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Og jeg stusser litt over dette:
Jeg må koble subben fra høyttalerutgangene på min forsterker.
I det øyeblikk det er snakk om å hente (sub)signal fra både venstre og høyre kanal, (noe man absolutt BØR gjøre),risikerer man vel å ende opp med en litt uheldig kobling, som i verste fall gir et "monoresultat" og kansellering av fellessignal, hva fronthøyttalerne angår?
Ha meg tilgitt om jeg har misforstått noe her.
Paradoksalt nok bruker jeg nettopp en slik løsning, men da med seriemotstander på ca 30kOhm i signalveien fra ht-utganger til lavnivåinngangene på subene.
Dette eliminerer ovenfor nevnte problem, samtidig som man fullstendig kan se bort fra en eventuell ekstra (impedansmessig) last på høyttalerutgangene.

Ellers vil jeg mene at man bør passe seg litt for å bli for teoretiske hva delefrekvenser og demping angår, og heller prøve seg frem i praksis. La gå at det kan være litt tidkrevende å komme i mål, men absolutt ikke umulig!
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.084
Antall liker
6.539
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Ser du leter etter sub og bondebassen er nevnt. Et veldig godt alternativ og et godt tips. Kun slått av to mindre i samme serie, iaf mot klipsch lascala og i mine ører når det kommer til intigrasjon. Prismessig så blir det litt mer men kun et par lapper om jeg husker korrekt
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Siterer meg selv i håp om at noen kan kommentere dette. Om jeg ikke har missforstått infoen om denne subben, betyr det at du kan koble den opp slik at den overtar hele frekvensområdet opp til 80Hz. Man unngår da overlapp og får bruke subben i et ganske interessant område. Her får man dermed muligvis en enkel løsning som vanligvis ville kreve et mye mer avansert oppsett.

Tipset jeg har fått er denne: Definitive Technology - Error

Jeg må koble subben fra høyttalerutgangene på min forsterker. Stusser derfor litt over denne opplysningen: High Level High Pass Crossover :Non Variable 6 dB/octave @ 80 Hz: Available only with high level inputs and outputs only
Low Level High Pass Crossover :12 dB/octave continuously variable from 40 Hz to 150 Hz: Available only with low level inputs and outputs

Betyr dette at jeg får kun en mulig deling på 80 når jeg tilkobler via høyttalerutgangene mine?

Her er dog en annen sak som jeg synes ser meget interessant ut: It also features a rarely found high pass filter control that allows you to roll off the bass of your main speakers when the main speakers are connected through the subwoofer.

High pass filter betyr vel i praksis høyttalerutgangene? Da tolker jeg det slik at man ved å bruke disse innganger må man dele ved 80HZ, men får mulighet til å rulle av hovedhøyttalerne på samme nivå. Er det noen som tolker dette annerledes?
Om jeg forstår det riktig, er dette en meget interessant sub for meg!
Slik jeg leser spesifikkasjonene kan man filtrere ut bassen fra fronthøyttalerne ved å koble høynivå via suben. Da har man et fast 1.ordens filter (noe som er lite føler jeg, men kanskje dette er for å påvirke høyttaleren minst mulig) på 80hz. Dette vil dele bassen nedover, men ikke mye. 40hz vil fremdeles være -6dB i forhold til normal, og 20hz vil være -12dB.

Om man gjør det samme på linjenivå får man et variabelt 2.ordens filter. For å benytte seg av dette må man koble fra forforsterker via sub og til effektforsterker.


Geir Arne
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Og jeg stusser litt over dette:
Jeg må koble subben fra høyttalerutgangene på min forsterker.
I det øyeblikk det er snakk om å hente (sub)signal fra både venstre og høyre kanal, (noe man absolutt BØR gjøre),risikerer man vel å ende opp med en litt uheldig kobling, som i verste fall gir et "monoresultat" og kansellering av fellessignal, hva fronthøyttalerne angår?
Ha meg tilgitt om jeg har misforstått noe her.
Paradoksalt nok bruker jeg nettopp en slik løsning, men da med seriemotstander på ca 30kOhm i signalveien fra ht-utganger til lavnivåinngangene på subene.
Dette eliminerer ovenfor nevnte problem, samtidig som man fullstendig kan se bort fra en eventuell ekstra (impedansmessig) last på høyttalerutgangene.

Ellers vil jeg mene at man bør passe seg litt for å bli for teoretiske hva delefrekvenser og demping angår, og heller prøve seg frem i praksis. La gå at det kan være litt tidkrevende å komme i mål, men absolutt ikke umulig!
Så lenge man har venstre og høyre høynivå-inngang på suben vil vel ikke dette by på andre problemer enn man vanligvis har med 1 sub?


Geir Arne
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Hmm, "you got me there".
Burde nok ha sjekket dette litt nærmere, i stedet for å teoritisere omkring fakta. Beklager!
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ville ha målt frontene før jeg kjøpte sub. Behovet for mer nivå i mellombassen kan være større enn de dypeste frekvensene og da duger som regel ikke med en vanlig kommersiell subwoofer.

Ellers handler integrering av om plassering (ved målinger) og et godt integreringsverktøy. Når man må dele ved 40 Hz for å ikke høre suben, så er det noe feil.
Tre måter å bruke verkstøy på:
1. Manuelt måleutstyr og et verktøy som f.eks Behringer, MiniDSP eller Antimode. Dette er det meste krevende, men også det som gir best resultat.
2. DSP integrert på suben. Dette betaler man som oftest ganske mye for og mulighetene er ofte noe mindre. Suber som har det er f.eks JL Fathom, XTZ og Velodyne.
3. Korreksjon i forsterker eller surround receiver/prosessor. Som regel har man mulighet for en kombinasjon av autokorreksjon og manuelle justeringsmuligheter. I receivere må man opp i 20k klassen før dette duger rimelig bra. Autokorreksjonen alene kan man ofte ikke stole helt på.

I alle tilfellene er det viktig å jobbe med plassering først. Responsen skal være jevnest mulig. Over 50 Hz kan man som regel jevne ut responsen med flere suber. Under 50 Hz hjelper ikke det ikke med flere suber, men man får selvsagt noe mer output.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Hvor kommer egentlig benevnelsen "bondebassen" fra?

Ser du leter etter sub og bondebassen er nevnt. Et veldig godt alternativ og et godt tips. Kun slått av to mindre i samme serie, iaf mot klipsch lascala og i mine ører når det kommer til intigrasjon. Prismessig så blir det litt mer men kun et par lapper om jeg husker korrekt
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Ville ha målt frontene før jeg kjøpte sub. Behovet for mer nivå i mellombassen kan være større enn de dypeste frekvensene og da duger som regel ikke med en vanlig kommersiell subwoofer.

Ellers handler integrering av om plassering (ved målinger) og et godt integreringsverktøy. Når man må dele ved 40 Hz for å ikke høre suben, så er det noe feil.
Tre måter å bruke verkstøy på:
1. Manuelt måleutstyr og et verktøy som f.eks Behringer, MiniDSP eller Antimode. Dette er det meste krevende, men også det som gir best resultat.
2. DSP integrert på suben. Dette betaler man som oftest ganske mye for og mulighetene er ofte noe mindre. Suber som har det er f.eks JL Fathom, XTZ og Velodyne.
3. Korreksjon i forsterker eller surround receiver/prosessor. Som regel har man mulighet for en kombinasjon av autokorreksjon og manuelle justeringsmuligheter. I receivere må man opp i 20k klassen før dette duger rimelig bra. Autokorreksjonen alene kan man ofte ikke stole helt på.

I alle tilfellene er det viktig å jobbe med plassering først. Responsen skal være jevnest mulig. Over 50 Hz kan man som regel jevne ut responsen med flere suber. Under 50 Hz hjelper ikke det ikke med flere suber, men man får selvsagt noe mer output.
Du har noen gode poenger her.

Du mener altså at dersom man har tilgjengelig et brukbart DSP, gjerne integrert i subben, så kan man dele høyere og få mer utbytte av et større frekvensområde enn ellers fra subben?

Når det gjelder et mulig større behov for mellombass enn for sub, tenker jeg slik: Jeg har oppfattet fra flere hold at en sub gir en fylde i bunn av lydbildet som gjør at man oppfatter det øvrige frekvensområdet over subbens nivå som forbedret. Høyttalerne oppleves totalt da som mindre slanke, enn det de gjør uten sub. Det er vel kanskje hjernen som da er med å prosesserer..?:)
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.084
Antall liker
6.539
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Hvor kommer egentlig benevnelsen "bondebassen" fra?

Ser du leter etter sub og bondebassen er nevnt. Et veldig godt alternativ og et godt tips. Kun slått av to mindre i samme serie, iaf mot klipsch lascala og i mine ører når det kommer til intigrasjon. Prismessig så blir det litt mer men kun et par lapper om jeg husker korrekt
Bondebassens navn baserer seg nok på vermins yrke.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Som orso skriver er det ingen fasit på hvor det bør deles. Mine basser deles ved 200hz uten problemer. Hvis det er noe folk henger seg litt opp i her hjemme, så er det nivået i den aller dypeste bassen ved avspilling av ekstremt (dyp)bassrike plater - Dette handler bare om mangler i egne oppsett;), eller at de rett og slett ikke vil ha med den aller dypeste bassen. Jeg kan ikke leve uten:)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ville ha målt frontene før jeg kjøpte sub. Behovet for mer nivå i mellombassen kan være større enn de dypeste frekvensene og da duger som regel ikke med en vanlig kommersiell subwoofer.

Ellers handler integrering av om plassering (ved målinger) og et godt integreringsverktøy. Når man må dele ved 40 Hz for å ikke høre suben, så er det noe feil.
Tre måter å bruke verkstøy på:
1. Manuelt måleutstyr og et verktøy som f.eks Behringer, MiniDSP eller Antimode. Dette er det meste krevende, men også det som gir best resultat.
2. DSP integrert på suben. Dette betaler man som oftest ganske mye for og mulighetene er ofte noe mindre. Suber som har det er f.eks JL Fathom, XTZ og Velodyne.
3. Korreksjon i forsterker eller surround receiver/prosessor. Som regel har man mulighet for en kombinasjon av autokorreksjon og manuelle justeringsmuligheter. I receivere må man opp i 20k klassen før dette duger rimelig bra. Autokorreksjonen alene kan man ofte ikke stole helt på.

I alle tilfellene er det viktig å jobbe med plassering først. Responsen skal være jevnest mulig. Over 50 Hz kan man som regel jevne ut responsen med flere suber. Under 50 Hz hjelper ikke det ikke med flere suber, men man får selvsagt noe mer output.
Du har noen gode poenger her.

Du mener altså at dersom man har tilgjengelig et brukbart DSP, gjerne integrert i subben, så kan man dele høyere og få mer utbytte av et større frekvensområde enn ellers fra subben?

Når det gjelder et mulig større behov for mellombass enn for sub, tenker jeg slik: Jeg har oppfattet fra flere hold at en sub gir en fylde i bunn av lydbildet som gjør at man oppfatter det øvrige frekvensområdet over subbens nivå som forbedret. Høyttalerne oppleves totalt da som mindre slanke, enn det de gjør uten sub. Det er vel kanskje hjernen som da er med å prosesserer..?:)
Du kan dele så høyt som subene fungerer bra i når man har et godt integreringsverktøy og jobber med plassering. Deler man en sub ved 40 Hz, så får man ikke utnyttet subens fulle kvaliteter. De fleste kommersielle suber vil kunne spille bra opp til 80 Hz. Opplever man en hørbar sub ved høyere deling enn 40 Hz, så skyldes det en svakhet i integreringen. Og det er nok mange som feilaktig beskylder selve suben for å ikke henge med når problemet egentlig ligger i manglende integrering. Mange deler jo så høyt som 200-300 Hz og får det til å fungere.

Fylde ligger egentlig i mellombass området. Vanlige høyttalere får en gulvkansellering som ligger i 100-250 Hz området. I tillegg har man såkalt SBIR som vanligvis gir en kansellering mellom 100-300 Hz. Da låter det gjerne litt slankt og med manglende varme og også trøkk. En tradisjonell sub vil derimot ikke hjelpe deg i dette området, men vil gi deg mer av de dypeste frekvensene. Trolig vil du med dine høyttalere ha behov for drahjelp i begge disse områdene, men mellombassen er i grunnen viktigere for opplevd lydkvalitet.

Ville vurdert å fått litt assistanse basert på målinger av fronthøyttalerne og gjerne noe som kunne bygget en/to sub(er) for deg basert på hva målingene sier. Du får også mye mer for pengene på den måten. Flere her på forumet som sikkert kunne bistå med noe slikt. Kan jo f.eks høre med grelv.
 
T

tce-teams

Gjest
xtz subwooferene mine tar alt under 60 hz , og det funker utrolig bra hos meg...
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
orso

Det hjelper nok ikke hvor godt man integrerer en sub, dersom problemet man erfarer ligger over subbens område.
Det kan nok tenkes at den slankhet jeg opplever i lydbildet, skyldes akustikken i mitt rom. I Gaia brukte jeg jo dsp som et vesentlig verktøy. Nå er alt ukorrigert, og rommet er kanskje litt for lite dempet..? Du fikk meg til å tenke litt her..
Vel, får kanskje bruke litt mer tid.

Hvordan er andres erfaringer i forhold til hva de føler en sub bidrar med? De fleste spiller jo musikk med begrenset mengde info i de områder som subbene er aktive.?
Spiller man f.eks. en rock-plate og føler at det er litt tynt og slankt, vil da en sub hjelpe? Bassgitarer ligger jo vanligvis langt over der hvor subben jobber.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
orso

Det hjelper nok ikke hvor godt man integrerer en sub, dersom problemet man erfarer ligger over subbens område.
Det kan nok tenkes at den slankhet jeg opplever i lydbildet, skyldes akustikken i mitt rom. I Gaia brukte jeg jo dsp som et vesentlig verktøy. Nå er alt ukorrigert, og rommet er kanskje litt for lite dempet..? Du fikk meg til å tenke litt her..
Vel, får kanskje bruke litt mer tid.
Nettopp. Er på sett og vis ikke bare i akustikken det ligger, men en iboende svakhet med vanlige kassehøyttalere. Mulig å behandle akustisk, men vanskelig og upraktisk. 20+ cm tykk dempematerialet på gulvet er neppe det de fleste ønsker. :)
Men det kan selvsagt være andre kanselleringer også. Kommer du ikke i mål med plassering, så tror jeg drahjelp fra noen skreddersydde basser kan fungere fint.
 
C

Cappuccino

Gjest
Høyttalerne kan man plasere der de spiller bedst, subben skal som regel stå i et hjørne for å spille bedst, altså "lade" rommet.
Hjørneplassering kan ofte være litt problematisk. Man får mer bassvolum ved hjørneplassering, men som oftest på bekostning av frekvesresponsen som har en tendens til å bli ujevn (en del kan selvsagt rettes opp med romkorreksjon, men ser bort ifra det her da det varierer fra modell til modell og jo mindre korreksjon som trengs, jo bedre). Det hele kommer til slutt naturligvis an på rommet og også over hvilket register subbene skal spille. Plassering av sub på innsiden av hovedhøyttalere pleier ofte å fungere bedre.
 

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
596
Antall liker
89
Sted
Oppegård
orso

Det hjelper nok ikke hvor godt man integrerer en sub, dersom problemet man erfarer ligger over subbens område.
Det kan nok tenkes at den slankhet jeg opplever i lydbildet, skyldes akustikken i mitt rom. I Gaia brukte jeg jo dsp som et vesentlig verktøy. Nå er alt ukorrigert, og rommet er kanskje litt for lite dempet..? Du fikk meg til å tenke litt her..
Vel, får kanskje bruke litt mer tid.

Hvordan er andres erfaringer i forhold til hva de føler en sub bidrar med? De fleste spiller jo musikk med begrenset mengde info i de områder som subbene er aktive.?
Spiller man f.eks. en rock-plate og føler at det er litt tynt og slankt, vil da en sub hjelpe? Bassgitarer ligger jo vanligvis langt over der hvor subben jobber.
Min erfaring med å tilføre sub, når lydbildet etter min mening var for slankt, var ihvertfall veldig bra. Fundamentet kom, og jeg fikk mye bedre lyd i min slanke 80 talls utgivelser. Bowie, Queen, etc. bel plukket frem igjen. (Det førte jo også til mindre belastning på effekt trinnene, dette kan jo også være med å hjelpe).
 

Espen L

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2010
Innlegg
3.991
Antall liker
10.643
Sted
Skien
Hei
Testet hjemme i min egen stue en Burmester sub S8 for 2 uker siden, var veldig spent på hvordan dette ville oppleves.Vi testet deling på flere plasser i registere, det som fungerte best for ørene var vis vi delte den helt nede på 30Hz. Da synes jeg bassen ble godt integret i lydbildet uten at det ble for mye bass eller at den tok "over" for noe annet i lydbildet. synes bassen opplevdes klart dypere og noe mer detaljert. Det som overasket meg litt var at jeg ikke følte at det ble noe mer fyldig bass, det var ekstremt stramt hele veien. Selv om vi delte den så langt nede så følte jeg at det skjedde også noe lengere opp i lydbildet som opplevdes som positivt. Virket som hele lydbildet "hang" enda bedre sammen. Så kan man selvfølgelig diskutere om en Sub til 130 000 som man deler så lavt som 30Hz er litt drøyt å kjøpe :) Totalt sett vis man tenker kun på lyden og ikke prisen på S8 så synes jeg dette var en positiv opplevelse. Vi fikk ikke målt denne dagen så hvordan det slo ut på målinger aner jeg ikke.
Mvh: Espen L
 
Sist redigert:

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Synes noen produsenter har det vel travelt med å proklamere "rarely found feature", det er jo normalt at om en sub har hi level inn/ut da filtreres signalet der går til høyttalerne. REL anbefaler som sagt ikke dette, men alle må finde det der passer utstyret og rommet best.
Espen L, da Stereophile engang i sin tid testet REL Strata III sammen med et sett små Aerial 5 høyttalere brukte de 27 hz som frekvens på subben.
Siden har jeg dog lest at noen potmetre i noen subs nesten ikke endrer frekvens når man justerer fra 25 hz og opp til 70 f.eks, uansett er det viktigt at en subwoofer ikke bare har justering ned til 50 hz, det er altfor høyt for mange systemer.
 

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
1.005
Antall liker
31
Sted
Bodø
Min beste erfaring er bruk av høynivåinngang.
Hatt en REL Studio II og en DIY sub som jeg vha. en kompis fikk laget en høyttalerkabel-RCA kobling.
Sistnevnte bruker jeg for tiden.
Før den tid gikk det mye i aktive filtre, som i seg var en fin løsning.
Problemene her er at de var relativt "skrapet" kvalitetsmessig, noe som påvirket oppløsningen oppover frekvensene.
 

Espen L

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2010
Innlegg
3.991
Antall liker
10.643
Sted
Skien
Synes noen produsenter har det vel travelt med å proklamere "rarely found feature", det er jo normalt at om en sub har hi level inn/ut da filtreres signalet der går til høyttalerne. REL anbefaler som sagt ikke dette, men alle må finde det der passer utstyret og rommet best.
Espen L, da Stereophile engang i sin tid testet REL Strata III sammen med et sett små Aerial 5 høyttalere brukte de 27 hz som frekvens på subben.
Siden har jeg dog lest at noen potmetre i noen subs nesten ikke endrer frekvens når man justerer fra 25 hz og opp til 70 f.eks, uansett er det viktigt at en subwoofer ikke bare har justering ned til 50 hz, det er altfor høyt for mange systemer.
+1
Mvh: Espen L
 
T

tce-teams

Gjest
hei jeg ser trådstarter har 15000 kr og bruke på ein subwoofer , har jeg allerede brukt så mye penger så har jeg like gått slengt på 5000kr til , og gått for ein subwoofer som dette og aldri sett meg tilbake igjen...dette er ein helt rå subwoofer som får folk til og skjelve etterpå , legger ved link her EARTHQUAKE SUPERNOVA MKVI 15 | Dustinhome.no
 
L

Lars.N

Gjest
Sub.jpg
Finner jo ikke den sub'en jeg ønsker meg mest her i verden ( Infinity SWW 212 )så trøster meg med denne: (Vedlegg fungerte ikke, så det må lastes opp på nytt, Mvh Høvdingen)
 
Sist redigert:

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Noen som har noen tanker om hva man kunne oppnådd av bedre integrering av subber om man brukte en DEQX?
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.581
Antall liker
27.716
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Noen som har noen tanker om hva man kunne oppnådd av bedre integrering av subber om man brukte en DEQX?
Helt klart en mulighet. Brukergrensesnittet er ikke blandt de enkleste, men du kan både måle og leke deg med delay og eq.

mvh
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
re ganilsen og tkr:

Da skal det testes med en DEQX!
 
L

Lars.N

Gjest
Vis vedlegget 142694 Finner jo ikke den sub'en jeg ønsker meg mest her i verden ( Infinity SWW 212 )så trøster meg med denne: (Vedlegg fungerte ikke, så det må lastes opp på nytt, Mvh Høvdingen)
Bare jeg kommer meg hjem fra ærbe igjen så har jeg to av disse subene fy pokker så gøy :)

2000w burde holde sammlet til 2 kanaler :)
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Oppdaget at denne tråden var fremme igjen.

Da kan jeg like gjerne bekrefte at med deqx ble det meget god integrering! Jeg har anskaffet meg to stk Definitive Technology SupeCube II subber + kjøpt tilbake min gamle deqx. Med kyndig ratting fra EHED ble det oppnådd oppsiktsvekkende godt resultat sist fredag! God integrering beror dermed BÅDE på utstyr og på kompetansen hos den som måler og justerer!

re ganilsen og tkr:

Da skal det testes med en DEQX!
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Class:

Å blande erfaringer fra sub i hjemmekino med sub i stereoanlegg, blir vel lite relevant?
Skal sub tilføre reelle kvaliteter til musikk, er beherskelse et godt stikkord.
 
Topp Bunn