Innvandrere må lære norsk!

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Det står på viljen, ikke noe annet. Når tredje generasjons innvadrere ikke behersker det Norske språket så betyr det egentlig at de ikke ønsker integrering i det Norske samfunnet, bare pengene våre.
Ja, vilje er en viktig faktor. Det meste av læring starter der. Men hvilket grunnlag har du for å si noe om motivasjonen til mennesker du aldri har snakket med?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Ja, vilje er en viktig faktor. Det meste av læring starter der. Men hvilket grunnlag har du for å si noe om motivasjonen til mennesker du aldri har snakket med?
Taler ikke resultatet for seg selv?

Stryker man til eksamen, da har man ikke lest så mye.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.290
Torget vurderinger
2
Hvorfor disse utbrudda overfor trygda folk ? Jeg kjenner mange som har vært så uheldig å måtte ta imot uføretrygd. Samtlige av de ville heller vært i jobb. Det er for de fleste ikke en ønskelig situasjon og bli satt på sidelinja i arbeidslivet.
Bl.a. så går inntekta kraftig ned. Og det er ikke alle sykdommer som ligger utapå et menneske. Jævli at friske folk ikke kan sette seg bedre inn i det, enn det som kommer fram blandt de mest ekstreme her. Får håpe at dere slipper å oppleve det.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Ta deg en tur til oslo så ser du hva det har med viljen å gjøre. Innvandrerene er nok egentlig ganske fornøyde med situasjonen slik den er i dag. De lever i sine egene "mini Iran" ikke trenger de å tenke på jobb, pengene kommer jo no questions asked fra statskassa.
De bruker våre penger på å lære seg sitt eget språk - som de selfølgelig snakker så ofte muligheten byr seg, man skulle jo tro at det var mer interessangt å snakke Norsk å på den måten bli bedre i FØRSTESPRÅKET, men nei.
Når man i tillegg håver inn penger fra statskassa til f.eks moskeer og annen virksomhet for å fremme "kultur" så er det jo klart at dette er en vinn/vinn situasjon.
Skulle en innvandrer bli konfrontert med sin manglende vilje til å la seg integrere så drar de jo bare frem trumfkortet sitt; rasist!
De fleste har sikkert hørt uttrykket: Hvis en mann ser en kvinne naken er han kikker, hvis en kvinne ser en mann naken er han blotter. her kan det dras mange paraleller.

M

Mulelid

Gjest
Handicapet sitter stort sett i hjernen... Er selv ufør pga "flatt batteri" for noen år siden, men ønsker å komme i jobb fortest mulig og prøver å kontakte det som er av aktuelle arbeidsgivere/plasser. AEtat spør jeg ikke da folka der kun skal sy sammen ferdigpakker som de mener passer meg best. Kun jeg vet hva min kropp og psyke er i stand til, men handicapet sitter ansatt på AEtat. Så vil man lære norsk, kan man lære norsk. Enkelte gamle folk kan ikke bruke mobiltelefonen til annet enn å ringe med, mens andre på over åtti år sender både mail, sms og mms rundt omkring. Hvorfor? Jo, fordi de vil! :)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Taler ikke resultatet for seg selv?

Stryker man til eksamen, da har man ikke lest så mye.
Jeg vil skyte inn at det kan være stoooor forskjell mellom intelektuell og praktisk kapital......

Det ligger da heller ikke for alle studere i det vide og det brede. Nok av de som fint klarer seg uten alt for lang/tung utdannelse. Problemet her til lands er at det blir sett litt ned på og ikke inneha en "finere" utdannelse. Noen må faktisk tømme søpla di, tørke deg bak på gamlehjemmet, passe unga dine osvosv. Er selv så heldig å ha strøket på artium, for så å ta en yrkesutdannelse. Gudskjelov, tenker jeg i ettertid, for det har gitt meg en ev de morsomste jobbene jeg kan ha + mer enn ok lønn ;D

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4
Har han som sitter i rullestol, lam fra halsen, med full uføretrygd det for godt?
Eller hun med borttærede ledd p.g.a. reumatisme?
Eller er det du som har det for godt?
Siden du spør SKAL du få svar.
Jeg lider av sklerodermi, høyre hånd og fot er kraftig angrepet. Fikk faenskapet når jeg var 6 år.
Inn og ut av sykehus siden da, så du behøver ikke å prøve å belære meg hva revmatisme er. :(
Ble irritert nu gitt, godt å få det ut :D
Men jeg er i jobb, skal ikke så mye til for å løfte ei datamus :D

Du vet likegodt som meg at det er ikke mannen som er lam fra halsen og ned jeg sikter til eller folk full av revmatisme.

Du vet sikkert også at det er endel arbeidskye folk i dette landet. Jobber som f... i hagen, bygger grunnmur, osv, men for vondt i ryggen til å kunne ha en jobb.
Det er DISSE jeg sikter til!

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Ta deg en tur til oslo så ser du hva det har med viljen å gjøre. Innvandrerene er nok egentlig ganske fornøyde med situasjonen slik den er i dag. De lever i sine egene "mini Iran" ikke trenger de å tenke på jobb, pengene kommer jo no questions asked fra statskassa.
De bruker våre penger på å lære seg sitt eget språk - som de selfølgelig snakker så ofte muligheten byr seg, man skulle jo tro at det var mer interessangt å snakke Norsk å på den måten bli bedre i FØRSTESPRÅKET, men nei.
Når man i tillegg håver inn penger fra statskassa til f.eks moskeer og annen virksomhet for å fremme "kultur" så er det jo klart at dette er en vinn/vinn situasjon.
Skulle en innvandrer bli konfrontert med sin manglende vilje til å la seg integrere så drar de jo bare frem trumfkortet sitt; rasist!
De fleste har sikkert hørt uttrykket: Hvis en mann ser en kvinne naken er han kikker, hvis en kvinne ser en mann naken er han blotter. her kan det dras mange paraleller.
Du burde fått skuddpremie for det mest usaklige innlegget så langt. Hvor bor du? Oslo, regner jeg med, siden du vet så godt? Bor selv midt i tjukkeste Grønland. For de som ikke er kjent med Oslo-geografien, så er det Oslo 01, og en av de bydelene med høyest innvandrertetthet. Har bodd her siden 1995, og kunne ikke tenkt meg noen annen bydel i Oslo . For et par år siden hadde jeg det litt morro, med å sjekke likninga for mitt postnummer. En overvekt av de som tjente mest var innvandrere, og gjerne med inntekt 500.000.- - 600.000.- . Likningstallene er vel ikke bare humbug?? "De som tjener dårligst er sosialklienter, med norske navn, sitter på Lompa eller Ivar's kro, syter over livet og stemmer FrP" (ingen tegn til sneversyn her vel.. ::)??)

Tydeligvis at "noen" har klart og integrere seg da. I det hele tatt føler jeg det som mye mer allright og sosialt på mange måter å bo her, enn f.eks og bo på Majorstua eller Grunerløkka (har prøvd det også...) Innvandrerbarna i oppgangen er langt mer høflige enn hvordan jeg oppfatter mange (bortskjemte?) norske barn. Det er mer liv i utearelane (selv om jeg opplever det negativt noen ganger og). Folk er mer imøtekommende og hyggelige. Generelt har Gamle Oslo vært utsatt for endel negativ synsing, men det gjerne fra personer som ikke vet bedre stakkars.

Nå vil jeg bare avslutningsvis undertstreke at det må være strenge krav til norskkunnskaper her til lands. Tror nok de fleste her er enige i det. Det gjelder like mye vestlige som ikke vestlige innvandrere. Er bare "litt" lei av at enkelte her ikke klarer å tenke annet enn svart/hvitt, og knapt nok det.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
jeg bor ikke langt unna deg og ser åpenbart helt andre ting. kjærringer med 5 barn og full burka. Er det integrering?
Selvfølgelig jobber mange innvandrere - det skulle jo bare mangle. Men se hvor mange som ikke gjør det og hvilken livssituasjon og omgangskrets de beveger seg i.
Faktum er at store deler av invandrerene i Oslo har med viten og vilje lagd sine egene mini samfunn for i så liten grad som mulig slippe å ta del i det Norske samfunn.
Hvis du bor på grønnland så er jeg sikker på at du har observert dette, hvis ikke må du være veldig blind.
Jeg er helt enig i at folkene som sitter på "kontoret" "lompa" "lille laila" osv ikke akkurat er de mest habile personene og kunne sikkert trengt både ett og to spark i ræva, men det er en annen debatt.
Faktum er at innvandrere i Oslo ikke prioriterer å lære seg Norsk, mye av grunnen er jo at de har opprettet egene samfunn slik at de i stor grad kan klare seg uten.
I og med at jeg er næringsdrivende i Oslo sentrum og fra tid til annen søker etter ansatte og får i overkant av 400 søknader der 75% har utenlandsk navn (mange svensker også...) en kjapp titt på søknaden til de fleste tilsier jo grunnleggende mangel på Norskkunskaper. Man skulle jo da tro at disse som slet med å få jobb pga. dårlige Norskkunskaper da tar et Norsk kurs i regi av Aetat eller folkeuniversitete, men neida de dukker opp neste gang jeg utlyser en stilling også. Med den samme dårlig formulerte søknaden, de samme personene blir ofte "anbefalt" av Aetat som ringer meg til stadighet.
Og nei jeg synes heller ikke verden er sort/hvit, men jeg synes det er på tide at det blir lov å kalle en spade for en spade. det må bli slutt på å prøve å hjelpe folk som ikke vil ha hjelp.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Jeg har en nabo som er langt fra Norsk, han har bodd her i mange år og har en høy stilling i et stort norsk firma. Han er heldig. Han har høy utdannelse selv om han er liten av vekst. Og han har fått jobb som passer til utdannelsen selv om han er veldig brun i huden.
Derfor er han heldig. For han kan ikke veldig mye norsk, selv om han bor "helt alene" utenfor "ghettoen". Om han skulle blitt ansatt basert på sine skriftlige norskkunnskaper kunne han bare glemt det. Det er faktisk en del av historien at "vi" også har en forbannet ekskluderende måte å opptre på. En annen er jo at de kvinnene som er hjemme med barn for det første ikke hever trygd (barnetrygd selvsagt, men håper da virkelig ikke at også den skal være relatert til språkkunnskaper eller andre eksamener!), og således bør være en "drømmeinnvandrer" for enkelte her! ;)

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg har en nabo som er langt fra Norsk, han har bodd her i mange år og har en høy stilling i et stort norsk firma. Han er heldig. Han har høy utdannelse selv om han er liten av vekst. Og han har fått jobb som passer til utdannelsen selv om han er veldig brun i huden.
Derfor er han heldig. For han kan ikke veldig mye norsk, selv om han bor "helt alene" utenfor "ghettoen". Om han skulle blitt ansatt basert på sine skriftlige norskkunnskaper kunne han bare glemt det. Det er faktisk en del av historien at "vi" også har en forbannet ekskluderende måte å opptre på. En annen er jo at de kvinnene som er hjemme med barn for det første ikke hever trygd (barnetrygd selvsagt, men håper da virkelig ikke at også den skal være relatert til språkkunnskaper eller andre eksamener!), og således bør være en "drømmeinnvandrer" for enkelte her! ;)

Honkey
Flott at du vet om en slik.
Mest sannsynmlig finnes det mange flere slike, tror du ikke? Flinke mennesker finner du over alt.

Men det rokker ikke ved det faktum at man stiller sterkere på arbeidsmarkedet når man behersker arbeidsspråket. Og er man bare middels dyktig, så kommer språkkunnskapene godt med. Hvis man bare gidder.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.634
Torget vurderinger
0
.........., men jeg synes det er på tide at det blir lov å kalle en spade for en spade.

Spade: "Manuelt operert graveredskap."

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Nå er det vel snart på tide at noen våger å spørre ( jada, jeg vet at det er usedvanlig politisk ukorrekt, dere får bare finne frem godordene..):
Hva er det med pakistanerne, og så mange av deres norske etterkommere?
Hvorfor har spesielt denne gruppen ofte så store problemer med å tilpasse seg?
Nå har vi dette med A- og B-gjengen, selvsagt kunne de hatt tilknytning til andre land, men nå er de altså pakistanere, oppvokst i Norge så vidt jeg vet, som brødfør seg på kriminalitet.

Så har vi disse som i fjor og også i år gjennomførte og planla terrorangrep i England, velintegrerte og stort sett pakistanere. Hvorfor i alle dager pakistanere, det er da ingen i vesten som undertrykker eller kriger mot deres land?
Så er det kommet frem at penger innsamlet til jordskjelvofrene i Pakistan muligens er brukt for å finansiere terror… Hva skal man si til slikt?

Det blir kanskje feil å dra fram denne flygeren, han er i og for seg ikke så viktig, men det er denne evinnelige løgnen som er problemet. I følge flyselskapet var han først syk, så skulle han bare klargjøre flyet for en annen pilot… hvorfor ikke bare si det som det var, han var dessverre full, og det beklager vi på det sterkeste.

Så er det dette problemet med integrering, blant en gruppe som til dels har vært her i nærmere 40 år. Hvorfor er det et problem? Og en annen viktig ting, de er her ikke som flyktninger eller asylsøkere, de er her som arbeidsinnvandrere, så hvorfor er ikke flere i arbeid da? Hvorfor er deres barn ofte blant de med mest problemer på skolen?

Så var det dette med trygdesvindel blant drosjesjåfører, man fikk jobb som sjåfør, sykmeldt seg og jobbet så svart som sjåfør mens man fikk sykepenger. Var vel så vidt jeg fikk med meg for en stor del pakistanere det og?

Hvorfor må de, eller hvorfor får de lov til å hente ukjente ektefeller til Norge i så stor grad, dette er jo et kjempehinder for integrering da disse som kommer ikke kan språket, eller kjenner til norsk kultur. Og ikke bidrar de da med arbeidskraft i særlig grad heller.

Jeg tror at noe som utgjør et skille her er nettopp det at de ikke er flyktninger, de er her fordi de har det godt her, de får penger opp i hendene uten å måtte yte noe tilbake. Jo flere de får inn av sine egne, jo større makt får de og. Reelle flyktninger vil gjøre det de kan for selv å bidra til å hindre utsendelse, som Joaqiuns familie, de tilpasset seg, de bidro som best de kunne, de lærte seg språket og de fungerer sikkert utmerket i vårt samfunn. Og de hadde nok hatt det så ille at de var villige til å gjøre dette, ta seg jobber de var overkvalifisert for, og som kanskje føltes nedverdigende, fordi de hadde så mye å tape på å bli sendt tilbake, og fordi dette var den måten man kunne jobbe seg opp på i vårt system, og viktigst av alt, lære seg språket.

En annen ting er denne stammekulturen, storfamilien bestemmer, som de ikke har klart å løsrive seg fra, og som er mye av grunnen til disse arrangerte ekteskapene.
Her kommer også dette med æren inn i bildet, familiens ære er viktigst, og om noen krenker denne æren skal de straffes.

Så er det denne evnen enkelte har til å føle seg krenket og tråkket på tærne hele tiden. Når politiet går ut og spør etter hjelp til å finne de kriminelle på flukt i det pakistanske miljøet, så må selvsagt noen gå ut og si at dette må ikke politiet gjøre, for dette vet ikke de noe om. Nei vel, mulig det, men jeg går ikke ut og sier ifra hver gang noen er ettersøkt i Norge, at:” nei han der, han aner ikke jeg hvor er.” Vet man ikke noe så tier man stille og lar de som eventuelt vet noe få svare.

Jeg er fullstendig klar over at dette ikke gjelder ALLE. Ingen trenger å fortelle meg det. Men det gjelder mange nok til at det er et problem. Og om man ikke våger å ta fatt i slike problem, som også problemet med de som misbruker trygdeordninger, så er det de andre ( f. eks de reelt syke, eller de integrerte, velfungerende innvandrerne) som lider, fordi de i manges øyne havner i samme bås som de man ønsker å sette fokus på og derfor stigmatiseres på denne måten. Man må våge å snakke om problemene uten at man på denne måten blir oppfattet som om man mener at alle innen en gruppe er/har et problem. Og man må kunne forlange litt tilbake av de man hjelper og slipper inn i landet, alle må bidra med det de kan, ellers vil snart ikke dette samfunnet kunne fungere.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.634
Torget vurderinger
0
Ang. de som er født til trygd er det mennesker med medfødte funksjonshemninger.
Nei ikke bare det. Det er litt interessant å se at det finnes en slags ( i mangel av et bedre ord ) "sosial smitte". Som sagt kan du ved å "koble" div. registre se at i enkelte familier er bestemor, mor og datter alle uføretrygdet på diagnoser Affa bruker å raljere over. Ofte er far, sønn, bror også på en eller annen form for trygd. Jeg snakker her om etnisk norske familier, ikke sigøynere eller andre "fremmede".

Jeg prøver ikke å antyde at det ligger bevisst trygdemisbruk bak disse heller. Heller mer i retning av at sosiale / oppvekstforhold har gjort dem ( igjen i mangel av et bedre mer dekkende ord ) "livsudugelige"

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.634
Torget vurderinger
0
Nå er det vel snart på tide at noen våger å spørre ( jada, jeg vet at det er usedvanlig politisk ukorrekt, dere får bare finne frem godordene..):
Hva er det med pakistanerne, og så mange av deres norske etterkommere?
Hvorfor har spesielt denne gruppen ofte så store problemer med å tilpasse seg?
Off the top of my head: ( Bare for å vise at jeg behersker fremmedlandsk. ;D )

Pakistanske familier er ofte "1/2 - førstegenerasjons", ved at foreldrene i stor grad henter fettere / kusiner fra Pakistan som ektefeller til sine barn. Når den ene foreldern kommer fra en så helt forskjellig kultur, og ofte ikke behersker norsk språk, er det ikke rart at barna ikke blir integrert. Når disse "ikke integrerte" barna gifter seg er det igjen med en slektning fra landsbygda iPakistan, og historien gjentar seg, kanskje med enda mindre integrerte barn som resultat.

Det tror nå jeg da. ;)

Dere som nå vil kalle meg rasist for dette, kan rolig la det være, for det har jeg hørt før. ;D

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.600
Nei ikke bare det. Det er litt interessant å se at det finnes en slags ( i mangel av et bedre ord ) "sosial smitte". Som sagt kan du ved å "koble" div. registre se at i enkelte familier er bestemor, mor og datter alle uføretrygdet på diagnoser Affa bruker å raljere over. Ofte er far, sønn, bror også på en eller annen form for trygd. Jeg snakker her om etnisk norske familier, ikke sigøynere eller andre "fremmede".

Jeg prøver ikke å antyde at det ligger bevisst trygdemisbruk bak disse heller. Heller mer i retning av at sosiale / oppvekstforhold har gjort dem ( igjen i mangel av et bedre mer dekkende ord ) "livsudugelige"
Jeg mente trygdebrukere, ikke trygdemisbrukere.
Min sønn er født til trygd, sammen med 100-150 andre (mest) gutter i dette fylket. De har et ganske normalt utseende, fem fingre på hver av sine to armer og fem tære på hvert av sine to ben. De kan tilogmed bruke armer og ben tilnærmet normalt. Syn, hørsel, hjerte og lunger er i utmerket form.
Desverre har de en bitte liten hjerneskade som gjør at de er avhengige av hjelp og tilsyn 24 timer i døgnet, resten av livet. Og trygd.
Ingen av oss foreldre har valgt å få slike barn, men vi ville ikke ha vært dem foruten.
Det er sagt så mye her om de som ikke fortjener trygd, men veldig lite om dem som er avhengig av trygd.
Dette er bare en diagnose av fler i samme gate.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.850
Når disse "ikke integrerte" barna gifter seg er det igjen med en slektning fra landsbygda iPakistan, og historien gjentar seg, kanskje med enda mindre integrerte barn som resultat.
iPakistan - iDisse iNternett tider hvor det har gått iNflasjon iBruken av liten-i prefiks, så fikk jeg først fornemmelse av at teksten handlet om et nasjonalt informasjonsteknologisk løft; - iPakistan :)

jaja, iPaqen min har nå det meste som tenkes kan integrert, og kommer vel kanskje også fra Pakistan...

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Off the top of my head: ( Bare for å vise at jeg behersker fremmedlandsk.  ;D )

Pakistanske familier er ofte "1/2 - førstegenerasjons", ved at foreldrene  i stor grad henter fettere / kusiner fra Pakistan som ektefeller til sine barn. Når den ene foreldern kommer fra en så helt forskjellig kultur, og ofte ikke behersker norsk språk, er det ikke rart at barna ikke blir integrert. Når disse "ikke integrerte" barna gifter seg er det igjen med en slektning fra landsbygda iPakistan, og historien gjentar seg, kanskje med enda mindre integrerte barn som resultat.

Det tror nå jeg da.  ;)

Dere som nå vil kalle meg rasist for dette, kan rolig la det være, for det har jeg hørt før.  ;D

Ja dette er nettopp problemet, man kan ikke engang prøve å gripe fatt i slike problemer, uten at en eller annen skal kvele ethvert forsøk på en saklig debatt, ved å dra frem dette velbrukte, eller kanskje man bør si misbrukte, ordet.
Er man rasist når man peker på feil blant en liten gruppe mennesker som tilfeldigvis har annen hudfarge enn seg selv? Kan man være rasist andre vei enn fra hvit til brun/svart? Klarer man ikke å skille hudfarge fra kulturelle forskjeller og se at det er det siste som er problemet, ikke det første?
Det er rett og slett frustrerende, og det ødelegger hele respekten for ordet og dets egentlige mening. Det blir som med ordet: hore. For er det noe ord hvor ordets betydning er fjernet fra sin opprinnelige mening sånn som det brukes av veldig mange i dag, så er det dette, det er nummeret før man kan se på det som et komplement.

Caplex:
rasisme, syn el. holdning som bygger på antakelsen om at menneskene kan grupperes i raser hvorav enkelte er "høyerestående" og andre "laverestående". Antakelsen har intet vit. grunnlag, men brukes for å undertrykke og forfølge mennesker på grunn av deres "rase", hudfarge, avstamning eller nasjonalt eller etnisk opphav.

Og ellers har du selvsagt rett. Når man hele tiden skal importere ektefelle så blir man ikke integrert. Så kan man spørre seg hvorfor de gjør det da, det skulle være nok folk å ta av her til lands, både av nordmenn og av nordmenn. Men vi er kanskje ikke gode nok vi da?

K

knutinh

Gjest
Jeg er fornøyd om søkere til norsk statsborgerskap snakker et språk som er alment forstått i Norge.

Ingen vil rynke på nesen over en engelskmann som pga jobb søker statsborgerskap i norge uten å ha lært seg språket. Norsk, engelsk og til nød fransk/tysk er nødvendige hjelpemidler for å kunne kommunisere med resten av samfunnet og for å unngå ghettofisering.

Forøvrig er jeg tilhenger av at vi alle skulle fått utdelt statsborgerskap på prøve fram til fylte 20, og blitt "sendt ut" hvis man rett og slett var uskikket. Det er liten tvil om at det er en liten andel av oss som lager en veldig stor del av problemene i samfunnet. På samme måte som det er en liten andel av innvandrerne som gir hele gruppen et dårlig rykte. Spørsmålet er bare hvor man skulle ha sendt oss :)

-k

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Forøvrig er jeg tilhenger av at vi alle skulle fått utdelt statsborgerskap på prøve fram til fylte 20, og blitt "sendt ut" hvis man rett og slett var uskikket.
Hvor skulle du sendt uskikkede nordmenn som ikke har noen annen landstilhørighet? Guantanamo? Ingen vil vel ta imot sånne. Hvis du finner et nytt ubebodd kontinent kan du forsåvidt kjøre en "fanger-til-Australia-redux", men det virker egentlig lite gjennomførbart.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.600
Og ellers har du selvsagt rett. Når man hele tiden skal importere ektefelle så blir man ikke integrert. Så kan man spørre seg hvorfor  de gjør det da, det skulle være nok folk å ta av her til lands, både av nordmenn og av nordmenn. Men vi er kanskje ikke gode nok vi da?
Hva med norske menn som importerer ektefeller? Er dere ikke gode nok for dem heller, eller er ikke de mennene gode nok for dere?  ::)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hvor skulle du sendt uskikkede nordmenn som ikke har noen annen landstilhørighet? Guantanamo? Ingen vil vel ta imot sånne. Hvis du finner et nytt ubebodd kontinent kan du forsåvidt kjøre en "fanger-til-Australia-redux", men det virker egentlig lite gjennomførbart.
Kva med å byggje seg ei framtid på Bovetøya?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Hva med norske menn som importerer ektefeller? Er dere ikke gode nok for dem heller, eller er ikke de mennene gode nok for dere?  ::)
Det er muslimske menn som har tilpasningsvansker i dette (og andre) landet.

At noen få norske menn henter ektefelle i utlandet er ikke noe problem. Men når de fleste pakistanere henter en fetter eller kusine til ektefelle, (ca 20.000 pr år), da er det et problem.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Det er muslimske menn som har tilpasningsvansker i dette (og andre) landet.

At noen få norske menn henter ektefelle i utlandet er ikke noe problem. Men når de fleste pakistanere henter en fetter eller kusine til ektefelle, (ca 20.000 pr år), da er det et problem.
Men når nordmenn tar inn 6, 7 eller 8+++ er det et problem. Skulle tatt deg en tur på en krisesenter for kvinner her i landet du.

Ellers sier jeg ikke at jeg nødvendigvis syns det alltid er greit at andre gjør det heller.....

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6

Noen finner ikke den rette, noen foretrekker kvinner som er mer underdanige enn de fleste norske, det er nok flere grunner og. Men forskjellen, uansett grunn, er at det er deres eget valg, man velger selv om man vil finne seg en utenlandsk ektefelle.

K

knutinh

Gjest
Derfor skrev jeg da også "Spørsmålet er bare hvor man skulle ha sendt oss " :)

Poenget mitt var at noen få ødelegger i veldig stor gard for flertallet. Det gjelder i de fleste kretser.

-k

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Det er liten tvil om at det er en liten andel av oss som lager en veldig stor del av problemene i samfunnet. På samme måte som det er en liten andel av innvandrerne som gir hele gruppen et dårlig rykte. Spørsmålet er bare hvor man skulle ha sendt oss :)
Det er god plass på Bjørnøya.

S

slowmotion

Gjest
...og så har vi alle dei som hevdar å ikkje beherske nynorsk. Litt sånn, kjedeleg, kanskje?
Arve, det er nok kanskje litt avhengig av hva man er vokst opp med?

;)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.634
Torget vurderinger
0
iPakistan - iDisse iNternett tider hvor det har gått iNflasjon iBruken av liten-i prefiks, så fikk jeg først fornemmelse av at teksten handlet om et nasjonalt informasjonsteknologisk løft; - iPakistan :)

jaja, iPaqen min har nå det meste som tenkes kan integrert, og kommer vel kanskje også fra Pakistan...
Jada masa !  ;)  Det var en "tyrkleif", et manglende mellomrom.

Men er det egentlig rart at jeg ikke behersker norsk helt 100% perfekt ?

Jeg er TRØNDER og ble frarøvet min kultur, religion og mitt opprinelige trønderspråk av en konspirasjon av kirke og kongemakt !  :mad:

Jeg skulle egentlig ha gått rundt med slagsverd og øks og kappet hodet av de som "sto lagelig til for hogg" og blotet til Odin og Tor, mens jeg utbasunerte "bætterdø sjø !" på gammeltrøndersknorsk språk !

Her har samene fått unnskyldning fra Biskopen i Hologaland for at de ble kristnet. Men har Biskopen i Nidaros tenkt å be oss trøndere om unskyldning for den urett som har vederfarets oss ? Nei det har han ikke !!  :mad: :eek: :(

Vi trøndere er et lidende forfulgt folk, latterligjort i TV programmer.  ::) Vår eldste husflidstradisjon er forbudt og fordømt av alle fra Vinmonopolsjefen til lederen av KRF !  :'(

Men tross dette står vi stolt oppreist i våre sorte moccasiner m/ dusk og med matchende hvite tennis-sokker. Med rosa sjorte, lisseslips og sort skinnvest ! Vi står med rak rygg og er stolte over det vi har klart å beholde av oss selv til tross for mange års undertrykkelse ! "Heimerten vårres får dokk ailler !" Og husk bare at Rosenborg vil komme tilbake og vinne igjen !  :p   ;D ;D ;D

Edit: Manglende morsmålopplæring gjør at jeg måtte rette feil i trødersken min. "De e da te å gråt av !!"

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.290
Torget vurderinger
2
Og på en grønnmalt benk sitter DDE.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.290
Torget vurderinger
2
Ja dæm gjør de ja ! Å trur du itj atn va nåmala bænken da !
Det sies det skal en kule til en trønder. Hva er da litt grønnmaling i ræva. ;D

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Ja dæm gjør de ja ! Å trur du itj atn va nåmala bænken da !
Men det var nok DDE.
Cleared ILS approach zero one left. Det er morro det, eller det går likar no.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.634
Torget vurderinger
0
Men det var nok DDE.
Cleared ILS approach zero one left. Det er morro det, eller det går likar no.
Har du instrumentpapirer ?

Topp Bunn