Innspillingstid nye lytter?

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Noen som har synspunkter på hvor lang innspillingstid nye lytter har?

10000uf/160VDC pr. stk.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.848
Antall liker
5.500
Sted
Holmestrand
0 ?
Dette er en komponent som gradvis brytes ned(over lang tid), og da er det vel ventelig at den bare blir dårligere.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.544
Antall liker
9.703
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Kan bare avklares ved å lytte. HeHe.
 

LuckyLuke

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.06.2002
Innlegg
70
Antall liker
0
Sted
Lillehammer
De vil typisk endre seg mest i starten (for de som tror/hører på det). Største endringene er over etter ca 50 timer. Variere også mye fra fabrikat til fabrikat. BG lytter er kanskje blant de seigeste å spille inn, gjerne 500 timer eller mer. Kommer også litt på hvor mye disse belastes også, 50t med lav/standby belastning er ikke det samme som 50t med pink-noise/sub-sonic/musikk. Noen snakker ofte om 1000watt-timer; jo mere effekt (watt) jo mindre timer tar innspillingen. Fint om du evt melder tilbake om DU hører noen forskjell etter noen timer...

Tom ;-)
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.848
Antall liker
5.500
Sted
Holmestrand
De vil typisk endre seg mest i starten (for de som tror/hører på det). Største endringene er over etter ca 50 timer. Variere også mye fra fabrikat til fabrikat. BG lytter er kanskje blant de seigeste å spille inn, gjerne 500 timer eller mer. Kommer også litt på hvor mye disse belastes også, 50t med lav/standby belastning er ikke det samme som 50t med pink-noise/sub-sonic/musikk. Noen snakker ofte om 1000watt-timer; jo mere effekt (watt) jo mindre timer tar innspillingen. Fint om du evt melder tilbake om DU hører noen forskjell etter noen timer...

Tom ;-)
Må bare spørre: Hvordan vil du forklare eventuelle endringer? Hvordan har kommer du framtil til 50 timer? Hvorfor skal BG lytter trenge 500 timer?
Hvordan vet strømforsyning/kondensatorer hva som foregår lengre ute i forsterkeren?
Hva betyr 1000 watt-timer i forbindelse med en kondensator hvor begrepet watt ikke gjelder, da vi eventuelt snakker om reaktiv effekt? Ser selvsagt at mere effekt betyr mer strøm ut/inn av kondis.
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Jeg vet at det neppe er teknisk forklarelig,

men jeg synes at jeg kanskje tror jeg kan merke at nye komponenter, kabler, etc. kan trenge en kveld eller to før ting "setter seg".

Jeg innbiller meg at dette er vel så mye loddingene som komponentene.

Svein.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
El-lytter degraderes med tiden hvis de ikke er helt 100% tette + flere faktorer. Skal vi sette en tidskonstant (5 Tau) for hvor lang tid det tar før el-lyttene er noen lunde stabile - ren gjettning: 1 Tau er 2 år. Dvs 10 år før de har normalisert seg? Ikke lett å si altså.

Vidar
 

LuckyLuke

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.06.2002
Innlegg
70
Antall liker
0
Sted
Lillehammer
Sakset fra Jelmax (produsent av BG):
"When a Black Gate capacitor mounted on an electronic device is actuated, its electrodes are gradually activated as signal current runs into them, and typical non-linear and phase distortion characteristics decrease a great deal while the power transfer efficiency improves significantly. This“idling process”takes about 30 hours as a standard level to demonstrate to the best of Black Gate ability, and the time required varies according to its capacity, voltage, and signal level.
  Once this process is completed, the effect continues as long as the capacitor is kept at the same place or the operating environment does not experience a change. The effect has been proved with all types of electronic equipment: Analog, digital and high-frequency ones. Please note that the“idling”totally differs from“aging”, which applies a direct current voltage without giving signals(Refer to Jelmax Technical Report No.47 for detail)."

Min og andres erfaring (kall det voodoo, kall det piss, le av det eller gjør hva du vil) tilsier lengre tid enn 30t innspilling i praksis.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Sakset fra Jelmax (produsent av BG):
"When a Black Gate capacitor mounted on an electronic device is actuated, its electrodes are gradually activated as signal current runs into them, and typical non-linear and phase distortion characteristics decrease a great deal while the power transfer efficiency improves significantly. This“idling process”takes about 30 hours as a standard level to demonstrate to the best of Black Gate ability, and the time required varies according to its capacity, voltage, and signal level.
Hva menes med dette tro?: "........improves significantly."
Og dette: "..........varies according to its capacity, voltage, and signal level."
Spesielt "signal level".
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Selv om det skulle være riktig at lineariteten endres (forbedres) etter noe tids bruk, er det klekkende likegyldig så lenge det er snakk om en kodensatorbank i strømforsyningen. Dens eneste oppgave er å lavpassfiltrere tilførselsspenningen fra likeretteren, så man får minst mulig rippel (brum) i strømtilførselen og minimerer spenningsfall ved store transiente strømtrekk. Det er noe helt annet enn om den brukes til AC-kobling av signalveien (som Black Gate ofte gjør).
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.848
Antall liker
5.500
Sted
Holmestrand
Selv om det skulle være riktig at lineariteten endres (forbedres) etter noe tids bruk, er det klekkende likegyldig så lenge det er snakk om en kodensatorbank i strømforsyningen. Dens eneste oppgave er å lavpassfiltrere tilførselsspenningen fra likeretteren, så man får minst mulig rippel (brum) i strømtilførselen og minimerer spenningsfall ved store transiente strømtrekk. Det er noe helt annet enn om den brukes til AC-kobling av signalveien (som Black Gate ofte gjør).
Nettopp.
Det er ikke snakk om å le av noen eller kalle noe for piss.
Poenget er å prøve å forstå hva som foregår. kan det ikke forklares, ja så er det vodoo eller lignende.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Troen på vodoo er vel stort sett avgått i vår del av verden. Bare ikke innen HiFi.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
kan det ikke forklares, ja så er det vodoo eller lignende.
Det er vanskelig å forklare hvorfor man hører endringer over tid, og særlig når endringene ikke er målbare. Det er mao vanskelig å forklare at det ikke er utstyret som endres over tid, men hørselen, og forøverig våre sanseintrykk påvirket av en masse psykologiske faktorer. Dét er min hifi-definisjon av voodo.

Mvh.

Vidar
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Mye forbedring den første timen, og endel de neste to timene er min erfaring. Så kan jeg høre litt forbedring i løpet av neste halvår. Etter det tror jeg lyden degraderes gradvis og ikke særlig hørbart før det er slutt.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Mye forbedring den første timen, og endel de neste to timene er min erfaring. Så kan jeg høre litt forbedring i løpet av neste halvår. Etter det tror jeg lyden degraderes gradvis og ikke særlig hørbart før det er slutt.
Når det er slutt, er det vanligvis lett hørbart eller merkbart. Mer enn en av sansene kan registrere det: Lyd, syn og lukt.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.848
Antall liker
5.500
Sted
Holmestrand
Det er vanskelig å forklare hvorfor man hører endringer over tid, og særlig når endringene ikke er målbare. Det er mao vanskelig å forklare at det ikke er utstyret som endres over tid, men hørselen, og forøverig våre sanseintrykk påvirket av en masse psykologiske faktorer. Dét er min hifi-definisjon av voodo.

Mvh.

Vidar
Astronomer regner seg fram til at det finnes en planet vi ikke vet om pga avvik i banen på andre himmellegemer, og de finner den der regnestykket sa den skulle være. Da er det vel litt merkelig at alt som har med lyd å gjøre skal være tapesert med svarte kunnskapshull som ingen er i nærheten av å kunne forklare; "Det bare er sånn"?
 
K

knutinh

Gjest
Troen på vodoo er vel stort sett avgått i vår del av verden. Bare ikke innen HiFi.
På ingen måte. Konspirasjons-teorier, rasisme, healing og andre tankesett som går på at den MINST sannsynlige forklaringen MÅ være sann av uforklarlige grunner er på fremmarsj i hele vesten.

Matte og fysikk er fag de færreste har noe forhold til mens alle kan Big Brother-deltakerne på fornavn.

"Strømfiltre" til 50.000,- selges til naive kjøpere.

Avogtil synes jeg vi fortjener å rennes i senk av India og Kina med opplyste, velutdannede mennesker :)

-k
 
R

Ronny_D

Gjest
På ingen måte. Konspirasjons-teorier, rasisme, healing og andre tankesett som går på at den MINST sannsynlige forklaringen MÅ være sann av uforklarlige grunner er på fremmarsj i hele vesten.

Matte og fysikk er fag de færreste har noe forhold til mens alle kan Big Brother-deltakerne på fornavn.

"Strømfiltre" til 50.000,- selges til naive kjøpere.

Avogtil synes jeg vi fortjener å rennes i senk av India og Kina med opplyste, velutdannede mennesker :)

-k
Så så bare rolig nå. Kan ikke se annet enn at tekniske damer kjøper kosmetikk de og.

Her er vel litt forskjell på den som er hifiinteressert pga musikken og den med mere teknisk bakgrunn, i tillegg til aldersgapet "Monster maniack" er visst bare en fjortiss. ;)
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Man kan vel si at teknologien har utviklet seg skjevt; folk bygde ikke partikkelakseleratorer for 200 hundre år siden, men den åndelige og psykologiske teknologien sto ikke noe særlig tilbake for dagens.

Folk er eksistensielt sett vel så forvirrede nå som da, og da hjelper det ikke med billig, masseprodusert potetgull. Vel, i lengden, da.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Noen som har synspunkter på hvor lang innspillingstid nye lytter har?

10000uf/160VDC pr. stk.
Hei!
Det var visst det og beskjeden er: slapp av, lytt til musikk og ikke bry deg om slikt tull.
Jeg vet ikke om det var den hjelpen du søkte, men høggerne fikk i hvert fall tilfredstillt sitt behov for å høgge ::)

Mvh.KW
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Vil bare legge til litt.
Svaret fra Løkken er et realt og oppklarende og saklig svar.
Det påfølgende svaret fra Xerxes er også greit, mens en god del av de andre i mine øyne er flåsete og med en tendens til arroganse og nedlatenhet, men det er meg.
Likevel Xerxes?
Dersom du noen gang skulle kunne høre en forskjell på noe, før og etter, uten at du visste hva som eventuelt var gjort (eller hva som hadde skjedd.
Ville du da ikke greid å høre en slik forskjell, fordi du først måtte få oppklart hva som var årsaken?
Dersom du (mot formodning) fikk vite hva forandringen besto i, ville det da være hvorvidt den holder "vann" som avgjør (i etterkant) om du vil hevde om du hørte en forskjell eller ikke?

Jeg har her i tankene en omvendt placebo problematikk.

Mvh.KW
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Takk KW.

Må skuffe enddel av gutta over med at lyden HELT KLART ENDRER SEG f.o.m. nye lytter. Nå har de stått og spilt inn hver dag siden søndagen og etter snart ei lita uka ER det hørbare forskjeller gitt! Begynte UTEN bass i det hele tatt, bassen kom og gikk og diskant (spes. til å begynne med) racet avgårde i nivå kontra resten osv. Var gjennom piggtråddiskant, rørmellomtone osv. til det nå BEGYNNER å roe seg litt med mere balansert lyd så langt. Bassen begynner også å bli mere fremtredende og fyldig men litt igjen enda.

Til trøst for mange over så er det iht. nettposter stor forskjell på innspillingstid på ulike fabrikat/modeller lytter, også avh. om de står i power eller i selve forsterker-kretsene. BG er notorisk med 4-500 timer i elektronikken (vet dette selv da jeg har en spiller moddet for et par år siden med mye BG og det tok så langt tid gitt!).

Jensen vil normalt ha 1-2 uker avh. av watt/timer.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Takk KW.

Må skuffe enddel av gutta over med at lyden HELT KLART ENDRER SEG f.o.m. nye lytter. Nå har de stått og spilt inn hver dag siden søndagen og etter snart ei lita uka ER det hørbare forskjeller gitt! Begynte UTEN bass i det hele tatt, bassen kom og gikk og diskant (spes. til å begynne med) racet avgårde i nivå kontra resten osv. Var gjennom piggtråddiskant, rørmellomtone osv. til det nå BEGYNNER å roe seg litt med mere balansert lyd så langt. Bassen begynner også å bli mere fremtredende og fyldig men litt igjen enda.

Til trøst for mange over så er det iht. nettposter stor forskjell på innspillingstid på ulike fabrikat/modeller lytter, også avh. om de står i power eller i selve forsterker-kretsene. BG er notorisk med 4-500 timer i elektronikken (vet dette selv da jeg har en spiller moddet for et par år siden med mye BG og det tok så langt tid gitt!).

Jensen vil normalt ha 1-2 uker avh. av watt/timer.
Hva var det jeg sa? "Berg og dalbane"? ;D
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Astronomer regner seg fram til at det finnes en planet vi ikke vet om pga avvik i banen på andre himmellegemer, og de finner den der regnestykket sa den skulle være. Da er det vel litt merkelig at alt som har med lyd å gjøre skal være tapesert med svarte kunnskapshull som ingen er i nærheten av å kunne forklare; "Det bare er sånn"?
Det er ikke lett å påvise, bevise, forklare, bortforklare etc. elementer i vår natur som opptas av menneskets sanser. Det vi kan er å regne oss frem motsatt vei som astronomene, altså vi begynner med det vi vet er der, og regner oss tilbake til at menneskets sanser likevel gir følelse av noe endringer/ting som i utgangspunktet, rent objektivt, ikke er der.

Vidar
 
Topp Bunn