Innspilling på platespiller ?

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.831
Torget vurderinger
49
Har en Clearaudio Consept platespiller som er gått ca 10 timer nå .
Lyden er veldig behagelig , men også litt slapp og udynamisk , mangler smekk , futt og fart .
Bassen er litt ullen innstengt og slow , slik det høres ut når når man har "dotter" i ørene ;D
Er dette symptoner på manglende innspilling , er det slik denne forholdsvis rimelige spilleren låter , eller må jeg igjennom en avdigitaliseringsperiode ?

Vedlegg

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.895
Det er nok heller innstilling enn innspilling som mangler. Hva slags PU o.s.v?

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.831
Torget vurderinger
49
PU er den orginale som fulgte med .
Denne platespilleren skal være innstillt fra fabrikk , og være plugg and play (pray?)

Den står på en BDR the source plate som står på Vibrapods .
Plugget inn i Phonoinngangen på Devialet D Premier .

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.895
Sålenge tallerkenen snurrer med 33 1/3 omdr. pr. min. og PU er fri for støv så yter spilleren sitt optimale. Selvfølgelig må PUvekt og innstillinger være korrekt, men som du sier, det er de jo. Se heller mot RIAA eller forsterker. Eller at du rett og slett har prøvd en dårlig plate.

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.831
Torget vurderinger
49
Takker for svar PP :)
Kommer en vinyl entusiast på besøk i dag , kanskje han kan se på saken .

Platene jeg har prøvd er diverse plater kjøpt på Big Dipper, Dire Straits , Van Morrison , Supertramp osv , ser det står WB på dem , og Back to black på Supertramp plata .

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.181
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Er det ikke slik at denne spilleren er meget kilen på underlaget den er plassert på? Har du prøvd ulike løsninger?

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.831
Torget vurderinger
49
Griffenfeldt skrev:
Er det ikke slik at denne spilleren er meget kilen på underlaget den er plassert på? Har du prøvd ulike løsninger?
Satte den rett på den billige tv benken min , da ble det bare rot og during , pga vibrasjoner .
Etter jeg flyttet den over på platformen ble den rolig , har ikke prøvd andre kombinasjoner .

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.831
Torget vurderinger
49
Legger til at beskrivelsen i første innlegg er satt på spissen (overdrevet) .
Det låter selvfølgelig ikke helt ræva ;D
Men sammenlignet med Bryston Bdp1 koblet rett i Devialet , låter det litt "sidrumpa" og litt kjedelig . Spesielt i bassen , som har noe uforløst ved seg .

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Antall liker
2.308
Sted
Tromsø
Jeg har samme spilleren og kjører den mot Electrocompaniet og der er den alt annet en sidrompa. Jeg tror faktisk du er inne på noe når du sier du må avdigitaliseres. Jeg fikk ikke dette helt til før jeg hentet fram noen gamle Dire Straits og Rush album. Nyere album som In Flames - Sounds of A Playground Fading, Opeth - Damnation, Blackwater Park ,Katatonia - Last Fair Deal Gone Down, Night Is The New Day gir en helt egen lydopplevelse.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Var ikke analoginngangene et av ankepunktene mot Devialet også, mon tro? Mener vagt å huske at jubelen var sterkest på digitalt inn.

S

Stereo_Mono

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Var ikke analoginngangene et av ankepunktene mot Devialet også, mon tro? Mener vagt å huske at jubelen var sterkest på digitalt inn.
Mener jeg hadde lest noe om dette engang og kom over dette om Devialet. Kan muligens være interessant om trådstartet ikke har alt ordnet med dette?

The analog inputs are a dual differential 24/192 pro quality A/D convertor set. The first analog input can be assigned as a straight analog input, or an entirely customizable phono input. Analog input 2 can be set as phono 2, but thats not a customizable input. If you email them, Devialet engineers will create and post a file that perfectly matches the electrical characteristics of your individual cartridge you can download, save to your SD card and update when you power up the D-Premier. With that degree of fine tuning, your analog performance will equal any digital inputs performance. The press just hasn't had this long enough to get experienced in this aspect of the company or the product. Jeff - email France and tell them your cartridge - they will match it perfectly.

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.831
Torget vurderinger
49
digiman skrev:
Zomby_Woof skrev:
Mener jeg hadde lest noe om dette engang og kom over dette om Devialet. Kan muligens være interessant om trådstartet ikke har alt ordnet med dette?

The analog inputs are a dual differential 24/192 pro quality A/D convertor set. The first analog input can be assigned as a straight analog input, or an entirely customizable phono input. Analog input 2 can be set as phono 2, but thats not a customizable input. If you email them, Devialet engineers will create and post a file that perfectly matches the electrical characteristics of your individual cartridge you can download, save to your SD card and update when you power up the D-Premier. With that degree of fine tuning, your analog performance will equal any digital inputs performance. The press just hasn't had this long enough to get experienced in this aspect of the company or the product. Jeff - email France and tell them your cartridge - they will match it perfectly.
Jeg har den nyeste versjonen av Devialet software .
Her er Phono inngang 1 konfigurert slik by default .

Vedlegg

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.831
Torget vurderinger
49
Tror Geir Kristiansen er inne på noe :)

Spilleren har stått på loftet i 6-7 mnd og trengte gjerne litt oppvarmings tid også .
Har spillt igjennom snart alle lp platene mine nå 7 stk (he, he har en igjen ;D )
Synes bassen har strammet seg opp betydelig nå , merkelig , men sant .
Spiller Dire Straits for 2. gang i dag , og lyden er veldig anderledes enn da jeg startet i dag morges .
Fremdeles veldig ørevennlig , men det er litt mere musikalsk snert i lyden nå , og bassen er mye strammere , med mer rytmisk fremdrift , dette begynner å bli gøy .

Det jeg liker er at jeg faktisk hører hele platene i steden for å skippe spor slik det ofte blir med digitalavspilling .

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Pickup..?
http://www.upscaleaudio.com/clearaudio-concept-mm/

Du burde endre instillinger til denne:
Reduser Max level litt...ned til 5mV, (kanskje ned mot 4mV)
Sett Loading til 47k ohm(+/- 5-10k), 100-500pF(+/- 100pF) (her må du prøve deg frem)
Jeg ville prøvd riaa-kurven fra 70-tallet...(fremfor 50-tall)

Arne K

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.831
Torget vurderinger
49
Cobra2 skrev:
Pickup..?
http://www.upscaleaudio.com/clearaudio-concept-mm/

Du burde endre instillinger til denne:
Reduser Max level litt...ned til 5mV, (kanskje ned mot 4mV)
Sett Loading til 47k ohm(+/- 5-10k), 100-500pF(+/- 100pF) (her må du prøve deg frem)
Jeg ville prøvd riaa-kurven fra 70-tallet...(fremfor 50-tall)

Arne K
Ser ut til å være den pu en du linket til .
Skal prøve å redusere max level til 5mv , og skifte til 76 riia kurven .
Loading tror jeg er fast på mm pu , og kan bare forandres på mc pu .

Har ikke gjort dette før så det kan ta litt tid .

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.831
Torget vurderinger
49
Det var jo enkelt :)
Forandret max mv rms til 4,5v og riia til 76 , loading var fast .

Har lyttet gjennom side a på Dire Straits , og liker det jeg hører .
Hva betyr de forandringene jeg gjorde rent lydmessig .
Føler det ble litt mer snert , og at lydbildet flyttet seg fra litt basstungt til litt mer nøytralt .

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.831
Torget vurderinger
49
Har prøvd litt forskjellig nå , og klarer ikke å høre store forskjeller .
Endte opp med 5v rms og 1976 riia kurve .

Får la det potla å gå litt , kånå e i gang med kagebaging, så det nytte ikkje lytta nå ;D

Takke for innspill og hjelp :)
mvh

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg fekk nettopp ein overtydande demostrasjon av Devaliet, rett nok på digitalinngangen, men forsterkarsida er iallfall topp. Riaa-systemet har eg så langt ikkje høyrt, men sånn innstillingsmessig burde dette vere greitt å få til. Dersom max mV kan regulerast, er det kanskje her du skal eksperimentere, så du har truleg løyst problema når eg skriv dette.

Standardpickupen er vel ein av Clearaudio sine heller rimelege? Dei brukar normalt å la seg spele fort inn, og etter 10 - 30 timar er det lite endringar å merke.

Underlag kan skape problem, men av anna slag enn det du nemner her.

(På sett og vis trur eg du har mykje å hente ved å satse på ein barskare pickup....)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.542
Torget vurderinger
1
Hva med å sette sampleraten til 192 i stedet for 96 ?

Hva sier manualen om 1976-RIAA-kurve? Er dette IEC-modifikasjonen med høypassfilter over 20 Hz?

mvh
KJ

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.831
Torget vurderinger
49
Jeg ser det er kommet noen flere svar her , så kommer med en oppdatering .

Platespilleren var sikkert veldig bra , og kunne sikkert blitt mye bedre med bedre pu etc .
Min digitale front end ,Bryston Bdp1, WireWorld Platinium Aes/Ebu rett i Devialet , spilte så mye bedre, at selv om det var "kult" med plater ble Consept'en byttet inn i andre ting .
Jeg vet at det er en urettferdig sammenligning når bare digitalkabelen koster det samme som platespilleren , så jeg vil ikke disse Consept , og platespillere er fremdeles like kule i mine øyne :)

Topp Bunn