Innspilling av ny kurs?

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
C._Alshus skrev:
HåkonN skrev:
Jeg vet i allefall at grøftekablene Hafslund legger i bakken blir kjøpt ferdig innbrente direkte fra Oslo Hifi Center.
Så det er derfor strømmen derfra er så dyr?
Neeeh. Det er nettleien som er dyr. Men det skulle bare mangle. Kvalitet koster vettu.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Rhesus skrev:
C._Alshus skrev:
HåkonN skrev:
Jeg vet i allefall at grøftekablene Hafslund legger i bakken blir kjøpt ferdig innbrente direkte fra Oslo Hifi Center.
Så det er derfor strømmen derfra er så dyr?
Neeeh. Det er nettleien som er dyr. Men det skulle bare mangle. Kvalitet koster vettu.
Nettleie er heller ikke dyrt fordi strøm er et produkt de fleste har tilgjengelig 99,x% av tiden (forutsatt at fakturaene betales). Dyrt er når man får mindre enn forventet uansett hva det koster. Derfor var f.eks. Hyundai Accent en dyr bil selv om den kostet lite og var rimelig å drifte. Hva blir den neste påstanden? At bensin er dyrt?
 
L

loFi

Gjest
Destiny skrev:
Det var kanskje dumt av meg å skrive noe i tråden "deres" jeg er ingen kabelfantast selv, og syns kabler generelt er overprisa i bøtter og spann.

Er heller ikke sikker på om det er så mye å hente på innspilling av kabler, men jeg vet det er mange som mener å høre forskjell på uinnspillte og innspillte kabler, og da tror jeg på at de hører forskjell, og stempler dem ikke som idioter for det.

Jeg har selv ved mange anledninger hørt forskjell i lyden ved å bytte ut standard nettkabel med nettkabel av annen type.

Jeg har også ofte hørt forskjell på både signalkabler og på høyttalerkabler...

Det jeg syns er tåpelig er måten dere ofte uttrykker dere på her på sentralen, mye av det dere skriver kan virke både arrogant, uthengende og nedlatende, og jeg finner det veldig unødvendig å uttrykke seg på den måten, og det er da frontene tar til.

Men må samtidig si at dere ofte også kan være både saklige og informerer med stor kunnskap som man kan lære av, og det syns jeg er en klart bedre måte å uttrykke seg på.

Selv om jeg som mange andre er blitt skeptisk til kabelbransjen vil jeg nok alltid høre forskjell på kabler... tror jeg....

Destiny.. :)
Et par tips; hvis du hører forskjell på fenomener som det ut i fra læreboka i fysikk og normal sunn fornuft umulig kan være forskjell på bør du stoppe opp litt og tenke deg om. KAN f eks forskjellene du hører skyldes placebo? Gjennomfør en enkel blindtest og se om resultatene blir de samme. Hvis du fremdeles kan høre forskjell vil jeg gratulere deg, da innehar du antagligvis verdens beste hørsel.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.534
Antall liker
9.693
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
JCN skrev:
lark skrev:
Noen som kan bekrefte/avkrefte om sjøkabelen som vi importerer strøm fra resten av Europa gjennom har fått Vidar-behandling?
Jeg jobber hos produsenten, det går tre kabler mellom Norge og Danmark. De to første ble lagt i 1974 og 1976, og er likespenningskabler på hhv. +250 000 V og -250 000 V. Den tredje ble lagt på nittitallet og er på 350 000 V likespenning. Tverrsnittet er såvidt jeg husker på ca. 1000 mm2. HiFi-entusiaster kan være beroliget med at kablene pga. denne spenningen er godt innbrent, vesentlig bedre enn Vidar kan drømme om å få til. I tillegg ble kobberkordellene i lederen glødet under trekking.

Isolasjonen er oljeimpregnert papir, noe helt annet enn teflonen til Nordost!
Den på 350 kV er sikkert bedre innbrent. Går det an å abonnere på strøm fra denne?
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Det eneste saliggjørende er eget aggregat. Det finnes ultrastabile og høyeffektive nødaggregater til sykehusbruk. Disse leverer strøm til kritisk apparatur og er fullstendig uten variasjoner i strømmen.

Alle hifi-entusiaster bør ha eget aggregat. Gass-Turbin er selvsagt ordentlig high-end.



Merk dere navnet Dresser-Rand, snart i Stereophile. Og vil du ta i skikkelig, så er Rolls-Royce sin gassturbin absolutt det beste - velegnet for dem med russebussanlegg i stua!

 
J

Jurassic

Gjest
Soundproof skrev:
Det eneste saliggjørende er eget aggregat. Det finnes ultrastabile og høyeffektive nødaggregater til sykehusbruk. Disse leverer strøm til kritisk apparatur og er fullstendig uten variasjoner i strømmen.

Alle hifi-entusiaster bør ha eget aggregat. Gass-Turbin er selvsagt skikkeligh high-end.

Går an å lage en enklere versjon ved å bytte ut gassturbinen med en elektrisk motor.
 
K

kbwh

Gjest
Driver og setter opp et slikt på eiendommen min her nå. Med de forferdelige strømforsyningene (SMPS eller regulerte lineære) jeg har i anlegget var det ingen annen løsning!
Jeg skal selvfølgelig beskrive forskjellene år det er ferdig; Helt uten A/B- og volummatchmuligheter blir det en rapport dere kan stole på!
 
J

Jurassic

Gjest
Men se på de som bruker de dyre strømrenserene som for eksempel PPP.

De gir garantert harmonisk støy men fortsatt har alle som har brukt nærmere 30k på et sånt produkt rapportert om bedre lyd.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.534
Antall liker
9.693
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Soundproof skrev:
Det eneste saliggjørende er eget aggregat. Det finnes ultrastabile og høyeffektive nødaggregater til sykehusbruk. Disse leverer strøm til kritisk apparatur og er fullstendig uten variasjoner i strømmen.

Alle hifi-entusiaster bør ha eget aggregat. Gass-Turbin er selvsagt ordentlig high-end.
Hvor kan man få kjøpt HiFi sertifiserte CO2 kvoter?
 
Topp Bunn