Innspilling av HI-FI utstyr

andlan

Medlem
Ble medlem
04.10.2013
Innlegg
6
Antall liker
6
Sted
Oslo
Skal kjøpe meg nytt anlegg, så er da spørsmålet:
Bør jeg spille inn følgende utstyr selv, eller få noen proffesjonelle til å gjøre det for meg? og er dette egentlig så vrient, eller nødvendig??

-Høyttalere
-Forsterker
-Høyttaler kabler
-Signalkabler (koaks og fiber)
-Strømkabler
-Spikes
-Høyttalerkasse
-Stikkontakter
-Sikringer
-Ethernet kabler

KJØR DEBATT!
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Nei, dette er ein enkel og naturleg prosess. Du koplar opp anlegget ditt, og så ordnar det seg. Du merkar fyrst at lyden endrar seg. Så merkar du det ikkje lenger....og då er prosessen ferdig. Kva det kjem av, er mindre interessant (men mekanisk tilspeling av høgtalarar, og tilspeling av lyttar er truleg realitetar. Stikkontakter endrar seg UHYRE lite over tid).
 

andlan

Medlem
Ble medlem
04.10.2013
Innlegg
6
Antall liker
6
Sted
Oslo
Men ettersom det er så mange som sier at også strømkabler må spilles inn, så må jo nødvendigvis stikkontakter, strømkabler fra sikringsskap og sikringer også spilles inn?
Legg også merke til at dette er et nytt hus, og da selvsagt helt nytt el-anlegg....
hvordan kan strømkabelen til forsterkeren endre seg, men ikke stikkontakten?
 
N

nb

Gjest
Logikk er ofte ikke tillatt i Hifi-debatter. Det normale for elektronikk er at kvalitrten forringes over rid, mens Hifi ser ut til å den unike egenskap å bli bedre de første få hundre timene for så å holde konstant ytelse evig. Jeg har enda ikke hørt om utspillte komponenter.

Viktigste for at det skjer som hevdet er nok å tro på det i utgangspunktet. Lytteren er åpenbart en konstant som står som en bauta i en ellers flyktig verden.

Kjøp anlegg, spill musikk og kos deg. Di gjør nok deg selv en stor tjeneste om du ikke aktivt jobber for å få deg Hifi-nevroser.
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Men ettersom det er så mange som sier at også strømkabler må spilles inn, så må jo nødvendigvis stikkontakter, strømkabler fra sikringsskap og sikringer også spilles inn?
Nei.

Koble opp anlegget ditt og kos deg med musikk. Verre er det ikke.
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg er profersjonell innspillingstekniker. Tar 995,- pr time. Påregn minst 3 uker sammehengene. Bare ta kontakt.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.965
Antall liker
81.741
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
-Høyttalere
-Forsterker
-Høyttaler kabler
-Signalkabler (koaks og fiber)
-Strømkabler
-Spikes
-Høyttalerkasse
-Stikkontakter
-Sikringer
-Ethernet kabler

Hvem har oppskriften på innspilling av spikes?
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Jeg kan spillet inn Cat5e kablene dine. Koster bare 1350,- pr. time.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.813
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Men ettersom det er så mange som sier at også strømkabler må spilles inn, så må jo nødvendigvis stikkontakter, strømkabler fra sikringsskap og sikringer også spilles inn?
Legg også merke til at dette er et nytt hus, og da selvsagt helt nytt el-anlegg....
hvordan kan strømkabelen til forsterkeren endre seg, men ikke stikkontakten?
Du tuller litt med oss, ikke sant? :)

De eneste reelle endringene skjer i høyttalerne. Opphenget for høyttalermembranene blir mykere i løpet av de første timene spilletid. Deretter stabiliserer det seg og endres ikke lenger før de stivner av elde etter mange år. Enkelte kondensatorer kan også endres littegranne i starten.

Resten av historiene om "innspilling" handler stort sett om at folk senker skuldrene og slutter å lytte etter feil når de har hatt nytt utstyr i hus et par ukers tid. Ren psykologi. Innspilling/innbrenning av kabler og strømnett kan du rolig se helt bort fra.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Men ettersom det er så mange som sier at også strømkabler må spilles inn, så må jo nødvendigvis stikkontakter, strømkabler fra sikringsskap og sikringer også spilles inn?
Legg også merke til at dette er et nytt hus, og da selvsagt helt nytt el-anlegg....
hvordan kan strømkabelen til forsterkeren endre seg, men ikke stikkontakten?
For mange år sidan flytta også eg inn i nytt hus med nytt el-anlegg. Mykje var bra, sjølvsagt, men det var uråd å tilskrive den nye straumen spesielt mykje av dette, då eg ikkje hadde samanlikningsgrunnlag (hadde ny akustikk også, som hadde vesentleg meir å seie for lyden enn andre faktorar)

Eg trur straumforsyning er ein svært viktig faktor for ytingane til elektronikken. Både når det gjeld effektforsterkarar og når det gjelld riaatrinn er det naturleg å tilskrive visse kvalitetar til straumforsyninga. Så dersom det skjer endringar i form av "innspeling", kan det tenkjast at det skjer her. Men ein leiar endrar seg normalt lite når det går straum gjennom dei i dei mengdene det er snakk om her. Så eg trur det er ganske lite innspelingsfaktor i reint metall.

Eg har rett nok fått beskjed om å spele inn kablar før eg samanliknar (noko som gjer AB-testing svært vanskeleg), med grunngjeving i at det skjer ei slags metning av isolasjonsmaterialet, og har vel ei formeining om at dette kanskje har ein viss effekt. Eg opplever denne som ganske lita. Eg har prøvd å "flå" intallasjonskabel, og bruke ymse greier for å isolere leiarane når dei har vore i bruk som høgtalarkablar (for vanskeleg å gjere tilsvarande jobb med signalkabel) Etter mine erfaringar er det vanskeleg å påvise skilnad mellom ulike isolasjonsmateriale i høgtalarleidningar. Eg høyrer rett og slett ikkje skilnad på plast, bomull og kva det var eg prøvde. Men eg har registrert at nokre kablar var betre enn andre. Og dei hadde teflonisolasjon. Om det hadde noko med saken å gjere...?

Når det gjeld kondensatorar, har eg høyrt desse endre seg klangmessig, og truleg også dynamikkmessig over tid. I to ulike rørforsterkarkonstruksjonar som det har vore eksperimentert med. Det same gjeld sjølvsagt rør - til dels ganske stor skilnad på både kvalitetar, og kor lenge dei har att av levetida. Eg har også høyrt resultatet av å skifte nokre tvilsame transistorar til ei anna utgåve som klart var betre. Aktive komponentar må altså påreknast til dels store skilnadar, også over tid.

Eg prøvde samanlikne 10A til 15A sikring i anlegget til ein entusiast eg kjenner. Framandt anlegg som det var lytta til ganske kort, men med under ei vekes intervall. Eg høyrde ingen skilnad, sjølv om verten gjorde det. (Kvalitetane ved å skifte til ein kraftigare kurs vil avgjort vere til stades om ein har eit par Manley Neoclassic 500W røreffektforsterkarar, men det går på komfort, og ikkje lyd). Sikringane sine lydlege skilnadar over tid har ikkje prøvd (bortsett frå det innlysande når dei ikkje fungerer lenger....):)
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.436
Antall liker
2.069
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
De første 100 timene endrer nye komponenter seg gradvis. Har erfart individuell forskjell her. Gjelder ikke bare høyttalere.

Største forandringen var med EC AW-400 monoblokker. Har var lyden ubrukelig første tiden. Skarp og trettende. Etter rundt 100 timer falt ting på plass. Var faktisk så frustrert at det seriøst ble vurdert retur til forhandler, men siden jeg hadde testet demoparet før kjøp visste jeg innerst inne at det nok kom til å løse seg.

Nå er jo det tydeligvis stor forskjell på den enkelte lytter. Noen opplever ingen endring i lyden nesten samme hva det er snakk om.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.813
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Opplever kanskje endring i lyden, men trenger ikke absolutt forklare den endringen med at komponentene har endret seg på fysisk usannsynlige måter. Det kan jo like gjerne være meg som endres. Det er ofte en enklere forklaring. Opplevelsen er jo den samme. :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Men ettersom det er så mange som sier at også strømkabler må spilles inn, så må jo nødvendigvis stikkontakter, strømkabler fra sikringsskap og sikringer også spilles inn?
Legg også merke til at dette er et nytt hus, og da selvsagt helt nytt el-anlegg....
hvordan kan strømkabelen til forsterkeren endre seg, men ikke stikkontakten?
Du tuller litt med oss, ikke sant? :)

De eneste reelle endringene skjer i høyttalerne. Opphenget for høyttalermembranene blir mykere i løpet av de første timene spilletid. Deretter stabiliserer det seg og endres ikke lenger før de stivner av elde etter mange år. Enkelte kondensatorer kan også endres littegranne i starten.

Resten av historiene om "innspilling" handler stort sett om at folk senker skuldrene og slutter å lytte etter feil når de har hatt nytt utstyr i hus et par ukers tid. Ren psykologi. Innspilling/innbrenning av kabler og strømnett kan du rolig se helt bort fra.
Det kan minne litt om trolling, når noen uttaler seg såpass bastant og kategorisk om andres​ opplevelser av endringer i det de hører.
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.436
Antall liker
2.069
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Opplever kanskje endring i lyden, men trenger ikke absolutt forklare den endringen med at komponentene har endret seg på fysisk usannsynlige måter. Det kan jo like gjerne være meg som endres. Det er ofte en enklere forklaring. Opplevelsen er jo den samme. :)



Ser den. Men jeg greier ikke å venne meg til en lyd som er påtrengende, spes i mellomtonen, der øret er mest følsomt for endringer.

Etter å ha latt annlegget spille i dagesvis, der jeg lyttet med både korte og lengre intervaller, (som regel korte) fordi lyden ikke var akseptabel, hørte jeg ikke noen spes endring.

At det har med tilvenning å gjøre har jeg liten tro på fordi lytteintervallene mine de første 50-100 timene var såpass korte grunnet den kvasse lydsignaturen.

Så,,, en kveld etter jobb var det tydelig at nå var det skjedd noe. Den kvasse/analytiske signaturen var blitt polert så det nå hørtes mye bedre ut. Nå var det mulig å dra på mye mer med volumkontrollen uten at ørene gikk i metning.

Greier ikke forklare dette på annen måte enn at EC- blokkene faktisk trengte tid for å 'løsne' skikkelig.
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.436
Antall liker
2.069
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Men ettersom det er så mange som sier at også strømkabler må spilles inn, så må jo nødvendigvis stikkontakter, strømkabler fra sikringsskap og sikringer også spilles inn?
Legg også merke til at dette er et nytt hus, og da selvsagt helt nytt el-anlegg....
hvordan kan strømkabelen til forsterkeren endre seg, men ikke stikkontakten?
Du tuller litt med oss, ikke sant? :)

De eneste reelle endringene skjer i høyttalerne. Opphenget for høyttalermembranene blir mykere i løpet av de første timene spilletid. Deretter stabiliserer det seg og endres ikke lenger før de stivner av elde etter mange år. Enkelte kondensatorer kan også endres littegranne i starten.

Resten av historiene om "innspilling" handler stort sett om at folk senker skuldrene og slutter å lytte etter feil når de har hatt nytt utstyr i hus et par ukers tid. Ren psykologi. Innspilling/innbrenning av kabler og strømnett kan du rolig se helt bort fra.
Det kan minne litt om trolling, når noen uttaler seg såpass bastant og kategorisk om andres​ opplevelser av endringer i det de hører.



Her er jeg fullstendig uenig. Asbjørn er vel så langt unna troll en kan komme. Hans meninger er like gyldige for han selv som dine er.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.813
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det kan minne litt om trolling, når noen uttaler seg såpass bastant og kategorisk om andres​ opplevelser av endringer i det de hører.
Jeg tror kanskje det er første gang jeg har blitt beskyldt for trolling, men en gang skal selvsagt være den første. Hvis du leser hva jeg faktisk skrev vil du muligens legge merke til at jeg ikke sa et ord om hvorvidt opplevelsen er virkelig eller ikke, bare noe om hva jeg mener er årsaken til den opplevelsen som mange av oss har hatt.

Utstyr låter gjerne litt bedre etter en stund, men jeg mener altså at det skyldes at vi selv kommer oss over den hyperkritiske første fasen hvor vi funderer på alt fra om dingsen kommer til å ta fyr og om dette var smart bruk av penger til hvorvidt mellomtonen låter litt bedre eller litt dårligere. Etter et par-tre uker har vi lagt merke til at dingsen ikke har tatt fyr, prislappen har kommet litt på avstand, skuldrene senkes og roen innfinner seg. Da låter alt så meget bedre.

Jeg merker at jeg også gikk gjennom omtrent de samme fasene med den nye bilen jeg fikk i slutten av august. Nå har jeg vent meg til at ting funker og at rekkevidden er lang nok i massevis, og da låter også stereoanlegget i bilen enda mye bedre enn hva det gjorde i de første dagene da jeg prøvde å finne ut hvordan ting virket. Mer ro i mellomtonen, liksom. Men jeg innbiller meg ikke at det skyldes at 12-voltsbatteriet i bilen er innspilt eller noe i den retningen.

Den tiden jeg selv trenger på å gå gjennom disse fasene stemmer brukbart overens med den "innbrenningstiden" som anbefales for kabler, komponenter og diverse andre greier. De fysiske prosessene går derimot mye fortere. Dielektikumet i en kabel er ferdig "ladet" etter noen nanosekunder, høyttaleroppheng har stabilisert seg etter noen minutters drift. Våre psykologiske prosesser er mye tregere, og jeg synes det er et interessant sammentreff.

Det burde ikke være vanskelig for subjektivister å akseptere at det er slik, for dette er samme psykologiske mekanisme som påberopes hver gang en subjektivist må bortforklare et nullresultat i en blindtest. Det angivelige stresset i den lyttesituasjonen påstås da å påvirke lytteopplevelsen, slik at resultatet ikke kan sies å være gyldig. Så hvorfor kan ikke hele den "innbrenningsgreia" skyldes tilvenning og det å ha fått kjøpsvalget litt på avstand?
 
Sist redigert:
X

X186841

Gjest
Der greide du å si mye riktig på en fin måte , har ymtet frempå før om att det meste sitter i hodet , men greier ikke si det på en så fin og forklarende måte som deg !
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
Basic er jeg enig med deg når det gjelder strøm og kabler ( kanskje mest fordi jeg ikke har peiling på el ), Asbjørn, men - og det er et ganske så stort men - komponenter endrer seg. Jeg har anskaffet noen nye forsterkere opp gjennom tidene, og samtlige har endret seg fra de blir påslått for første gang hos meg, og ca. ei ukes tid etterpå. Så stabiliserer ting seg. Forsterkerne har sikkert vært påslåtte og testet hos produsentene, men likevel er jeg overbevist om at "noe" skjer. Kall det gjerne innbrenning, oppvarming eller hva. Hovedsak for meg, er at lydbildet endres. Ta forsterkeren som jeg har nå, Densen b-150+, en ( til mitt bruk ) passe heftig integrert forsterker. Den låt tynt og pistrete med det samme, men etter et par dager, kom dybden i lydbildet bedre fram. Ingenting anna ble endra. Dette var påtakelig og lett hørbart. Hva har skjedd? Rein innbilning i hodet mitt? Har hørselen endret seg i perioden??

For ikke å snakke om, da jeg testa ut forskjellige integrerte forsterkere før jeg tok avgjørelsen om enda en Densen. Electrocompaniets integrerte endret seg fra nær katastrofe til svært bra i løpet av ei uke.

Det samme med høyttalere. Jeg har ikke kjøpt så veldig mange nye sett der, men de jeg har kjøpt, har behøvd vesentlig mer enn et par timers innspilling. Også der har diskanten vært fremtredende med det samme, men etter noen dagers bruk, har lydbildet falt bedre på plass. Hodetelefoner trenger mange timers innspilling. Jeg har to yndlinger som brukes litt om hverandre, AKG K-701 og Beyerdynamics T1. Begge behøvde et sted mellom 70 og 100 timer innspilling. Og innen vinylens verden..min erfaring er at pick up'er behøver 20 - 25 lp'er, før det beste kan hentes ut av diamanten. Der kan sikkert andre ( Rudi, f.eks. ) bidra med en vesentlig breiere erfaringsbakgrunn med forskjellige pu'er, enn meg.

Min påstand, basert på mine lytteopplevelser, i min stue, er at ( noen ) komponenter, endrer seg markant etter en tids bruk / innspilling.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.813
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Min påstand, basert på mine lytteopplevelser, i min stue, er at ( noen ) komponenter, endrer seg markant etter en tids bruk / innspilling.
Det er jeg selvsagt enig i, ettersom jeg har erfart det samme selv. Spesielt høyttalere, hodetelefoner og vinyl-pickuper trenger litt tid på seg før de er stabilisert. Vi kan sikkert diskutere hvor lang tid, men noe skjer i løpet av de første driftstimene. Det er til og med målbart, selv om utslagene er i samme størrelsesorden som en temperaturendring på en grad eller to i lytterommet:
GR Research: Burn in Myths Busted
Speaker Break In: Fact or Fiction? | Audioholics

Med elektronikk er jeg mer i tvil. Kanskje noen effektforsterkere med svære kondensatorbanker kan endre seg litt, men jeg mistenker at psykologien er minst like viktig som fysikken. For meg er kabler og andre remedier i en tredje gruppe igjen. Ikke så mye som en halvveis plausibel fysisk forklaring på "innbrenning", men ren psykologi. Edit: Mener jeg, og det ganske bestemt også.
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Men ettersom det er så mange som sier at også strømkabler må spilles inn, så må jo nødvendigvis stikkontakter, strømkabler fra sikringsskap og sikringer også spilles inn?
Legg også merke til at dette er et nytt hus, og da selvsagt helt nytt el-anlegg....
hvordan kan strømkabelen til forsterkeren endre seg, men ikke stikkontakten?
Du tuller litt med oss, ikke sant? :)

De eneste reelle endringene skjer i høyttalerne. Opphenget for høyttalermembranene blir mykere i løpet av de første timene spilletid. Deretter stabiliserer det seg og endres ikke lenger før de stivner av elde etter mange år. Enkelte kondensatorer kan også endres littegranne i starten.

Resten av historiene om "innspilling" handler stort sett om at folk senker skuldrene og slutter å lytte etter feil når de har hatt nytt utstyr i hus et par ukers tid. Ren psykologi. Innspilling/innbrenning av kabler og strømnett kan du rolig se helt bort fra.
Det kan minne litt om trolling, når noen uttaler seg såpass bastant og kategorisk om andres​ opplevelser av endringer i det de hører.



Her er jeg fullstendig uenig. Asbjørn er vel så langt unna troll en kan komme. Hans meninger er like gyldige for han selv som dine er.
Problemet oppstår først noen prøver å gjøre sine egne meninger almenngyldige, og påstår at ting "er" sånn eller sånn. Les hva han skriver en gang til, og se om du klarer å forstå hva jeg mener. Man kan gjerne mene hva man vil, men da bør man presenter det som en mening, og ikke som en sannhet.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
For meg er det opplagt at disse tingene er meninger.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Det kan minne litt om trolling, når noen uttaler seg såpass bastant og kategorisk om andres​ opplevelser av endringer i det de hører.
Jeg tror kanskje det er første gang jeg har blitt beskyldt for trolling, men en gang skal selvsagt være den første. Hvis du leser hva jeg faktisk skrev vil du muligens legge merke til at jeg ikke sa et ord om hvorvidt opplevelsen er virkelig eller ikke, bare noe om hva jeg mener er årsaken til den opplevelsen som mange av oss har hatt.

Utstyr låter gjerne litt bedre etter en stund, men jeg mener altså at det skyldes at vi selv kommer oss over den hyperkritiske første fasen hvor vi funderer på alt fra om dingsen kommer til å ta fyr og om dette var smart bruk av penger til hvorvidt mellomtonen låter litt bedre eller litt dårligere. Etter et par-tre uker har vi lagt merke til at dingsen ikke har tatt fyr, prislappen har kommet litt på avstand, skuldrene senkes og roen innfinner seg. Da låter alt så meget bedre.

Jeg merker at jeg også gikk gjennom omtrent de samme fasene med den nye bilen jeg fikk i slutten av august. Nå har jeg vent meg til at ting funker og at rekkevidden er lang nok i massevis, og da låter også stereoanlegget i bilen enda mye bedre enn hva det gjorde i de første dagene da jeg prøvde å finne ut hvordan ting virket. Mer ro i mellomtonen, liksom. Men jeg innbiller meg ikke at det skyldes at 12-voltsbatteriet i bilen er innspilt eller noe i den retningen.

Den tiden jeg selv trenger på å gå gjennom disse fasene stemmer brukbart overens med den "innbrenningstiden" som anbefales for kabler, komponenter og diverse andre greier. De fysiske prosessene går derimot mye fortere. Dielektikumet i en kabel er ferdig "ladet" etter noen nanosekunder, høyttaleroppheng har stabilisert seg etter noen minutters drift. Våre psykologiske prosesser er mye tregere, og jeg synes det er et interessant sammentreff.

Det burde ikke være vanskelig for subjektivister å akseptere at det er slik, for dette er samme psykologiske mekanisme som påberopes hver gang en subjektivist må bortforklare et nullresultat i en blindtest. Det angivelige stresset i den lyttesituasjonen påstås da å påvirke lytteopplevelsen, slik at resultatet ikke kan sies å være gyldig. Så hvorfor kan ikke hele den "innbrenningsgreia" skyldes tilvenning og det å ha fått kjøpsvalget litt på avstand?
Selvsagt leste jeg hva du skrev. Kan nesten lure på om du leste det selv, eller om du bare prøver å late som at det var mer nyansert enn det faktisk var. Du påstår at det meste som andre tilskriver innspilling er placebo eller ren psykologi, det virker iallfall på meg som en god oppskrift på å provosere de som er av en annen oppfatning enn deg. Du sier liksom bare "sånn er det", ikke at det er din mening eller oppfatning. Du kan framstå en smule påståelig med sånne uttalelser.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.813
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det aller, aller meste som skrives på et nettforum som dette er meninger, også fra meg. Jeg skal heller si fra når det foreligger et matematisk bevis. Se ellers innlegg #23 hvor jeg prøver en gang til å forklare hva jeg mener.

Forøvrig er jeg endeløst fascinert av mennesker som absolutt ha en utenforliggende teknisk forklaring på alle sine opplevelser og ikke kan akseptere at egen sinnstilstand, forventninger, utenforliggende sanseinntrykk og hva det nå måtte være også farger opplevelsen. Spesielt når de foretrukne tekniske forklaringene er fysisk usannsynlige, kanskje direkte umulige.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Det aller, aller meste som skrives på et nettforum som dette er meninger, også fra meg. Jeg skal heller si fra når det foreligger et matematisk bevis. Se ellers innlegg #23 hvor jeg prøver en gang til å forklare hva jeg mener.

Forøvrig er jeg endeløst fascinert av mennesker som absolutt ha en utenforliggende teknisk forklaring på alle sine opplevelser og ikke kan akseptere at egen sinnstilstand, forventninger, utenforliggende sanseinntrykk og hva det nå måtte være også farger opplevelsen. Spesielt når de foretrukne tekniske forklaringene er fysisk usannsynlige, kanskje direkte umulige.
Jeg syns mye av det du bidrar med her på sentralen tyder på kunnskapsrikhet og en vitenskapelig holdning. Kanskje det ville vært vanskeligere å misforstå det du skriver hvis du litt tydeligere differensierer mellom faktiske kunnskaper, og hva som bare er personlige meninger? "Er" burde egentlig unngås mest mulig når man forfekter meninger.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
For meg er det akkurat dette som gjør denne hobbyen spennende, de subjektive inntrykkene avspilling av musikk gir meg.
Jeg tenker at når ikke annet er oppgitt så er det underforstått at det er snakk om personlige meninger.

On topic.
Jeg mener ganske bestemt at ting skjer med lydgjengivelse over tid fra pickup-er, høyttalere, hodetelefoner.
På noe elektronikk mener jeg å ha hørt at lydsignaturen endret seg over tid. Noe av grunnen tror jeg helt sikkert har vært tilvenning, mens resten..? Tja.
Jeg tror også noen har for stor tiltro til eget lydminne og at dette kan være noe av forklaringen på noen (for meg) merkelige uttalelser.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Mine opplevelser av innspilling er at det for ht, htlf og pu/stift skjer en god del endring - og over en lengre tidsfase. Når det gjelder forsterkere, så har begge de to jeg har kjøpt nye også endret seg en god del, men markert kun i løpet av meget kort tid > dvs i løpet av de første driftstimer. Og her er jeg uten tvil sikker på at det var markerte endringer. Jeg har også en formening om at de i løpet av ennå lengre "innspilling" låt enda bedre, men noe av dette er jeg ikke fremmed for at kan tilskrives en gradvis tilvenning også.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.813
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det aller, aller meste som skrives på et nettforum som dette er meninger, også fra meg. Jeg skal heller si fra når det foreligger et matematisk bevis. Se ellers innlegg #23 hvor jeg prøver en gang til å forklare hva jeg mener.

Forøvrig er jeg endeløst fascinert av mennesker som absolutt ha en utenforliggende teknisk forklaring på alle sine opplevelser og ikke kan akseptere at egen sinnstilstand, forventninger, utenforliggende sanseinntrykk og hva det nå måtte være også farger opplevelsen. Spesielt når de foretrukne tekniske forklaringene er fysisk usannsynlige, kanskje direkte umulige.
Jeg syns mye av det du bidrar med her på sentralen tyder på kunnskapsrikhet og en vitenskapelig holdning. Kanskje det ville vært vanskeligere å misforstå det du skriver hvis du litt tydeligere differensierer mellom faktiske kunnskaper, og hva som bare er personlige meninger? "Er" burde egentlig unngås mest mulig når man forfekter meninger.
Joda, jeg ser den. Jeg pleide forøvrig å markere potensielt kontroversielle meninger med noe sånt som "IMHO" eller tilsvarende, men det ble raljert såpass mye med akkurat det at jeg gikk over til å servere ting ufiltrert. Ta det for hva det er. Men jeg mener (!) at jeg ofte har et visst grunnlag for de synspunktene jeg hevder, også i dette tilfellet.

Jeg vil si at bevisbyrden er på de som mener at innbrenning av elektronikk og kabler har noe for seg, og da forventer jeg at vedkommende har noe mer å fare med enn at "dette er hva jeg har opplevd". Det har kanskje jeg også, det er årsaken til opplevelsen vi ikke er enige om.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.543
Antall liker
3.025
Sted
Oslo
Noen subjektivister burde kanskje ta inn over seg at hvis det de snakker om bare er subjektivt gyldig er det ikke noen grunn til å gi råd til andre. De har nemlig ingen garanti for at opplevelsen gjelder andre enn dem selv. Later en mening som om den gjelder andre later den som om den inneholder et element av objektivitet, og da bør det være mulig å diskutere meningen på det grunnlaget. :)

for or min del ser jeg at noen komponenter kan endre seg litt over tid, særlig om de har vært varmet opp noen ganger og/eller det har gått store strømstyrker gjennom dem, men jeg tror nok at det er de mekaniske delene som har størst behov for innkjøring.

for meg er digitalkabler og særlig de optiske kablene som kommer lengst unna en realistisk forklaring på noe behov for innbrenning. Kanskje fordi det er det jeg vet mest om...
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Er det ikkje fare for at vi rotar oss inn i dette med subjektivitet og objektivitet om vi tek dette så veldig innover oss?
Det slo meg også. Og jeg synes det blir litt plundrete hvis man må merke bortimot hver setning med ting à la "IMHO", eller "Lund speaking, facts coming" osv. Det meste av det som skrives her, er jo ens egne meninger. Som Asbjørn skriver, "Ta det for hva det er." Det er jo ikke doktoravhandlinger vi driver med her inne.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
Nå er ikke jeg noen målefreak. Jeg bruker ørene og musikken, og lytter meg til det lydbildet som passer meg best. Jeg har forsøkt å optimalisere hifi-utrustningen min etter dette. Det er mulig at mitt anlegg presenterer musikken på en "analytisk" måte ( her eksisterer ikke "boom-bass"...), men det morsomme er at nesten samtlige som har vært innom og lyttet, synes å like måten musikken presenteres på. Her er dynamikk, snert og "trøkk", men jeg behøver ikke å kjøre på masse volum for å kose meg. Som sagt, jeg måler ikke - og kan ikke bevise noe, men jeg hører at komponenter endres over en viss tid. Til eksempel, er det godt hørbare endringer, når forsterkeren har vært slått helt av ( noe den sjelden er ), og følgelig er kald, til den er gjennomvarm. Jeg vil påstå at det er relativt stor forskjell, som alle som vil høre, kan høre. Men bevise gjennom målinger, kan jeg altså ikke.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.813
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Til eksempel, er det godt hørbare endringer, når forsterkeren har vært slått helt av ( noe den sjelden er ), og følgelig er kald, til den er gjennomvarm. Jeg vil påstå at det er relativt stor forskjell, som alle som vil høre, kan høre. Men bevise gjennom målinger, kan jeg altså ikke.
Joda, men oppvarming er noe annet enn innbrenning. Spørsmålet her er om det er noen hørbar forskjell over tid, forutsatt at den er varm hele tiden. Det er mye lettere å se plausible grunner til at kald og varm er forskjellig enn at det skulle være noen betydelig endring over flere ukers drift.
 
U

utgatt60135

Gjest
At elektroniske komponenter kan endre karakteristikker en smule ved temperaturendringer er logisk, men utover det er det helt ulogisk med endringer. Tilvenning derimot er en stor faktor man alltid må ta med i beregninger. Om man synes et produkt f.eks låter en smule hardt i begynnelsen så kan det være det helt naturligt at man 2 uker senere ikke reagerer på det samme.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Uten å blande meg for mye inn i denne tråden, så er det et spørsmål som gjennsøker meg:

Hvis det er slik att ting endrer seg under/etter "innspilling", hvorfor endrer deg seg bestandig til det bedre?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
At elektroniske komponenter kan endre karakteristikker en smule ved temperaturendringer er logisk, men utover det er det helt ulogisk med endringer. Tilvenning derimot er en stor faktor man alltid må ta med i beregninger. Om man synes et produkt f.eks låter en smule hardt i begynnelsen så kan det være det helt naturligt at man 2 uker senere ikke reagerer på det samme.
Einig i logikken, men det er eit spørsmål om du har lytta til anlegget i dei to vekene. Tilvenninga skjer ikkje om du har eit lytteopphald, der anlegget står på. Då eg spelte inn mine Genesis 8300F, tok det veldig lang tid. Eg meinte det var ganske klare endringar etter eit par hundre timar. Eg lot då anlegget stå på døgnet rundt med musikk, sjølv om eg ikkje lytta seriøst anna enn i helgane. Men det var no høgtalarar, då, og komponentar som treng mekanisk innspeling.

Anlegget mitt treng i dag ca 20 min oppvarming for å vere optimalt. Men no trur eg alt er skikkeleg innspelt...har hatt høgtalarane i ca to år. Forsterkaren sidan i sommar. Langtidstestar pickup som eg trur var innspelt etter ca 30 timar (rota vekk tidsloggen)

No har eg prøvd ut ASR Emitter 2 Exclusive dei siste månadane. Den fyrste endringa, då eg skifta frå ein Copland 520 og ein Conrad Johnson ET2, var umiddelbart ganske formidabel. Men etter knapt tre veker med relativt mykje speling, både for eigen del og familien, var det ganske tydeleg at bassen hadde utvikla seg endå meir. Ein annan, mindre tydeleg (men subjektivt merkbar) endring til det betre, var meir romoppleving og tydelegare markering og plassering av spesielt mannlege vokalistar og strykarar.

Naturlegvis kan desse registreringane vere noko eg billar meg inn, men eg har strukke det så langt når det gjeld nedtoning av dagsform m.m. som råd når eg gjer seriøse vurderingar (Eg spelar laurdags og søndags morgon når eg har huset for meg sjølv, brukar same lydstyrke -stort sett-, og held alle faktorar så stabile som råd (20 grader romtemperatur, et ikkje frukost før resten av familien står opp, same møbelplassering...)

Når eg registrerar skilnadar under såpass like tilhøve, reknar eg det (iallfall i eiga loggbok) som reelle skilnadar. Anna kan eg ikkje godt gjere?
 
Topp Bunn