Innspilling av HI-FI utstyr

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Uten å blande meg for mye inn i denne tråden, så er det et spørsmål som gjennsøker meg:

Hvis det er slik att ting endrer seg under/etter "innspilling", hvorfor endrer deg seg bestandig til det bedre?
Poenget ditt vert då at vi venner oss til ny lyd etter kvart. Men av og til sender vi produktet attende, og likte ikkje det vi hadde på heimlån....
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Det aller, aller meste som skrives på et nettforum som dette er meninger, også fra meg. Jeg skal heller si fra når det foreligger et matematisk bevis. Se ellers innlegg #23 hvor jeg prøver en gang til å forklare hva jeg mener.

Forøvrig er jeg endeløst fascinert av mennesker som absolutt ha en utenforliggende teknisk forklaring på alle sine opplevelser og ikke kan akseptere at egen sinnstilstand, forventninger, utenforliggende sanseinntrykk og hva det nå måtte være også farger opplevelsen. Spesielt når de foretrukne tekniske forklaringene er fysisk usannsynlige, kanskje direkte umulige.
Jeg syns mye av det du bidrar med her på sentralen tyder på kunnskapsrikhet og en vitenskapelig holdning. Kanskje det ville vært vanskeligere å misforstå det du skriver hvis du litt tydeligere differensierer mellom faktiske kunnskaper, og hva som bare er personlige meninger? "Er" burde egentlig unngås mest mulig når man forfekter meninger.
Joda, jeg ser den. Jeg pleide forøvrig å markere potensielt kontroversielle meninger med noe sånt som "IMHO" eller tilsvarende, men det ble raljert såpass mye med akkurat det at jeg gikk over til å servere ting ufiltrert. Ta det for hva det er. Men jeg mener (!) at jeg ofte har et visst grunnlag for de synspunktene jeg hevder, også i dette tilfellet.

Jeg vil si at bevisbyrden er på de som mener at innbrenning av elektronikk og kabler har noe for seg, og da forventer jeg at vedkommende har noe mer å fare med enn at "dette er hva jeg har opplevd". Det har kanskje jeg også, det er årsaken til opplevelsen vi ikke er enige om.
Det er muligens en smule arrogant at man avfeier opplevelser andre har som innbilning hvis det ikke er understøttet av målinger og blindtester, eller whatever. Det er akkurat som om man ikke kan stole på hva man hører, og må bortforklare det med placebo siden det ikke foreligger relevante målinger på at lyden kan ha forandret seg til det bedre. Nesten litt som å beskylde de som baserer seg på lytteintrykk istedenfor målinger for å befinne seg i en slags lydrelatert psykose siden de mener å kunne høre forskjeller.

Men hvis disse forskjellene man tror man hører bare er tilvenning og innbilning, er det ikke merkelig at de framstår såvidt som konsistente? Eller er det bare en bekreftelse på hvor vanskelig det er å behandle psykoser?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Du har fortsatt ikke fått med deg at jeg skriver (flere ganger) at dette er ting jeg også opplever selv? Selv stereoanlegget i bilen låter bedre etter noen uker, når man har lært hvor de forskjellige knottene sitter og har senket skuldrene en smule. Da blir det kanskje litt tendensiøst å tillegge meg en oppfatning om at jeg "avfeier opplevelser andre har" og at dette skyldes "lydrelatert psykose". I så fall har vi gærne det ganske godt, men forklar meg gjerne hvorfor vi opplever dette. Det er ikke en snøballs sjans på et varmt sted for at dette har noe med innbrenning av dielektrikum i ledninger å gjøre eller alle de andre pseudo-tekniske forklaringene.

Jeg mener ganske bestemt at dette skyldes psykologi, nærmere bestemt at vi slapper litt mer av og lytter mindre kritisk etter feil når vi har hatt en komponent i hus noen uker og har fått kjøpssituasjonen på avstand. Da opplever vi at ting faller litt mer på plass, og så oppstår en selvforsterkende effekt hvor vi begynner å lytte etter ytterligere tegn på dette i stedet for å lytte etter feil og skavanker som vi gjorde til å begynne med. Dette er også noe annet enn at vi venner oss til en endring i lyden fra hva vi var vant til fra tidligere. Det behøver ikke være noen endring i lyden, hverken fra gammel til ny komponent eller over tid i den nye komponenten. Det er lytterens stressnivå og lyttefokus som endrer seg, og ofte er det bare det som endrer seg. Dette skjer også med meg. Selv nerder har psykologi. Derfor er disse opplevelsene så konsistente, selv når det er fysisk umulig at det skjer noen reell endring.
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Du har fortsatt ikke fått med deg at jeg skriver (flere ganger) at dette er ting jeg også opplever selv? Selv stereoanlegget i bilen låter bedre etter noen uker, når man har lært hvor de forskjellige knottene sitter og har senket skuldrene en smule. Da blir det kanskje litt tendensiøst å tillegge meg en oppfatning om at jeg "avfeier opplevelser andre har" og at dette skyldes "lydrelatert psykose". I så fall har vi gærne det ganske godt, men forklar meg gjerne hvorfor vi opplever dette. Det er ikke en snøballs sjans på et varmt sted for at dette har noe med innbrenning av dielektrikum i ledninger å gjøre eller alle de andre pseudo-tekniske forklaringene.

Jeg mener ganske bestemt at dette skyldes psykologi, nærmere bestemt at vi slapper litt mer av og lytter mindre kritisk etter feil når vi har hatt en komponent i hus noen uker og har fått kjøpssituasjonen på avstand. Da opplever vi at ting faller litt mer på plass, og så oppstår en selvforsterkende effekt hvor vi begynner å lytte etter ytterligere tegn på dette i stedet for å lytte etter feil og skavanker som vi gjorde til å begynne med. Dette er også noe annet enn at vi venner oss til en endring i lyden fra hva vi var vant til fra tidligere. Det behøver ikke være noen endring i lyden, hverken fra gammel til ny komponent eller over tid i den nye komponenten. Det er lytterens stressnivå og lyttefokus som endrer seg, og ofte er det bare det som endrer seg. Også med meg. Selv nerder har psykologi. Derfor er disse opplevelsene så konsistente, selv når det er fysisk umulig at det skjer noen reell endring.
Joda, jeg mener jeg har fått med meg hva du skriver. Men syns det er litt merkelig at du er så fastlåst i teorien om ikke-effekten av innspilling at du ikke stoler på det du sier du hører selv, en gang. Er det ikke høyttalere også i bilen din da, og kan det ikke være oppmykingen av kantopphengene på disse du hører? :)

Jeg vil forresten ikke avfeie at det kan være en betydelig psykologisk faktor ute og går her heller, men jeg syns man skal få lov til å stole på egne inntrykk uten å bli fortalt at man bare innbiller seg ting, som om man var dement eller psykotisk. Man kan sikkert like gjerne bli stresset av at en ny komponent faktisk låter tynt og hardt også, og at stressnivået avtar etterhvert som den blir innspilt og låter bedre også, eller?
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Aldri har musikk - Uriah Heep, Black Sabbath++ hørt så bra ut, som når det ble spilt på en simpel mono kassettspiller.
Dette midt på 70-tallet da jeg jobbet på båt, og dette var eneste måte å høre musikk på via kassetter.
Var opp til 8 måneder før jeg fikk fritørn og kom meg hjem.

Hifi? niks.

En bråte kabler som tilførte sukker og kanel? niks.

Hverken, oppløst, glatt diskant, megafast bassgjengivelse eller noen annen superlativer var å høre - fornemme.

Ikke noe annet enn ett ønske om å høre musikk, og en sinnstilstand som gjorde at dette låt bra.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg tror et av skillene i denne diskusjonen er hvilke verdier og assosiasjoner vi legger i uttrykk som "psykologisk effekt" og "forventningsbias". For meg handler dette om hvordan mennesker faktisk fungerer. Den grå klumpen mellom de to ørene våre er den mest komplekse gjenstand i det kjente universet, og vi forstår ikke fullt ut hvordan den fungerer. (Det kan hevdes at det aldri vil være mulig å forstå den fullt ut, siden det er samme klump vi må bruke til å forstå med.) Men vi vet ganske mye om hvordan mennesker reagerer og handler på forskjellige stimuli. Dette er hva psykologi handler om. Psykiatri er noe annet. Demens og psykoser hører hjemme i psykiatrien og har ingen ting å gjøre med det vi snakker om her. Det er sykdomstilstander, mens jeg er opptatt av hvordan en normal hifi-nerd reagerer på å få en ny boks i huset. Og det er ganske forutsigbart, egentlig.

Psykoakustikk handler heller ikke om innbilninger, men om hvordan mennesker opplever visse egenskaper ved den fysiske lyden. Vi har ulik følsomhet for lyd ved ulik frekvens, det er noen maskeringseffekter i tid og frekvens, høyereordens forvrengning låter verre enn like store mengder lavereordens, kompresjon låter slik og sånn - alt det er psykoakustikk. Det er ikke nødvendig å hoppe av skaftet og tro at man blir beskyldt for å være psykotisk eller dement om noen antyder at en opplevelse har med psykologi eller psykoakustikk å gjøre. Det ligger i ordet opplevelse at vi er over fra akustikken (lyden i rommet) til psykoakustikk og psykologi, altså hvordan den lyden oppfattes og oppleves av et menneske.

For min del er det en minst like plausibel hypotese at en endring i opplevelsen skyldes en endring i lytterens tilstand som at det på død og liv må være en fysisk endring der. Vi vet alle hvordan lyden blir bedre på visse tider av døgnet og visse tider av uken, og diskuterer oppad vegger og nedad stolper hvordan strømkvaliteten påvirker dette. Men jeg mener den viktigste forklaringen er at vi noen ganger er mer stresset og andre ganger mer avslappet. Selvfølgelig låter anlegget bedre en sen lørdagskveld etter en bedre middag med biff og rødvin enn hva det gjør en tirsdag ettermiddag etter jobb og grandiosa mens vi kikker på klokken for å rekke å kjøre unger til korps og fotball. Men strømkvaliteten og komponentene kan være eksakt de samme.

Jeg har egentlig litt problem med å fatte at dette skal være så kontroversielt. Et godt råd, les denne: Thinking, Fast and Slow: Daniel Kahneman: 9780374533557: Amazon.com: Books

For ordens skyld: Ja, det finnes noen små innkjøringseffekter i høyttalerelementer og enkelte andre komponenter. Men de forskjellene er såpass små og stabiliserer seg så fort at dette ikke kan forklare de opplevelsene folk har med "innbrenning". For andre ting, eksempelvis kabler, er den fysiske tidskonstanten nede på nanosekund-nivået og det er ingen sammenheng mellom fysisk endring og opplevelse. Og for ting som spikes er det ingen fysisk endring overhodet. Altså må den vanlige opplevelsen av "innbrenning" over noen uker eller måneder ofte skyldes noe helt annet enn fysisk endring i komponentene. Terskelen for å påberope seg ny og ukjent fysikk er ganske høy, så hva kan denne opplevelsen skyldes da?
 
Sist redigert:

Christian D

Medlem
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
45
Antall liker
15
Torget vurderinger
1
Du har fortsatt ikke fått med deg at jeg skriver (flere ganger) at dette er ting jeg også opplever selv? Selv stereoanlegget i bilen låter bedre etter noen uker, når man har lært hvor de forskjellige knottene sitter og har senket skuldrene en smule. Da blir det kanskje litt tendensiøst å tillegge meg en oppfatning om at jeg "avfeier opplevelser andre har" og at dette skyldes "lydrelatert psykose". I så fall har vi gærne det ganske godt, men forklar meg gjerne hvorfor vi opplever dette. Det er ikke en snøballs sjans på et varmt sted for at dette har noe med innbrenning av dielektrikum i ledninger å gjøre eller alle de andre pseudo-tekniske forklaringene.

Jeg mener ganske bestemt at dette skyldes psykologi, nærmere bestemt at vi slapper litt mer av og lytter mindre kritisk etter feil når vi har hatt en komponent i hus noen uker og har fått kjøpssituasjonen på avstand. Da opplever vi at ting faller litt mer på plass, og så oppstår en selvforsterkende effekt hvor vi begynner å lytte etter ytterligere tegn på dette i stedet for å lytte etter feil og skavanker som vi gjorde til å begynne med. Dette er også noe annet enn at vi venner oss til en endring i lyden fra hva vi var vant til fra tidligere. Det behøver ikke være noen endring i lyden, hverken fra gammel til ny komponent eller over tid i den nye komponenten. Det er lytterens stressnivå og lyttefokus som endrer seg, og ofte er det bare det som endrer seg. Også med meg. Selv nerder har psykologi. Derfor er disse opplevelsene så konsistente, selv når det er fysisk umulig at det skjer noen reell endring.
Joda, jeg mener jeg har fått med meg hva du skriver. Men syns det er litt merkelig at du er så fastlåst i teorien om ikke-effekten av innspilling at du ikke stoler på det du sier du hører selv, en gang. Er det ikke høyttalere også i bilen din da, og kan det ikke være oppmykingen av kantopphengene på disse du hører? :)

Jeg vil forresten ikke avfeie at det kan være en betydelig psykologisk faktor ute og går her heller, men jeg syns man skal få lov til å stole på egne inntrykk uten å bli fortalt at man bare innbiller seg ting, som om man var dement eller psykotisk. Man kan sikkert like gjerne bli stresset av at en ny komponent faktisk låter tynt og hardt også, og at stressnivået avtar etterhvert som den blir innspilt og låter bedre også, eller?
Man trenger ikke å være hverken psykotisk eller dement for å oppleve dette. Det er ikke slik at sanseapparatet leverer uberørt informasjon til vår bevissthet. Det foregår en betydelig prosessering på veien og denne prosesseringen kan være avhengig av f. eks forventning. Jeg fant en interessant introduksjon til temaet persepsjon i en lærebok jeg har liggende fra tidligere (Atkinson & Hilgard’s Introduction to Psychology, uthevinger av meg)

The Tent and the Bear
On a warm Saturday in the early 1990s, two young men-we’ll call them Alex and Ken-left their homes near Bozeman, Montana, for a day’s hunting trip. As they walked along an abandoned logging road, their conversation touched on various hunting-related topics, but mostly they talked about bears. Alex had seen a bear the previous weekend, and both men were apprehensive about these dangerous creatures. They knew that their hunting rifles were powerful, but they were well aware that bears were equally powerful. The hunters maintained a constant vigil.

It was almost midnight by the time Alex and Ken retraced their path along the logging road bound for home. There was no moon; the woods were quiet and dark. The two hunters were tired from their day’s efforts. As they rounded a curve, they suddenly became aware of a low growling sound they perceived to come from a large, dimly illuminated animal quivering slowly but ominously in the middle of the road, about 50 yards away. Terrified, they raised their rifles and fired. The growling noise and the quivering abruptly ceased. An instant later, an unmistakably human scream pierced the night. The hunters’ relief at having killed the bear was replaced by confusion and dismay as they realized that the bear wasn’t a bear at all. It was a tent in which two campers had been sleeping. One of the campers now lay dead from a bullet wound, and the other knelt beside him, shrieking in horror.

An investigation carried out in the aftermath of this terrible event revealed that Ken’s bullets had passed harmlessly through the tent, and that a bullet from Alex’s gun killed the camper. Accordingly, Alex went to trial, accused of negligent homicide. The tragedy of the killing was mirrored in the courtroom by Alex’s overwhelming sorrow about what had happened. There was one critical fact, however, about which both Alex and Ken were certain: They had perceived a bear, not a tent that night. “We never would have shot if we had had any idea that it wasn’t a bear,” they both swore. The prosecution dismissed these assertions as ridiculous and desperate lies. The bullet-riddled tent itself was placed in the center of the courtroom and the prosecutors asked the jury, “How could the defendant have possibly mistaken this rectangular yellow tent for a furry brown bear?”

How indeed? On the face of it, the prosecution’s question seems quite reasonable. There, sitting in the courtroom for all to behold, was a big yellow tent, appearing not at all like a bear. However, a half-century’s research on perception - visual perception in this instance - suggests that under the circumstances it wasn’t at all unreasonable for Ken and Alex to have perceived the tent to be a bear. In this chapter we will elaborate on why tins is so, demonstrating in the process how the raw sensations that we discussed in Chapter 4 become translated into the perceptions that are directly responsible for our behavior.
 
X

X186841

Gjest
Det er viktig å understreke att dette ikke er noe man innbiller seg men ett reelt inntrykk for hver og en som hører det.
Det er forklaringen på fenomenet som er interessant , og der heller nok sannsynligheten for fysisk forandring prosentvis sånn ca. i lettøl klassen.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.559
Antall liker
3.094
Sted
Oslo
Uten å blande meg for mye inn i denne tråden, så er det et spørsmål som gjennsøker meg:

Hvis det er slik att ting endrer seg under/etter "innspilling", hvorfor endrer deg seg bestandig til det bedre?
Forhåpentligvis fordi produsentene vet hva de driver med :)

når det gjelder permanente endringer som følge av oppvarming så forekommer det faktisk. Man herder for eksempel stål ved å kjøle det raskt ned slik at man fryser en krystallstrukturen full av feil, og gjør stålet stivere. Dette blir ødelagt ved å plassere skarpe kniver et varmt sted, for eksempel oppvaskmaskin eller ved å slipe med slipestein uten vann.

Så litt effekt er kanskje tilstede i noen av komponentene, men hvor stor den er vites ikke.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
Uten å blande meg for mye inn i denne tråden, så er det et spørsmål som gjennsøker meg:

Hvis det er slik att ting endrer seg under/etter "innspilling", hvorfor endrer deg seg bestandig til det bedre?
I mitt tilfelle, tror jeg det har sammenheng med at forsterkere, høyttalere og ikke minst, hodetelefoner, synes å ha en tendens til å mangle dynamikk, dybde og "varme" med det samme de tas i bruk. Jeg har erfart at det endrer seg, til dels ganske så radikalt også, etter noen dagers bruk. Førsteinntrykket av Ec Eci-5 og min Densen b-150+, var direkte nedslående. Begge låt tynt, pistrete og uten "trøkk". Lydbildet hadde masse mikrodetaljer, men låt flatt på en måte. Etter et døgn, endret det seg. Etter ytterligere et par døgn, begynte ting å falle på plass.

Med Beyerdynamic T1, var det enda verre. Jeg merket at jeg faktisk foretrakk mine gode, litt eldre AKG K-701. T1-settet fikk ligge tilkoplet noen dager, og ble prøvd inn i mellom. Etter hvert kom bunnen mer fram, og nå er det ikke tvil om hva jeg foretrekker. Men det tok sin tid. Tilvenning? Nei, jeg tror ikke det.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Er det ikke bra da, at man synes lyden blir bedre med tiden? Så får grunnen være det den vil. Synes man det låter bra, så låter det bra. Placebo eller ei.
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Synes man det låter bra, så låter det bra. Placebo eller ei.
Definitivt.
Det er vel når man prøver å finne eller (finne på) tekniske forklaringer på hvorfor det låter bra mange går på trynet og skyttergravene fylles :D
 
U

utgatt60135

Gjest
At elektroniske komponenter kan endre karakteristikker en smule ved temperaturendringer er logisk, men utover det er det helt ulogisk med endringer. Tilvenning derimot er en stor faktor man alltid må ta med i beregninger. Om man synes et produkt f.eks låter en smule hardt i begynnelsen så kan det være det helt naturligt at man 2 uker senere ikke reagerer på det samme.
Einig i logikken, men det er eit spørsmål om du har lytta til anlegget i dei to vekene. Tilvenninga skjer ikkje om du har eit lytteopphald, der anlegget står på. Då eg spelte inn mine Genesis 8300F, tok det veldig lang tid. Eg meinte det var ganske klare endringar etter eit par hundre timar. Eg lot då anlegget stå på døgnet rundt med musikk, sjølv om eg ikkje lytta seriøst anna enn i helgane. Men det var no høgtalarar, då, og komponentar som treng mekanisk innspeling.

Anlegget mitt treng i dag ca 20 min oppvarming for å vere optimalt. Men no trur eg alt er skikkeleg innspelt...har hatt høgtalarane i ca to år. Forsterkaren sidan i sommar. Langtidstestar pickup som eg trur var innspelt etter ca 30 timar (rota vekk tidsloggen)

No har eg prøvd ut ASR Emitter 2 Exclusive dei siste månadane. Den fyrste endringa, då eg skifta frå ein Copland 520 og ein Conrad Johnson ET2, var umiddelbart ganske formidabel. Men etter knapt tre veker med relativt mykje speling, både for eigen del og familien, var det ganske tydeleg at bassen hadde utvikla seg endå meir. Ein annan, mindre tydeleg (men subjektivt merkbar) endring til det betre, var meir romoppleving og tydelegare markering og plassering av spesielt mannlege vokalistar og strykarar.

Naturlegvis kan desse registreringane vere noko eg billar meg inn, men eg har strukke det så langt når det gjeld nedtoning av dagsform m.m. som råd når eg gjer seriøse vurderingar (Eg spelar laurdags og søndags morgon når eg har huset for meg sjølv, brukar same lydstyrke -stort sett-, og held alle faktorar så stabile som råd (20 grader romtemperatur, et ikkje frukost før resten av familien står opp, same møbelplassering...)

Når eg registrerar skilnadar under såpass like tilhøve, reknar eg det (iallfall i eiga loggbok) som reelle skilnadar. Anna kan eg ikkje godt gjere?
Jeg leser hva du skriver Arve, men jeg tror rett og slett ikke på innspilling av elektronikk fordi det gir ingen mening for meg teknisk. Noen må gi et forklaring på at komponenter endrer verdier etter noen uker før jeg kan tro på slike erafringer. I mitt hode er ikke komponenter i så dårlig forfatning at de ender verdier slik. Skulle nesten tro man kunne reklamere? Og hvorfor er endringer alltid positive? Nei, jeg tror det er helt naturlig at man over en tilvenningstid blir mer fortrolig med den nye lyden og det er derfor det alltid slår positivt ut. Det skurrer også for meg når jeg tenker på konstruksjoner og beregninger av kretser at de påregner innspillingstid på hver enkelt komponent (vel, nå er det vel neppe noen produsenter som kontruerer kretskortene og komponentene selv da).
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hvilket bringer oss tilbake til trådstarters spørsmål:
Bør jeg spille inn følgende utstyr selv, eller få noen proffesjonelle til å gjøre det for meg? og er dette egentlig så vrient, eller nødvendig??
Svarene er nok selv, nei, og nei. Len deg tilbake og nyt musikken i trygg forvissning om at det låter enda bedre om en uke eller to. Kjøp mer musikk eller valgfri drikke for pengene du eventuelt ville brukt på profesjonelle innbrenningstjenester (som forøvrig bare finnes for kabler, hvor det er totalt unødvendig).
 

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Innlegg
928
Antall liker
609
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
Nå skal ikke jeg påberope meg hverken ører av platina, eller en lydhukommelse i elefantklassen, men jeg har opplevd det samme på utstyr kjøpt brukt. At lyden har endret seg etter en viss tid i hus, og ikke så overraskende da til det 'bedre'. Her bør det vel være mer enn rimelig å mene at det er psykoakustikk i arbeide. Det lever jeg dog glatt med, om mitt hode ønsker å lure meg ved å løfte lytteopplevelsen, så skal ikke jeg spikke esoteriske fliser.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg er som sagt usikker, men eg meiner å ha grunnlag for å hevde at ting endrar seg over tid. Eg er skråsikker når det gjeld høgtalarar og pickupar, og det har nok naturleg forklaring i at dette er mekaniske konstruksjonar, som heilt klart går seg til. Eg tykkjer også det er ganske tydeleg ved rørskift i forsterkarar. Og eg merka endringar i bassnivå på ein svinedyr ASR etter ca ein månad med speling. (Klart dette kan henge saman med batteriet, men eg trur det er større enn som så)
Kva med kondisar, Lyngen? Endrar ikkje desse seg?

(Elles er det nok mange som lagar eigne printkort. Har sjølv vore med på prosessen. Men det er nok dei færraste som lagar kondisar og transistorar...)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg har også opplevd at rør endrer seg over tid. Et 12AX7-rør i en Vox Valvetronix gitarforsterker hadde gjort sitt. Først forsvant de høye frekvensene og lyden ble ullen, deretter ble det bare stillere og stillere. Dette var definitivt utbrenning, ikke innbrenning. Byttet til nytt rør (et herk av en jobb), og fikk nærmest ny gitar på kjøpet. Plutselig var alle overtonene der, gitt. Den hjemmesnekrede gitaren var plutselig i stand til å låte som Stratocaster og Vox Top Boost, ikke bare varianter av en Les Paul. Ingen innbrenningstid, bare å bytte det utbrente røret med et nytt, og der var den. Så dauer vel det nye røret også en langsom sottedød over de neste 8-10 årene, men da er det vel på tide å bytte igjen.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Intr tråd sett utenifra...Trådstarter kommer inn den 4/10...kaster ut litt bensin...Forsvinner igjen uten å delta i debatten...Og objektivitet/subjektivitet argumentene hagler..En ting er iallefall sikkert, vi er så "innbrennte" i skallen etter at vi har vært her en stund så disse trådene lever sitt herlige enfoldige liv...Enda de har vært kjørt mange ganger før... Førnøyelig...
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Uansett - hvilken mening man har om dette....

Blir komponenter innspilt så blir de det om man vil eller ikke såfremt de brukes.

Så spørsmålet i første tråd, om dette trengs er litt unødvendig.

For - hvordan skulle man kunne bruke ett anlegg med dets alle komponenter i f.eks. 5 år uten at det skulle spilles med?
Og hvis det spilles med - så vil en innspilling skje, hvis det er dèt som skjer.

Intet å gjøre ved - annet enn ikke å bruke utstyret, eller ha den ene eller annen mening om emnet.
Der har - har ikke funnet sted en innspilling gjennom bruk, for ett eller flere/alle komponenter.
 

steinm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
192
Antall liker
25
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Antageligvis pga. du har lagt så mye penger i greiene at du ikke har noe valg;)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Intr tråd sett utenifra...Trådstarter kommer inn den 4/10...kaster ut litt bensin...Forsvinner igjen uten å delta i debatten...Og objektivitet/subjektivitet argumentene hagler..En ting er iallefall sikkert, vi er så "innbrennte" i skallen etter at vi har vært her en stund så disse trådene lever sitt herlige enfoldige liv...Enda de har vært kjørt mange ganger før... Førnøyelig...
Jo, tanken har slått meg også. Mon tro hvem det der var, liksom. Muligens noen som vet hvordan rått kjøtt lukter heromkring?
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Har kanskje ikke hatt så mye utstyr du med STORE Black gate's Lyngen.... hehehehe...
Hva har det med saken å gjøre?

Tydeligvis INGENTING når en ikke har erfaring med slike..Så enkelt..
Skjønner ikke hvor du vil, men får en følelse av at det gjør ingenting. Særlig når du ikke er saklig.
Jeg bare påpeker at du tydeligvis ikke har noen erfaring med store Black gate kondiser ... Om du finner det usaklig er det helt ok .
 
X

X186841

Gjest
Tråden ble sikkert bare startet for å få litt underholdning.
 
U

utgatt60135

Gjest
Tydeligvis INGENTING når en ikke har erfaring med slike..Så enkelt..
Skjønner ikke hvor du vil, men får en følelse av at det gjør ingenting. Særlig når du ikke er saklig.
Jeg bare påpeker at du tydeligvis ikke har noen erfaring med store Black gate kondiser ... Om du finner det usaklig er det helt ok .
Poenget ditt er at du mener de har innspillingstid i motsetning til andre merker? Eller motsatt? Jeg samlet litt på komponenter slik som kondensatorer under elektronikkutdanningen men det er så lenge siden at jeg ikke har noen forhold til merker.
 
X

X186841

Gjest
Klippet fra Wikipedia :
Many
audiophiles believe it can take many hours before the maximum sonic benefits are heard in audio circuits that use Black Gates. This long settling-in procedure is often a controversial issue when auditioning such equipment, as the frequency response is said to tend to shift around greatly during this period, making the equipment sound different from one audition to another. Once completely 'burnt-in' however, the benefits are said to be heard clearly.

Så det er visst en gjengs oppfatning blant de troende.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
"The Idling Process
If a Black Gate capacitor mounted on an electronic device is actuated, a signal current flows into it and the electrodes are gradually activated, reducing non-linear distortion and phase distortion substantially while improving the efficiency of power transfer efficiency. The time required for this process varies widely with the capacity, voltage and signal level a total of about 30 hours is the standard level. Once this process of idling is completed. The effect continues as long as the capacitor Is kept at the same place and the operating environment does not undergo a substantial change The effect of idling has been proved with all types of electronic equipment - analogue, digital, high-frequency and other devices. It must be noted that idling is different from ageing, which applies a direct current voltage without giving signals."




Sikkert bare vås ja....Ihvertfall når en aldri har prøvd litt selv...
 
U

utgatt60135

Gjest


Sikkert bare vås ja....Ihvertfall når en aldri har prøvd litt selv...
Tror du på alt som skrives fra produsenter? Det gjør ikke jeg.

Vel, uansett så må man ha to tilgjengelige produkter for å teste dette. En som har vært i bruk noen uker og en ny fra eska. Når begge er i arbeidstemperatur kan de testes mot hverandre. Noen som har utført dette?

Å teste dette med 2 ukers mellomrom er useriøst da ingen har et slikt minne.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28


Sikkert bare vås ja....Ihvertfall når en aldri har prøvd litt selv...
Tror du på alt som skrives fra produsenter? Det gjør ikke jeg.

Vel, uansett så må man ha to tilgjengelige produkter for å teste dette. En som har vært i bruk noen uker og en ny fra eska. Når begge er i arbeidstemperatur kan de testes mot hverandre. Noen som har utført dette?

Å teste dette med 2 ukers mellomrom er useriøst da ingen har et slikt minne.
Tror def ikke på alt produsenter skriver...Men endringer i Black gates ifra de har vært avslått i en dag eller to til de har vært påslått over lengre tid har jeg hørt flere ganger...Men det er nå min sannhet vedr dette...At andre ikke har samme opplevelse av slikt er helt fint... At man enten ikke tror/vet der er forskjeller vedr disse er også helt plausibelt. Men en skal være temmelig forsiktig med å påstå at det ikke er NOEN forskjeller på kondiser uten å ha ekstensiv testing i ulike konstruksjoner å vise til.. Og Det snakkes om "ideling... "...
 
U

utgatt60135

Gjest


Sikkert bare vås ja....Ihvertfall når en aldri har prøvd litt selv...
Tror du på alt som skrives fra produsenter? Det gjør ikke jeg.

Vel, uansett så må man ha to tilgjengelige produkter for å teste dette. En som har vært i bruk noen uker og en ny fra eska. Når begge er i arbeidstemperatur kan de testes mot hverandre. Noen som har utført dette?

Å teste dette med 2 ukers mellomrom er useriøst da ingen har et slikt minne.
Tror def ikke på alt produsenter skriver...Men endringer i Black gates ifra de har vært avslått i en dag eller to til de har vært påslått over lengre tid har jeg hørt flere ganger...Men det er nå min sannhet vedr dette...At andre ikke har samme opplevelse av slikt er helt fint... At man enten ikke tror/vet der er forskjeller vedr disse er også helt plausibelt. Men en skal være temmelig forsiktig med å påstå at det ikke er NOEN forskjeller på kondiser uten å ha ekstensiv testing i ulike konstruksjoner å vise til.. Og Det snakkes om "ideling... "...

Avslått? Vi snakker da ikke om oppvarming, men du mente det kanskje ikke slik? At elektronikk låter bedre i varm tilstand er helt vanlig, men det vet vel alle her.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28


Sikkert bare vås ja....Ihvertfall når en aldri har prøvd litt selv...
Tror du på alt som skrives fra produsenter? Det gjør ikke jeg.

Vel, uansett så må man ha to tilgjengelige produkter for å teste dette. En som har vært i bruk noen uker og en ny fra eska. Når begge er i arbeidstemperatur kan de testes mot hverandre. Noen som har utført dette?

Å teste dette med 2 ukers mellomrom er useriøst da ingen har et slikt minne.
Tror def ikke på alt produsenter skriver...Men endringer i Black gates ifra de har vært avslått i en dag eller to til de har vært påslått over lengre tid har jeg hørt flere ganger...Men det er nå min sannhet vedr dette...At andre ikke har samme opplevelse av slikt er helt fint... At man enten ikke tror/vet der er forskjeller vedr disse er også helt plausibelt. Men en skal være temmelig forsiktig med å påstå at det ikke er NOEN forskjeller på kondiser uten å ha ekstensiv testing i ulike konstruksjoner å vise til.. Og Det snakkes om "ideling... "...

Avslått? Vi snakker da ikke om oppvarming, men du mente det kanskje ikke slik? At elektronikk låter bedre i varm tilstand er helt vanlig, men det vet vel alle her.

Snakker om endringer som gradvise over tid... Men du får evt teste selv Lyngen, er ikke i modus for voksenopplæring idag....
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Men ettersom det er så mange som sier at også strømkabler må spilles inn, så må jo nødvendigvis stikkontakter, strømkabler fra sikringsskap og sikringer også spilles inn?
Legg også merke til at dette er et nytt hus, og da selvsagt helt nytt el-anlegg....
hvordan kan strømkabelen til forsterkeren endre seg, men ikke stikkontakten?
Du tuller litt med oss, ikke sant? :)

De eneste reelle endringene skjer i høyttalerne. Opphenget for høyttalermembranene blir mykere i løpet av de første timene spilletid. Deretter stabiliserer det seg og endres ikke lenger før de stivner av elde etter mange år. Enkelte kondensatorer kan også endres littegranne i starten.

Resten av historiene om "innspilling" handler stort sett om at folk senker skuldrene og slutter å lytte etter feil når de har hatt nytt utstyr i hus et par ukers tid. Ren psykologi. Innspilling/innbrenning av kabler og strømnett kan du rolig se helt bort fra.
Ja, kom på en ting.
Jeg skiftet ut utgangs kondensatorene på min rørforsterker og la samtidig inn et par ekstra.
Sånn umiddelbart var det litt skrikendes lyd, men etter noen få timer(2-3-4 timer) var den like fin igjen.
Tenkte det kunne være loddingene som måtte gå seg til? Eller det bare er kondensatorene, siden de var nye?
 
Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Ein skal ikkje sjå bort frå at Asbjørn har rett - at vi gradvis venner oss til annleis lyd.
det er det ikke tvil om,basert på egen erfaring.
Har skrevet det før, men kan skrive det igjen.
En gang måtte cd spilleren på service og brukte da dvd spilleren, men det låt hæslig.
Etter to-tre uker var det slett ikke gale. (tilvenning)
Da jeg fikk igjen cd spilleren og koblet den opp hørte jeg godt forskjell i favør cd spilleren.
En venner seg til mye rart. :)
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Hiv noen mener hifi skal "spilles" inn eventuelt brennes inn etter spesielle regler, så har vel noen få regler noe for seg.

Bla. ikke spille med full guffe på nye høyttalere før kantoppheng har fått myknet noe opp.
Selve elektronikken bør vel kanskje få komme i arbeidstemperatur før man fyrer opp alle krefter.

Men jeg tror ikke dette gjelder kabler osv, i generell betydning.
I så tilfelle vil det være tilfeldigheter om vintage utstyr kan brukes - er innspilt riktig.
Kanskje over 90% av vintage er i så fall er "ødelagt"

For det meste var dette ikke ett emne hverken på 70-tallet eller tidlig 80-tall.

Tror ikke man skal blande elektronikk med motorer.

F.eks. tidligere 2-takts outboard som skulle kjøres med dobbel dose totaktsolje i en viss tid i begynnelsen, ikke overstige 75% av full gass osv, osv.

Men her hadde man mekaniske deler som beveget seg og trengte en viss tilpassing innbyrdes.
Derfor hadde man en innkjøringsperiode.
 
Topp Bunn