innspilling av digitalkabel

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Gammeln skrev:
OK. Er det noen grunn til å tro at det er mindre følsomt enn SPDIF? Nominell impedans er 110 Ohm (for balansert), men XLR-kontaktene er vel konstruert for 600 Ohm?
Vet ikke, men konstuktør av min dac var meget opptatt av at AES-EBU var en klart bedre digitalkopling enn SPDIF
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.431
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
yasman skrev:
Dette er AES-EBU oppkopling.
AES/EBU (XLR) og S/PDIF (RCA) har tilnærmet samme dataformat, bare noen bit-forskjeller i headers. De påvirkes på eksakt samme måte av båndbreddebegrensninger i kabelen, som skaper tidsvariasjon på flanken av overgangene 0-1 og 1-0. Poenget er at overganger i ulik retning påvirkes ulikt av tekniske grunner som har med selve dataformatet å gjøre. Ikke riktig så ille at alle nullene samler seg opp i en ende ( :) ), men likevel slik at det blir dataavhengig tidsvariasjon i datastrømmen. Ja, dette er en grunnleggende svakhet ved dette dataformatet, og man kunne ønske seg et annet format med separate ledere for klokkesignalet i stedet for at mottaker må hente ut klokkesignalet fra datastrømmen. Da kunne vi sendt de sarte digitale musikksignalene våre over en vanlig Cat-6 Ethernetkabel med RJ45-kontakter uten den minste risiko for degradering underveis. En slik kabel koster rundt 30 kr for en meter på Elkjøp. Både HDMI og I2S har klokkesignal uavhengig av lederne som fører selve signaldataene, så dette er langt fra vanskelig å gjøre.

Forskjellige DAC'er har ulik evne til å undertrykke eller korrigere de tidsvariasjonene som oppstår i et S/PDIF-signal over en båndbreddebegrenset overføring uten å skape analog forvrengning på output. Min kan vise hørbar forskjell mellom forskjellige CD-drivverk og harddisk-basert avspilling, også det nødvendigvis noe som har med jitter å gjøre, men jeg har altså ennå ikke kommet over en tilstrekkelig dårlig digitalkabel til å skape så mye tidsvariasjon i datastrømmen at det blir en hørbar degradering hos meg.

De fleste "AES/EBU"-overføringer på konsumentutstyr sender forresten S/PDIF dataformat over XLR-kontaktene sine. Det er helt OK for de dataformatene vi holder på med. Jeg har vanskelig for å se (eller høre!) at XLR har noen lydmessige fordeler fremfor RCA for denne typen overføring. Du kan få kjøpt RCA-kontakter med tilnærmet riktig impedans, men jeg har ennå ikke sett noen XLR-kontakter som treffer riktig impedans for det grensesnittet. Det er kompromittert i utgangspunktet. Skal man være perfeksjonist, kunne man modifisert sender og mottaker til å bruke en kontakt som faktisk er designet for et slikt grensesnitt, f eks en 75 ohm BNC. (Dvs AES 3 unbalanced, brukes i en del proffutstyr.) Da kunne man også brukt en stump alminnelig coax til 10 kr meteren som kabel. Det ville blitt mye mindre refleksjoner i en slik overføring enn både RCA og XLR - som aldri var ment brukt ved de frekvensene det er snakk om her. De var bare lett tilgjengelig, og det var det viktigste den gangen AES/EBU og S/PDIF-standardene ble definert.

Edit: Hvis noen vil vite mer kan de lese denne: http://www.scalatech.co.uk/papers/aes93.pdf
Litt mer basics her: http://en.wikipedia.org/wiki/S/PDIF
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Anonym skrev:
ayaboh skrev:
8x12_TOM skrev:
Må nesten komme med ett spørsmål. I denne digitaliserte verden vi nå lever i er det sikkert milliarder av digitalkabler rundt om som overfører disse 0 og 1.
Er det bare innen hi-fi det trengs innspilling for optimal ytelse, eller har vi andre områder som også yter godt av innspilling av dk? Det finnes vel mer fintfølede utstyr, enn det hi-fi greiene vi driver med, som virker helt fin uten innbrenning.
Overføring av 0 og 1 er jo det enkleste som finnes. Det er som å slå på og av en lysbryter. Du kan egentlig bruke en hvilken som helst lunteledning til dette. Problemet ligger i hvor fort du ønsker å slå lyset på og av.
Se på digitalkabler brukt i industrien, det er det omtrent skyttertråd som er brukt der det ikke er fare for mekanisk påkjenning og de transporterer i mange tilfeller betydelig mer data enn til audiobruk.
Enkeltlederne i tvunnet parkabel i ulike kategorier er heller ikke rare greiene.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Asbjørn skrev:
Skink_123 skrev:
Alle dere som har digitalkabler som dere mener er optimale og som lyder lik alle andre digitalkabler, hvorfor samler dere ikke alle deres kabler og blander de med nye kabler og tar en shoot out på det som etter hva dere mener låter likt?

Det skal jo gi nullresultat ifølge deres teori.
Det gjorde det da også sist jeg prøvde noe slikt. Nye, gamle, dyre, korte, lange, riktig impedans, feil impedans - i min signalkjede var det ikke et dugg forskjell så lenge det gikk strøm gjennom. Men jeg utelukker ikke at det kan bli andre resultater i andre anlegg.
Se tråden "Mad Science: Stereo i seks kanaler":
svar #80
Svar #81
Svar #84
Svar #86
Svar #87
Svar #88
 
Topp Bunn