innspilling av digitalkabel

M

Mr-T

Gjest
Jeg har gjort blindtester et par ganger. Det er mye pes å stelle i stand noe sånt og det tar mye tid, men det er en sunn øvelse å gjøre minst en gang i livet synes jeg, hvis man vil ha svar på om det EGENTLIG (objektivt) er noen forskjell på ting. Dette utelukker selvsagt ikke at vi har en subjektiv opplevelse av forskjell likevel.
 
V

vredensgnag

Gjest
Det viktigste er å være klar over at 0 og 1 ikke er motsatte verdier.

Lenge gjorde jeg den feil å bruke melodier som Night and Day, Anything You Can Do - I Can Do Better, Stella Maris (Du träumst mich, ich dich), osv, under innspilling av digitalkabler.

Men dette berodde på en total feilslutning!!!

Det handler ikke om opposisjon - da ville vi snakket om -1 og 1 (innlysende, egentlig).
Nei - det handlet om valør/fravær av valør, og det er selvsagt noe helt annet.

Signal - nullsignal. Det er virkelig noe helt annet. Det tok lang tid for meg å finne rett musikk å bruke til innspilling. Lenge trodde jeg det var nok å veksle mellom å sende noe ned kabelen, og så slå av kilden. Men det ble ikke kabelen bedre av.

Jeg prøvde så Revolution number 9. Uten å kunne spore positive resultater derav.

Det var først da jeg fikk fatt i en lydbok av "De stundesløse" at kabelen begynte å løse seg opp, og denne bruker jeg nå konsekvent. Men jeg må spille av hele lydboken før kabelen er klar.
 
V

vredensgnag

Gjest
Mr-T skrev:
Jeg har gjort blindtester et par ganger. Det er mye pes å stelle i stand noe sånt og det tar mye tid, men det er en sunn øvelse å gjøre minst en gang i livet synes jeg, hvis man vil ha svar på om det EGENTLIG (objektivt) er noen forskjell på ting. Dette utelukker selvsagt ikke at vi har en subjektiv opplevelse av forskjell likevel.
Blindtest er bare tull. Hvordan i helvete skal man kunne se produsentlogo med øynene lukket???
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Så hvis ikke forskjellen er opplagt v førstegangs gjennomlyttning, er det ikke forskjeller?
 
M

Mr-T

Gjest
Griffenfeldt skrev:
Så hvis ikke forskjellen er opplagt v førstegangs gjennomlyttning, er det ikke forskjeller?
Nei, men da er det i hvertfall ikke veldig store forskjeller. F.eks så vil alle høre forskjell på to høyttalere i en blindtest, da klangforskjellene vil være veldig store. Men man kan jo lytte så lenge man bare vil. Er forskjellene små tar det lang tid å oppdage de i en blindtest også. Men hvis det ER forskjell, så hører man det jo selvsagt.
 
M

Mr-T

Gjest
Poenget mitt da, var at man kan velge om man vil vite eller gi seg selv en bedre følelse.

F.eks byttet jeg høyttalerkabler fra 2,5 kvadrat til 6 kvadrat, samt droppet bananpluggene og skrudde kabelen rett i terminalene - uten blindtest. Jeg fikk en bedre følelse av det, og det er jo det vi er ute etter ikke sant? Om det egentlig er forskjell gir jeg en god dag i så lenge jeg koser meg mer foran anlegget.
 
V

vredensgnag

Gjest
Bedre følelse = lyttero.

Jeg får veldig lyttero av å skru kabelen rett i ht-terminalen.
 
M

Mr-T

Gjest
Hvis en forandring gir mer lyttero så ER det jo en subjektiv forbedring. Sånn sett kan forandringer som ikke reelt sett (målbart/objektivt) er bedre gi en bedre lytteopplevelse. Det er jo dette mye av hifidebattene dreier seg om, og det synes jeg godt folk kan bli mer bevisste på før de går i skyttergravene.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg skrur også nå ht.kablene rett i terminal, ser ingen grunn til å ha 2 "terminaler".
Dessuten med litt forskjellig utstyr så passer kablene inn (nesten) i alt, dog blir kvadratet for stort med den ene kabelen inn i BC, så kanskje skaffer jeg noen passende spader med skruer akkurat for det tilfellet.

Mvh.KW
 
L

larkus

Gjest
vredensgnag skrev:
Bedre følelse = lyttero.

Jeg får veldig lyttero av å skru kabelen rett i ht-terminalen.
Lyttero = sjelefred?

mvh
kabelsatan
 
M

Mr-T

Gjest
Lyttero i sjelen ja.

Anlegget mitt låter dårligere når jeg er stresset eller har mye å tenke på.
 
M

Mr-T

Gjest
Til trådstarter:
1. Er du happy med kabelen etter 2 uker, så slå deg til ro med det. :)
2. Vil du finne ut om kabelen faktisk er noe bedre, så kan det hende du ikke blir like happy.
 
L

larkus

Gjest
Mr-T skrev:
Griffenfeldt skrev:
Så hvis ikke forskjellen er opplagt v førstegangs gjennomlyttning, er det ikke forskjeller?
Nei, men da er det i hvertfall ikke veldig store forskjeller. F.eks så vil alle høre forskjell på to høyttalere i en blindtest, da klangforskjellene vil være veldig store. Men man kan jo lytte så lenge man bare vil. Er forskjellene små tar det lang tid å oppdage de i en blindtest også. Men hvis det ER forskjell, så hører man det jo selvsagt.
Det er forskjellene som merkes umiddelbart ved komponent/kabelskifte som er til å stole på. Jo mindre forskjellene er, jo mindre tid bør det gå mellom lyttingene for at de skal legges merke til.

mvh
kabelsatan
 
M

Mr-T

Gjest
Og derfor bør en blindtest rigges opp slik at man kan skifte kjapt, helst umiddelbart, og helst slik at man kan skifte mellom A og B mens man sitter i lytteposisjon også. Det er hva jeg foretrekker, og det gjør det hele ganske komplisert å gjennomføre i praksis.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Ja, det er vanskelig å konkretisere andre sine subjektive opplevelser av en oppgradering/endring i eget anlegg. Å kritisere andre sine tanker/følelser er ikke lett uansett hvor på tvers av sin egen fornuft det er.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
8x12_TOM skrev:
Må nesten komme med ett spørsmål. I denne digitaliserte verden vi nå lever i er det sikkert milliarder av digitalkabler rundt om som overfører disse 0 og 1.
Er det bare innen hi-fi det trengs innspilling for optimal ytelse, eller har vi andre områder som også yter godt av innspilling av dk? Det finnes vel mer fintfølede utstyr, enn det hi-fi greiene vi driver med, som virker helt fin uten innbrenning.
Overføring av 0 og 1 er jo det enkleste som finnes. Det er som å slå på og av en lysbryter. Du kan egentlig bruke en hvilken som helst lunteledning til dette. Problemet ligger i hvor fort du ønsker å slå lyset på og av.
 
M

Mr-T

Gjest
Det er jo bare noen få MHz. Ganske trivielt når avstandene typisk er en meter eller to... men prøv å overføre samme signal noen kilometer slik man gjør ifm ADSL og lign.... straks litt værre.
 

gmortens

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2009
Innlegg
87
Antall liker
112
Torget vurderinger
4
+1


kabelsatan skrev:
Digitalkabler kan være litt tricky. Det er nullene som har en tendens til å hope seg opp i kabelen de første ukene.
Når de så endelig løsner, lager de mye ulyd og spetakkel og kan faktisk ødelegge både forsterker og høyttalere. Et godt gammelt triks for å motvirke dette er å snu kabelen for hver sang som spilles de to første ukene. Da "tømmes" kabelen for "propper" forårsaket av nullene før de blir for store. På grunn av den høye frekvensen signalet har, gjør den fryktede skineffekten seg sterkt gjeldene her. Signalet går i overflaten av lederen og lydmolekylene "gnisser" mot innsiden av isolasjonen. Etter en fjorten dagers tid med denne prosedyren er innsiden av isolasjonen glatt nok til at strømmen av nuller og enere flyter uhindret gjennom lederen.

Lykke til :) :)

mvh
kabelsatan
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Kort info om MIT oracle MA-X digitalkabel; den er innspilt og spiller helt fortreffelig. Beste jeg har vært borte i. Det gjelder forøvrig også MIT MA-X signalkabler. skulle egentlig bare mangle med det prisnivået. Det som er spesielt med kablene er at de har justering av artikulering i tillegg til impedansejustering; noe som gjør at de alltid kan fintune lyden i anlegget.
Opplever MA-X som utrolig homogene og naturlige med enorm detaljering og rom.

Yasman
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.692
Antall liker
58.680
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Så bra du er fornøyd :).
Det jeg og fler m meg lurte på var om det har hensikt med "innspilling" av digitale kabler.
Hva hører du forskjell før og etter?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.430
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
yasman skrev:
Kort info om MIT oracle MA-X digitalkabel; den er innspilt og spiller helt fortreffelig. Beste jeg har vært borte i. Det gjelder forøvrig også MIT MA-X signalkabler. skulle egentlig bare mangle med det prisnivået. Det som er spesielt med kablene er at de har justering av artikulering i tillegg til impedansejustering; noe som gjør at de alltid kan fintune lyden i anlegget.
Opplever MA-X som utrolig homogene og naturlige med enorm detaljering og rom.
Sikkert bra den, men du skaper disharmonisk forvrengning i et stakkars ingeniørhue når du snakker om "justering av artikulering" på en digitalkabel. Hvordan skulle liksom det gå til? Her er det som står om høyttalerkablene i samme serie, og der går det i det minste et analogt signal:
Until MA Technology, speaker cables couldn't maintain complex and consonant tones between their input and output because simple cable, or poorly designed 'black box' networked cables, scramble the harmonics. These types of cables dynamically discriminate against the magnitudes of the harmonics while simultaneously changing the intervals/pitch between notes of the music. The harmonics then are no longer equidistant between themselves (think of the 100 cent interval between the two piano keys) or to the fundamental/tonic of the music. When this occurs within a cable, consonant intervals that were pleasing to listen to, become dissonant, or unpleasant to listen to.

MA Technology, released in 2007, was the first cable that was engineered around the criteria of maintaining harmonic integrity when transporting music between the input and output of a system's components. The new Oracle MA-X speaker cable with A.A.R.M. now takes this another step further. The MA-X not only contains 105 poles of articulation, but also gives the audiophile a means of "fine tuning" articulation, thereby helping to maintain equidistance between the music's harmonics, preserving pitch, and insuring the consonance of the music.
http://www.mitcables.com/oracle-ma-x-speaker-cable.html

"105 poles of articulation"? Kabler som endrer sammensetningen av akkorder i musikken? ???

Eneste situasjon hvor jeg kan se for meg at innbrenning av digitalkabler skulle ha noen betydning er hvis båndbredden i kabelen allerede var helt marginal for å overføre S/PDIF-datastrømmen, DAC'en er såpass følsom for jitter at den skaper analog forvrengning av så små mengder kabelindusert jitter, og at "innbrenningen" førte til at kapasitansen i kabelen gikk noe ned over tid og båndbredden derfor økte nok til at det ble en hørbar forskjell i jitterspektrumet. Ikke helt umulig, men da skal det være en fordømrade dårlig kabel og DAC i utgangspunktet.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Alle dere som har digitalkabler som dere mener er optimale og som lyder lik alle andre digitalkabler, hvorfor samler dere ikke alle deres kabler og blander de med nye kabler og tar en shoot out på det som etter hva dere mener låter likt?

Det skal jo gi nullresultat ifølge deres teori.

mvh
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.430
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Skink_123 skrev:
Alle dere som har digitalkabler som dere mener er optimale og som lyder lik alle andre digitalkabler, hvorfor samler dere ikke alle deres kabler og blander de med nye kabler og tar en shoot out på det som etter hva dere mener låter likt?

Det skal jo gi nullresultat ifølge deres teori.
Det gjorde det da også sist jeg prøvde noe slikt. Nye, gamle, dyre, korte, lange, riktig impedans, feil impedans - i min signalkjede var det ikke et dugg forskjell så lenge det gikk strøm gjennom. Men jeg utelukker ikke at det kan bli andre resultater i andre anlegg.
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
men da skal det være en fordømrade dårlig kabel og DAC i utgangspunktet.
[/quote]
da har sikkert alle som hører forskjell på kabler enten svært dårlige produkter eller ører?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.782
Antall liker
21.684
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kanskje ikke riktig å anklage noen for å trolle i sin egen tråd, men pyttsann.
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
yasman skrev:
da har sikkert alle som hører forskjell på kabler enten svært dårlige produkter eller ører?
Ja, det kan absolutt argumenteres for at hørbar forskjeller på digitalkabler skyldes dårlig konstruerte produkter. Eller at hele SPDIF-grensesnittet er feilspesifisert.
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Valentino skrev:
Kanskje ikke riktig å anklage noen for å trolle i sin egen tråd, men pyttsann.
?

Jeg reagerer imidlertid om påstander om at det er utstyret det er noe galt med dersom man hører forskjell på kabler.
Tvertimot er det på kvalitetsutstyr jeg selv har hørt store forskjeller, aldri på rimelige low end produkter.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.935
Antall liker
594
Det går an å lage en digital inngang så dårlig at den påvirkes av kabler, men det skal mye til!
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Barbaresco skrev:
Det går an å lage en digital inngang så dårlig at den påvirkes av kabler, men det skal mye til!
alle dyre digitalkabler er mao. hvis jeg forstår deg rett fullstendig unødvendig og det er bare å løpe til biltema?
ja ja, vi kommer vel ikke videre, han er vel helt p å jordet han som har skrevet denne testen også da, eller har han bare dårlig digitalinngang på utstyret?
http://www.dagogo.com/View-Article.asp?hArticle=812
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.782
Antall liker
21.684
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det der er strengt tatt ikke en kabel, selv om den markedsføres som en.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
ayaboh skrev:
8x12_TOM skrev:
Må nesten komme med ett spørsmål. I denne digitaliserte verden vi nå lever i er det sikkert milliarder av digitalkabler rundt om som overfører disse 0 og 1.
Er det bare innen hi-fi det trengs innspilling for optimal ytelse, eller har vi andre områder som også yter godt av innspilling av dk? Det finnes vel mer fintfølede utstyr, enn det hi-fi greiene vi driver med, som virker helt fin uten innbrenning.
Overføring av 0 og 1 er jo det enkleste som finnes. Det er som å slå på og av en lysbryter. Du kan egentlig bruke en hvilken som helst lunteledning til dette. Problemet ligger i hvor fort du ønsker å slå lyset på og av.
Se på digitalkabler brukt i industrien, det er det omtrent skyttertråd som er brukt der det ikke er fare for mekanisk påkjenning og de transporterer i mange tilfeller betydelig mer data enn til audiobruk.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
yasman skrev:
Barbaresco skrev:
Det går an å lage en digital inngang så dårlig at den påvirkes av kabler, men det skal mye til!
alle dyre digitalkabler er mao. hvis jeg forstår deg rett fullstendig unødvendig og det er bare å løpe til biltema?
ja ja, vi kommer vel ikke videre, han er vel helt p å jordet han som har skrevet denne testen også da, eller har han bare dårlig digitalinngang på utstyret?
http://www.dagogo.com/View-Article.asp?hArticle=812
Ed Momkus skrev:
Taking It to the MA-X

There will be no suspense in this review. The MIT Oracle MA-X is an absolutely fabulous analog interconnect and the Oracle MA-X Digital is an absolutely fabulous digital interconnect. It’s not that there might not be other interconnects that may work better in some other systems. Rather, it’s hard to imagine any other elite digital cables or interconnects being as compatible with as many high-end systems as Oracle MA-X.
Så her er ikke matching nødvendig heller? Skulle bare mangle også til NOK. 20k pr.meter.
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Barbaresco skrev:
Det går an å lage en digital inngang så dårlig at den påvirkes av kabler, men det skal mye til!
Det er ikke vanskelig i det hele tatt. Det er bare å lage en som følger elektrisk SPDIF-spesifikasjon med udefinert impedans og lav båndbredde. Som skapt for å skape jitter.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.935
Antall liker
594
Ja, greit det! Men det er likevel ikke et kvalitetsstempel. Det hevdes til kjedsommelighet at man må ha dyrt nok utstyr for å skille mellom kabler. Godt mulig det, men da er det altså prisen det kommer an på, og ikke kvaliteten. Min påstand er at robusthet er et kvalitetsstempel. Og det trenger ikke henge sammen med pris, men med godt elektronikkhåndverk.
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Barbaresco skrev:
1. Det hevdes til kjedsommelighet at man må ha dyrt nok utstyr for å skille mellom kabler.
2. robusthet er et kvalitetsstempel. Og det trenger ikke henge sammen med pris, men med godt elektronikkhåndverk.
1. Dyrt utstyr kan være dyrt på grunn av mange salgsledd, marginer og høy markedsføringskostnad. Hvis jeg skulle sagt noe ville jeg heller si dyrere produksjonskost i form av gode komponenter og håndtverk.
2. Enig; men desverre blir dette ofte dyrt....
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Det høres ut for meg som at SPDIF fungerer mere eller mindre dårlig på alt utstyr, men at problemene er mest hørbare på godt (avslørende) utstyr.
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
OK. Er det noen grunn til å tro at det er mindre følsomt enn SPDIF? Nominell impedans er 110 Ohm (for balansert), men XLR-kontaktene er vel konstruert for 600 Ohm?
 
Topp Bunn