Inngangsimpedans

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Audiomix skrev:
Vi får støtte oss på Wikipedia ennå en gang:
http://en.wikipedia.org/wiki/Impedance_match

Jeg sier IKKE at en skal tilstrebe matching mellom driver og mottaker på det nivået vi befinner oss her.
Det jeg sier er at slik de fleste ønsker å ha impedansforholdet mellom driver og mottaker IKKE er impedans matching.
Mismatch kalles det ;)

Som direkte peger mod de proffesionelles 600 ohm.

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
achri-d skrev:
Audiomix skrev:
Men hva med fabrikkens oppgitte 1 kohm?
Hei, jeg fant igjen en brosjyre fra august 2003 hvor alle Burmesters forsterkere og specs er listet.

956 mk2 har inngangsimpedans 1kOhm balansert og 22kOhm ubalansert.

Forøvrig så er jo - iht min forståelse av det - Hagtos måling i praksis en måling av ubalansert inngangsimpedans og da er 18kOhm nært nok for meg. Jeg tenker på dette:

Hagto skrev:
Måler jeg mellom pluss og minus på en isatt fuskeplugg fra xlr til rca hvor ground og neg er koplet sammen viser det littegrann mer. Burmesteren har bare balanserte innganger.
Det som gjenstår er å få verifisert om Hagto måler balansert eller ubalansert inngangsimpedanse - jeg har skrevet min mening etter opplysningene som fremkommer i tråden. Mvh.

PS. Det skal sies at jeg ikke kan elektroteknikk mer enn til hobbybruk og at jeg dermed kan være ute på viddene i dette tilfellet.

Edit - Til Burmesterforsterkere følger det med RCA -> XLR adaptre og jeg antar at de mener inngangsimpedansen ved standard ubalansert RCA plugget kabel med bruk av slike adaptre når de oppgir 22kOhm.
Takk skal du ha achri-d! Var greit å få riktige verdier. Målte nettopp impedansen med XLR-RCA pluggen isatt.
Her viser det digitale multimeteret mitt 22 kohm.
Da er vi nok i mål vedrørende dette ihvertfall achri-d :)

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Duelund_Support skrev:
Jeg tror nu dine målinger er brugbare. De er en rimeligt tilnærmet værdi. Din pre burde ikke have nogensomhelst problemer. Hvad med din Burmeister er det ikke en noget analytisk forstærker ?

By the way. Så en der havde en høj reol mellem sine højttalere i din tråd. Det er altså synd og skam da det går ud over perspektivet.
Heller mot litt analytisk i noen anlegg. I mitt anlegg nå er det ikke noe problem.

Ja synd med den reolen ;)

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Spiller selv med balanserte kabler. Burde det, etter det som er framkommet her, teoretisk sett være best å kople ubalansert, slik som Valentino tidligere foreslo?

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Hagto skrev:
Spiller selv med balanserte kabler. Burde det, etter det som er framkommet her, teoretisk sett være best å kople ubalansert, slik som Valentino tidligere foreslo?
Hvis preen har balanceret ud skal den også kunne levere til så lavt som 600 ohm som er en standardiseret størrelse for balanceret drift.

Jeg er dog af den mening at de stik som bliver brukt til balanceret er så dårlige at de virker degraderende for lyden. Her tænker jeg først og fremmest på nylonisoleringen som nærmest er standard.

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
219
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Audiomix skrev:

Jeg sier IKKE at en skal tilstrebe matching mellom driver og mottaker på det nivået vi befinner oss her.
Det jeg sier er at slik de fleste ønsker å ha impedansforholdet mellom driver og mottaker IKKE er impedans matching.
Mismatch kalles det ;)Hvor brukes impedangs matching i praktis ?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
budda skrev:
Audiomix skrev:

Mismatch kalles det ;)Hvor brukes impedangs matching i praktis ?
Du leste ikke Wikipedia?
Her er hvorfor impedans matching er feil uttrykk. Istedet passer det å benytte uttrykket impedance bridging. Det var nytt for meg ;)

Sometimes the term "impedance matching" is used loosely to mean "choosing impedances that work well together" instead of "making two impedances complex conjugate". The looser interpretation includes impedance bridging, where the load impedance is much larger than the source impedance. Bridging connections are used to maximize the voltage transfer, not the power transfer.
With modern audio electronics, impedance matching degrades audio performance;[1][2] impedance bridging is used instead.

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Fikk svar fra dCS i dag og tenkte jeg kunne legge ut svaret jeg fikk fra dem også:

Our balanced output has very low output impedance and will drive 600 Ohms quite happily. I’d recommend 10k or greater, but 1k isn’t going to cause a problem of any kind.

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Og så fikk jeg ny mail fra Burmester også i dag?!

sorry for the delay.
The asym. Impedance is 13,4 kOhms and 11,6 Kohms symmetric.
I hope this helped.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Hagto skrev:

sorry for the delay.
I hope this helped.
Nå begynner det å se fornuftig ut.
Hvor kommer dene ene kilo-ohmen fra tro?

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
88
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Audiomix skrev:
Hagto skrev:

sorry for the delay.
I hope this helped.
Nå begynner det å se fornuftig ut.
Hvor kommer dene ene kilo-ohmen fra tro?
Som jeg har skrevet før - se ovenfor i denne tråden - det sto tidligere på hjemmesiden til Burmester. I tillegg har jeg en brosjyre som følger forsterkerne de selger og som gir oversikt over spesifikasjonene til de fleste forsterkere Burmester produserer - min 036 har 1.5kOhm inngangsimpedans for balansert drift iht manualen og denne brosjyren. Burmester 956 mk2 har 1kOhm inngangsimpedans for balansert drift iht denne brosjyren (og som nevnt tidligere - før fantes denne informasjonen på hjemmesiden til Burmester også). Finnes det flere måter (standarder) å måle inngangsimpedans på? Mvh.

Titleist

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2008
Antall liker
0
pre: output impedance: 200 ohms balanced
amp:input impedance: 50k ohms

how about that ?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
achri-d skrev:
Finnes det flere måter (standarder) å måle inngangsimpedans på? Mvh.
Inngangsimpedansen er den motstanden som signalet ser på vei inn i forsterkeren.
Den kan beregnes og den kan måles på flere måter. Og resultatet kan rotes til og forvregens på vei inn i datablader og til nettsider.
Det samme skjer med utgangsimpedanser.
Duelund_Support hadde en grei beskrivelse som (nesten) hvem som helst kan benytte. Det krever litt måleutstyr, men ikke noe HiTech.

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Ble bekreftet fra Burmester i dag at de gav feil verdi i tidligere mail, som jeg postet her i tråden.
achri-d sin brosjyre var riktig.

Fra Burmester:
I checked the values.
The specs of the folder that you have are still correct. 1/22 bal / unbal.
I’m sorry for the mixup.

Topp Bunn