Inngangsimpedans

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Har ett Burmestereffekttrinn med inngangsimpedans på 1 kohm.
Hører at dette ikke er så god match til min dCS Puccini cd spiller med innebygget pre.
Det anbefales inngangsimpedans på min 10 kohm til denne.
Må jeg bytte ut Burmesteren, eller kan dette gjøres noe med. Liker Burmesteren og har ikke helt lyst til å selge den.
Noen som kan hjelpe, eller blir det bruktbørs?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.059
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hva er utgangsimpedansen på Puccinien?

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Valentino skrev:
Hva er utgangsimpedansen på Puccinien?
Balansert ut: 3 ohm
Ubalansert : 52 ohm

På begge er oppgitt 600 ohm som maximum load (10 kohm load recommended).

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er jo gjerne avvik i systemfrekvensgangen som kan være resultatet med for lav inngangsimpedans ift kildeimpedansen, så om du liker hva du hører og du ikke finner noe feil i lyden, så er det jo liten grunn til å bekymre seg.

EDIT; et forhold på 1:20 behøver jo ikke være katastrofe om du har flaks, selv om minst 1:100 kanskje er mer vanlig å anbefale.

Mvh Vidar P

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Vidar P skrev:
Det er jo gjerne avvik i systemfrekvensgangen som kan være resultatet med for lav inngangsimpedans ift kildeimpedansen, så om du liker hva du hører og du ikke finner noe feil i lyden, så er det jo liten grunn til å bekymre seg.

EDIT; et forhold på 1:20 behøver jo ikke være katastrofe om du har flaks, selv om minst 1:100 kanskje er mer vanlig å anbefale.

Mvh Vidar P
Hørtes litt betryggende ut dette. Følte etterhvert at det ikke matchet helt når jeg hadde Harbethhøyttalerne, men med Living Voice så merker jeg ikke dette, og liker til nå det jeg hører.
Vet ikke om det hadde noe med impedansen å gjøre eller om det bare er en bedre match nå med
Living Voice.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Hagto skrev:
Hører at dette ikke er så god match til min dCS Puccini cd spiller med innebygget pre.
Må jeg bytte ut Burmesteren, eller kan dette gjøres noe med. Liker Burmesteren og har ikke helt lyst til å selge den.
Kan du ikke få din ven Budda til at sætte indgangsimpedansen bare litt op ?

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Duelund_Support skrev:
Hagto skrev:
Var en av de ting jeg ønsket det skulle dukke opp synspunkter/meninger på om var mulig eller anbefalt.

B

brand-x

Gjest
Slenger meg innpå med ett spørsmål og ikke for å kuppe tråden Hagto.. ;)om jeg får lov ?

Hva er konsekvensen vedr. misstilpassning på impedans-siden ? Jeg har ikke peiling rett å slett :-[ :-[... Hvordan oppleves det i praksis ? Det ble vist 2 spørsmål... ;) ;)

mvh
Kjell P.. :)

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Hagto skrev:
Duelund_Support skrev:
Hagto skrev:
Var en av de ting jeg ønsket det skulle dukke opp synspunkter/meninger på om var mulig eller anbefalt.
Det går fint og er vel anbefalelsesværdigt. 2-3 kohm burde ikke være noget problem. Hvis man sætter den voldsomt op kan man løbe ind i stabilitetsproblemer.

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Duelund_Support skrev:
Hagto skrev:
Duelund_Support skrev:
Hagto skrev:
Det går fint og er vel anbefalelsesværdigt. 2-3 kohm burde ikke være noget problem. Hvis man sætter den voldsomt op kan man løbe ind i stabilitetsproblemer.
Lurer litt på hvor stort inngrep det er, og om det er lett reversibelt?
Er litt redd for å ødelegge annenhåndsverdi på forsterkeren.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Det forundrer meg at inngangsimpedansen er så lav som 1k. Er du sikker på at det er riktig? Det er veldig mye feil og misforståelser rundt dette.
Ved for lavt forhold mellom driverimpedans og inngangsimpedans på neste trinn kan du få noe avrulling ved lave frekvenser og noe høyere forvrengning.
En del transistor forforsterkere er laget som en liten effektforsterker og kan drive hva som helst.
Finn ut hva som er virkelig inngangsimpedans og hva forforsterkeren faktisk kan drive.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
Inn-/utgangsimpedans på analoge signaler mellom hifi-utstyr handler egentlig ikke om «matching» menn om «missmatching» - vanligvis.

Utfordringen med lave belastningsimpedanser - f.eks. 5K ohm til 100 ohm - er at forvregningen øker fra kilden som skal drive impedansen. For mye halvlederutstyr så er impedanser på 1K-500 ohm på «linjenivå» ganske uproblematisk. Stereophile har testet en del utstyr fra dCs, og har bl.a. målt forvregning i 4K ohm som ikke gir noen grunn til å heve øyenbrynene. Når dCs så kriver noe om at laveste belastningsipedans er 600 ohm, så tyder det tross alt at de har tenkt at utstyret kan bli brukt til nettopp det. For ordensskyld så kan du forhøre deg med dCS om hvordan utstyret fungerer i en belastning på 1K ohm - info@dcsltd.co.uk.

jf. forøvrig innlegget til Audiomix.

mvh
KJ

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Hagto skrev:
Duelund_Support skrev:
Hagto skrev:
Duelund_Support skrev:
Hagto skrev:
Lurer litt på hvor stort inngrep det er, og om det er lett reversibelt?
Er litt redd for å ødelegge annenhåndsverdi på forsterkeren.
Det burde virkeligt ikke være noget problem at bringe det tilbage til det orginale. Holfi bruger også en lav indgangsimpedans idet de fleste forforstærkere lyder blødere når de bliver belastet forholdsvis hårdt. Hvis bare de er designet til at levere noget strøm.

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Takk for alle svar så langt!
Mail er nå sendt både til Burmester og til dCS.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.631
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
brand-x skrev:
Slenger meg innpå med ett spørsmål og ikke for å kuppe tråden Hagto.. ;)om jeg får lov ?

Hva er konsekvensen vedr. misstilpassning på impedans-siden ? Jeg har ikke peiling rett å slett :-[ :-[... Hvordan oppleves det i praksis ? Det ble vist 2 spørsmål... ;) ;)

mvh
Kjell P.. :)
Driverne på kilder eventuellt preamper er spenningskilder. Jo lavere impedans (motstand) lasten har jo mer strøm må kilden levere og det er det ikke sikkert den greier. Selv om inngansimpedansen på neste trinn da skal være unormalt lav....

Man vil også kunne få frekvensavvik.
I denne spenningsforstereren så ligger det en impedans i serie (Dette kan man tenke seg som en impedans som sitter i samme boksen som spenningsforsterkeren som skal sende signalet). Den spenningen man får ut - vil derfor fordele seg over utgangsimpedansen og lastimpedansen. OG - siden de begge er impedanser - så betyr det at de er frekvensavhengige.

Så vidt jeg husker hadde CJ Premier 17LS en utgangsimpedans på 350 Ohm. Hvis man da hadde koblet den til en Burmester effekttrinn som har en inngangsimpedanse på 1000 Ohm - så vil faktisk 1/3 av spenningen blir borte over utgangsimpedansen. Siden denne impedansen varierer med frekvensen - så vil en varierende del av signalet falle bort. For å lage et banalet eksempel - hvis utgangsimpedansen var 0 ved 100 Hz - så vil 100% av signalet overføres, mens hvis utgangsimpedansen var 500 Ohm ved 10kHz - så vil kun 2/3 av signalet overføres - dette vil gi store frekvensavvik.

De fleste transistortrinn har høy inngangsimpedan (DP har vel (100/200k Ohm). Noe som gjør de noe mer mottakelig for instrålt støy - det kreves mindre energi for å indusere en spennignen på inngangen.

mvh
OMF

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
88
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Audiomix skrev:
Det forundrer meg at inngangsimpedansen er så lav som 1k. Er du sikker på at det er riktig? Det er veldig mye feil og misforståelser rundt dette.
Ved for lavt forhold mellom driverimpedans og inngangsimpedans på neste trinn kan du få noe avrulling ved lave frekvenser og noe høyere forvrengning.
En del transistor forforsterkere er laget som en liten effektforsterker og kan drive hva som helst.
Fin ut hva som er virkelig inngangsimpedans og hva forforsterkeren faktisk kan drive.
Først - takk for link Hagto.

Jo - Burmester har lav inngangsimpdans - 036 har 1.5kOhm (beklager Hagto jeg husket feil da jeg skrev 1kOhm, men siden Burmester hjemmesiden er nede har jeg ikke fått sjekket impedansen til 956 som kan være 1kOhm)

Jeg har prøvd en dCS Paganini dac med balansert ut og 3 Ohms utgangsimpedans på brokoblede 036 (i.e. 750 Ohm) og det blir for snilt, i.e. det er ikke reserver nok i dCS dacen til å drive de to 036 trinnene.

I spec til dCS dacen står det maksimal last 600 Ohm, men de anbefaler 10kOhm.

Det skal nevnes at inngangsimpedansen til 036 ved bruk av ubalanserte innganger er 15kOhm. Mvh.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
OMF skrev:
Driverne på kilder eventuellt preamper er spenningskilder. Jo lavere impedans (motstand) lasten har jo mer strøm må kilden levere og det er det ikke sikkert den greier. Selv om inngansimpedansen på neste trinn da skal være unormalt lav....
mvh
OMF
Jeg kjenner til flere forforsterkere der utgangen (linjedriveren) er som et push pull utgangstrinn med noe effekt. I hvert fall noen watt. Kan drive hva som helst. Nesten..........
Dersom driveren er en mer tradisjonell katode- eller emitterfølger blir det noe mer kritisk om belastningen er lav.
Et av de uttrykkene innen HiFi som er mest missvisende og tilsynelatende umulig å avlive er "matching".
Ideell matcing har en når utgangsimpedans og inngangsimpedans er lik. Da mister en riktignok halvparten i forhold til om det var komplett mismatch (tilnærmet ingen belastning), men slik er altså definisjonen.
Det har med maksimal effektoverføring å gjøre. Det oppnår en kun når impedansene er like.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.059
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
På grunnlag av de opplysningene som har kommet fram i tråden ville jeg prøvd ubalansert overføring mellom disse komponentene.

Mute

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
9
Sted
Skien
Torget vurderinger
0
Pre med max output 4.5Vrms og som har 200 ohms utgangsimpedanse. Sammen med effekt som er oppgitt til 50 kohms inngangsimpedanse. Evt ett som er oppgitt til 20 kohms. Hvordan fungerer dette og hvorfor?

Hvis en forsterker har specs som tilsier 600w i 8ohm, kan den da gi max 500w i 8ohm hvis innput´en er maks 4.5Vrms? Justere opp gain i sistnevnte tilfelle med 1V? Men kanskje ikke hvis det er digital volumstyring fra pre?

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Fikk mail fra Burmester i ettermiddag. De svarte meg ikke på hva inngangsimpedans på Burmesteren min var men her er det korte svar jeg fikk:

I can assure you that our 956 will be a brilliant partner for your chosen pre-amp if 3 ohms are correct.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Hagto skrev:
Fikk mail fra Burmester i ettermiddag. De svarte meg ikke på hva inngangsimpedans på Burmesteren min var men her er det korte svar jeg fikk:

I can assure you that our 956 will be a brilliant partner for your chosen pre-amp if 3 ohms are correct.
Hvorfor måler du den ikke selv det er da simpelt.

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Audiomix skrev:
For en dust som ikke kan svare på slikt!
Kan være han glemte det og syntes det var nok å oppgi at de matchet hverandre bra...

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Duelund_Support skrev:
Hagto skrev:

Hvorfor måler du den ikke selv det er da simpelt.
Har målt selv med mitt multimeter og det viste 18 kohm. Siden jeg fikk beskjed om at impedansen var 1 kohm trodde jeg det var feil. Har nå målt med et annet multimeter jeg hentet på jobb i dag, og det viser også 18 kohm.

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
219
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Audiomix skrev:
OMF skrev:
mvh
OMF
Jeg kjenner til flere forforsterkere der utgangen (linjedriveren) er som et push pull utgangstrinn med noe effekt. I hvert fall noen watt. Kan drive hva som helst. Nesten..........
Dersom driveren er en mer tradisjonell katode- eller emitterfølger blir det noe mer kritisk om belastningen er lav.
Et av de uttrykkene innen HiFi som er mest missvisende og tilsynelatende umulig å avlive er "matching".
Ideell matcing har en når utgangsimpedans og inngangsimpedans er lik. Da mister en riktignok halvparten i forhold til om det var komplett mismatch (tilnærmet ingen belastning), men slik er altså definisjonen.
Det har med maksimal effektoverføring å gjøre. Det oppnår en kun når impedansene er like.
Lurer veldig på hva du tenker her !

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Hagto skrev:
Har målt selv med mitt multimeter og det viste 18 kohm. Siden jeg fikk beskjed om at impedansen var 1 kohm trodde jeg det var feil. Har nå målt med et annet multimeter jeg hentet på jobb i dag, og det viser også 18 kohm.
Har du målt med forsterkeren avslått eller på?
Det er ikke sikkert at det er riktig å måle DC motstanden og ta det for gitt at det er det samme som inngangsimpedansen for vekselspenning.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
budda skrev:
Audiomix skrev:
OMF skrev:
mvh
OMF
Hva er det du vil ha mer utfyllende forklaring på?

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Audiomix skrev:
Hagto skrev:
Det er ikke sikkert at det er riktig å måle DC motstanden og ta det for gitt at det er det samme som inngangsimpedansen for vekselspenning.
Avslått 18 kohm. Måler jeg når det står på viser det 16.3 kohm. Dette er mellom ground og pos pinne.

Måler jeg mellom pluss og minus på en isatt fuskeplugg fra xlr til rca hvor ground og neg er koplet sammen viser det littegrann mer. Burmesteren har bare balanserte innganger.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Audiomix skrev:
Hagto skrev:
Er den rigtige måde ikke at tilslutte tonegenerator koble et højimpedant potentiometer på indgangen af amp skrue helt op for pot, sende signal ind. Der skrues ned for pot indtil forstærkerens udgangssignal er halveret. Dernæst tager man potentiometeret af og måler på det. Den ohmske modstand er forstærkerens indgangsimpedans. Jeg tror det var sådan Niels Larsen fortalte mig for ca 20 år siden.

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Duelund_Support skrev:
Audiomix skrev:
Hagto skrev:
Er den rigtige måde ikke at tilslutte tonegenerator koble et højimpedant potentiometer på indgangen af amp skrue helt op for pot, sende signal ind. Der skrues ned for pot indtil forstærkerens udgangssignal er halveret. Dernæst tager man potentiometeret af og måler på det. Den ohmske modstand er forstærkerens indgangsimpedans. Jeg tror det var sådan Niels Larsen fortalte mig for ca 20 år siden.
Hvis det er slik det måles så er mine målinger feil.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Jeg tror nu dine målinger er brugbare. De er en rimeligt tilnærmet værdi. Din pre burde ikke have nogensomhelst problemer. Hvad med din Burmeister er det ikke en noget analytisk forstærker ?

By the way. Så en der havde en høj reol mellem sine højttalere i din tråd. Det er altså synd og skam da det går ud over perspektivet.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Duelund_Support skrev:
Audiomix skrev:
Hagto skrev:
Dette gjelder fortsatt :) Metoden er ikke absolutt nøyaktig (regn med en del % slingring), men likevel den beste.
Men det er flere måter å finne svaret på. Da må en vite litt mer om inngangstrinnet slik at en ikke måler seg ut på viddene.
Hvis en måler med et DMM, kan det være lurt å måle begge veier. Bytte om målepinnene altså.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Duelund_Support skrev:
Jeg tror nu dine målinger er brugbare. De er en rimeligt tilnærmet værdi. Din pre burde ikke have nogensomhelst problemer. Hvad med din Burmeister er det ikke en noget analytisk forstærker ?

By the way. Så en der havde en høj reol mellem sine højttalere i din tråd. Det er altså synd og skam da det går ud over perspektivet.
Men hva med fabrikkens oppgitte 1 kohm?
Det var nettopp dette "dusten" burde svart på.
Kan det være kommafeil i databladet?

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
219
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Audiomix skrev:
budda skrev:
Audiomix skrev:
OMF skrev:
mvh
OMF
Jeg har lært at utgangsimp.skal være mye lavere enn inngangsimp.og at man gjør mye ut av å få utgangsimp.på driver så lav som mulig.Flere rør paralell,trafo etc.Har vi tatt lærdom av feil folk her ?

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
88
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Audiomix skrev:
Men hva med fabrikkens oppgitte 1 kohm?
Hei, jeg fant igjen en brosjyre fra august 2003 hvor alle Burmesters forsterkere og specs er listet.

956 mk2 har inngangsimpedans 1kOhm balansert og 22kOhm ubalansert.

Forøvrig så er jo - iht min forståelse av det - Hagtos måling i praksis en måling av ubalansert inngangsimpedans og da er 18kOhm nært nok for meg. Jeg tenker på dette:

Hagto skrev:
Måler jeg mellom pluss og minus på en isatt fuskeplugg fra xlr til rca hvor ground og neg er koplet sammen viser det littegrann mer. Burmesteren har bare balanserte innganger.
Det som gjenstår er å få verifisert om Hagto måler balansert eller ubalansert inngangsimpedanse - jeg har skrevet min mening etter opplysningene som fremkommer i tråden. Mvh.

PS. Det skal sies at jeg ikke kan elektroteknikk mer enn til hobbybruk og at jeg dermed kan være ute på viddene i dette tilfellet.

Edit - Til Burmesterforsterkere følger det med RCA -> XLR adaptre og jeg antar at de mener inngangsimpedansen ved standard ubalansert RCA plugget kabel med bruk av slike adaptre når de oppgir 22kOhm.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
budda skrev:
Audiomix skrev:
budda skrev:
Audiomix skrev:
OMF skrev:
mvh
OMF
Jeg har lært at utgangsimp.skal være mye lavere enn inngangsimp.og at man gjør mye ut av å få utgangsimp.på driver så lav som mulig.Flere rør paralell,trafo etc.Har vi tatt lærdom av feil folk her ?
Neida!
Men de som har lært bort dette har ikke skjønt hva impedansmatching er for noe. Så har uttrykkene blitt rotet til.
Litt OT:
Det er akkurat på samme måte når du måler (noen gjør det ;)) så må ikke måleinstrumentet "spise" av signalet. Men det finnes unntak her også. Instrumentet spiser alt og viser hvor mye som er spist.

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
219
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Audiomix skrev:
budda skrev:
Audiomix skrev:
budda skrev:
Audiomix skrev:
OMF skrev:
mvh
OMF
Neida!
Men de som har lært bort dette har ikke skjønt hva impedansmatching er for noe. Så har uttrykkene blitt rotet til.
Litt OT:
Det er akkurat på samme måte når du måler (noen gjør det ;)) så må ikke måleinstrumentet "spise" av signalet. Men det finnes unntak her også. Instrumentet spiser alt og viser hvor mye som er spist.
Slik jeg ser det har man en god match når ikke utgangstrinnet blir tvungen til å levere mer strøm en det er laget for.(som du sier har jo også måleutstyr imp.)

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Hvis preen har balanceret udgang kan den også trække 600 ohm indgange. Det er en almindeligt praksis. Så Hagto har ikke nogen som helst grund til bekymring. Jeg går ud fra der ikke er overføringskondensatorer i hans pre for så ville det være en helt anden sag.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Vi får støtte oss på Wikipedia ennå en gang:
http://en.wikipedia.org/wiki/Impedance_match

Jeg sier IKKE at en skal tilstrebe matching mellom driver og mottaker på det nivået vi befinner oss her.
Det jeg sier er at slik de fleste ønsker å ha impedansforholdet mellom driver og mottaker IKKE er impedans matching.
Mismatch kalles det ;)

Topp Bunn