Inn i USM Haller, med DIY plint.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• audiy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2005
    Antall liker
    27
    Fylgjer interessert med i denne tråden. Har også eit DIY-prosjekt som starta med Planar 3. Artig å registrere endringar etter kvar oppgradering/utprøving. Første trekk var plint i MDF i dråpe-form lik Project og Origin Live DC-motor med Advanced straumforsyning. Stort hopp opp. Så er det blitt OL-modifisering av RB300 arm, stuss, lodd og VTA-justering og eksperimentering med tallerken. Sammenlimt plast-tallerken, ca 35mm ,er det som så langt har gitt best resuktat. Fekk oppgradert motor til DC 200. Også det ga overraskande endring. No er det lager frå Scheu som blir neste trekk og utprøving av plint. Kanskje tallerken frå Scheu også.
    Prøvde med ein alu-bjelke, 8 mm, mellom lager og tonearm og lagre denne i eitt punkt mot plintet, ca 1/3 frå senterlageret (Etter idé frå OL). Det blei feil. Blei ein resonans. Kanskje kunne eg forsøkt å dempa den, men har ikkje kome så langt.
    Har også tenkt plint i sandwich av div materiale eg har liggande, rustfritt(umagnetisk) stål eller alu over og under og MDF eller plast eller limtre mellom. Har og tenkt på noko i tråd med KJ sitt konsept og på WT sitt konsept med MDF-plater med dempemateriale mellom. Difor fylgjer eg spent med her. Er forresten Scheu tallerken og lager verdt prisen?

Sigurd

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.751
    Torget vurderinger
    3
    Har også eit DIY-prosjekt som starta med Planar 3. Artig å registrere endringar etter kvar oppgradering/utprøving. Første trekk var plint i MDF i dråpe-form lik Project og Origin Live DC-motor med Advanced straumforsyning. Stort hopp opp. Så er det blitt OL-modifisering av RB300 arm, stuss, lodd og VTA-justering og eksperimentering med tallerken. Sammenlimt plast-tallerken, ca 35mm ,er det som så langt har gitt best resuktat. Fekk oppgradert motor til DC 200. Også det ga overraskande endring. No er det lager frå Scheu som blir neste trekk og utprøving av plint. Kanskje tallerken frå Scheu også.
    Prøvde med ein alu-bjelke, 8 mm, mellom lager og tonearm og lagre denne i eitt punkt mot plintet, ca 1/3 frå senterlageret (Etter idé frå OL). Det blei feil. Blei ein resonans. Kanskje kunne eg forsøkt å dempa den, men har ikkje kome så langt.
    Er forresten Scheu tallerken og lager verdt prisen?
    Du er mer enn velkommen til å berike denne tråden med bilder ;D

Om Scheu er verd prisen ? tja, vanskelig å si iom at jeg ikke oppgraderer bit for bit , men endrer så my på en gang, men skal man først ha så mye akryl finnes det vel ikke så mye rimeligere alternativer. Lageret ? tja, hva tror du det ville koste å få laget tilsvarende på et verksted i Norge ?

Dessuten har ikke jeg betalt full pris ;D ;D( takk T. )

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.751
    Torget vurderinger
    3
    Mye å tenke på og vanskelig å feste seg ved noe, har innsett at motor/kontroll bjelken i de første forslagene kanskje ikke er så fleksibel med tanke på en framtid med evt. andre/flere armer.
    Dessuten trenger vel motoren også avkobling fra underlaget, særlig hvis man bruker lite fleksende alternativer til gummirem ( vhs-tape f.eks )

Da kom jeg opp med denne, subplint med integrert motorkontroll i xfin-blygummi sandwich, toppet med en aluplate på 2mm, hovedplint i akryl, på et eller annet vis avkoblet fra subplint og samtidig base for en eller to arm-platformer

Det neste jeg kom på var at denne løsningen fikserer motoren i forhold til tallerkenen, ikke ifht vibrasjoner, men til avstand. Og da blir det kanskje vel upraktisk å bruke remmer som er stivere enn gummi..

fortsettelse følger... men jeg får ikke hendene på Haller-hyllene før kvelden 30. april..

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.573
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Det neste jeg kom på var at denne løsningen fikserer motoren i forhold til tallerkenen, ikke ifht vibrasjoner, men til avstand. Og da blir det kanskje vel upraktisk å bruke remmer som er stivere enn gummi..

fortsettelse følger... men jeg får ikke hendene på Haller-hyllene før kvelden 30. april..
    Jeg tror det vil bli enklere og mer praktisk med motor i en egen «boks», evt. integrert med evt. motorkontroller og strømforsyning. Med drivreimer som er lite elastiske, vil du få behov for å kunne justere litt på motor plassering. Ved å montere motor i en egen boks vil det antagelig også bli enklere å håndtere vibrasjoner fra motoren.

Trur eg.

mvh
    KJ

845

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    0
    Fylgjer interessert med i denne tråden. Har også eit DIY-prosjekt som starta med Planar 3. Artig å registrere endringar etter kvar oppgradering/utprøving. Første trekk var plint i MDF i dråpe-form lik Project og Origin Live DC-motor med Advanced straumforsyning. Stort hopp opp. Så er det blitt OL-modifisering av RB300 arm, stuss, lodd og VTA-justering og eksperimentering med tallerken. Sammenlimt plast-tallerken, ca 35mm ,er det som så langt har gitt best resuktat. Fekk oppgradert motor til DC 200. Også det ga overraskande endring. No er det lager frå Scheu som blir neste trekk og utprøving av plint. Kanskje tallerken frå Scheu også.
    Har også tenkt plint i sandwich av div materiale eg har liggande, rustfritt(umagnetisk) stål eller alu over og under og MDF eller plast eller limtre mellom. Har og tenkt på noko i tråd med KJ sitt konsept og på WT sitt konsept med MDF-plater med dempemateriale mellom. Difor fylgjer eg spent med her. Er forresten Scheu tallerken og lager verdt prisen?

Sigurd

jeg bifalder ideen med en ændring af gangen - kun således erfarer man hvad der seriøst rykker.

din erfaring med at øge vægten på pladetallerken,stemmer helt med mine erfaringer - MASSE gør virkelig en forskel!

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.751
    Torget vurderinger
    3
    Sv: Inn i USM Haller, med DIY plint.

Puh.. da er møbelinnkjøpet i hus, noenogfemti 750x350x350 moduler med hvite plater vasket, demontert, båret, kjørt, båret, stablet, og 6 moduler testmontert i stua.. fikk 4 bord "på kjøpet".

I mellomtiden har jeg tenkt og grublet mye på plinter og subplinter, men det går mot helt fri motor med egen base og trinnvise endringer slik de kloke menn på forumet har anbefalt. dette har også noe med tid å gjøre , det er jo så fint vær !
    :)

edit 750 var det..

K

kbwh

Gjest

Hva skal du med så mange? ::)

P

Parelius

Gjest

Valentino skrev:
    Hva skal du med så mange? ::)
    Ikke alle bor i et uthus, Valentino. Men huset til superhkm er visst veldig stort! Røkkehytta på Oppdal?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    31.715
    Torget vurderinger
    28

Før dere går bananas over antallet gutter, husk, vi snakker moduler. Det kan være vår kjøre venn skal ha både to, tre og fire i bredden, mange i høyden og endatil tett i "ryggen". Bor man i hus så har man sakten bruk for slike mengder.

K

kbwh

Gjest

Kan en av d'herrer arkitektene gi oss fjøsnisser/eksiltrøndere en kort innføring i begrepet "modul"? Hva inngår?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    31.715
    Torget vurderinger
    28

Blir vel kvalifisert gjetting dette her, men, det er den type gjetting jeg bedriver ;)
    Med modul tipper jeg han mener plater. Dette systemet består jo av knutepunkter, stenger og plater til å smette innimellom stengene.
    Så, skal du bygge en passe stor reol så går det vel noen moduler.

Men, dette kan kanskje bruker svare på?

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.751
    Torget vurderinger
    3

Dette blir jo OT så det holder på et Vinylforum, men det får våge seg,

En modul består i dette tilfellet av fire 350mm og to 750 mm rør, to 350x350, og to 750 x 350 plater, nok til en "etasje" i en ferdig hylle.

Sagt på en annen måte er det nok til 50x750=37500 eller 37.5 hyllemeter 12" Vinyl. ;D

Nå har ikke jeg fullt så mange skiver, og ikke har jeg plass/behov for alt dette hjemme, men når vi kom over et kontor som skulle legges ned, spurte vi forsiktig om hva som skulle skje med møblene. Vi fikk et tilbud det var umulig å avslå mot at vi plukket ned alt og kjørte det vekk iløpet av en hektisk helg.
    Jeg er veldig glad i ting som er laget for å vare, og disse allsidige møblene kommer til å følge meg livet ut.
    Trender kan andre drive med. Når ungene blir litt større er tanken å utvide egen praksis, da kan det være kjekt med litt hylleplass.

Tilbake til vinylen...nå tror jeg må stikke på verkstedet og mekke litt. ;D

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.751
    Torget vurderinger
    3
    Tre uker går som en vind, og skal man få tid til hobbyer må man ta natta til hjelp..

Istedetfor å ta beslutninger og faktisk gjennomføre har jeg lest på forumet, og betemt meg for å øke vanskelighetsgraden litt;

Vedlegg

K

kbwh

Gjest
    Jeg har sett på den tegningen noen dager, og tenkt ser man det og sånn, men så var jeg innom tangentialtråden:

Imponerende kompakt.

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.751
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    Jeg har sett på den tegningen noen dager, og tenkt ser man det og sånn, men så var jeg innom tangentialtråden:

Imponerende kompakt.
    Jotakk, det kan vel leses utfra den skissen at det begynner å bli en stund siden jeg hadde halvfulle gjesteDJs på oppdagelsesferd i platesamlinga mi. Med denne riggen må jeg vel nesten holde kurs først...

Dessuten er det selvsagt idioti å heve vanskelighetsgraden på et prosjekt jeg har vanskeligheter med å finne tid til... verkstedet mitt er fortsatt sterkt pregt av ommøbleringa jeg måtte gjøre for å få plass til alle USM-bits and pieces.

På den annen side ligger det så veldig godt an for luftdrift hos meg, verkstedet ligger rett under stua, føringsrør har jeg allerede !

K

kbwh

Gjest
    Et vinklet speil "i taket" vil gjøre det enklere å treffe rillene med Eikelanden?

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    314
    Valentino skrev:
    Imponerende kompakt.
    Så Valentino... du mener at en platespiller som er 75 CM bred er kompakt...

Lurer da virkelig på hva du har hjemme da ;) ;D
    Mvh Jan I

K

kbwh

Gjest
    Jeg ser nå for meg supehkm gå løs på sine USM Haller fordi de er for brede...
    Highendgrammofon innenfor 35x35x75cm imponerer meg, jeg er litt teit sånn. Sotaen min krever 50x50x50cm alt i alt.

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.751
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    Jeg ser nå for meg supehkm gå løs på sine USM Haller fordi de er for brede...
    Highendgrammofon innenfor 35x35x75cm imponerer meg, jeg er litt teit sånn. Sotaen min krever 50x50x50cm alt i alt.
    Hehe, jeg innrømmer litt anbivalens i forhold til dette, det hadde vært flott å ha en stor ren åpen flate å plassere spilleren på, samtidig synes jeg det er litt morsomt med optimalisering.

Det er et aber at jeg ikke kan stikke hodet inn og peile inn første rilla for Eikelanden, på den annen side har tangentialer det pre at man kan se hvor man er ift periferien i møtet mellom armrøret og "luftrøret"/skinna. Tror det skal gå bra. Det jeg er mest bekymret for er om jeg kommer til å lappe til en pu med et litt uvørent LP-flytt.

edit: perimetri ?

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.751
    Torget vurderinger
    3
    Ha ! Denne tråden er så gammel at jeg fikk advarsel i rød tekst da jeg trykket på svar-knappen.

Jeg skylder alle engesjerte vinylhoder en oppfølging, litt om hvordan det gikk.

Sant å si gikk det ikke bra den første tiden etter forrige post. Resten av min tilmålte fritid før ferien ( som ikke er DIY tid, man har da barn.. ) gikk med til å bygge terrasse for svigerforeldrene, med unntak av bla en tur på loppemarked.
    Da kom jeg hjem med denne:

Jeg bare hev den inn i hylla, satte rs-laben rett på plintet og lot det stå til.
    Det låt slett ikke værst, sist jeg hørte arm/pu/riaa komboet var arm plassert tilsvarende på en Rega Planar 3, som sto på et
    stort tungt skap i heltre. Hva var best ? En knapp på regaen. Hvorfor ? Noe med bass og 3 dimensjoner tror jeg.

I mellom da og nå var det sporadisk arbeid med å få motorkontrollen inn i den boksen jeg hadde forbannet meg på at den SKULLE inn i. Som hjemmevante i denne tråden vil vite , er det trangt om plassen og jeg hadde bestemt meg for å få ett 80x60 print OG et 50x90 print inn i et volum på 120x92x42. Bildet under kan gi et lite inntrykk av problemene, hovedprintet opp ned, og gul isolerende tape mellom bryterene montert på frontpanlet og loddepunkter under printet.

Fordi jeg er distré og utålmodig klarte jeg å koble feil polaritet fra batteriet i et testøyeblikk, og kokte nesten alle ICene og transitorene på kortet i en go. Da gikk prosjektet litt i stå.

Bildet under viser lysere tider, fartstest på kjøkkenbordet. Legg også merke til hvordan tilfeldighetene løste motor-pod problemet mitt.
    En svært massiv sak i messing som jeg har foret med blygummi så motoren nærmest sitter fast ved friksjon.

Lokket på "poden" er litt frynsete, det var egenltig bare en test ....

Vedlegg

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.751
    Torget vurderinger
    3
    For å gjøre en lang historie kort, slik ser det ut hos meg nå, komplett med cd-rot og det hele ( kona tør ikke røre Rs-lab arma, ungene når ikke opp, og får absolutt ikke lov.) Jeg trives godt med ergonomien på arbeidsplassen, men savner et bedre sted å sette tomcover under spilling.

Det som har tatt absolutt mest tid og krefter er altså denne:

Her kommer det en arm til. Om litt , Jan_I...

Jeg har dempet hylla med selvheftende blygummi og brukt det 15mm akrylplintet med sorbothan føtter, og "shimmet" opp til water med stykker av teak. Helt jojo, og sannsyligvis langt fra potensialet. Den litt for glossy tapen dere ser er heller ingen stor suksess, selv om den virker mer stabil enn hyssingen
    jeg begynte med. Har bestilt gummirem.

ps. det er helt absurd hvor følsom RS-lab arma er for water, den minste feil, og den sporer feil med stor margin. ds.

Neste gang jeg poster her skal dette plintet stå på noe avkoblende tror jeg , og ikke dempende.
    Nå låter det liksom ikke helt friskt, synes jeg. Lange toner sitter ikke helt og kompliserte partier blir...kompliserte.

Vedlegg

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    31.465
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    cool. Jeg hadde ikke klart å spille annet enn Miles.

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Kjempespennede prosjekt du har her. Synes det var flott design på spilleren. Og så vet jeg hvor spesiell en følelse det er når man får det til å virke, og de første toner triller ut.

Kjenner abstinensene river og sliter i kroppen når jeg ser alle de vakre 47-lab boksene du har samlet deg opp nå.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    31.715
    Torget vurderinger
    28
    Dette var flott og spennende. Vi håper på flere bilder etterhvert som forandringene kommer.

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Modig og kreativt prosjekt.

Kult, Gratulerer!

trondkj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Antall liker
    71
    Kjempeprosjekt superhkm :D Flere bilder utbedes :)

At tråden er gammel kan jeg godt se, måtte lese gjennom den og fant der et innlegg av undertegnede med beskrivelse av min diy-spiller som ikke stemmer særlig med dagens virkelighet ;D.

mvh
    Trond Kjetil

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.572
    Torget vurderinger
    4
    Ja dette var stilig!
    Blir nok litt mer stil med vanlig gummireim sammenliknet med den glossy varianten ;)

B

break_out

Gjest
    Spennende prosjekt du har gående der ja, og den armen setter prikken på i'en.

Denne tråden skal jeg følge med på :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn