Inn i USM Haller, med DIY plint.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2
    Neida, det er ikke Valentino som har byttet møbelsmak..



    Framdrift med ny platespiller, og suksess med visning av min RS-lab arm i "mine armer" har inspirert meg til å starte denne tråden.
    Etterhvert er det klart at hjemmet til 80mm scheu platter med Mark Kellys motorkontroll protype-kit- spilleren min blir i USM Haller hyller. Jeg får disse hyllene om 10 dager, her vist med et beskrivende bildet jeg tror er fra hjemme hos Fosse:



    Fosse foreslår demping av undersiden av den kanskje noe "skranglete " metallhylla, det kan sikkert være vel og bra, men plintet bør kanskje dempes det også. Men ikke fjæres, det tror jeg ikke er godt for arma..
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2
    Samtidig må jeg si at det enkleste ofte ser best ut.. ;D ;D

     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Dette tror jeg kommer til å bli en knall tråd. Synes dette ser VELDIG lovende og pent ut. Personlig ville jeg vel ventet og sett an demping av plint. Jobbe med føtter og underlag på sikt? Du har tydeligvis stor masse i tallerkenen og jeg tror vel ikke armen din genererer særlig mye energi i plinten.

    Bildet tok jeg for å illustrere det jeg hadde skepsis til, stabiliteten til platene i USM Haller. De tåler mye vekt, men er såvidt tynne at de nok ikke er stabile nok. Men, du kan sikkert dempe dem innvendig med mdf, tre, asfaltplater eller liknende. Og, skulle du gå deg bort eller mot formodning ønske det ugjort kan jo ny plate bestilles. Trenger jo heller ikke bli synlig.

    Flott spiller og lekre møbler. Bildet viser serveringstralla til USM Haller. Jeg har med hell stablet en halv bar på denne, nå nyttegjør den som bibliotek, så de tåler MYE vekt.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Jeg trenger da ikke bytte møbelsmak for å like USM Haller.

    Spennende prosjekt, superhkm!
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2
    Jeg trenger da ikke bytte møbelsmak for å like USM Haller.

    Spennende prosjekt, superhkm!
    Hehe, neida, følte bare jeg måttte nevne deg siden jeg på en måte rappa trådtittelen din. Men tråden din er forbilledlig for meg fordi du satte den igang uten å helt vite hvor prosjektet kom til å ende. Så også her
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2
    Dette tror jeg kommer til å bli en knall tråd. Synes dette ser VELDIG lovende og pent ut. Personlig ville jeg vel ventet og sett an demping av plint. Jobbe med føtter og underlag på sikt? Du har tydeligvis stor masse i tallerkenen og jeg tror vel ikke armen din genererer særlig mye energi i plinten.
    Jotakk, jeg er litt optimistisk selv også, i øyeblikket er plinten 15mm akryl, på spikes som egentlig er mest for watering. Motor og motorkontroll blir i eget selvstendig kabinett, innvendig dempet med blygummi. Jeg har vurdert å "beefe" opp plinten med blygummi og eik i sandwich med arkylen. Har også en 10mm aluplate i passende størrelse liggende, kjøpt som "kapprest" med tanke på dette prosjektet.


    Måtte bare koble opp og høre i går kveld da det omsider så ut som om jeg hadde fått stabil og korrekt hastighet.
    Har fått en fæl NAD receiver av en venninne som egentlig bare skulle hive den, den står på verkstedet og jeg kjørte først på den integrerte RIAAen i den. det ble så trist at jeg måtte finne fram Phonocuben ( for de som ikke har fulgt med i "mine armer" tråden er 47-labs Phonocube RIAA en forlenget del av dette prosjektet )
    Egentlig ganske interessant å høre et fantastisk RIAA-trinn spille gjennom en elendig forsterker. Alle frekvensene er liksom der ( de Kef ref 102 klarer å videreføre ) men de henger ikke sammen.
    Startet med LZ, Houses of the holy og No Quarter.Klangen i stemmen kom igjennom. litt..

    Uansett ikke mulig å sammenligne drivverket med min gamle Planar 3.
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Dette kan jo bli knallbra (ser jo utrolig ut allerede)
    Hvilken motor er det som står inni der?
    Mvh Jan I
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2
    Lite framdrift, klarte å knekke et bein på spenningsregulator IC, litt for kreativ heatsink/kabinett- løsning...fikk ny fra Elfa , loddet på igår kveld.
    Avlodding av fembenet (ehh.. 4)IC noe dritt.. løsningen var å knipe av alle beina og ta de ett for ett.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2
    Dette skal være en billedtråd og bilder av benløse ICer er ikke noe å vise fram , men hvem har sagt at bilder må være fotografier ?

    Jeg er ikke sikker på hvor alvorlig jeg mente det med denne løsningen i utgangspunktet , nå er spørsmålet om det blir for høyt, det skal jo være enkelt å ta platene av og på..
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Dette skal være en billedtråd og bilder av benløse ICer er ikke noe å vise fram , men hvem har sagt at bilder må være fotografier ?

    Jeg er ikke sikker på hvor alvorlig jeg mente det med denne løsningen i utgangspunktet , nå er spørsmålet om det blir for høyt, det skal jo være enkelt å ta platene av og på..
    Synes dette så meget bra ut. Kan du ikke justere disse hyllene i fin høyde? Synes personlig ikke det er pent, eller praktisk, å ha platespiller for høyt. Likte i min tid best høyden slik at jeg kunne sitte greit på en krakk ved siden av den, når jeg skulle justere litt og slikt.
    Men designet dit var imponerende flott.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Jeg har små barn og liker det høyt. En barkrakk fra kjøkkenet funker fint når saker skal justeres. Er det ikke praktisk at den veltepetterarmen er litt utenfor rekkevidde/snubleområde?

    Skikkelig stilig tegning forresten. Ganske dølle slike SOTAer...
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Dette ser flott ut superhkm (FormZ?) Hvilken modulhøyde har du tenkt deg på USM?
    Det ser jo ut som du vil få tilstrekkelig med plass til betjening over og sideveis, det er det viktigste IMHO.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2
    Det er selve verket jeg er redd for at skal bli for høyt, plasseringen av spilleren i forhold til gulvnivå blir ca 1.2m noe jeg liker svært godt. Jeg har også små barn, er selv 2m høy og sitter mer en nok som det er.
    Det er fortsatt usikkert hvordan resten av anlegget fordeles, 4 åringen må ha tilgang til cd/dvd, men minstefrøken på 8mnd bør helst ikke nå opp til volumkontrollen på lenge enda...

    Modulen er hxb 350x750mm brutto, akrylen er 80mm og understellet slik vist bygger 50mm+føtter, det vil fort si 150mm altså under 20cm til å ta plater av og på , men det er kanskje nok ?

    Understellet tenkte jeg i 50X100 alurør ( jeg har et 4m langt liggende ...) som jeg fyller/demper. Den samme typen rør er også hjemmet til motor kontroll og motor på venstre side ( den oransje dærten er pulley, ( drivhjul ? ) )

    Jeg bruker Microstation til både 2d, 3d og rendring.
    3d er gøy , men å få en ordentlig rendring er utrolig tidkrevende....det dere ser er Raytracing/antialias for de som er inne i sånt..
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Du får altså tallerkenen 133cm over gulvet, og "taket" over spilleren ~149cm over gulvet, om jeg skjønner deg riktig. Bør vel gå det, selv for en tometersmann? Du får jo noe luft rundt tallerkenen også.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Du får altså tallerkenen 133cm over gulvet, og "taket" over spilleren ~149cm over gulvet, om jeg skjønner deg riktig. Bør vel gå det, selv for en tometersmann? Du får jo noe luft rundt tallerkenen også.
    En kan aldri få luft nok rundt en vinylrigg, når en skal bedrive justeringsarbeide. Og jeg er liten og nett!
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Det er noen av oss som justerer oftere enn andre. Hvordan går det med ørene? Stadig like greske?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Det er vel "nok" plass til justering og betjening, men jeg personlig foretrekker litt mer luft rundt spiller.
    Parelius har dedikert alter, lett tilgjengelig fra alle kanter.

    Takker for veldig hyggelig lørdag Parelius, godt drikke og Bach til langt på natt.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Dette med plass rundt spiller er nok avhengig av hvor ofte en skal skifte PU og annet dall. Men selv så banner jeg nokså mye hvis jeg må stå og knote, uten å ha rom til hender og min ringe knoll. Det skal jo siktes og vektes og justeres fra alle bauger og kanter.

    (Takk tilbake til deg, Fosse. Herlig kveld! Leser du stuntpoesi, Valentino? Skumle saker.)
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2
    En av fordelene med arma er at jeg kan ta den ut av hylla for PU-skifte eller VTA justering, men det bør være mulig å få til uten å flytte den også. Målet med dette oppsettet er å justere ferdig og så ikke røre noe på måneder i strekk. DVS jeg må jo løfte arma av og på .. ;D

    "Alter" tror jeg ikke jeg får før jeg lager eget lytte/musikkrom, men først må vi bygge tilbygg...blir nok noen år til.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg glemte å spørre om i all iver over å underholde med nye illustrasjoner, er om noen tror jeg vil oppnå lydmessige fordeler med en slik løsning ifh.t en enkel akrylplint slik bildene i trådens start ?

    Evt. en annen flat plint i et eller annent materiale...
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Det jeg glemte å spørre om i all iver over å underholde med nye illustrasjoner, er om noen tror jeg vil oppnå lydmessige fordeler med en slik løsning ifh.t en enkel akrylplint slik bildene i trådens start ?

    Evt. en annen flat plint i et eller annent materiale...
    Nå synes jeg du begynner å bli litt vanskelig, trodde vi bare skulle bli underholdt i denne tråden ;D :D
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg glemte å spørre om i all iver over å underholde med nye illustrasjoner, er om noen tror jeg vil oppnå lydmessige fordeler med en slik løsning ifh.t en enkel akrylplint slik bildene i trådens start ?

    Evt. en annen flat plint i et eller annent materiale...
    ehhh ... hva var spørsmålet ?

    Ang. plintmateriale ... en kombinasjon av flere materialer vil «alltid» ha «bedre» resonansegenskaper en en tilsvarende plate i kun et av materialene ... det finnes sikkert noen perverterte tilfeller hvor dette nødvendigvis ikke er riktig. Hvor vidt dette er lydmessig fordelaktig, sammenliknet med akryl er en smakssak. For alt jeg vet er liker du de lydmessige egenskapene (signaturen om du vil) til akryl over alt annet. Utseende på hærligheten er jo heller ikke helt uvesentlig - dvs pt. er jeg jævlig missunelig ;D

    Skulle jeg ha startet på bar bakke, så tror jeg at jeg ville ha vurdert en smørbrødkonstruksjon med minimum tre materialer; stivt på topp om mykere mot bunn. Dvs en topplate (minimum fra tallerkenlager til armbase, men nødvendigvis heller ikke særlig mer) et veldig stivt materiale (f.eks. en stiv aluminiumslegering eller et komposittmateriale), koblet tett (presslimt e.l.) til en mellomplate i et mykere materiale (f.eks. HDF eller akryl); og limt til en bunnplate i et forholdsvis mykt materiale (f.eks. vinyl). Bunnplata kan evt. avsluttes med noen ringer av aluminium (e.l.) til støtte mot «beina», spikes e.l.

    mvh
    KJ
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2
    Jotakk, jeg er litt optimistisk selv også, i øyeblikket er plinten 15mm akryl, på spikes som egentlig er mest for watering. Motor og motorkontroll blir i eget selvstendig kabinett, innvendig dempet med blygummi. Jeg har vurdert å "beefe" opp plinten med blygummi og eik i sandwich med arkylen. Har også en 10mm aluplate i passende størrelse liggende, kjøpt som "kapprest" med tanke på dette prosjektet.

     
    Her beskriver jeg jo en sandwich ikke ulik den du beskriver, særlig hvis jeg la aluen på toppen.

    Akryl har jeg likt siden jeg byttet glasstallerkenen til Planar 3 med 30mm akryl for mange år siden.

    Men jeg er ikke sikker på om det er det beste i dette skapet som tross alt ikke er optimalt vibrasjonsmessig.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    Her beskriver jeg jo en sandwich ikke ulik den du beskriver, særlig hvis jeg la aluen på toppen.

    Akryl har jeg likt siden jeg byttet glasstallerkenen til Planar 3 med 30mm akryl for mange år siden.

    Men jeg er ikke sikker på om det er det beste i dette skapet som tross alt ikke er optimalt vibrasjonsmessig.
    En annen problemstilling er utformingen av plinten - rektangulært eller noe annet.

    Lett inspirert av «stjernedesignet» til ClearAudio, så syssler jeg med tanken om en «spider» plint: tre radiale «armer» ut fra tallerkenlageret fordelt med 120 grader mellom hver til «bein», disse kan ha en kontrollert svikt/torsjonsstivhet. En egen radial arm ut fra tallerkenlageret, midt i mellom to av «beina», til å montere tonearmen, denne skal være så stiv som mulig. Poenget er å gjøre gometrien mellom arm og tallerken minst mulig påvirket av evt. vibrasjoner fra underlaget som evt. skulle forplante seg til plinten; samt at alle «ekstremiteter» på plinten skal være «terminert».

    mvh
    KJ
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2
    To eksempler på det KJ snakker om, arm og lager er forbundet med en separat "konstruksjon"
    og dette igjen ligger oppå plintet.


    Morsiani


    Amazon
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    To eksempler på det KJ snakker om, arm og lager er forbundet med en separat "konstruksjon"
    og dette igjen ligger oppå plintet.
    ...
    Rent konseptuelt tenker jeg på no liknende denne skissen:





    Hvor det grå er flaten mellom armfeste og tallerkenlager, i aluminium, evt forsterket med kullfiberskinner, eller kanskje noe helt annet. Det sorte er dødvekten ut fra tallerkenlageret til fotfestet. Ideene jeg surrer med inkluderer bl.a. O-ring-oppheng ala SME, foruten en tunet resonansmasse opphengt i O-ringer under plinten.

    mvh
    KJ
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2


    Jeg liker det litt enklere.. ;) dessuten har jeg dybdebegrensninger også (34 cm )
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Jeg liker det litt enklere.. ;) dessuten har jeg dybdebegrensninger også  (34 cm )
    Ja det var den dybdebegrensningen din, 4 cm klaring fra en 12" ? Det er i tilfelle ikke mye å gå på. I det tilfellet så har jeg stor sans for dråpefomen til Project RPM 9.X og 10. På den andre siden, med evt framtidig tangential arm og litt svikt i opphenget/føttene, så er det en fordel å ha føttene (dvs. lagringspunktene ift flytende oppheng og/eller underlag) lengst mulig i fra hverandre.

    EDIT: jeg er forresten tilbøyelig til å plassere føttene så langt fra hverander som praktisk mulig uavhengig av evt. kompatibilitet vs. tangentialarm ...

    mvh
    KJ
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2


    takk skal du ha KJ, du har gitt meg litt å tenke på..
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    ...
    takk skal du ha KJ, du har gitt meg litt å tenke på..
    Bare hyggelig.

    Hvilket tegneprogram bruker du forresten ?

    mvh
    KJ
     

    trondkj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    62
    Jeg er i gang med et prosjekt inspirert av Slatedeck sine doble plintløsninger for de tunge gamle: Garrard 301 og 401, Thorens 124 med flere.
    Mitt prosjekt vil skille seg fra Slateplint med at jeg kun bruker skifer i bunnplata. Den øverste plata skal jeg lage som en sandwich av aluminium, bjørkekryssfiner og mdf, med det siste som kjerne og aluminium ytterst. Tenker meg 3mm alu, 6mm kryssfiner og 12mm mdf eller noe deromkring.
    Drivverket blir en Dual EDS 1000 motor, altså direktedrift. Tallerken 40mm tykk akryl.
    Sandwichen skal stå på skiferplata med spikes, og armbrettet skal også stå på skiferplata med spikes, men være atskilt fra drivverket forøvrig.

    Her et bilde av Slatedeck sin løsning med Garrard 301:
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er i gang med et prosjekt inspirert av Slatedeck sine doble plintløsninger for de tunge gamle: Garrard 301 og 401, Thorens 124 med flere.
    Mitt prosjekt vil skille seg fra Slateplint med at jeg kun bruker skifer i bunnplata. Den øverste plata skal jeg lage som en sandwich av aluminium, bjørkekryssfiner og mdf, med det siste som kjerne og aluminium ytterst. Tenker meg 3mm alu, 6mm kryssfiner og 12mm mdf eller noe deromkring.
    Drivverket blir en Dual EDS 1000 motor, altså direktedrift. Tallerken 40mm tykk akryl.
    Sandwichen skal stå på skiferplata med spikes, og armbrettet skal også stå på skiferplata med spikes, men være atskilt fra drivverket forøvrig.
    Tvert imot KJs prinsipp ? På denne måten avkobles arma fra tallerkenlageret. Poenget med en stiv forbindelse er vel at alle evt. vibrasjoner i tallerkenen også skal finne sted i arma, for utligning ?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    Microstation V8, proffverktøy  :)
    Itt'no for glade amatører med andre prioriteringer med andre ord ... OT. Jeg sliter litt med å finne gode tegneprogramer type free-/shareware, dvs. programmer som er egnet til «teknisk tegning» og har et brukergrensesnitt som ikke er fult så «teknisk».

    mvh
    KJ
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Microstation har jeg ingen erfaring med, men det er vel omtrent det eneste CAD-programmet man bruker på arkitektkontoerer jeg ikke har brukt.

    Har stort sett brukt AutoCad, ArchiCad, FormZ, Autodesk VIZ og Architectural Desktop. Banner antagelivis i kirken nå, må si jeg synes AutoCad er ok. FormZ og ArchiCad er fra den tiden jeg brukte Mac.

    AutoCad er jo et generelt verktøy mange bruker, men på 3D og rendring er det langt fra best.

    Beklager off-topic.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2
    Microstation har jeg ingen erfaring med, men det er vel omtrent det eneste CAD-programmet man bruker på arkitektkontoerer jeg ikke har brukt.

    Har stort sett brukt AutoCad, ArchiCad, FormZ, Architectural Desktop. Banner antagelivis i kirken nå, må si jeg synes AutoCad er ok. FormZ og ArchiCad er fra den tiden jeg brukte Mac.

    AutoCad er jo et generelt verktøy mange bruker, men på 3D og rendring er det langt fra best.

    Beklager off-topic.
    Ja det er mange som synes AutoCad er ok , til de ser noen presentere et tegningsoppsett på et større prosjekt administrert i Microstation...
    Jeg har ca 10 års erfaring med MicroS og 2 år med AutoC. Er ikke i tvil, egentlig uansett prosjektets størrelse og art. Ot , men det er min tråd !

    edit: jasså ja, du er arkitekt du også, det forklarer Haller-tralla ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn