Inn i Montana! og pickup

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    ..Selv om armen på bildet er en Origin Live Silver....men det ser du sikkert: ;-)
     
    K

    kbwh

    Gjest
    En slik Funk med RB700 kan kanskje konkurrere med en P5 lydmessig. P5-lyd i Montanareol. Namnam.
     
    T

    theStig

    Gjest
    En kompis av meg bytta fra Rega RB300 og RB700. STOR forskjell. :D
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Synkrone nok engang, Fosse... :) Funk får veldig pen omtale rundtomkring, og det virker som om alle trekker fram et ekstremt pris/ytelsesforhold. Sånt er jo lovende! Dessuten leveres den med Rega-arm. Nå VET jeg jo at du har nitten års erfaring med den. :)
    Mener bestemt at han fra Maxwell sa de ble levert uten arm, men kan jo ha misforstått. :-[
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Vel, du har delvis rett, bobolav. De kan leveres som verk, eller med arm. I så fall er det med Moth-modifisert Rega RB300. Modifikasjonen går ut på at de benytter bedre kabel både internt og eksternt.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Vel, du har delvis rett, bobolav. De kan leveres som verk, eller med arm. I så fall er det med Moth-modifisert Rega RB300. Modifikasjonen går ut på at de benytter bedre kabel både internt og eksternt.
    Aha!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Dette er lettvektere. Platetallerkenen på den dyreste mener jeg var en form for hvit vinyl tilsatt luft (Stratosprinsippet). Spiller med vekt på rytmisk driv fremfor stabilitet og full kontroll dette. Men, en positiv overraskelse.

    Har nevnt det tidligere, synes Kuzma gjorde god figur på messa. Lillebroren Stabi S, kunne det vært noe?

     
    K

    kbwh

    Gjest
    Fine innspill. Stabi S er notert, selv om jeg har ankepunkter mot estetikken ;D.
    Jeg kopierer inn det jeg lærte om Funk Firm-spillerne her, så har jeg det på riktig plass for meg selv.
    Har snakket med Maxwell.
    Drivverkpriser (uten arm, pickup)
    Funk: 6500,-
    Funk Vector: 10000,-

    De kommer til å sette sammen pakker med arm og pickup til hhv. ca. 11000,- og 20000,-, men dette må selvfølgelig lyttetestes før de har det klart.

    Mannen (Trond) sa (slik jeg husker det) at Funkdrivverket (det rimeligste) alt i alt var bedre enn hans eget modifiserte P25-drivverk. Sammenlikningen er gjort ved å flytte RB1000 fra P25 til Funk. Han har ikke fått forsket på Vectoren ennå.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Moth-modifisert Rega RB300. Modifikasjonen går ut på at de benytter bedre kabel både internt og eksternt.
    Hva er galt med Klotz og Neutrik?

    Fant et annet bilde av Kuzma Stabi S, og der var vi kvitt assosiasjonene til bøljan blå:
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Sikkert ikke noe galt med Klotz og Neutrik, Valentino, men det er vel de som synes Incognito er bedre da, skal du se... :) Stabi S er jo også en veldig fin spiller, men er ikke den litt over budsjett? Eller er det en større elastisitet å spore her....?
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Er det å orientere seg i markedet det heter?
    Den Kuzmaen havner vel omtrent likt ut som Operaspilleren jeg så på.
     
    K

    kbwh

    Gjest

    Kuzma Stabi S koster 18kkr veil. med Stogi S-armen. Og så er den fryktelig kul. http://www.kuzma.si/stabisang.htm

    Har målt platesamling mot en annen platesamling som spilles på en rigg til 40kkr, så det ser ut som vi bør opp i 20kkr veilledende for alt. Jaja.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Den er fryktelig kul, ja... :)
    Jeg fant en test av Funk V / RB 300 i HiFi+ nr.46...
    Der går Jason Kennedy nærmest av hengslene, mener verket i seg selv er godt nok til å yte enhver arm rettferdighet, og konkluderer: "If it is results you´re after, the Funk is a tough deck to beat. Perhaps the toughest...." Jeg kan scanne hele herligheten og sende deg, om du vil. Send PM, i tilfelle.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Siden budsjettert er utvidet må ennå en av disse spillerne med utenbordsmotor på listen; Pro-Ject RPM-9 (9.1).
    Eltek lister 9eren til 10500 inkl. arm. Bildet er av 9.1:

    Hvis du har ork Fosse, må du gjerne kommentere ytterligere om karbonarmen.

    Salgsprat fra Sumiko:
    The RM-9.1 is a new step into affordable high performance from Pro-Ject. This table is a mass loaded design with a thick acrylic platter and clamp assembly set on top of an inverted thrust bearing. This gives the table great speed stability as it raises the center of gravity of the rotating platter. To reduce motor noise, the motor is physically separated from the base and new damped machined aluminum alloy and Sorbotane™ feet are employed. The tonearm uses a new conical carbon fiber arm tube with a single piece headshell and superior bearing assembly resulting in the ability to use more massive and rigid (lower compliant) moving coil cartridges. A brass record clamp is included. High gloss grey finish.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Hei igjen Valentino.

    Jeg har ikke kjennskap til andre armer fra Project enn den som sitter som standard på Perspective, RPM4 m.fl. Min komentar om karbonarmen baserer seg på hva jeg har blitt fortalt, og lest. Dette gjaldt FØRSTE utgave av armen og gikk på at den ikke var god match med stive (lav kompilante) pickuper. Ut fra det du har fakset i innlegget ovenfor kan jeg bare annta at de nå har klart å rette på/endre dette. En spiller i denne prisklassen bør uansett gi deg mulighet for å teste litt forskjellige pu-er.

    Hva er bakgrunnen for at du er låst til denne modulbreden? Kan du ikke gå for en 2/3-deling av 12-modul? Du har sikkert en grunn, men jeg ville, om mulig, ha revurdert dette så ikke størrelsen blir det som avgjør valget.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Det arkitektoniske:
    Jeg har en vegg der planen er å henge 3 8b.8h-moduler side ved side. Jeg er svært glad i å holde meg til en modulstørrelse (litt for glad i Mies?), så det er  hva jeg ønsker å bruke. Eventuelt har jeg plass til å erstatte den midtre modulen med en 12b.8h for å få plass til en grammofon med normal bredde, men da går de repeterte kvadratene fløyten og det har jeg ikke lyst til.

    Jeg har vel nok å velge fra av gode nye små nok grammofoner?
    Uprioritert liste:
    Pro-Ject RPM 9.1 (~11000) + pickup
    Funk Firm Funk/Funk Vector + arm og pickup (~11000/20000 for pakke)
    Opera Conconance LP 6.0 m/RB300 + pickup (~16000 for pakke m/Benz Ace H)
    Kuzma Stabi S m/Stogi S + pickup (~18000 for pakke)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Joda, jeg skjønner at du har mer lyst på 3X3. Men du ville oppnå samme totalmål ved 12X12 i 2X2-konfigurasjon, det blir rimeligere og gir færre begrensninger (ikke minst mht lp-plater og valg av platespiller). Jeg tenkte nå mest på at størrelsen gir deg en del begrensninger, ikke minst mht bruktmarkedet. Men, du har sikkert vært igjennom disse betraktningene og jeg har full forståelse for det. Tenkte bare å lufte problemstillingen.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Hei igjen, Valentino!
    Jeg ser av en annen tråd at du lar støyhamsteren vente på oppholdstillatelse fordi du sparer. Sikkert en usedvanlig klok prioritering, men har du kommet noe nærmere en prioritert liste? Er litt spent her, ser du... :)
    Ellers må jeg jo si det er et rimelig kresent utvalg du lister opp....
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Det som er greia er jo at man ikke får hørt sakene i heimen før kjøp, så hvordan skal jeg velge mellom de 4,5 spillerne på listen?

    Funkene er lettvektere. Mest fokus på pr&t og mindre på presisjon kanskje? Spekulasjoner, spekulasjoner.

    Pro-Jecten gir rom for en slegge av en HO MC-pickup med en gang, men hvordan spiller den? Uansett er den litt sånn fire-and-forget og det er ikke så dumt.

    Kuzmaen er annerledes og kul og sånn men jeg har ikke oversikt over hvordan den låter og den unipivotarmen er sikkert egnet tilå gi meg ennå flere grå hår.

    Operaen er et flott drivverk og det fins flottere Regaarmer enn RB300 til senere...

    Troverdig gjengivelse av klassisk musikk er viktigst for meg. Hvordan ville du prioritert, impulse?
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Slett ikke lett, det der..Personlig har jeg veldig tro på en Funk, etter å ha lest panegyriske omtaler både her og der. Ikke det at en og annen anmelder det nesten bikker for behøver å være en garanti for noe som helst, men det er noe med hvilke egenskaper som trekkes fram. PRAT, joda..men også fundament og klangfarger, kan det virke som. Dynamikk, ro, bassfundament og musikalitet, eller dette at lytteren gripes av musikken og ikke tenker HiFi er det som trekkes fram i HiFi+ - testen jeg var inne på tidligere. I min bok høres det rimelig lovende ut. Nok til at den ville vært på toppen av min liste. Dessuten skal den jo plasseres i noe så designmessig bevisst som en Montana-hylle, og da er det kanskje ikke noe minus at den ser ut som om den er tegnet av Philippe Starck heller..Ellers vet jeg at Opera-spilleren er veldig bra til prisen, og at den også kan oppgraderes ad infinitum senere. A close second. Kuzma er flott, låter veldig bra og vil nok gi mange år med "sonic bliss", men har du problemer med ettpunktsoppheng, gråner nok parykken fortere enn du ønsker... ;-)
    Vet jo ikke helt om du kan bruke disse høyst subjektive vurderingene til noe, men du kan jo prøve..
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Hva med å kjøpe en Rega, og sage av plinth'en? Må du, så må du..

    Evt. kan du finne en P-25 og skru av lista som sitter rundt. Skal spilleren stå i et skap trenger du jo ikke støvlokket.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Well Zomby,
    There is a big difference between kneeling down and bending over...

    Avsagde Regaer.
    Skam deg. ;D

    For å være seriøs så tror jeg at en clipped, clapped and cropped P25 svinger like bra som en Spitfire gjorde etter samme behandling, men folk kan omvendes.

    @impulse. Notert. Du nevner ikke Pro-Jecten, som var favoritten min i dag. Kjekt at jeg er i sparemodus.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Får du en Full Circle i det prisleiet er det bare å slå til, Valentino. Vel er de andre du har på listen usedvanlig kompetente spillere, men Full Circle er rett og slett fantastisk. Dessuten finnes det ikke mange som er like vakkker å skue, ref. mitt Montana-argument tidligere... ;-)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    RPM 9 er fantastisk flott, men jeg har hørt at de ikke er helt i mål med karbonfiberarmen...kan være jeg ikke er helt oppdatert her, men..Når vi først er på temaet sparing,hva med å snakke pent med Arild B og få en godpris på en Wilson Benesch Full Circle? DE kan karbonfiber,vet du... :)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    ..og til deg, Zomby, man sager da ikke i en Rega!! Uansett hvilke tilbøyeligheter man ellers måtte ha...
     
    O

    om.s

    Gjest
    Det som er greia er jo at man ikke får hørt sakene i heimen før kjøp, så hvordan skal jeg velge mellom de 4,5 spillerne på listen?
    Føler jeg bør bidra med å heve alternativene til 5.5, vel her kommer mitt forslag, denne kan du høre om du kommer deg til Horten og tar kontakt med Terje Nilsen på AudioAktøren, tidligere hadde han iaf en demo modell som var tilgjengelig for en hyggelig pris, denne skulle havne i det prisleiet jeg ser de andre alternativene du har her er i, men en tlf burde avklare dette  ;) :D

    Wilson Benesch, FullCircle

    http://www.wilson-benesch.com/circle/circle.html



    og ett til :D



    mvh
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Vil bare nevne at dersom Opera LP6.0 spiller med samme autoritet og hurtighet som min nyanskaffede LP1.0b, så ville jeg ikke vært i tvil ;-)
    At du greier å skvise den inn på samme plassen som jeg målte på min vil si at den trenger 41,5cm med motoren kreativt plassert i forkant av armbordet :)

    Ellers så følger jeg medresten her som sier at en avkappet rega sansynligvis ikke er tingen ;-)
     

    caveman

    Medlem
    Ble medlem
    06.11.2006
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Har fulgt med i tråden en stund, og har lagt merke til en viss utvikling i maxpris, noe som ikke er helt uvanlig.

    Snakket med en som hadde en Nottingham Spacedeck, og han fikk ikke rost den nok. Har ikke hørt den selv, men den kommer vel på under 20 lapper den også med en ok arm og pu, så har du enda et alternativ. ;)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Har fulgt med i tråden en stund, og har lagt merke til en viss utvikling i maxpris, noe som ikke er helt uvanlig.

    Snakket med en som hadde en Nottingham Spacedeck, og han fikk ikke rost den nok. Har ikke hørt den selv, men den kommer vel på under 20 lapper den også med en ok arm og pu, så har du enda et alternativ.  ;)

    God spiller, det er det ingen tvil om. Men får han den inn på 44x44cm?
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Skal si dere gjør det lett for en stakkar! Hyggelig det.
    WB FullCircle ville definitivt kreve glassdør. Har man Juliette Binoche til middag trenger hun ikke ha på burka! 5,5 og takk om.s.

    For malt dør kunne en strippet P25 være et bruktalternativ, men ville den høres ut som en P25?
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Vi gjør det kanskje ikke lett for deg, kjære Valentino, men du skal vite at vi har din kommende vellyd i tankene ... ;D

    Hadde jeg hatt Juliette Binoche på middag, hadde hun ikke behøvd å iføre seg burka, nei...hun hadde faktisk ikke behøvd å ha på seg noenting... :p
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Takk ahe! Den hadde falt ut fordi den hyggelige hifiguide heller ville vise meg Opera. Jeg vet altså hvor Roksan Radius5 bor. Linker inn et bilde:

    Jaggu er ikke pickupmonteringsplaten i akryl også.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    ;D

    Saging er kanskje litt vilt... Men jeg tror ikke det med P-25 minus ramme er noen dårlig ide. Kanskje jeg sjekker ut på min egen. Det er 100% reversibelt i hvert fall.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Klart, høvler man litt på hver side av en LP12 så passer den også, men jeg har ikke lyst på besøk av SWAT-teamet til A-Arve og Vidar P, så det er utelukket.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Klart, høvler man litt på hver side av en LP12 så passer den også, men jeg har ikke lyst på besøk av SWAT-teamet til A-Arve og Vidar P, så det er utelukket.
    ;D ;D ;D

    Alle skikkelige Linn-fantaster diponerer vel et SWAT-team, ja...
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Tidsbilde fra tenkeboksen:
    1) Opera med RB300 og Benz Ace H
    2) Pro-Ject 9.1 og en flottere Benz
    3) FF Funk Vector pakke (ukjent arm og pickup, lilleebror svever et sted den og)
    3b EDIT) Kuzma S med Stogi S, ukjent pickup. Unipivot er skummelt!
    4) WB FullCircle (dark horse indeed!)
    5) Roksan Radius5. Jeg synes vel den blir litt mye lifestyle. At engelske blader skryter fælt i år er så sin sak. Mot en fornuftig utstyrt Funk tror jeg den taper.


    Hvilken grammofon som skal inn i denne syndens pøl av proffDACer, opamper, transistorer, ICEpowerASP og EKKJ-kabler får tiden vise.  ;D

    Skulle flere kandidater dukke opp er det bare å presentere dem her i tråden. Jeg sparer.

    EDIT: Jeg hadde ikke slått fra meg Kuzma Stabi S.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Punkt 4) WB FullCircle (dark horse indeed!), er jo en skikkelig godbit da ;-)
    Dersom du får den innenfor de prisrammer som du her nevner så er det et skikkelig knallkjøp!
    Jeg vet ikke helt om jeg ville puttet en så lekker sak inn i et skap.....
    Da måtte det vært med glass, og "spot" belysning ;-)
    Et skikkelig alter med andre ord ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn