Sitter og lager oppgaver til muntlig avgangsprøveNei, planleggingsdag. Har 50 heldagsprøver å rette!
Jøss, du overrasker!! Et ikke helt idiotisk innlegg, faktisk med endel fornuft.Min oppskrift er enkel:
-Null privatskoler
-Null PCer i skolen.
-Null ukeplaner
-Null Varm mat
-Null FAU
-Null idiotturer til Polen
-Null leirskole
-Mindre prosjektarbeid
-Mindre sammenblanding av fag
-Mer disiplin
-Mer spesialklasser/skoler for problemelever
-Mer vedlikehold av bygningsmasse
-Mer undervisning i tunge fag
-Mer forutsigbarhet for elever. Samme timeplan hele året
-Mer pugg
Og det samme argumentet kan jo brukes andre veien, hvis det er så dårlig betalt og vanvittig med arbeid hvorfor ikke finne seg noe annet å gjøre.Jeg ville ikke blitt lærer for en million i året!Denne evindelige misunnelsen. De av dere som synes det virker så fordelaktig å være lærer, hvorfor blir dere ikke lærere selv i stedet for å hakke på de som er det? Velbekomme!
Ja det er jeg kjent med?Kjenner du begrepene forarbeid, forberedelse, etterarbeid, retting, elevsamtaler, foreldresamtaler, møter, leirskoler, lange turer utover ettermiddagene, yrkesorientering (åpen skole) på lørdager etc etc?
Lærere er overbetalt og med alt for lang ferie!
Firmabil og telefon må det skattes av, så det er ikke så gunstig.Lærene er heller ikke helt fri for frynsegoder http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=117557Veldig bra sagt! Veldig få mennesker synes å være klare over at læreryrket innebærer langt mer enn bare å stå foran tavla og undervise, derav misunnelsen til en del i ofrhold til "ferien" vår. Ikke glem at vi lærere heller ikke har tilgang på diverse frynsegoder som er svært vanlige ellers i samfunnet som firmabil, telefon osv.
Det er faktisk en grunn til at de fleste lærere går av i slutten av femtiårene - de er simpelthen utslitt!
Mest bare sagt for å fyre opp diskusjonenHe, he, det er julenissen som snakker!!
Som FAU-leder og skolepolitikk-aksjonist er jeg faktisk tilbøyelig til å være enig med deg på veldig mange av disse punktene.Min oppskrift er enkel:
-Null privatskoler
-Null PCer i skolen.
-Null ukeplaner
-Null Varm mat
-Null FAU
-Null idiotturer til Polen
-Null leirskole
-Mindre prosjektarbeid
-Mindre sammenblanding av fag
-Mer disiplin
-Mer spesialklasser/skoler for problemelever
-Mer vedlikehold av bygningsmasse
-Mer undervisning i tunge fag
-Mer forutsigbarhet for elever. Samme timeplan hele året
-Mer pugg
I prinsippet er dette greit, men problemet er da at svært mange skoler ikke har verken plass eller f.eks datamaskiner nok til at samtlige lærere kan ha en egen arbeidsplass de kan bruke når de ikke underviser.Det beste ville ha vært å si at en undervisningstime er en time og ferdig med, resten av normalarbeidsdagen bør være på skolen. Da blir dette kanskje forståelig for andre enn skolefolk.
Utsøkt humor. ;D ;DJeg synes litt synd på lærerne. Tenk å ha så mye fritid, men ikke ha høyt nok lønnsnivå til å fylle fritiden med dyre vaner.![]()
Då eg var liten, ville eg bil anten prest eller bosstømmar. Dei jobba jau berre ein dag i veka.......Har hatt samboer som jobbet som lærer så helt på bærtur er jeg ikke.Ser att du henviser til at folk i oljebransjen har så mye fritid, disse opparbeider seg også avspasering(noe lærene er veeldig nøye på å påpeke om seg selv).
Du kan jo svare meg på følgende.Hvor mange undervisningstimer har en lærer i uka?Hvor mange dager i året undervises det?Som du sikkert vet så er den ordineære arbeidstiden i Norge 40 timer med 4 uker ferie
Eg har det fint på den måten at eg får gamle ringpermar når dei er for slitte til at dei kan brukast på skulen....og så kan eg gå på sløydsalen og finkappe høgtalarar om eg får ånden...Firmabil og telefon må det skattes av, så det er ikke så gunstig.Lærene er heller ikke helt fri for frynsegoder http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=117557
I tillegg så har de vel et rimelig godt oppsigelsevern?
Hvis jeg gjør en dårlig jobb så får jeg rimelig kjapt fyken
Men du ville ikke svare megDå eg var liten, ville eg bil anten prest eller bosstømmar. Dei jobba jau berre ein dag i veka.......
ikke her heller?Eg har det fint på den måten at eg får gamle ringpermar når dei er for slitte til at dei kan brukast på skulen....og så kan eg gå på sløydsalen og finkappe høgtalarar om eg får ånden...
Trudde eg hadde svara før, men det var i overformynderistrengen:Men du ville ikke svare meg
Eit norsk arbeidsår i kommunal og statleg sektor er avtalefesta til 1687,5 timar. AML regulerer overtid.Som du sikkert vet så er den ordineære arbeidstiden i Norge 40 timer med 4 uker ferie
Eg jobba som ein idiot sist helg, og har FRI!!!!Sitter og lager oppgaver til muntlig avgangsprøve![]()
Skjønar du ikkje er vant til å tenkje langsiktig...utan å utdanne neste generasjon, stoppar samfunnet opp. Sjå berre korleis det gjekk med romarriket...Og det samme argumentet kan jo brukes andre veien, hvis det er så dårlig betalt og vanvittig med arbeid hvorfor ikke finne seg noe annet å gjøre.Jeg ville ikke blitt lærer for en million i året!
De eneste offentlig ansatte jeg unner bedre betingelser er de som jobber i helsevesenet.
"Veldig mange"??Som FAU-leder og skolepolitikk-aksjonist er jeg faktisk tilbøyelig til å være enig med deg på veldig mange av disse punktene.
Det er ikke avgjørende at elevene har tilgang på PC i skolen, men alle lærerne må ha PC tilgjengelig med e-post, internett og databaseverktøy. Kompetansen er skremmende dårlig på dette området blant lærerne, noe som ikke er så rart når utstyr ikke finnes eller er alt for dårlig.
Det er en fordel at elevene har PC tilgjengelig hjemme for hjemmearbeid.
Leirskoler med et pedagogisk innehold er verdifullt for barn i storbyene, mange (særlig barn med innvandrerbakgrunn) har dessverre ikke satt sin fot utenfor byen (eller bydelen for den saks skyld).
Mer historieundervisning fra annen verdenskrig, og da særlig utviklingen på østfronten, bør vel ligge ditt hjerte nært?
Rimeleg godt? Tja...Firmabil og telefon må det skattes av, så det er ikke så gunstig.Lærene er heller ikke helt fri for frynsegoder http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=117557
I tillegg så har de vel et rimelig godt oppsigelsevern?
Hvis jeg gjør en dårlig jobb så får jeg rimelig kjapt fyken
Det ble bare litt morsomt at mannen som er kjent for å jobbe en dag i året ( men da skal det nevnes at det er en ytterst strevsom dag, og ikke mange kan hevde å være i nærheten av en så betyelig arbeidsmengde på en dag) foruten noen strøjobber på kjøpesenter noen dager i desember syntes at andre har lang ferie...Mest bare sagt for å fyre opp diskusjonenOg med ett stort glimt i øyet
ifølge den nye læreplanen som følger med Kunnskapsløftet (vel...vel...) er digital kompetanse nå inne i alle fag for elevene. Det betyr at hver skole må ha PC'er til elevene for å kunne oppfylle kravene i læreplanen. Per i dag er det knapt noen skoler i Norge som har nok PC'er hverkan til lærere eller elever. Alle elever skal også lære seg å bruke programmer som excel, powerpoint osv. slik at tilgang på PC på skolen er faktisk helt nødvendig.Det er ikke avgjørende at elevene har tilgang på PC i skolen, men alle lærerne må ha PC tilgjengelig med e-post, internett og databaseverktøy. Kompetansen er skremmende dårlig på dette området blant lærerne, noe som ikke er så rart når utstyr ikke finnes eller er alt for dårlig.
Det er en fordel at elevene har PC tilgjengelig hjemme for hjemmearbeid.
Ja, dette er tragisk. Eg har ei 5.klasse som fekk opplæring i touch i fjor. Nesten alle greidde seg, sjølv om farten ikkje var stor.ifølge den nye læreplanen som følger med Kunnskapsløftet (vel...vel...) er digital kompetanse nå inne i alle fag for elevene. Det betyr at hver skole må ha PC'er til elevene for å kunne oppfylle kravene i læreplanen. Per i dag er det knapt noen skoler i Norge som har nok PC'er hverkan til lærere eller elever. Alle elever skal også lære seg å bruke programmer som excel, powerpoint osv. slik at tilgang på PC på skolen er faktisk helt nødvendig.
Men når kommunene ikke er i stand til, eller villige til å gjøre noe med den stadig forverrede situasjonen i norsk skole kan heller aldri intensjonene i læreplanene kunne oppfylles.
Skole-Norge i et nøtteskall! På min skole er vi heldigvis forholdsvis godt forspent med PC'er, men slik er det jo ikke landet rundt.I år måtte eg gje opp heile greia pga. at datanettverket på skulen ikkje fungerte, og eg ikkje har kapasitet til å lage kreative løysingar for tida. Så no ser eg fortvila at elevane brukar 2-fingermetoden når dei ein sjeldan gong får bruke pc.
Pedagogisk alternativ, Montessori. Men hele grunnen til at skolen er privat er kommunens valg om nedleggelse.Er du i styret på en livssynsskule eller pedagogisk alternativ? Eller ein av dei nye som dukka opp no i det siste? Tykkjer det burde dukke opp eit norsk alternativ i slekt med det amerikanske Multi-aging og Montessori, sidan vi har ein solid 270-årig tradisjon og kompetanse på om lag det same i det opprinnelege systemet med aldersblanda, små klassar i rurale område.
Pedagogisk alternativ, Montessori. Men hele grunnen til at skolen er privat er kommunens valg om nedleggelse.
Enig I at dette bør være et offentlig ansvar men vi hadde ikke noe valg da vi ønsket å opprettholde vårt lille lokalsamfunn så da startet vi privat. Subjektivt vurdert har skolen blitt bedre etter dette.(Og gjennomsnittsalderen på læreren halvert!) ;D
Kjetil
Var på Jahreteigen skule på besøk for eindel år sidan. Akkurat same opplegget. Foreldra og nærmiljø ynskte skulen, kommuna såg seg ikkje råd (eller hadde ikkje vilje). Difor gjekk dei for eit pedagogisk alternativ. Jahreteigen var dessutan aldersblanda i utgangspunktet (liten skule medfører alltid denne organiseringa, noko som igjen har ei bråte fordelar, sjølv om det også har sine utfordringar). Denne samsvarar fint med Maria Montessori sine tankar om borna sine ulike utviklingstrinn (om lag det same som Piaget, men kanskje M si erkjenning om dette har ført til litt meir konsekvens for hennar pedagogikk)Pedagogisk alternativ, Montessori. Men hele grunnen til at skolen er privat er kommunens valg om nedleggelse.
Enig I at dette bør være et offentlig ansvar men vi hadde ikke noe valg da vi ønsket å opprettholde vårt lille lokalsamfunn så da startet vi privat. Subjektivt vurdert har skolen blitt bedre etter dette.(Og gjennomsnittsalderen på læreren halvert!) ;D
Kjetil
Ja, prinsipielt meiner eg dette må vere eit offentleg ansvar. Men eg støttar fullt ut at foreldre og nærmiljø lagar eit privat alternativ, når kommunen ikkje lenger vil ha skule.Ja trur at privat skoler er sunt i små distrikter hvor kommunen ikke vil ha skole men sende elevene langt avgårde. Er en montesori skole i ene nabo bygda mi, og elevene ser ut til å bli mennesker der også.
Det er for dårlig når 3-4 lærer må dele på en PC og datanettverk og servere ikke eksisterer. Jeg er ikke fullt så bekymret når det gjelder elevenes grunnleggende dataferdigheter, de aller fleste har tilgang på PC hjemme og opparbeider seg de grunnleggende ferdigheter der. Men et fungerende datasystem i skolen kunne ha vært et vesentlig bidrag til å gjøre undervisningen bedre og enklere i de andre fagene. Elevene som ikke har tilgang på PC hjemme, er uansett tapere i forhold til å tilegne seg kunnskap på dette området.Ja, dette er tragisk. Eg har ei 5.klasse som fekk opplæring i touch i fjor. Nesten alle greidde seg, sjølv om farten ikkje var stor.
I år måtte eg gje opp heile greia pga. at datanettverket på skulen ikkje fungerte, og eg ikkje har kapasitet til å lage kreative løysingar for tida. Så no ser eg fortvila at elevane brukar 2-fingermetoden når dei ein sjeldan gong får bruke pc.
Der jeg jobber har hver lærer sin egen PC koblet opp mot nettverk, internett og samkommunens server(man kan koble seg opp mot samme server hjemmefra og jobbe likedan som på skolen). Vi har datarom med faste PCer og 3 skap a la 15 PCer som vi kan trille inn på hvilket som helst rom med trådløs tilkobling til printer. Hele klasseromsfløya er utrustet med trådløst nettverk. Elev PCene er koblet mot en egen elevserver der de har hver sin mappe. Det er også en "bank" av lærer PCer og prosjektører som vi kan bruke på klasserommene for Powerpoint- presentasjoner etc. Vi har også en stor kantine, med stort lerret, fast prosjektør og god lyd. Alle tilkoblinger for elever/lærere å koble opp PCer, bruke USB-penner etc etc til gjennomganger og presentasjoner. Så man kan si at vi har satset LITT på IKT i vår kommuneJa, eg meiner at touch er like viktig som satsing på finskrift. Elles bør lærarane bruke datanettverk med tanke på planlegging og organinsering. Også til samarbeid er det fint, tenk berre på outlook sine flotte funksjonar når det gjeld avtalefesting av møter m.m.
Eg veit ikkje om skular som har fått til dette så langt, men skule- og kommuneadministrasjon brukar dette, med svært rasjonell tidsbruk for møteplanlegginga. Så dette har stor overføringsverdi til skulen.
Elles bør elevane ikkje knyttast så sterkt til ein spesiell programpakke, men få god innføring i tekst, rekneark, publisering, presentasjon og database.
1. Det er vår intensjon også. Men vi har mange problem som går på at systemet ikkje er stabilt - stort sett eldre pc-ar som fungerer greitt nok ei periode, men så vert det krøll, og du mister mykje arbeid. Ingen er flinke nok på backup til kvardags...1. Der jeg jobber har hver lærer sin egen PC koblet opp mot nettverk, internett og samkommunens server
2. (man kan koble seg opp mot samme server hjemmefra og jobbe likedan som på skolen).
3. Vi har datarom med faste PCer og 3 skap a la 15 PCer som vi kan trille inn på hvilket som helst rom med trådløs tilkobling til printer.
Hele klasseromsfløya er utrustet med trådløst nettverk. Elev PCene er koblet mot en egen elevserver der de har hver sin mappe.
4.Det er også en "bank" av lærer PCer og prosjektører som vi kan bruke på klasserommene for Powerpoint- presentasjoner etc.
5. Vi har også en stor kantine, med stort lerret, fast prosjektør og god lyd. Alle tilkoblinger for elever/lærere å koble opp PCer, bruke USB-penner etc etc til gjennomganger og presentasjoner. Så man kan si at vi har satset LITT på IKT i vår kommune
6. Og ja, vi har Outlook med møteplanlegger der vi kun bekrefter via mail så blir møter lagt inn i kalenderen vår![]()