Ingen streik likevel

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.514
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ser ut som om lærerne har mye på hjertet ???
Fri idag eller ;-)

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Nei, planleggingsdag. Har 50 heldagsprøver å rette!

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Nei, planleggingsdag. Har 50 heldagsprøver å rette!
Sitter og lager oppgaver til muntlig avgangsprøve :)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.425
Min oppskrift er enkel:
-Null privatskoler
-Null PCer i skolen.
-Null ukeplaner
-Null Varm mat
-Null FAU
-Null idiotturer til Polen
-Null leirskole
-Mindre prosjektarbeid
-Mindre sammenblanding av fag
-Mer disiplin
-Mer spesialklasser/skoler for problemelever
-Mer vedlikehold av bygningsmasse
-Mer undervisning i tunge fag
-Mer forutsigbarhet for elever. Samme timeplan hele året
-Mer pugg
Jøss, du overrasker!! Et ikke helt idiotisk innlegg, faktisk med endel fornuft.

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
Denne evindelige misunnelsen :p. De av dere som synes det virker så fordelaktig å være lærer, hvorfor blir dere ikke lærere selv i stedet for å hakke på de som er det? Velbekomme!
Og det samme argumentet kan jo brukes andre veien, hvis det er så dårlig betalt og vanvittig med arbeid hvorfor ikke finne seg noe annet å gjøre.Jeg ville ikke blitt lærer for en million i året!
De eneste offentlig ansatte jeg unner bedre betingelser er de som jobber i helsevesenet.

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
Kjenner du begrepene forarbeid, forberedelse, etterarbeid, retting, elevsamtaler, foreldresamtaler, møter, leirskoler, lange turer utover ettermiddagene, yrkesorientering (åpen skole) på lørdager etc etc?
Ja det er jeg kjent med?

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
Veldig bra sagt! Veldig få mennesker synes å være klare over at læreryrket innebærer langt mer enn bare å stå foran tavla og undervise, derav misunnelsen til en del i ofrhold til "ferien" vår. Ikke glem at vi lærere heller ikke har tilgang på diverse frynsegoder som er svært vanlige ellers i samfunnet som firmabil, telefon osv.

Det er faktisk en grunn til at de fleste lærere går av i slutten av femtiårene - de er simpelthen utslitt!
Firmabil og telefon må det skattes av, så det er ikke så gunstig.Lærene er heller ikke helt fri for frynsegoder http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=117557

I tillegg så har de vel et rimelig godt oppsigelsevern?
Hvis jeg gjør en dårlig jobb så får jeg rimelig kjapt fyken

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Min oppskrift er enkel:
-Null privatskoler
-Null PCer i skolen.
-Null ukeplaner
-Null Varm mat
-Null FAU
-Null idiotturer til Polen
-Null leirskole
-Mindre prosjektarbeid
-Mindre sammenblanding av fag
-Mer disiplin
-Mer spesialklasser/skoler for problemelever
-Mer vedlikehold av bygningsmasse
-Mer undervisning i tunge fag
-Mer forutsigbarhet for elever. Samme timeplan hele året
-Mer pugg
Som FAU-leder og skolepolitikk-aksjonist er jeg faktisk tilbøyelig til å være enig med deg på veldig mange av disse punktene.

Det er ikke avgjørende at elevene har tilgang på PC i skolen, men alle lærerne må ha PC tilgjengelig med e-post, internett og databaseverktøy. Kompetansen er skremmende dårlig på dette området blant lærerne, noe som ikke er så rart når utstyr ikke finnes eller er alt for dårlig.

Det er en fordel at elevene har PC tilgjengelig hjemme for hjemmearbeid.

Leirskoler med et pedagogisk innehold er verdifullt for barn i storbyene, mange (særlig barn med innvandrerbakgrunn) har dessverre ikke satt sin fot utenfor byen (eller bydelen for den saks skyld).

Mer historieundervisning fra annen verdenskrig, og da særlig utviklingen på østfronten, bør vel ligge ditt hjerte nært?

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
351
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
1
Litt av problemet i skolen er lesepliktordningen. Med dette menes at de enkelte fag vektes om i forhold til full arbeidsuke. Norsk på tredje i vgs har en leseplikt på 17 t, mens kroppsøving har f.eks 26 t. Dette er jo bare gjennomsnittstall for den enkelte lærer og sier ingen tin g om den faktiske arbeidsbyrden til den enkelte.

Det er dette som skaper den uheldige tilstanden for lærere med hensyn til opplevd arbeidstid. I alle andre deler av arbeidslivet jobber man til dagen er ferdig og går hjem, jobber overtid eller tar med arbeid hjem. Greit og ordentlig. Så lenge lærerne opererer med en andel for undervisning og en andel for annet arbeid kan ikke dette bli annet enn rot, og det vil automatisk bli sådd tvil om de jobber et heltidsår eller ikke. Det beste ville ha vært å si at en undervisningstime er en time og ferdig med, resten av normalarbeidsdagen bør være på skolen. Da blir dette kanskje forståelig for andre enn skolefolk.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg synes litt synd på lærerne. Tenk å ha så mye fritid, men ikke ha høyt nok lønnsnivå til å fylle fritiden med dyre vaner. ;)

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Det beste ville ha vært å si at en undervisningstime er en time og ferdig med, resten av normalarbeidsdagen bør være på skolen. Da blir dette kanskje forståelig for andre enn skolefolk.
I prinsippet er dette greit, men problemet er da at svært mange skoler ikke har verken plass eller f.eks datamaskiner nok til at samtlige lærere kan ha en egen arbeidsplass de kan bruke når de ikke underviser.

Spørsmålet blir om det er fornuftig å bruke milliarder av kroner til mer kontorplass for lærerne slik at de kan være på skolen fra 0800 til 1600, eller om disse pengene heller burde vært brukt til tilbud som kom elevene til gode.

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
351
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
1
Har selv vært lærer i amnge år, så det der med arbeidsplass er noe jeg kjenner til og selv følte var et problem. Jeg er gjerne for at det satses mer på kontorforholdene på skolen, og dette er noe som ligger i planene for de fleste nybygg og rehabiliteringer av skoler. (Dette har jeg fra kona som er arkitekt og har tegnet mange skoler)

På sikt vil jo bedre arbeidsforhold også komme elevene tilgode. Det er lettere å ta i mot elever og foreldre til konferansetimer samt at lærerens for og etterarbeid kan utføres under bedre forhold.

Mitt poeng var likevel at det er leseplikt og surret rundt dette som ødelegger for lærernes omdømme i opinionen.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg synes litt synd på lærerne. Tenk å ha så mye fritid, men ikke ha høyt nok lønnsnivå til å fylle fritiden med dyre vaner. ;)
Utsøkt humor. ;D ;D
...eller er det et snev av sannhet der?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.653
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har hatt samboer som jobbet som lærer så helt på bærtur er jeg ikke.Ser att du henviser til at folk i oljebransjen har så mye fritid, disse opparbeider seg også avspasering(noe lærene er veeldig nøye på å påpeke om seg selv).
Du kan jo svare meg på følgende.Hvor mange undervisningstimer har en lærer i uka?Hvor mange dager i året undervises det?Som du sikkert vet så er den ordineære arbeidstiden i Norge 40 timer med 4 uker ferie
Då eg var liten, ville eg bil anten prest eller bosstømmar. Dei jobba jau berre ein dag i veka.......

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.653
Sted
Torget vurderinger
0
Firmabil og telefon må det skattes av, så det er ikke så gunstig.Lærene er heller ikke helt fri for frynsegoder http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=117557

Eg har det fint på den måten at eg får gamle ringpermar når dei er for slitte til at dei kan brukast på skulen....og så kan eg gå på sløydsalen og finkappe høgtalarar om eg får ånden...

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
Eg har det fint på den måten at eg får gamle ringpermar når dei er for slitte til at dei kan brukast på skulen....og så kan eg gå på sløydsalen og finkappe høgtalarar om eg får ånden...
ikke her heller?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.653
Sted
Torget vurderinger
0
Men du ville ikke svare meg
Trudde eg hadde svara før, men det var i overformynderistrengen:
"Læraren sitt arbeidsår er på 38 veker undervisning (der gjennomsnittleg arbeidstid ligg på 43,5, men ofte er 45,5 timar i veka) og ei 39.veke (på 37,5 timar) som skal gå til fagleg oppdatering og planlegging. Leseplikt (altså tida bak katereret) + anna "bunden tid" rektor bestemmer kva eg skal gjere på i dei 38 vekene (=190 dagar) er på barne/mellomsteget 1300 timar, på ungdomssteget 1225 timar, vidaregåande er noko mindre, men her har eg ikkje tala.
Arbeidsåret er avtalefesta til å utgjere 1687,5 timar, som alle andre i kommunal sektor. Eg, som jobbar på mellomtrinnet får difor styring på 1687,5 - 1300 timar, 387,5 timar. 37,5 av desse timane er den 39.veka, og resten, 350 timar fordelast normalt på 38 veker, altså rundt 9 - 10 timar pr veke.
Når arbeidsgjevar "bind meg" til arbeidsstaden 34 timar, jobbar eg stort sett mellom 0800 - 1600 kvar dag desse 190 dagane. dette utgjer berre 1520 timar. Så har eg foreldresamtaler, foreldremøte, oppfylgingsmøte og ein del praktisk tilrettelegging (juleverkstadar, utesskule, skuleteater) som ikkje kan gjerast innan normalarbeidstida, gjerne 5 - 6 timar når det er travelt, og ikkje i det heile andre veker utanfor "sesongar" Når vi tek med 39. veka, ser vi at lærarane har eit ganske rimeleg arbeidsår. "

No er det ikkje alle som har det så greitt som meg, altså...eg er ganske medviten om arbeidstida. Somme slit seg ut, noko elevane ikkje er tente med i lengda.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.653
Sted
Torget vurderinger
0
Og det samme argumentet kan jo brukes andre veien, hvis det er så dårlig betalt og vanvittig med arbeid hvorfor ikke finne seg noe annet å gjøre.Jeg ville ikke blitt lærer for en million i året!
De eneste offentlig ansatte jeg unner bedre betingelser er de som jobber i helsevesenet.
Skjønar du ikkje er vant til å tenkje langsiktig...utan å utdanne neste generasjon, stoppar samfunnet opp. Sjå berre korleis det gjekk med romarriket...

Tykkjer ikkje læraryrket er så urimeleg, eg kom berre inn i det i -83, då lønene var på veg ned. No håpar eg dei er på veg opp, iallfall vert dei det om 6 - 7 år.
Ein million i året høyrest bra ut.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.653
Sted
Torget vurderinger
0
Som FAU-leder og skolepolitikk-aksjonist er jeg faktisk tilbøyelig til å være enig med deg på veldig mange av disse punktene.

Det er ikke avgjørende at elevene har tilgang på PC i skolen, men alle lærerne må ha PC tilgjengelig med e-post, internett og databaseverktøy. Kompetansen er skremmende dårlig på dette området blant lærerne, noe som ikke er så rart når utstyr ikke finnes eller er alt for dårlig.

Leirskoler med et pedagogisk innehold er verdifullt for barn i storbyene, mange (særlig barn med innvandrerbakgrunn) har dessverre ikke satt sin fot utenfor byen (eller bydelen for den saks skyld).

Mer historieundervisning fra annen verdenskrig, og da særlig utviklingen på østfronten, bør vel ligge ditt hjerte nært?
"Veldig mange"??
Her finn eg lite grunn til å juble fordi den gamle frontkjemparen som ei anna blind høne, finn korn innimellom all tullhakkinga.....

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.653
Sted
Torget vurderinger
0

Rimeleg godt? Tja...
Kva jobbar du som? Nissen har iallfall lang ferie - 364 dagar....

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Mest bare sagt for å fyre opp diskusjonen :)Og med ett stort glimt i øyet
Det ble bare litt morsomt at mannen som er kjent for å jobbe en dag i året ( men da skal det nevnes at det er en ytterst strevsom dag, og ikke mange kan hevde å være i nærheten av en så betyelig arbeidsmengde på en dag) foruten noen strøjobber på kjøpesenter noen dager i desember syntes at andre har lang ferie... ;)

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan

ifølge den nye læreplanen som følger med Kunnskapsløftet (vel...vel...) er digital kompetanse nå inne i alle fag for elevene. Det betyr at hver skole må ha PC'er til elevene for å kunne oppfylle kravene i læreplanen. Per i dag er det knapt noen skoler i Norge som har nok PC'er hverkan til lærere eller elever. Alle elever skal også lære seg å bruke programmer som excel, powerpoint osv. slik at tilgang på PC på skolen er faktisk helt nødvendig.

Men når kommunene ikke er i stand til, eller villige til å gjøre noe med den stadig forverrede situasjonen i norsk skole kan heller aldri intensjonene i læreplanene kunne oppfylles.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.653
Sted
Torget vurderinger
0
ifølge den nye læreplanen som følger med Kunnskapsløftet (vel...vel...) er digital kompetanse nå inne i alle fag for elevene. Det betyr at hver skole må ha PC'er til elevene for å kunne oppfylle kravene i læreplanen. Per i dag er det knapt noen skoler i Norge som har nok PC'er hverkan til lærere eller elever. Alle elever skal også lære seg å bruke programmer som excel, powerpoint osv. slik at tilgang på PC på skolen er faktisk helt nødvendig.

Men når kommunene ikke er  i stand til, eller villige til å gjøre noe med den stadig forverrede situasjonen i norsk skole kan heller aldri intensjonene i læreplanene kunne oppfylles.
Ja, dette er tragisk. Eg har ei 5.klasse som fekk opplæring i touch i fjor. Nesten alle greidde seg, sjølv om farten ikkje var stor.
I år måtte eg gje opp heile greia pga. at datanettverket på skulen ikkje fungerte, og eg ikkje har kapasitet til å lage kreative løysingar for tida. Så no ser eg fortvila at elevane brukar 2-fingermetoden når dei ein sjeldan gong får bruke pc.

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
I år måtte eg gje opp heile greia pga. at datanettverket på skulen ikkje fungerte, og eg ikkje har kapasitet til å lage kreative løysingar for tida. Så no ser eg fortvila at elevane brukar 2-fingermetoden når dei ein sjeldan gong får bruke pc.
Skole-Norge i et nøtteskall! På min skole er vi heldigvis forholdsvis godt forspent med PC'er, men slik er det jo ikke landet rundt.

Når vi ser hvordan politikerne sakte men sikkert kaldkveler skolen i dette landet er det ganske så provoserende at KS kommer med de kravene de gjør. KS er ikke interessert i en god skole, de vil ha en billig skole uten faglig kvalifisert personell der alle er lydige undersåtter som gjør som de blir fortalt og holder kjeft om det! Jeg er glad det ikke ble streik og at vi fikk gjennomslag for våre krav for de ENESTE i Norge som vet hva som er bra for skolen er vi som jobber der, lærerne!

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.018
Er du i styret på en livssynsskule eller pedagogisk alternativ? Eller ein av dei nye som dukka opp no i det siste? Tykkjer det burde dukke opp eit norsk alternativ i slekt med det amerikanske Multi-aging og Montessori, sidan vi har ein solid 270-årig tradisjon og kompetanse på om lag det same i det opprinnelege systemet med aldersblanda, små klassar i rurale område.
Pedagogisk alternativ, Montessori. Men hele grunnen til at skolen er privat er kommunens valg om nedleggelse.
Enig I at dette bør være et offentlig ansvar men vi hadde ikke noe valg da vi ønsket å opprettholde vårt lille lokalsamfunn så da startet vi privat. Subjektivt vurdert har skolen blitt bedre etter dette. :) (Og gjennomsnittsalderen på læreren halvert!) ;D

Kjetil

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Pedagogisk alternativ, Montessori. Men hele grunnen til at skolen er privat er kommunens valg om nedleggelse.
Enig I at dette bør være et offentlig ansvar men vi hadde ikke noe valg da vi ønsket å opprettholde vårt lille lokalsamfunn så da startet vi privat. Subjektivt vurdert har skolen blitt bedre etter dette. :) (Og gjennomsnittsalderen på læreren halvert!) ;D

Kjetil

Ja trur at privat skoler er sunt i små distrikter hvor kommunen ikke vil ha skole men sende elevene langt avgårde. Er en montesori skole i ene nabo bygda mi, og elevene ser ut til å bli mennesker der også.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.653
Sted
Torget vurderinger
0

Kjetil
Var på Jahreteigen skule på besøk for eindel år sidan. Akkurat same opplegget. Foreldra og nærmiljø ynskte skulen, kommuna såg seg ikkje råd (eller hadde ikkje vilje). Difor gjekk dei for eit pedagogisk alternativ. Jahreteigen var dessutan aldersblanda i utgangspunktet (liten skule medfører alltid denne organiseringa, noko som igjen har ei bråte fordelar, sjølv om det også har sine utfordringar). Denne samsvarar fint med Maria Montessori sine tankar om borna sine ulike utviklingstrinn (om lag det same som Piaget, men kanskje M si erkjenning om dette har ført til litt meir konsekvens for hennar pedagogikk)

Har ofte hatt lyst til å innføre læremidla frå Montessori i vanleg, norsk skule. Om klassane ikkje er for store, og om du får til aldersblanding, er det ingenting i vegen for det.

Ei bevisstgjering rundt skulen fører alltid til opplevde forbetringar. Skulen kjem i høgste grad i fokus når foreldre og nærmiljø går inn og definerer eit grunnlag for ein privatskule, og får alle til å engasjere seg. Ikkje minst er det viktig når foreldra vert nøydde til å betale og engasjere seg med dugnad.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.653
Sted
Torget vurderinger
0
Ja trur at privat skoler er sunt i små distrikter hvor kommunen ikke vil ha skole men sende elevene langt avgårde. Er en montesori skole i ene nabo bygda mi, og elevene ser ut til å bli mennesker der også.
Ja, prinsipielt meiner eg dette må vere eit offentleg ansvar. Men eg støttar fullt ut at foreldre og nærmiljø lagar eit privat alternativ, når kommunen ikkje lenger vil ha skule.
Nedlegging bør berre skje når nærmiljøet og foreldra går inn for det...

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Ja, dette er tragisk. Eg har ei 5.klasse som fekk opplæring i touch i fjor. Nesten alle greidde seg, sjølv om farten ikkje var stor.
Det er for dårlig når 3-4 lærer må dele på en PC og datanettverk og servere ikke eksisterer. Jeg er ikke fullt så bekymret når det gjelder elevenes grunnleggende dataferdigheter, de aller fleste har tilgang på PC hjemme og opparbeider seg de grunnleggende ferdigheter der. Men et fungerende datasystem i skolen kunne ha vært et vesentlig bidrag til å gjøre undervisningen bedre og enklere i de andre fagene. Elevene som ikke har tilgang på PC hjemme, er uansett tapere i forhold til å tilegne seg kunnskap på dette området.

Det er ikke meningen at elevene skal lære konkrete programmer på skolen (som Word, Excel osv), men de skal lære å bruke data som et verktøy og få grunnleggende ferdigheter i tekstbehandling og regneark som så kan brukes i de respektive fag (norsk og matematikk).

Undervisning i touch burde være obligatorisk i skolen, dette ville spare det offentlige for enorme kostnader i sykepenger ved slitasjeskader i fremtiden.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.653
Sted
Torget vurderinger
0
Ja, eg meiner at touch er like viktig som satsing på finskrift. Elles bør lærarane bruke datanettverk med tanke på planlegging og organinsering. Også til samarbeid er det fint, tenk berre på outlook sine flotte funksjonar når det gjeld avtalefesting av møter m.m.
Eg veit ikkje om skular som har fått til dette så langt, men skule- og kommuneadministrasjon brukar dette, med svært rasjonell tidsbruk for møteplanlegginga. Så dette har stor overføringsverdi til skulen.
Elles bør elevane ikkje knyttast så sterkt til ein spesiell programpakke, men få god innføring i tekst, rekneark, publisering, presentasjon og database.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Ja, eg meiner at touch er like viktig som satsing på finskrift. Elles bør lærarane bruke datanettverk med tanke på planlegging og organinsering. Også til samarbeid er det fint, tenk berre på outlook sine flotte funksjonar når det gjeld avtalefesting av møter m.m.
Eg veit ikkje om skular som har fått til dette så langt, men skule- og kommuneadministrasjon brukar dette, med svært rasjonell tidsbruk for møteplanlegginga. Så dette har stor overføringsverdi til skulen.
Elles bør elevane ikkje knyttast så sterkt til ein spesiell programpakke, men få god innføring i tekst, rekneark, publisering, presentasjon og database.
Der jeg jobber har hver lærer sin egen PC koblet opp mot nettverk, internett og samkommunens server(man kan koble seg opp mot samme server hjemmefra og jobbe likedan som på skolen). Vi har datarom med faste PCer og 3 skap a la 15 PCer som vi kan trille inn på hvilket som helst rom med trådløs tilkobling til printer. Hele klasseromsfløya er utrustet med trådløst nettverk. Elev PCene er koblet mot en egen elevserver der de har hver sin mappe. Det er også en "bank" av lærer PCer og prosjektører som vi kan bruke på klasserommene for Powerpoint- presentasjoner etc. Vi har også en stor kantine, med stort lerret, fast prosjektør og god lyd. Alle tilkoblinger for elever/lærere å koble opp PCer, bruke USB-penner etc etc til gjennomganger og presentasjoner. Så man kan si at vi har satset LITT på IKT i vår kommune :)
Og ja, vi har Outlook med møteplanlegger der vi kun bekrefter via mail så blir møter lagt inn i kalenderen vår ;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.653
Sted
Torget vurderinger
0
1. Der jeg jobber har hver lærer sin egen PC koblet opp mot nettverk, internett og samkommunens server

2. (man kan koble seg opp mot samme server hjemmefra og jobbe likedan som på skolen).

3. Vi har datarom med faste PCer og 3 skap a la 15 PCer som vi kan trille inn på hvilket som helst rom med trådløs tilkobling til printer.
Hele klasseromsfløya er utrustet med trådløst nettverk. Elev PCene er koblet mot en egen elevserver der de har hver sin mappe.

4.Det er også en "bank" av lærer PCer og prosjektører som vi kan bruke på klasserommene for Powerpoint- presentasjoner etc.

5. Vi har også en stor kantine, med stort lerret, fast prosjektør og god lyd. Alle tilkoblinger for elever/lærere å koble opp PCer, bruke USB-penner etc etc til gjennomganger og presentasjoner. Så man kan si at vi har satset LITT på IKT i vår kommune :)
6. Og ja, vi har Outlook med møteplanlegger der vi kun bekrefter via mail så blir møter lagt inn i kalenderen vår ;)
1. Det er vår intensjon også. Men vi har mange problem som går på at systemet ikkje er stabilt - stort sett eldre pc-ar som fungerer greitt nok ei periode, men så vert det krøll, og du mister mykje arbeid. Ingen er flinke nok på backup til kvardags...

2. Ikkje hos oss, du kan ikkje logge deg inn på kommunalt intranett utan gjennom ein arbeidsPC

3. Vi har 220 elevar, og 15 laptoppar som i teorien skulle fungere på same måte, men systemet er så ustabilt, at deg har droppa dataorientert undervisning pr dato. Skal prøve att på hausten...

4. Nokre litt eldre pc-ar av gammal type er plassert sånn litt tilfeldig rundt om på ulike klasserom, alt etter kva læraren har ambisjonar om....

5. Etter kvart har vi fått god lyd her & der...dessutan brukbar teater lysrigg. (Underteiknande er entusiast)

6. Det høyrest bra ut.....(sukk, sukk)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Mannen: -Nå vil jeg ha slutt på alt dette med at julenissen kommer med julegavene, at gud gir oss vårt daglige brød og at storken kommer med barna.

Kona: -Men hvorfor det da?

Mannen: -Jo, nå har barna begynt å si at jeg ikke duger til en verdens ting her i verden.

Topp Bunn