|
Kan jo prøve å forklare en gang til, da:Hvis dette er ti i skuddet for døende mennesker så vel jeg å dø hjemme .
De som arbeider med dette til daglig, og kan snakke med pasientene, får ta stilling til dette. Mitt lille poeng er kun at folk kan ha helt andre ønsker og behov enn det omgivelsene forventer. Intuitivt ville jeg trodd at folk som er dårlige nok, synes at all musikk er anstrengende. Men slik er det tydeligvis ikke. Da tenker i alle fall jeg at man bør ha et litt bredt utvalg, og ikke bare holde seg til det som omgivelsene finner "passende". Livat musikk behøver jo ikke være anstrengende.Joda, det er nok riktig for den andelen av pasienter som fremdeles er litt oppegående. Institusjonen holder seg også med en musikkterapeut som holder konserter for pasientene.Jeg ble operert på Bærum sykehus for en del år tilbake. I senga ved siden av lå en gamling som var operert for tarmslyng og noe sånt. Fikk kona til å ta med en diskman og et par høyttalere, samt en del CD'er. Jeg satte på swingjazz fra slutten av 30-tallet så det ljomet bortover gangen, og gamlingen ved siden av var helt i fyr og flamme. Sier ikke at dette gjelder alle, men mange vil sikkert sette pris på å høre musikk de likte som unge når man vet at det ikke er lenge igjen.
Men dette dreier seg om musikk for de som er i sluttstadiet. Det kan dreie seg om folk som er lindret både mhp smerter og på angst, men som ikke er sterke og oppegående nok til å kunne ta til seg krevende eller livat musikk.
mvh
Det dreier seg heldigvis ikke om hva omgivelsene synes, men hva pasientene synes. Iht. Madammen gir pasientene tilbakemelding om hva de synes om musikken, selv om de kan være svært reduserte.De som arbeider med dette til daglig, og kan snakke med pasientene, får ta stilling til dette. Mitt lille poeng er kun at folk kan ha helt andre ønsker og behov enn det omgivelsene forventer. Intuitivt ville jeg trodd at folk som er dårlige nok, synes at all musikk er anstrengende. Men slik er det tydeligvis ikke. Da tenker i alle fall jeg at man bør ha et litt bredt utvalg, og ikke bare holde seg til det som omgivelsene finner "passende". Livat musikk behøver jo ikke være anstrengende.Joda, det er nok riktig for den andelen av pasienter som fremdeles er litt oppegående. Institusjonen holder seg også med en musikkterapeut som holder konserter for pasientene.Jeg ble operert på Bærum sykehus for en del år tilbake. I senga ved siden av lå en gamling som var operert for tarmslyng og noe sånt. Fikk kona til å ta med en diskman og et par høyttalere, samt en del CD'er. Jeg satte på swingjazz fra slutten av 30-tallet så det ljomet bortover gangen, og gamlingen ved siden av var helt i fyr og flamme. Sier ikke at dette gjelder alle, men mange vil sikkert sette pris på å høre musikk de likte som unge når man vet at det ikke er lenge igjen.
Men dette dreier seg om musikk for de som er i sluttstadiet. Det kan dreie seg om folk som er lindret både mhp smerter og på angst, men som ikke er sterke og oppegående nok til å kunne ta til seg krevende eller livat musikk.
mvh
Har mye Arvo Paert i hyllene. Har ikke tenkt på ham, takk for påminnelsen!Sjekk ut komponisten Arvo Part, det bør være noe der:
https://www.youtube.com/results?sp=SADqAwA%3D&q=arvo+part
Jeg unnlot å skrive at hun allerede har prøvd ut å spille musikk for pasientene i flere år alt, og at det funker aldeles utmerket. Hun har er par cder, bl.a. med Secret Garden og Arne Schmidt, som hun sier kommer veldig godt an hos veldig mange terminale.Fint tiltak, men din kone er sykepleier og vet da at all behandling må tilrettelegges for den enkelte, ut fra behov og forutsetninger.
Jeg kan ikke forestille meg at det finnes en terminalfasemusikk som passer for alle, den må individualiseres som alt annet. Må nok spørre hver enkelt hva de foretrekker, og kanskje abonnere på Spotify eller tilsvarende.
Tja hva med å daue til Lars Lillo - Stenberg sin tolkning av Prøysen sin låt Eventyr ?Kan jo prøve å forklare en gang til, da:Hvis dette er ti i skuddet for døende mennesker så vel jeg å dø hjemme .
Madammen har bedt meg om å finne frem musikk som kan virke beroligende og lindrende i en fase hvor pasientene har hatt både smerter og angst. Hvis slikt som dette er greia di, be my guest.
Men det var ikke det jeg ba om forslag til.
Mvh