erato skrev:
Men det kan godt tenkes du får andre problemer knyttet til reflektert lyd osv. Oslo konserthus har ikke mange parallelle flater og er konstruert grovt sett etter den formen du beskriver, og er viden berømt for ujevn og middelmådig akustikk.
De bestlydende konsertsalene i Europa har en tradisjonell rektangulær form. Dimensjonene er viktig selvsagt, men det handler like mye om orkesterets plassering, overflatebehandling osv.....akkurat som i et vanlig lytterom.
I Oslo Konserthus sitter publikum i en slags vifteform. Det har den ulempe at første veggrefleksjon treffer for langt bak i salen (innfallsvinkel = utfallsvinkel). Dermed får alle de som sitter foran og i midten mye direktelyd og lite reflektert lyd. For å sette det på spissen, så havner for mye av lydenergien i bakveggen. I konsertsaler med skoeskeform, så får man en jevnere blanding av direkte- og reflektert lyd i fremre halvdel av salen. (De som sitter bakerst, får uansett ikke spesielt "god" lyd pga avstand og refleksjoner). Ved pop- og jazzkonserter med PA-systemer, så kan de i større grad styre spredningen. Men det er fattig trøst, da det rææææva PA-utstyret de ofte bruker uansett gir håpløs lydkvalitet.
Forøvrig kan man ikke sammenligne en konsertsal med ei stue. I førstnevnte er stående bølger et ikke-tema pga. de store avstandene. I ei stue blir det motsatt. (100Hz = 3,4 meter bølgelengde. 20Hz = 17 meter bølgelengde).
Tilbake til TOPIC: Hvis du har anledning til å bygge deg et dedikert lytterom med asymetriske vegger, så kan du heller bygge "normalt" men med prioritet på "gunstige" propsjoner. I nevnte "Master Handbook of Acustics" så finner du en tabell på flere vellykkede varianter av BxDxH. Ikke bare på det "gyldne snitt" (som gir en uforholdsvismessig stor takhøyde, hvis du samtidig skal ha et brukbart gulvareal).