Ingen parallele flater?

laslot

Fersking
Ble medlem
30.12.2007
Innlegg
4
Antall liker
0
Hei! Vis jeg bygger et lytterom uten parallele flater (fes. høyt/smalt i front og lavt/bredt bak :-\) som i en oprasal :D, vil jeg da slippe problem med stående lydbølger?
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
20.976
Antall liker
12.978
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det vil i hvert fall redusere de kraftig, alt avhengig av dimensjoner.

Men det kan godt tenkes du får andre problemer knyttet til reflektert lyd osv. Oslo konserthus har ikke mange parallelle flater og er konstruert grovt sett etter den formen du beskriver, og er viden berømt for ujevn og middelmådig akustikk.

De bestlydende konsertsalene i Europa har en tradisjonell rektangulær form. Dimensjonene er viktig selvsagt, men det handler like mye om orkesterets plassering, overflatebehandling osv.....akkurat som i et vanlig lytterom.
 

laslot

Fersking
Ble medlem
30.12.2007
Innlegg
4
Antall liker
0
Takk for svar! Men når du skriver "alt avhengig av dimensjoner" Er det noen regler/utregninger man kan følge for å ikke gå på en "byggesmell" ;)?
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
9.397
Antall liker
4.863
Ja det er det. Noen mål er helt på trynet akustisk, mens andre fungerer strålende. Høyde, bredde og lengde har stor akustisk betydning. Dette kan man i stor grad regne seg / simulere seg fram til på forhånd.

Du kan jo prøve med pm til thestig og engelholmaudio siden begge to jobber med akustikk.
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Ellers er boka "Master handbook of acoustics" av Everest relativt lettlest. :)

Mvh
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.370
Antall liker
1.046
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Det er muligens ikke så dumt å bygge et tradiskonelt rom og være bevisst de ratio som skal være ideelle mellom HxBxL. Da kan ban benytte kjente metoder for å akustisk justere rommet.

Bygger man slik trådstarter nevner så har man ikke tilgang på like mye empiriske data...
 
K

kbwh

Gjest
Enig med Loevhagen. Enklere for snekkeren er det også.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
3.025
Antall liker
726
Torget vurderinger
1
Stående bølger blir det bestandig uansett rommets fasong, om det så er rundt eller ellipsoidalt. Det som varierer er standbølgeforholdet (altså styrkeforholdet). Det påvirkes særlig av grenseflatenes refleksjonsegenskaper.

I tillegg kan sammenklumpingen av resonansfrekvenser styres ved å spre rommets dimensjoner noenlunde jevnt utover. Det verste er selvsagt en kube med alle dimensjoner og frekvenser identiske. Deretter følger i fallende grad av dumhet:
små heltallige forhold av romdimensjoner (eks 1:2:2 og 1:2:4),
deretter greie rasjonale tall (brøker med ikke alt for store tellere og nevnere)
og til sist irrasjonale tall som f.eks det gyldne snitt og diverse kvadratrøtter eller kuberøtter.

Men ikke tenk alt for mye på det dersom dempningen er OK og du unngår kuben og 1:2:4 i lengdeforhold.
 
N

nb

Gjest
Dette er firmaet til en forumbruker (theStig) som kan en del om akustikk og vil ha - hva skal man si, forståelse for utfordringene med og vilje til å bruke mye tid og eventuelt penger på å få et godt lytterom

http://home.online.no/~st-e-tan/TAVD/

Eneste tipset jeg vet om dersom det er aktuelt med profesjonell hjelp, vet ikke hva det koster, men det skader jo ikke å spørre.

Det finnes sikkert andre kommerielle leverandører av slike tjenester, men da må noen andre bidra med kontaktinfo, da jeg ikke vet om andre.

Ellers er sikkert mye gjort om du tar hensyn til de grunnleggende reglene.
 

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Innlegg
434
Antall liker
1
laslot skrev:
Hei! Vis jeg bygger et lytterom uten parallele flater (fes. høyt/smalt i front og lavt/bredt bak :-\) som i en oprasal :D, vil jeg da slippe problem med stående lydbølger?
Njäe, det är inte riktigt så enkelt (som vanligt:)).

Mängden basproblem är ungefär den samma, det är bara att problemen är mer utspridda över frekvensområdet. Aksutiskt obehandlat ger detta att lyssningsupplevelsen med stor sannorlikhet är bättre än i ett rum med parallella väggar.

Skall du inte behandla rummet med akustikprodukter är detta alltså att föredra: "utspridda och små problem (men totalt sett ungefär lika illa som med parallella väggar)".

Skall du behandla rummet med akustikprodukter är det fördelaktigt om rummet har klara och tydliga (bas-) problem.

Totalt sett, anser jag, att man kommer längst med att behandla rummet så får man inte ens "utspridda och små problem" utan bara "inga problem alls".

My 2 cents...
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.838
Antall liker
1.621
Har hatt anlegget i et rom med en skrå vegg, og med et skrått tak. Det spilte aldeles utmerket.
En konsertsal har en helt annen funksjon (og dimensjoner) enn et lytterrom.

mvh
 

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
6.608
Antall liker
5.682
Torget vurderinger
1
erato skrev:
Men det kan godt tenkes du får andre problemer knyttet til reflektert lyd osv. Oslo konserthus har ikke mange parallelle flater og er konstruert grovt sett etter den formen du beskriver, og er viden berømt for ujevn og middelmådig akustikk.

De bestlydende konsertsalene i Europa har en tradisjonell rektangulær form. Dimensjonene er viktig selvsagt, men det handler like mye om orkesterets plassering, overflatebehandling osv.....akkurat som i et vanlig lytterom.
I Oslo Konserthus sitter publikum i en slags vifteform. Det har den ulempe at første veggrefleksjon treffer for langt bak i salen (innfallsvinkel = utfallsvinkel). Dermed får alle de som sitter foran og i midten mye direktelyd og lite reflektert lyd. For å sette det på spissen, så havner for mye av lydenergien i bakveggen. I konsertsaler med skoeskeform, så får man en jevnere blanding av direkte- og reflektert lyd i fremre halvdel av salen. (De som sitter bakerst, får uansett ikke spesielt "god" lyd pga avstand og refleksjoner). Ved pop- og jazzkonserter med PA-systemer, så kan de i større grad styre spredningen. Men det er fattig trøst, da det rææææva PA-utstyret de ofte bruker uansett gir håpløs lydkvalitet.

Forøvrig kan man ikke sammenligne en konsertsal med ei stue. I førstnevnte er stående bølger et ikke-tema pga. de store avstandene. I ei stue blir det motsatt. (100Hz = 3,4 meter bølgelengde. 20Hz = 17 meter bølgelengde).

Tilbake til TOPIC: Hvis du har anledning til å bygge deg et dedikert lytterom med asymetriske vegger, så kan du heller bygge "normalt" men med prioritet på "gunstige" propsjoner. I nevnte "Master Handbook of Acustics" så finner du en tabell på flere vellykkede varianter av BxDxH. Ikke bare på det "gyldne snitt" (som gir en uforholdsvismessig stor takhøyde, hvis du samtidig skal ha et brukbart gulvareal).
 
Topp Bunn