Høyttalere Ingen lyd fra sub ved bruk av vinylspiller

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Får multimeter i løpet av dagen . Er nok noe galt med pu ja .
Jepp. Kople fra PU og ohme mellom hvit leder og venstre RCA midtpinne, blå leder og venstre RCA skjerm og så bortetter.

Forøvrig er det viktig å ha RCA-kabel med en viss kapasitans. MM-er trenger en samlet kapasitiv last på 150 - 300 pF. Dyre lavkapasitans-kabler til MM er ikke tingen med mindre du har en RIAA der du kan velge kapasitiv last.
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.593
Antall liker
1.325
Sted
Oslo
okey :)

Skal man kunne høre stemmen til vokalisten i fra en subwoofer? Spiller kun på sub nå for å tune den inn. Dette er min første sub så er helt grønn ;)
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
lurer på om problemet kommer fra pre . kobler jeg rca fra tape out lyser sub dioden grønt og sub spiller. Kobler jeg pre out rca må jeg vippe bryteren av og på for at den skal få signal .
Hvis pre out virker som den skal når du spiller CD, virker den også som den skal når du spiller vinyl.

Suben skal IKKE kobles til tape out - for da får du et fast signal inn på suben, mens du skal ha et variabelt signal inn på suben (som du vil få fra pre out), slik at volumet på fronthøyttalerne og suben går i takt - og uavhengig av kilde. Eventuelt svakere signal inn på forforsterkeren fra pickup enn fra CD, vil med samme voluminnstilling på forforsterkeren gi lavere lyd i hele anlegget. Skal du spille like høyt med et svakt inngangssignal fra en kilden, kan dette kompenseres ved å skru volumknotten på forforsterkeren tilsvarende opp. Og da får både sub og fronthøyttalere den samme økningen i signalstyrken.
 

eag1

Medlem
Ble medlem
28.02.2011
Innlegg
22
Antall liker
39
Hej. Har samme pre med sub out på rca left og right til en velodyne sms1 og poweramps på xlr. Spiller også vinyl med ortofon 2m bronze og har rigeligt output på sub. Min sub spiller med fra 40hz
Billede af display uden subsonic filter
IMG_0919.jpg


Billed af display med subsonic filter
IMG_0920.jpg

Kan ikke umiddelbart mærke forskel på membranen med eller uden subsonic
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
lurer på om problemet kommer fra pre . kobler jeg rca fra tape out lyser sub dioden grønt og sub spiller. Kobler jeg pre out rca må jeg vippe bryteren av og på for at den skal få signal .
Hvis pre out virker som den skal når du spiller CD, virker den også som den skal når du spiller vinyl.

Suben skal IKKE kobles til tape out - for da får du et fast signal inn på suben...
Tiltredes!
Men det høyere signalet på tape out trigger suben. Dermed er det vel 99,9% sikkert at PU er feilkoplet. Eller 0,1% sikkert at RIAA har gått bananas ;)
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Dersom suben ikke detekterer pre out innbiller jeg meg det er for lavt signal på vinyl ift xlr. Personlig ville jeg anskaffet xlr-rca adapterkabler og koblet på loopen I dp'n
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Dersom suben ikke detekterer pre out innbiller jeg meg det er for lavt signal på vinyl ift xlr. Personlig ville jeg anskaffet xlr-rca adapterkabler og koblet på loopen I dp'n
Hvis fronthøyttalerne spiller like høyt på CD og vinyl, skal suben få den samme signalstyrken inn hvis pick up er koblet riktig. Nivået på RIAA har sånn sett ingen annen betydning enn at man må skru volumrattet noe høyere på vinyl for å få samme lyttevolum som med CD.
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Og suben skal da skru seg på selv om noe er koblet i motfase. Er det like mye bass fra CD og vinyl når suben er ute av ligningen?
 

Norway1000

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2013
Innlegg
198
Antall liker
51
Og suben skal da skru seg på selv om noe er koblet i motfase.
Nei, trådstarter har koblet til høyre og venstre kanal inn på subben. Hvis signal i motfase summeres så vil ikke subben nødvendigvis trigges. Han har tidligere rapportert at den trigges/spiller høyere med kun en kanal tilkoblet noe som underbygger fase problemer (gitt at det faktisk er sub signal på plata han spiller...)
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Problemet var pu . hos meg var R+ grønn R- Blå. L+Hvit og L- Rød .

Nå spiller sub skikkelig bass :) Takk for hjelpen alle mann!
Ser man det!
Fascinerende at det kom lyd ut at platespilleren i det hele tatt med den koplingen :D
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.593
Antall liker
1.325
Sted
Oslo
Ja egentlig litt rart . Jeg kjøpte spilleren for noen måneder siden . Den har sikkert vært feil koblet siden tidenes morgen :rolleyes::eek:
 
Topp Bunn