Høyttalere Ingen lyd fra sub ved bruk av vinylspiller

Geiren

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.03.2005
Innlegg
1.304
Antall liker
1.436
Sted
Foten av Jotunheimen
Torget vurderinger
1
Er det mulig å kjøre en xlr ut fra effektforsterker til subwoofer?? Vis vedlegget 437290
Ja du kan ta en xlr kabel fra DP A1 ut, dei mitterste xlr kontaktene på høyre og venstre side er ut signal. Ta en xlr kabel fra en av dem og til inn på subben din og hør om du har høyere volum da. Da har du samme gain som forsterkeren får.
Ser også at pre ut på xlr utgangen din har pin 2 som kold - DP A1 har pin 2 som Hot + dette er auropeisk standar. Du har snudd fase på høytalerne med denne løsningen.
 
Sist redigert:

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.593
Antall liker
1.325
Sted
Oslo
Er det mulig å kjøre en xlr ut fra effektforsterker til subwoofer?? Vis vedlegget 437290
Ja du kan ta en xlr kabel fra DP A1 ut, dei mitterste xlr kontaktene på høyre og venstre side er ut signal. Ta en xlr kabel fra en av dem og til inn på subben din og hør om du har høyere volum da. Da har du samme gain som forsterkeren får.
Ser også at pre ut på xlr utgangen din har pin 2 som kold - DP A1 har pin 2 som Hot + dette er auropeisk standar. Du har snudd fase på høytalerne med denne løsningen.
Har laget egene xlr kabler til pre ut :) var klar over det problemet .
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.593
Antall liker
1.325
Sted
Oslo
Har vært på loppemarked . handlet 15 lp plater idag :) Ligger ikke på lat siden . Skal sjekke om pu er koblet riktig . Jeg koblet "feil" inn på phono inngang og det ble mer lyd fra sub , men fortsatt veldig lite lyd . Mange gode tips å få her 8)
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.593
Antall liker
1.325
Sted
Oslo
En rar ting jeg har lagt merke til er at sub lyser rødt om jeg spiller lp . Dioden går over til grønt når den får signal via dac . Det skjer aldri på lp med mindre jeg vipper bryteren auto on /standby.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
En rar ting jeg har lagt merke til er at sub lyser rødt om jeg spiller lp . Dioden går over til grønt når den får signal via dac . Det skjer aldri på lp med mindre jeg vipper bryteren auto on /standby.
Du må lese manualen!
Rød diode betyr Standby. Intet eller for lavt signal.

Kommer ikke mye lyd ut av en aktiv sub når den står i Standby ;)

Kan du stille gain på RIAA?
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.593
Antall liker
1.325
Sted
Oslo
Subn går jo over til grønt så fort den får signal. Det er tyder jo på at det er for lavt signal fra ria ..
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Hvis signalkablene er koblet i motfase (et eller annet sted fra pu til sub), så får man naturligvis lite bass fra vinyl, musikksignal, altså. Bassen er som regel mikset ned til mono et godt stykke opp i frekvens. Husk at mono høyre pluss venstre på vinyl er lateralt (sideveis) kuttet. Dette gjør at det er plass til de store utsvingene. horisontalt kuttet bass ville fort kommet opp av vinylen med den kuttedybden som er tilgjengelig.

Men. Feil fase på suben ville da ende med å gjengi horisontal bevegelse fra bulkete plater (høyre minus venstre) i stedet for musikksignalet. Det bør man kjenne meget tydelig om man legger en finger på membranet til subben under avspilling, selv med relativt fine plater.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.837
Antall liker
5.489
Sted
Holmestrand
En rar ting jeg har lagt merke til er at sub lyser rødt om jeg spiller lp . Dioden går over til grønt når den får signal via dac . Det skjer aldri på lp med mindre jeg vipper bryteren auto on /standby.
Har du muligheter til å teste med en ekstern RIAA?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Subn går jo over til grønt så fort den får signal. Det er tyder jo på at det er for lavt signal fra ria ..
Hvis motfaseteorien er riktig, og det Zomby Woof skriver ovenfor har noe for seg, burde det lyse grønt på suben din hvis du kobler fra den ene signalkabelen til suben.
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.593
Antall liker
1.325
Sted
Oslo
Pu er koblet riktig . Jeg koblet om inn på phono inngangen . Ble litt mer bass. Skal titt på element for å se at det slår riktig vei :)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Subn går jo over til grønt så fort den får signal. Det er tyder jo på at det er for lavt signal fra ria ..
Hvis motfaseteorien er riktig, og det Zomby Woof skriver ovenfor har noe for seg, burde det lyse grønt på suben din hvis du kobler fra den ene signalkabelen til suben.
Strengt tatt uansett, siden også subsonisk støy vil være et elektrisk signal. For lavt i frekvens til å høres, men likefullt et signal, og overraskende hvis det ikke trigger subben ut av standby.
 
Sist redigert av en moderator:

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.593
Antall liker
1.325
Sted
Oslo
En rar ting jeg har lagt merke til er at sub lyser rødt om jeg spiller lp . Dioden går over til grønt når den får signal via dac . Det skjer aldri på lp med mindre jeg vipper bryteren auto on /standby.
Har du muligheter til å teste med en ekstern RIAA?
Har dessverre ingen ekstra riaa .


Bass elementet slår riktig vei.

Hva med å prøve å hente signal fra effekt forsterker isteden for å bruke 2 pre out ?
 

Norway1000

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2013
Innlegg
198
Antall liker
51
Du er 110% sikker på at;
Subsonic filter er av
MM/MC valgt riktig
Samme lydnivå fra hovedhøytalerne når du spiller fra platespiller som fra DAC
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Subn går jo over til grønt så fort den får signal. Det er tyder jo på at det er for lavt signal fra ria ..
Du kan jo prøve å kople sub-en til "RECORDER 1/2 Output Jacks".
Hva slags PU har du og hva er output fra den?

Kan det være en mismatch mellom PU og RIAA?
På din Marantz er følgende oppgitt:
MC: 280µV / 100Ohm
MM: 2.9mV /47kOhm
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.593
Antall liker
1.325
Sted
Oslo
Du er 110% sikker på at;
Subsonic filter er av
MM/MC valgt riktig
Samme lydnivå fra hovedhøytalerne når du spiller fra platespiller som fra DAC
Subsonic er av og mm/mc er valgt riktig . Lydnivå er omtrent likt ja .
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.593
Antall liker
1.325
Sted
Oslo
Subn går jo over til grønt så fort den får signal. Det er tyder jo på at det er for lavt signal fra ria ..
Du kan jo prøve å kople sub-en til "RECORDER 1/2 Output Jacks".
Hva slags PU har du og hva er output fra den?

Kan det være en mismatch mellom PU og RIAA?
På din Marantz er følgende oppgitt:
MC: 280µV / 100Ohm
MM: 2.9mV /47kOhm
Ortofon om bronze . Skal teste en xlr kabel fra effektrinn til sub om det er trygt og recorder output :)
Brukt en del tid på feilsøking nå men finner ikke feilen
 
Sist redigert:

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Ortofon om bronze . Skal teste en xlr kabel fra effektrinn til sub om det er trygt og recorder output :)
Brukt en del tid på feilsøking nå men finner ikke feilen
Skulle jo matche bra det med MM.

Kan det være at du har heftig brum fra platespilleren? Slik at SUB-en kopler ut pga overbelastning?
Har du koplet jordkabel fra spilleren til pre?
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
En rar ting jeg har lagt merke til er at sub lyser rødt om jeg spiller lp . Dioden går over til grønt når den får signal via dac . Det skjer aldri på lp med mindre jeg vipper bryteren auto on /standby.
Har du muligheter til å teste med en ekstern RIAA?
Har dessverre ingen ekstra riaa .


Bass elementet slår riktig vei.

Hva med å prøve å hente signal fra effekt forsterker isteden for å bruke 2 pre out ?
Ta deg hit til Holmlia/Oslo, så får du låne en RIAA av meg, så kan du iaf eliminere bort evt feil på din.
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.593
Antall liker
1.325
Sted
Oslo
En rar ting jeg har lagt merke til er at sub lyser rødt om jeg spiller lp . Dioden går over til grønt når den får signal via dac . Det skjer aldri på lp med mindre jeg vipper bryteren auto on /standby.
Har du muligheter til å teste med en ekstern RIAA?
Har dessverre ingen ekstra riaa .


Bass elementet slår riktig vei.

Hva med å prøve å hente signal fra effekt forsterker isteden for å bruke 2 pre out ?
Ta deg hit til Holmlia/Oslo, så får du låne en RIAA av meg, så kan du iaf eliminere bort evt feil på din.
Jeg kommer gjerne innom imorgen og låner en riaa om det passer :)
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.593
Antall liker
1.325
Sted
Oslo
koblet sub til recorder out . Lyd ble det men ikke sub lyd.
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.593
Antall liker
1.325
Sted
Oslo
Har koblet farge på farge . Kan det være at technics har andre fargekoder?

har prøvd å koble pre out xlr rett inn i sub. Ingen forbedring .
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.593
Antall liker
1.325
Sted
Oslo
Går utifra at han som har montert armen kanskje har koblet feil og ikke vært klar over det ? Kan noe bli ødelagt om jeg kobler om på pickup og tester?
 

Norway1000

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2013
Innlegg
198
Antall liker
51
Hvis du har tilgang på multimeter mål, hvit og rød kontakt på pickup skal være koblet til senter pinnene på RCA pluggene fra platespilleren. Ikke noe blir ødlagt hvis du kobler feil, bare start med lavt volum.
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.593
Antall liker
1.325
Sted
Oslo
har ikke tilgang til multimeter nå . Er langtid sykemeldt for øyeblikket :/
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.593
Antall liker
1.325
Sted
Oslo
bør egentlig holde å bytte om på rød og hvit på pickup med mindre jording er koblet feil også.
 

Norway1000

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2013
Innlegg
198
Antall liker
51
Da tester du med venste kanal, hvit/blå - høyre rød/grønn. Bytt rundt på en side.
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.593
Antall liker
1.325
Sted
Oslo
Skaffer et multimeter imorgen . Da bør det bli orden på lyden. Hvis ikke er det Riaa eller signal kabler som må skiftes. God natt :)
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.917
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det er litt forskjellige vrier på geometrien bakpå. Ortofon har to forskjellige arrangement der.
Bilde fra FAQen til Ortofon:
IMG_2450.JPG


Se på fargekodene, og bytt om lederne til den ene kanalen - det gjør du enkelt med en pinsett, mens pickupen enda står i headshellet.

Johan-Kr
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.593
Antall liker
1.325
Sted
Oslo
lurer på om problemet kommer fra pre . kobler jeg rca fra tape out lyser sub dioden grønt og sub spiller. Kobler jeg pre out rca må jeg vippe bryteren av og på for at den skal få signal .
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
lurer på om problemet kommer fra pre . kobler jeg rca fra tape out lyser sub dioden grønt og sub spiller. Kobler jeg pre out rca må jeg vippe bryteren av og på for at den skal få signal .
Det tyder heller på at tape out har noe høyere signalnivå enn pre out. Og det kan nok være bra. Bedre match til SUB-en.

Men har du fortsatt lite bass tror jeg det er rot i PU-tilkoplingen.
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.593
Antall liker
1.325
Sted
Oslo
Får multimeter i løpet av dagen . Er nok noe galt med pu ja .
 
Topp Bunn