Inertia: receiver och platespiller

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Antall liker
    3.847
    Torget vurderinger
    0
    BDT 2 presenterades 1978.
    Pris 830 SEK
    Jelco-tonarmen är från Japan. Detta var en förbättring, eftersom Inertias egen arm tyvärr inte hade samma kvalité som resten av spilleren.

IMG_1974.jpg

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Antall liker
    3.847
    Torget vurderinger
    0
    Man hade också en receiver "1230", presenterades 1974.
    Den kom sedan i två förbättrade versioner: "2230" och "2235".

post-58345-1159983583.jpg

Jag har haft flera 1230, 2230 och 2235. Alla har samma grundkonstruktion. I RIAA och i förstegsdelen sitter det transistorer. På tonkontrolldelens utgång sitter kretsen LM 301. Den var okey på den tiden. Jag har modifierad flera av dessa receivers och istället monterat OPA 2134. Se bilden. (De stora rosa polyesterkondensatorerna är inte original. De sitter i signalvägen. Dem har jag monterat i stället för de tantalelektrolyter som var original.) (Även receiverns effektstegsdel kan förbättras bl a när det gäller BIAS.)

PICT0026.jpg

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

Snejder

Medlem
    Ble medlem
    07.08.2015
    Antall liker
    24
    Sted
    Sverige
    Tackar för informationen.

Då har jag en BDT 2.

En Inertia 2230 är på väg från Tradera.

De får sällskap av en Braun TGC 450 kassettspelare.

Håller nästan samma design.

Jag funderar på ett par Luxor Transmissionline om jag kan hitta sådana.

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Antall liker
    3.847
    Torget vurderinger
    0

Då har jag en BDT 2.

En Inertia 2230 är på väg från Tradera.

Jag funderar på ett par Luxor Transmissionline om jag kan hitta sådana.
    Luxor Transmissionline är en välljudande högtalare, men de mår bra av förstärkare med lite mer effekt.
    Till en "2230" skulle jag personligen titta efter en fysiskt mindre, men lättdriven högtalare, t ex Gylling S-system.
    Den har bas på 8 tum och domediskant, bägge från SEAS. Det är en SEAS-konstruktion som såldes av svenska Gylling som på 70-talet hade den svenska agenturen för Sony.
    De tidiga modellerna har bas med gummikant. De senare som heter "Improved" har bas med skumkant och den är alltid trasig och måste bytas. Jag spelar själv med "Improved".

Bilder:
    http://www.hifisentralen.no/forumet...5-seas-professional-sound-19.html#post2279984

Carlsson Sonab OD 11 fungerar också bra till Inertia, tycker jag, men även där måste basens skumkant bytas om tidigare ägare inte gjort det.

Ett tips i all vänlighet: Var försiktig så att du inte kortsluter högtalarkablarna till din Inertia 2230, effekttransistorerna går sönder direkt, eftersom förstärkaren inte har någon skyddskrets.
    2230 har den gamla typen av högtalaranslutning; 2 polig DIN. De kan vara svåra att få tag i numera. Jag har många sådana kontakter liggande. Hör av dig via PM om du vill ha ett par.

:)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.015
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

Måtte google kassettspilleren for å sjekke designet, og sannelig har du rett. Det er en svært passende kombo. :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.015
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Inertia er fine saker, kunne godt tenkt meg en Inertia-rigg hvis jeg hadde hatt plass til flere stereoanlegg. Men den Braun-saken er virkelig strøkent design. Bravo!

Snejder

Medlem
    Ble medlem
    07.08.2015
    Antall liker
    24
    Sted
    Sverige
    Jag har ett par Wellex högtalare (Norskbyggda ?) som skulle passa istället för Luxor TL.

Braun tillverkade stiliga produkter med hög kvalitet på 70-talet.

Kassettspelaren har ett mycket stort svänghjul, nästan rullbandspelarklass.

Det finns reservdelar i Tyskland att få tag på.

Nytillverkade och något dyra men bra passform och kvalitet.

Har även köpt tryckrulle till Tandberg 64 där.

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Antall liker
    3.847
    Torget vurderinger
    0
    Jag har ett par Wellex högtalare (Norskbyggda ?) som skulle passa istället för Luxor TL.
    Ja, Wellex är/var norskt. Konkurs 1977.
    Vilken modell är det? Lägg gärna in en bild.

http://www.hifisentralen.no/forumet/vintageavdelingen/65413-wellex-c2042.html

Fra www.lyd-bilde-elektro.com før siden ble tatt ned:

På 1970 og 1980 tallet produserte Wellex på Ørsta et stort antall høyttalere. En del av produksjonen foregikk på Ørsta, mens kabinettproduksjonen og en del av montasjen foregikk på Haramsøy. Bildet viser utviklingsavdelingen på Ørsta. Det ble produsert høyttalere både for det norske markedet og for export. Hovedmerket på det norske markedet var Wellex, men fra 1981 startet man også markedsføringen av USA Martin i Norge. Det var et merke som ble produsert på lisens for Eastman Sound i USA. USA Martin var stort sett utviklet av Seas
    i Moss. Merket ble populært og solgte bra.
    Fra starten av bar produktene fra Wellex preg av at de kom fra møbeldistriktet i Norge. Flere av modellene hadde spennende design som Wellex Orbit som vises her. En annen spennende modell var Wellex Kubus. Fabrikken var også meget tidlig ute med MFB høyttalere.
    Utover 1980 tallet fulgte Wellex trenden med blank pynt og masse watt, mens USA Martin videreutviklet tradisjonelle høyttalere med god lyd. Wellex og USA Martin forsvant fra markedet som norske produkter på slutten av 80 tallet. Det produseres fremdeles en del høyttalerkabinetter i Norge.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.015
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Wellex ja, har minner om deres eksistens men ikke noe om hvordan de låt. Men de diskantene som står i dem i linken har jeg lang erfaring med, som de fleste på vår alder. Best av de erfaringene er Chaconne II, noen sponkasser fra Bo Hansson som jeg eide på tidlig åttitall. Og som jeg fortsatt sørger over å ha byttet ut. Det og QLN One (mkI) som avløste Chaconne er de to jeg skulle ønsket at jeg hadde beholdt. Er overbevist om at de fortsatt tåler sammenligning med det som er på markedet i dag.

Men nå googlet jeg Chaconne II, og fant bilder som viser at det ikke var akkurat den samme diskanten likevel. Men lar likevel teksten stå siden det er en liten hyllest til svensk høyttalerbyggerkunst. Og det er jo svært passende i akkurat denne tråden.

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Antall liker
    3.847
    Torget vurderinger
    0
    Ja QLN One och Chaconne är fortfarande populära här. Inte alla har Carlsson...
    :cool::rolleyes:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.015
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Disse er make til de jeg hadde for nesten 35 år siden. Rart hvordan man aldri glemmer enkelte produkter. Jeg forstod det slik på en kommentar på raunaforumet at svart er en uvanlig farge på Chaconne II. Fantastiske høyttalere med billige elementer. Sprengte diskantene på en hjemme-alenefest, og de kostet meg 110 kroner stykket. Det var riktignok på første halvdel av åttitallet, men selv da var det en lav pris for kvalitet.

chaconne ii.jpg

Drev dem med NAD 1020/2150 forsterkersett med Michell Focus One i front. Og en NAD 6150 C. Bra saker for en syttenåring i 1983.

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Antall liker
    3.847
    Torget vurderinger
    0
    Jag trodde det var de här du menade...
    ???

Chaconne_Opus%u00252B3-front-a.jpg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.015
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De der moderne monstrene der? :rolleyes: Å neida, det er nok pre-betong jeg prater om. Og jeg tror flere er enige med meg i at det kanskje er Bos beste konstruksjon. Relativt trad i forhold til betongkonstruksjonene, men jeg husker dem som enda mer likendes enn Rauna Njord. Som jeg også liker, min bror hadde dem i mange år etter min anbefaling, men i ettertid husker jeg faktisk sponkassene mine som all over bedre til slutt.

Snejder

Medlem
    Ble medlem
    07.08.2015
    Antall liker
    24
    Sted
    Sverige
    God Kväll!

Jag fick hem en Inertia 2230 idag.
    Fint skick på utsidan och ren invändigt.

Tyvärr så uteblev ljudet.

Jag kopplade in högtalarna med DIN kontakterna, bandspelaren och skivspelare likaså.

Sedan stoppade jag in strömkontakten och slog på brytaren och högtalarpar nr. 1.

Lysdioden lyser ej men ett svagt brummande hörs från trafon.

Inget pop i högtalarna när jag trycker på de olika funktionsknapparna. (Ingen musik alls faktiskt).

Tacksam för tips om hur jag får denna stiliga skapelse att ljuda.

Jag lägger in några bilder men då jag har inte någon erfarenhet från forum och hur man postar bilder och svar så hoppas jag att det fungerar riktigt.

P7042925.jpg
    P7042918.jpg
    P7042924.jpg

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Antall liker
    3.847
    Torget vurderinger
    0
    Har du kollat säkringarna?
    Det är 4 stk, egentligen 5 men den femte är med all säkerhet ok, se nedan. Två i nätdelen till vänster vid trafon och två vid högtalarutgångarna.
    Trafon fungerar även om de två säkringarna i nätdelen är trasiga, eftersom de sitter EFTER trafon, men innan likriktarbryggan.
    Att lysdioden inte lyser, tyder på att bägge eller en av säkringarna i nätdelen är trasig. Trasiga säkringar är ett tecken på att det föreligger något fel i förstärkaren, men ibland kan säkringarna utlösa ändå av någon anledning. Om du har tur så är det det senare...
    Om säkringsbyte inte hjälper, skulle jag börja med att misstänka trasiga effekttransistorer. Om det är kortslutning i dem, ja då går säkringarna direkt.
    En annan möjlig felorsak, bland många, men som bör kollas tidigt i felsökningsprocessen, är om likriktarbryggan är ok.
    Har du lödpenna och mätinstrument?
    Det sitter dessutom en säkring vid on/off-brytaren. Den sitter innan trafon, så den måste vara ok, om trafon brummar.
    Säkringarna: De röda ringarna på bilden.
    I den turkosa ringen sitter de två integrerade kretsarna, "LM 301" eller "741" i tonkontrolldelen. En enkel och faktiskt märkbar förbättring av återgivningskvaliteten är att byta dessa till t ex en OPA2134 eller en "5532".
    M v h

P7042918.jpg

Sist redigert:

Snejder

Medlem
    Ble medlem
    07.08.2015
    Antall liker
    24
    Sted
    Sverige
    Jag har lödkolv samt mätinstrument men är inte helt bekant med instrumentet.

Till helgen ska jag kolla upp säkringarna.

Jag är mycket tacksam för råden och ser fram mot att lära mig mer om elektroniken i förstärkaren.

Min Inertia BDT 2 har jag haft i ca. 3 år.
    Jag köpte den fullt fungerande och i mycket bra skick på en lokal vinylbutik som även säljer en del stereo saker.

700 sek. gav jag för skivspelaren med original pickup (Ortofon F15).

Nu har jag en Denon DL110 på Jelco armen och spelar genom ett Rega Phonosteg.

Ljudet är mycket bra. Nästan för bra (CD likt).

Inertia skivspelaren känns mycket välbyggd och ser "dyr" ut.

När Inertia 2230 fungerar ska jag lägga på original pickup och spela genom förstärkarens phonosteg.

Mycket tacksam som sagt.

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Antall liker
    3.847
    Torget vurderinger
    0
    Du får återkomma när du kollat säkringarna. Jag gissar att de två i nätdelen har "gått".
    De som sitter på högtalarutgången brukar hålla även när någon eller ett par av effekttransistorerna går sönder.
    Jo, spelaren är inte dum, speciellt inte med Jelco-armen. Originalarmen var väl kanske inte den bästa. När spelaren kom ut på marknaden första gången, köpte jag den efter att ha läst om den i hifi-blaskorna. Efter några dagar lämnade jag tillbaka den. Jag fick inte någon ordning på tonarmen. I stället köpte jag en Pioneer PL 12D.
    Förstärkaren är konstruerad av en polack som kom till Sverige som ung; Wlodzimierz Cwejman. Jag har varit i kontakt med honom via telefon för ca 15 år sedan. Jag uttryckte i försiktiga ord till honom att det inte är den mest avancerade konstruktion jag sett. Han berättade då att jobbet på Inertia var det första jobb han fick i Sverige och att han fick en vecka på sig att konstruera förstärkaren. "Och då blev den ju som den blev", sa han.
    M v h

Snejder

Medlem
    Ble medlem
    07.08.2015
    Antall liker
    24
    Sted
    Sverige
    Har du kollat säkringarna?
    Det är 4 stk, egentligen 5 men den femte är med all säkerhet ok, se nedan. Två i nätdelen till vänster vid trafon och två vid högtalarutgångarna.
    Trafon fungerar även om de två säkringarna i nätdelen är trasiga, eftersom de sitter EFTER trafon, men innan likriktarbryggan.
    Att lysdioden inte lyser, tyder på att bägge eller en av säkringarna i nätdelen är trasig. Trasiga säkringar är ett tecken på att det föreligger något fel i förstärkaren, men ibland kan säkringarna utlösa ändå av någon anledning. Om du har tur så är det det senare...
    Om säkringsbyte inte hjälper, skulle jag börja med att misstänka trasiga effekttransistorer. Om det är kortslutning i dem, ja då går säkringarna direkt.
    En annan möjlig felorsak, bland många, men som bör kollas tidigt i felsökningsprocessen, är om likriktarbryggan är ok.
    Har du lödpenna och mätinstrument?
    Det sitter dessutom en säkring vid on/off-brytaren. Den sitter innan trafon, så den måste vara ok, om trafon brummar.
    Säkringarna: De röda ringarna på bilden.
    I den turkosa ringen sitter de två integrerade kretsarna, "LM 301" eller "741" i tonkontrolldelen. En enkel och faktiskt märkbar förbättring av återgivningskvaliteten är att byta dessa till t ex en OPA2134 eller en "5532".
    M v h

Vis vedlegget 388850
    Nu har jag provat att byta alla säkringarna.

När jag sedan slog på strömbrytaren gick de två 4,0 A säkringarna direkt.

Vad kan nu finnas för möjligheter att få liv i förstärkaren?

MVH S

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Antall liker
    3.847
    Torget vurderinger
    0
    Nu har jag provat att byta alla säkringarna.

När jag sedan slog på strömbrytaren gick de två 4,0 A säkringarna direkt.

Vad kan nu finnas för möjligheter att få liv i förstärkaren?

MVH S
    Stora möjligheter.
    Trasiga effekttransistorer är en kvalificerad gissning.
    Kortslutning mellan kollektor och emitter i två av dem eller i alla fyra, betyder kortslutning mellan plus och minus och då går de bägge säkringarna direkt.
    Du kan börja så här:
    Från effekttransistorerna går det kablar till kretskortet. Det är tre kablar per transistor.
    Ta bilder så att du kommer ihåg i vilken ordning kablarna ska sitta.
    Löd bort kablarna.
    Montera nya 4 A säkringar.
    Starta förstärkaren.
    Om säkringarna håller, ja då är två eller alla fyra effekttransistorerna defekta.
    Om säkringarna fortfarande går, ja då krävs det lite mer felsökning... Många felorsaker kan finnas...

Var bor du? Ev kan du kanske komma till mig med förstärkaren, så kan jag hjälpa dig att mäta lite på den.
    m v h

Snejder

Medlem
    Ble medlem
    07.08.2015
    Antall liker
    24
    Sted
    Sverige
    Jag ska prova att löda bort kablarna när jag köpt nya säkringar.

Jag lyfte på mattan på skivspelaren och såg denna text (se bilder nedan).

Var även BDT/2 märkt BDT/1?

Serienumret fick jag med på en dammig bild.

Jag bor i Hälsingland men ska till Jönköping på fredag och arbeta en uke (vecka).

MVH S

Inertia 008.jpg
    Inertia 001.jpg
    Inertia 004.jpg

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Antall liker
    3.847
    Torget vurderinger
    0
    Nja, din är ju en BDT/2, precis som min. Min har samma typ av etikett men på den står det "BDT/". Ingen siffra alltså. Jag har ingen förklaring till att din har en etikett med "BDT/1". Kanske är det så enkelt som att man hade BDT/1-etiketter liggande kvar och använde dem.
    Min är nog äldre än din. På min är serienumret 0362.

Då får vi invänta resultatet när du lött bort kablarna.
    Du är välkommen hit om du vill och har tid.
    M v h

Sist redigert:

Snejder

Medlem
    Ble medlem
    07.08.2015
    Antall liker
    24
    Sted
    Sverige
    Nja, din är ju en BDT/2, precis som min. Min har samma typ av etikett men på den står det "BDT/". Ingen siffra alltså. Jag har ingen förklaring till att din har en etikett med "BDT/1". Kanske är det så enkelt som att man hade BDT/1-etiketter liggande kvar och använde dem.
    Min är nog äldre än din. På min är serienumret 0362.

Då får vi invänta resultatet när du lött bort kablarna.
    Du är välkommen hit om du vill och har tid.
    M v h

Hej Kjell!

Jag har provat att sända en PM till Er.

MVH S

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Antall liker
    3.847
    Torget vurderinger
    0
    PM har kommit. Du får svar av mig under dagen.
    På bilden har jag markerat var de kablar sitter som går till effekttransistorerna och som alltså ska lödas bort.
    M v h

P7042918.jpg

Sist redigert:

Snejder

Medlem
    Ble medlem
    07.08.2015
    Antall liker
    24
    Sted
    Sverige
    Vad har jag gjort???

Hur ska detta gå?

Inertia 2230 a.jpg

Det känns som när jag "lagade" bestemors radio...

MVH S

Snejder

Medlem
    Ble medlem
    07.08.2015
    Antall liker
    24
    Sted
    Sverige
    Skam den som ger sig!

Stilig märkning av kretskortets baksida.

Inertia 2230 a (1).jpg

Hela baksidan av kretskortet.

Inertia 2230 a (2).jpg

Patienten lever!

Inertia 2230 a (3).jpg

Jag har nu lött bort kablarna till effekttransistorerna.

Sedan slog jag på strömmen med nya säkringar.

Nu håller säkringarna och lysdioden glimrar stämningsfullt!

MVH S

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Antall liker
    3.847
    Torget vurderinger
    0
    Bra!
    Låt den vara nu. Kör den inte mer utan effekttrissorna.
    Skruva inte bort dem från kylaren. Var noga med att kablarna inte har kontakt med varandra.
    När du tittar på transistorn framifrån, så är benen i denna ordning: bas, kollektor, emitter.
    Transistorns metallkåpa är också kollektor.
    På de bilder du lagt ut ser jag att du har ett analogt instrument med visare. Du kan använda ohm-mätningen.
    Börja med TIP 33. Det är en NPN - transistor.
    Sätt instrumentets ena pinne på kollektorn och den andra på emittern. Om transistorn är ok, så visar instrumentet "ingen kontakt". Om transistorn har kortslutning så visar instrumentet kontakt, alltså noll ohm. Skifta pinnarna och se så att du får samma resultat.
    TIP 34 är en PNP - transistor. Gör likadant med den.

Observera att kortslutning mellan kollektor och emitter inte är det enda felet som kan uppstå i en transistor. Men jag gissar att det är så i det här fallet. Och det grundar jag på tidigare erfarenheter av denna förstärkare.
    Du får ringa mig om du får problem, om du vill.
    m v h

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Antall liker
    3.847
    Torget vurderinger
    0
    Nu spelar Snejders Inertia 2230.
    Snejder kom hem till mig med förstärkaren i går. Jag mätte på effekttransistorerna och det var, som jag misstänkte, kortslutning mellan kollektor och emitter i två av dem.
    Nu är ett nytt par TIP33/TIP34 monterat och förstärkaren spelar.
    Defekta effekttransistorer är ett vanligt fel i denna förstärkare. Jag har reparerat flera exemplar som haft detta fel.

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.015
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer til Snejder! Dette er gøyal vintage å ha i en liten salong under trappen, for eksempel. En herreavdeling, for å si det slik. :)

Snejder

Medlem
    Ble medlem
    07.08.2015
    Antall liker
    24
    Sted
    Sverige
    Stort Tack Till Kjell Kranzberg!

Jag kom hem igår efter en veckas arbete.
    På hemvägen hämtade jag Inertia 2230 som Kjell hjälpt mig med.
    Nu har jag provspelat och är mycket nöjd med förstärkaren.
    Jag återkommer med bilder på paret BDT/2 och 2230 (förnamn Inertia) tillsammans för första gången.

Åter tack till Kjell!

MVH S

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Antall liker
    3.847
    Torget vurderinger
    0
    Inertia-förstärkaren är ju helt "basic". En enkel och faktiskt hörbar förbättring är att byta de bägge op-kretsarna. De är i original antingen "LM 301" eller "741". Bägge var bra på den tiden förstärkaren konstruerades, men nu finns det mer välljudande alternativ; t ex OPA 2134 eller "5532" eller "5534".
    Om man vill använda OP2134 eller "5532" måste man göra en liten modifiering. Se bilderna! LM 301 och 741 är mono-IC. OPA 2134 och 5532 är stereo-IC. Om man vill göra det enkelt för sig byter man till två stk 5534. Det är en mono-IC. Det är bara att ta bort original-IC-kretsarna och montera 2 stk 5534. Oavsett vilken IC man vill använda ska man också ta bort de 2 "kompensationskondensatorerna" som är nödvändiga till LM301 och 741. De behövs inte till moderna kretsar. Se de två röda pilarna!

LM 301 OPA 2134 färg.jpg
    PICT0026.jpg
    P7042918.jpg

Snejder

Medlem
    Ble medlem
    07.08.2015
    Antall liker
    24
    Sted
    Sverige
    Fungerar!

Jag har nu kopplat upp Inertia BDT/2 med Inertia 2230.
    Spelar med Denon DL 110. Ska byta till original pickupen senare.
    Paret får sällskap av en Luxor 9255 på kassettsidan.
    Högtalarna är hembyggda SQ-50.

Det låter bra och trevligt! Jag har sökt en Inertia receiver och nu har jag en!

Längre fram provar jag att uppgradera 2230 så som Kjell föreslår.

P7263066.jpg
    P7263068.jpg

Min BDT/2 verkar vara en hybrid gjord sent.

Plinten är märkt BDT/1 men utan justerbara fötter och vattenpass för uppställning.
    Den är inte gjord i svartbetsad ek utan svart och slät (som original BDT/1).

Tonarmen är Jelco SA-50. (Som på BDT/2)
    Skivtallriken är BDT/2 med löstagbar aluminium/ skumplast skiv"matta".
    Kanske fabriken tog det som fanns kvar på hyllorna mot slutet?

Inertia 006.jpg
    Inertia 001.jpg

Nu ska jag spela Steppenwolf och må bra!

MVH S

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Det regner jeg med du gjør, ja!! :rolleyes:

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Antall liker
    3.847
    Torget vurderinger
    0
    Luxors kassettdäck 9255, som syns på din första bild, är det mest avancerade kassettdäck som tillverkats i Sverige. Det är tillverkat vid Luxors fabrik här i Motala. Däcket skulle vara en svensk konkurrent till Tandberg TCD 310. Luxors däck har 3 motorer, logikstyrning, dolby och automatisk inställning för olika typer av band. Det har inte dubbel capstan.
    För sin tid höll det mycket hög kvalité.

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Antall liker
    3.847
    Torget vurderinger
    0
    Snejder! Om du vill ha tips och hjälp när du modifierar din 2230; säg till!
    Börja med att byta de två IC:na. Gör det lätt för dig och köp NE5534, 2 stk. De finns på t ex elektronik byggsatser komponenter verktyg @ Electrokit och kostar 6,25 kr/stk. De ger en stor förbättring, tycker jag. Du kan om du vill, byta till OPA 2134, men min åsikt är att det är "overkill". OPA 2134 finns som monokrets och heter då OPA 134. Två sådana kan monteras direkt precis som NE5534, men glöm inte att ta bort kompensationskondensatorn.
    En annan förbättring som är hörbar är att höja tomgångsströmmen; BIAS; i effektstegsdelen. Tomgångsströmmen är i original väldigt låg. Om man höjer den till uppåt 30 mA, eller lite mer, blir återgivningen faktiskt hörbart renare. Detta kräver dock lite mer modifiering än att byta en krets.

Snejder

Medlem
    Ble medlem
    07.08.2015
    Antall liker
    24
    Sted
    Sverige
    Ortofon F15 EO mk.2 vs. Denon DL 110.

Nu har jag bytt från Denon DL 110 till Ortofon F15 EO mk.2 som satt original på min Inertia BDT/2.
    Jag provade med original nålen som är i bra skick och med en ny ersättnings nål.

Med Ortofon pickupen så upplever jag musiken som behagligare och med mer liv.
    Denonen var mer detaljerad men kändes lite tråkig och avslöjande.

Original nålen har mer bas i botten och mjukare ljud än ersättnings nålen.

Jag är nöjd med min anläggning men provar kanske längre fram med modifikationer.

P8043220.jpg

MVH S

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.015
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det beste av alt er når følelse av at du ikke trenger gjøre annet enn små justeringer før det sitter helt, eventuelt du har kommet dit at eventuelle justeringer kun er for hobbyens skyld, altså bare for å leke seg med lyden. Det virker som om du har kommet til det stadiet, Snejder. :)

Snejder

Medlem
    Ble medlem
    07.08.2015
    Antall liker
    24
    Sted
    Sverige
    Musik kan låta detaljerat, rent och fint. Men ibland lite tråkigt.

Sen kan musiken låta trevligt, medryckande ("stampa foten känslan") men kanske färgat av lite för mycket bas för att vara neutralt.

Jag har ett par äldre (omkring -76´-79´) billigare stereoanläggningar som låter tillräckligt bra för mig.
    För att få något "bättre" eller annorlunda så får jag börja om eller göra de där små justeringarna som att byta pickup mm.

Vi som håller på med vintage stereo och hifi gör nog det för att steg för steg hitta en kombination som spelar musik så att vi trivs.
    När en anläggning är tillräckligt bra börjar man söka efter någon ny att bygga upp och ibland renovera.

Jag letade i några år efter en förstärkare till min BDT/2. Sökte på internet kvällarna igenom. Sökandet och att lära sig om stereo sakerna
    är ett riktigt äventyr.
    Känslan att hitta det man sökt efter och till ett pris man kan klara av är för mig nästan lika magiskt som när man första gången trycker in
    AV/PÅ (On/Off, mm) på sin nyuppkopplade apparat!

Nu har jag som sagt en Inertia anläggning och njuter av det!

Men snart smyger äventyrslusten på en igen. Man ger sig ut i mörka nätter på internet. Letandes efter nästa förstärkare, rullbandspelare, trattgrammofon
    eller vad det nu blir nästa gång.

Vintage stereo är att ha trevligt utan för mycket allvar. Att ha råd att byta och mod att byta. Och att prova sig fram med små justeringar bara för att det är så kul!

MVH S

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn