Ine bygger High End Amplifiers

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Har en følelse av hva sluket mener, men syntes ikke han har rett ;)

    Vakkre er de! Magisk jobb utført!
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.282
    Antall liker
    1.177
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Har en følelse av hva sluket mener, men syntes ikke han har rett ;)

    Vakkre er de! Magisk jobb utført!
    Men med konstruksjonsfeil.... hadde ikke latt det passere, så den gikk nok fra et terning kast 6 til en 3 er..... Sluket og jeg er nok på parti der. Tross alt når man har brukt et år på boksen og har tilgang til topp utstyr på jobb....

    Tror nok det blir fiksa ;)
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei

    Vi prøvde i dag å bytte de åtte motstandene på jobben. Det endte med ett defekt rele og brudd på en print-bane. :mad::mad::mad: Jeg ble så forbanna at jeg heiv hele skiten i elektronikk-avfall conteineren ! Orket rett og slett ikke mer.....!!!!

    Johnny
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.599
    Antall liker
    103.128
    Torget vurderinger
    23
    Close but no cigar! HALDEN!
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Puh! :)
    Om du ikke røyker så gjør det ikke noe om du ikke fikk sigaren!
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.967
    Antall liker
    7.021
    Sted
    Kongsberg
    Hjelp!!?? Redd "skiten" ut av containeren og ta det med en tur til meg så fikser vi detta. Har du flere rele? Hvilken type er det? Jeg har tid på søndag.

    EDIT. Bare jeg som er naiv og dum nok til å tro at ting hadde skjært seg... :mad: At den lå i containeren trodde jeg imidlertid ikke på!

    Hva med søndag? Skal vi se hva som bor i detta juggelet ditt?
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei Armand :)

    Søndag passer bra ! :) Blir spennende å se om den har noe som helst å komme med :)

    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)

    Haldens store sønn, Henning Kvitnes. Jeg var lydmikser og roady for Henning når han startet The Young Lords på 80 tallet. Det var tider ! :)




    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.282
    Antall liker
    1.177
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Kritikken kommer iallefall fort her inne. Håper eieren er fornøyd iallefall. ;)
    Han har fått veldig mye kred og, som fortjent, da han har gjort en strålende jobb. Men når man legger ut jobben her inne så må man forvente at folk har forskjellig syn på saker og ting, og ikke bare klør en opp etter ryggen. Etter det jeg fikk med meg er det heller ikke han som har gjort feilen, men konstruktøren av kortet. Det er beslutningen hans om å ikke fikse denne feilen og i stedet satse på en firmware løsning som jeg ikke liker, men det er hans boks og hans verk så han bestemmer ;)
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)

    Ingeniøren

    Men med konstruksjonsfeil.... hadde ikke latt det passere, så den gikk nok fra et terning kast 6 til en 3 er..... Sluket og jeg er nok på parti der. Tross alt når man har brukt et år på boksen og har tilgang til topp utstyr på jobb....

    Tror nok det blir fiksa
    Think NOT !
    Bryr meg heller ikke så mye om terningkast :) Den får stå til terningkast 3 ;) . Og ja, riktig at jeg bestemmer :)

    Dyret

    Kritikken kommer iallefall fort her inne. Håper eieren er fornøyd iallefall.
    Eieren er fornøyd ! :)

    Mvh.
    Johnny
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.599
    Antall liker
    103.128
    Torget vurderinger
    23
    Jeg tror det kommer til å gå aldeles strålende - hadde tenkt å jinxe det p.g.a. dovenskapen med de motstandene men så besinnet jeg meg. Du har intet å frykte bortsett fra frykten selv!
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.967
    Antall liker
    7.021
    Sted
    Kongsberg
    Hei :)

    Målinger og justering av CMRR hos Armand på Søndag :)
    Må innrømme at jeg "grugleder" meg........
    Mvh.
    Johnny
    Hvordan gikk det hos Armand ?
    Det ble en litt dårlig start på målerundene. Vi fant ut at ene fasen stort sett var helt stille og Johhny måtte reise hjem med uforettet sak. Forforsterkeren har vært i "intensive care" hos meg et par kvelder for å finne ut av hva som skjer.
    Jeg laget min egen styring til volumchippen og da virket chippen som den skulle. Når chippen var friskmeldt ble jeg skeptisk til firmwaren som styrer det hele og mistanken ble lagt på late vindrikkende franskmenns evne til å lese datablader og programmere.
    Etter en nærmere analyse av kontrollsignalene som blir sendt til volumchippen viste det seg at franskmannen hadde sitt på det tørre. Riktige signaler ble sendt til chippen. Hva kunne det da være?
    Løsningen lå i timingen. Utålmodige franskmenn sender konfigureringsinformasjon til volumchippen kun 70-80 millisekunder etter at hovedstrømbryteren slås på. De som har fulgt tråden kan vel gjette at Johnny's monster C-R-C power supply ikke på langt nær er så kjapp i vendingene. Det blir som å be et damplokomotiv akselerere til 100km/t på ett sekund.
    Etter 80ms har fyrbøteren såvidt funnet frem spaden sin og driftspenningen til volumchippen er ikke blitt mer enn latterlige 0,5V. På den annen side så er det slik at når lokomotivet har fått opp farten, så er det ustoppelig :cool:
    Det tar litt over ett sekund før spenningen er nådd +-15V og chippen er klar for mottak av kontrollsignaler.
    Dermed får ikke chippen med seg informasjonen om at den skal kjøres balansert og kun ene fasen vil virke.

    En quick-fix er å skru på-av-på såpass fort at kondisbanken til Johnny ikke lades ut i mellomtiden. Man har tid til en kaffekopp før det skjer, men siden quick-fix ikke finnes i Johnnys vokabular så venter vi nå på at franskmannen skal hoste opp en ny firmware som tillater bruk av skikkelige power supply.
    I mellomtiden kan jeg nyte synet av et rimelig strøkent DIY-bygg som pynter opp her på kontoret :)
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Det tar litt tid å sparke i gang 16 sylindere, eller 16 x 22000uF kondensatorer om du vil.
    Den utrolige Armand i aksjon:


    Den trege, men ustoppelige "motoren" :

    IMG_2996.JPG


    Tusen takk Armand :) !

    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.005
    Antall liker
    11.407
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er vel en POReset et sted, men kanskje ikke eksternt til CPUen? Muligens bare i form av en kondis?
     
    Sist redigert:

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    I verste fall slenger du bare inn en relebasert output fra crc supply kontrollert av en arduino med la oss si 2-3 sek delay fra du slår på power til det sendes DC til preampen fra power seksjonen. En mulig vei rundt trege Franske kodere ;)

    Edit: en slags Pre-amp softstart
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.967
    Antall liker
    7.021
    Sted
    Kongsberg
    I verste fall slenger du bare inn en relebasert output fra crc supply kontrollert av en arduino med la oss si 2-3 sek delay fra du slår på power til det sendes DC til preampen fra power seksjonen. En mulig vei rundt trege Franske kodere ;)

    Edit: en slags Pre-amp softstart
    Eller enda enklere: Kun et 24V rele som aktiveres av lokomotivet når det har fått opp farten og som da gir power til det digitale styringskortet. Men det er mye mer elegant å gjøre dette i software og jeg har allerede fått melding om at han skal fikse dette. Så vi får bare vente å se hvor mange Nes cafe det tar.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Alle pilot prsjekter har sine hinder som en må løse.
    Columbus satte seg garantert ikke bare ned i båten så gikk den av seg selv over til "India"

    Den franske programmereren ordner sikkert opp i sakene.

    allo allo.jpg


    Stå på begge to! :)
    Er interressant å følge med!
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    I verste fall slenger du bare inn en relebasert output fra crc supply kontrollert av en arduino med la oss si 2-3 sek delay fra du slår på power til det sendes DC til preampen fra power seksjonen. En mulig vei rundt trege Franske kodere ;)

    Edit: en slags Pre-amp softstart
    Eller enda enklere: Kun et 24V rele som aktiveres av lokomotivet når det har fått opp farten og som da gir power til det digitale styringskortet. Men det er mye mer elegant å gjøre dette i software og jeg har allerede fått melding om at han skal fikse dette. Så vi får bare vente å se hvor mange Nes cafe det tar.
    Jau, jeg liker å gjøre ting vanskelig så jeg hopper ett par ganger over bekken før jeg trasker ett par mil for å hente vann :rolleyes: @ me ;)
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.967
    Antall liker
    7.021
    Sted
    Kongsberg
    CMRR

    Da har jeg endelig kommet i mål med CMRR målingen.
    Jeg har målt 5 ganger.

    Først bare så bra jeg fikk det til med kun volumchippen inn/ut (Chip)
    Så med gainmodulen installert (Gain/Chip)
    Så med også bufferet installert. (Gain/Chip/Buf)
    Så en måling det jeg makset justeringpotmeterne som justerer skjev resistanse i volumchippen ((Gain/Chip/Buf.Pot max)
    Så en siste målinge der jeg har finjustert feedbackmotstandene på gainmodulen for best mulig gainmatching mellom fasene (Gain/Chip/Buf. UGS adj.)

    Screen Shot 06-17-17 at 12.18 AM.PNG

    Kurven viser voluminnstillingen på X-aksen og CMRR på y-aksen

    Den rufsete blå linjen er kun volumchippen og vi ser at CMRR varierer en del avhengig av volumsetting. Dette kommer av at de interne motstandene ikke er perfekt balansert.

    Med gainmodulen på plass får vi den oransje linjen og vi ser at det er denne som bestemmer total CMRR.

    Med buffermodulen på plass skjer det ingen endring bortsett fra på aller laveste voluminnstilling jeg målte (-60dB) Da er signalet så lavt at det kan skyldes målefeil, men jeg tipper det kommer av den lavere utgangsimpedansen et buffer har.

    Den gule linjen viser hva jeg fikk med balanseringspotmeterene i maksimum stilling.

    Potmetere i max stilling indikerer ofte at det er mere å gå på, så jeg justerte balansen i gainmodulene slik at begge faser forsterker nøyaktig like mye og fikk da den lysblå linjen.

    Konklusjonen er klar.
    UGS gainmodulene har en innebygd bra CMRR når den blir balansert riktig og justeringspotmeterne til muses volumchippen blir nesten overflødige men kan brukes til eventuell finjustering.

    En CMRR på -100dB i området der forsterkeren jobber mesteparten av tiden (rundt -12dB) er mer enn godkjent :)
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei Armand :)

    UTROLIG bra jobba ! Tar av meg hatten osv. Greit å få disse justeringene på plass, før C/N og distortion måles . At du godkjenner CMRR var moro.:)
    Kjempejobb du utfører for meg ! Når man har lagt ned så mye tid/penger i et slikt prosjekt som dette, er det veldig moro å få det målt og justert riktig også.
    Ny firmware er lovet ila. helgen, som antagelig vil løse oppstart problemet med den "trege" power-supplyen.
    Blir veldig moro med nye lytterunder når alt er på stell, gleder meg til dette.
    Tusen takk !
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.282
    Antall liker
    1.177
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Dette var gresk for undertegnede og mange med meg, regner jeg med ..

    Hva betyr det i praksis ? Hva har det å si for lyden og hvordan er dette i forhold til "vanlig" forbruker elektronikk kjøp i sjappa på hjørnet ?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.967
    Antall liker
    7.021
    Sted
    Kongsberg
    Hva er CMRR?

    CMRR er Common Mode Rejection Ratio.

    "Rejection Ratio" betyr hvor effektivt et system klarer å fjerne (rejecte) signaler som ikke skal være der. "Ratio" betyr "forhold" og man uttrykker dette vanligvis i dB. En RR på 60dB betyr at systemet klarer å redusere et uønsket signal med 60dB (en tusendel). Det brukes i flere sammenhenger, men i dette tilfellet er det "Common Mode" vi snakker om.

    Et "Common Mode" signal er et signal som er felles (common) til begge fasene på et balansert signal. Dette er uønsket og kan fort ende opp som et signal som kommer ut av høyttalerne. Der for ønsker vi å fjerne det (rejecte) så mye som mulig. Med en CMRR på 100dB vil Johnnys peamp fjerne et slikt uønsket signal til en hundretusendel av hva det var.

    Så kan man jo spørre seg hvorfor i all verden skal noe Hi-Fi utstyr sende ut et uønsket common mode signal til en preamp?
    Vel, såvidt jeg vet så er det ikke all verdens indikasjon på at dette er et stort problem med korte kabler i et normalt hjem hvis man kobler til skikkelig konstuerte CD-spillere eller annet. Men innstrålt støy og 50Hz brum fra jordsløyfer er to kandidater som kan føre til dette. Man ønsker derfor god CMRR for å sikre seg et støyfritt system.

    Screen Shot 06-17-17 at 11.51 AM.PNG

    Her ser vi et eksempel på 50Hz 0,5V CM signal sammen med et balansert 1000Hz signal. (Zoomet ut på nederste bilde). Dette kan oppstå hvis man har forskjellig jordpotensiale mellom CD-spiller og preamp.
    En preamp med CMRR på 100dB vil redusere 50Hz signalet til 5uV og beholde 1000Hz signalet "urørt".

    For å sammenligne med andre produsenter kan man jo ta Pass Labs sin XP-30 som eksempel Den ligner jo tilfeldigvis litt i utseende også :)
    https://www.stereophile.com/content/pass-laboratories-xp-30-line-preamplifier-specifications

    Denne har CMRR på 60dB. Det står ikke ved hvilken voluminstilling det er målt ved, men Johhnys preamp har nå -76dB ved maksimal forsterkning og -87dB ved null forsterkning (likt inn som ut).
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)

    Jeg kan bare fortelle dere at Armand har full kontroll på CMRR justeringene, og disse blir helt "innafor". Alt blir meget godt dokumentert med bilder, grafer og forklaring av framgangsmåte. Meget profesjonelt, glimrende Armand ! :) Denne pre-ampen blir levert med utførlige måledata :)
    Vel, ingen jobber gratis, heller ikke Armand (hvem gjør vel det i dag ? ) Men, jeg har valgt å bruke penger på dette, da det allerede er investert MYE penger, tid og arbeide fra før. Håper bare han ikke har sprengt feriebudsjettet mitt fullstendig, haha ;) .
    Denne mannen er bare utrolig dyktig !
    Tusen takk Armand!

    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn