Bil, båt og motorsykkel Indycar

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    3.142
    Torget vurderinger
    1
    c4n8cguosul83ncxpjw1.png

    Vi har vel aldri hatt en egen Indycar tråd her på sentralen, mulig fordi det ikke er noen større interesse for det, men jeg synes de leverer noe av det meste interessante innen racing.

    2016 sesongen er kommet godt igang, og er nå kommet til forberedelsene til Indy 500, og hele denne uka er trening frem til kvalifisering lørdag og søndag. Neste uke blir det også et par dager med trening, så blir selve løpet den 29. mai. Indy 500 blir regnet som det største enkeltstående sportsarrangementet i verden med rundt 300 000 betalende på løpsdagen. Årets løp er det 100. i rekken!

    Av de 33 påmeldte (fullt) har bare følgende vunnet Indy 500 før: Juan Pablo Montoya, Hélio Castroneves, Buddy Lazier, Scott Dixon, Tony Kanaan og Ryan Hunter-Reay. Det skulle dermed være en god sjanse for at det blir en ny vinner i Indy 500 i år, f.eks Simon Pagenaud er veldig sterk i år.

    Opptak fra trening legges fortløpende ut på youtube (edit, og streames live på youtube), og allerede på dagens trening (nå) er raskeste bil på godt over 225 mph i snittfart!!

    Forvent målfoto, for tre år siden var de 5 første innenfor ett sekund over mål. For to år siden var det 6 hundredels sekund mellom første og andre, og i fjor var det tre stykker innenfor ett sekund over mål.

    The Official Site of IndyCar News, Drivers, Schedule & Shop | IndyCar.com
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23
    Indy er gromt, og så har vi da litt tidtrøyte frem til Le Mans :cool::cool:

    Et lite tilbakeblikk til den kanskje barskeste Indy Car ever - den STP sponsede turbinbaserte raringen som gikk styggjævlig men fikk et kort liv! Men den er bare så bælbarsk altså...

    https://en.wikipedia.org/wiki/STP-Paxton_Turbocar

    indy.jpg


    Apropos Le Mans - i år blir det Next to Live i Slukoteket - med 80" skjerm mellom SLOB og full guffe!

    Sikre deg billett nå.....​
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Indianerpolis går så hårete fort at mannfolka som tør å kjøre det her er så hårete at de til og med har hår på øyeeplet!


     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.307
    Vet ikke jeg....det sier litt når avdankede F1-førere blir champions i Indycar.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23
    Sleike yttermuren i 350 km./time - på grensen til take-off, i time etter time.... jeg vet ikke jeg. Er vel bare to F1 førere som har fått no' greie på akkurat det. Dagens F1 er nærmest feigt i forhold.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.807
    Antall liker
    26.393
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Kenny Bräck en av de störst inom Indycar, overlevde gjorde comeback 18mån etter den hemska crash'n i Texas 2003

     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23
    Kenny var en jævel og en allround Nice guy av beste svenske merke - på hengende håret da det smalt, og comeback ble kortvarig før han i et intervju åpenhjertig sa noe sånt som at "Jag tørs ju før fan inte det her vanvettsspelet lenger - best at ge seg nu" Fornuftig mann. Alex Zanardi - en annen av mine favoritter fortsatte etter sin stjernesmell - MED dobble benproteser! Riktinok i Touring Cars men dog.
     

    audiom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2004
    Innlegg
    935
    Antall liker
    1.366
    Sted
    Indre Enfold
    Torget vurderinger
    15
    Den heftigste føreren imo. Emerson Fittipaldi. Både i de amerikanske seriene og F-1
    Har til og med fæitere koteletter enn Elvis;)

    fittipaldi-lotus-marginal-pinheiros-02.jpg kawaemmo.jpg Fittipaldi_1997_Germany.jpg 70s_racing_drivers_01-472x295.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23
    Emerson "T-Bone" Fittipaldi, bøsing i særklasse det ja.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.807
    Antall liker
    26.393
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Kenny var en jævel og en allround Nice guy av beste svenske merke - på hengende håret da det smalt, og comeback ble kortvarig før han i et intervju åpenhjertig sa noe sånt som at "Jag tørs ju før fan inte det her vanvettsspelet lenger - best at ge seg nu" Fornuftig mann. Alex Zanardi - en annen av mine favoritter fortsatte etter sin stjernesmell - MED dobble benproteser! Riktinok i Touring Cars men dog.
    Målte vel 214G i den smellen:eek: kom tilbake og satt beste rundetid direkte sen gav han sig.
    Kenny en tvättäkta genom trevlig Värmlänning:D Har en hyfsad privat samling bilar også.
     

    audiom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2004
    Innlegg
    935
    Antall liker
    1.366
    Sted
    Indre Enfold
    Torget vurderinger
    15
    Litt mer musikk relatert, Emerson "T-Bone" Fittipaldi og George Harrison:

    96182836abd92503d8d1c6a8370cb9a1.jpg
     
    Sist redigert:
    S

    Slubbert

    Gjest
    Sleike yttermuren i 350 km./time - på grensen til take-off, i time etter time.... jeg vet ikke jeg. Er vel bare to F1 førere som har fått no' greie på akkurat det. Dagens F1 er nærmest feigt i forhold.
    Mansell og Montoya? Jacques Villeneuve vant også begge, om enn i motsatt rekkefølge. Andretti, Fittipaldi, Rindt og Hill også, men da begynner det å bli lenge siden. Wilson, Rossi og Sato har gjort det bedre i Indy enn F1. Blir uansett å sammenligne epler og pærer.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    3.142
    Torget vurderinger
    1
    Jøss. Lenge siden jeg har sett disse bilene - de har jo "bakskjermer"
    En av grunnene til at bilene kom med "bakskjermer" og "fendere" bak forhjula, er at det skulle bli vanskeligere for at to biler hekter hjula inn i hverandre. Mange saltoer og stygge ulykker har skjedd pga dette tidligere.

    I dag er det "fast friday", hvor de skrur opp turbotrykket litt til, og det er ventet at hastigheten øker med ca 5 mph, dvs det begynner å nærme seg 235 mph i snitt (235 mph er ca 378 km/t)!!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23
    STP = SØNNEN TIL PRESTEN! Hadde et STORT STP merke som jeg kjøpte for 5,- hos Bjarne Grorud speed shop på Lilletorget! STP og Bardahl var de mest ettertraktede merkene.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.307
    Som guttunge fikk jeg slått kloa i et STP-merke. Det var mer hellig enn en flis fra Jesu kors. Jeg skulle ha det på min første bil, men innen den tid kom var merket nesten utslitt, falmet og frynsete. Trist, for PVen hadde kledd det merket.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    3.142
    Torget vurderinger
    1
    Det er vanligvis tett over mål etter 500 miles (ca 80 mil).

    Her er et bilde fra målgang i 2012. Dario Franchitti, Scott Dixon og Tony Kanaan side om side.

    Indy-500-finsh-line 2012.JPG

    2013 Tony Kanaan, Carlos Muñoz og Ryan Hunter Reay, og like utenfor bilde Marco Andretti fulgt av Justin Wilson.

    rpm_indy500_06 2013.JPG

    2014 Ryan Hunter Reay og Hélio Castroneves, tett fulgt av Marco Andretti og Carlos Muñoz.

    indy-500-2014.JPG

    2015 Juan Pablo Montoya og Will Power, tett fulgt av Charlie Kimball og Scott Dixon.

    Indy-500-2015-results-sheet-Photo-Finish.JPG
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23

    Klistremerker (eller decals) er et av amerikanernes viktigste markedsførimgsvirkemidler sammen med T-skjorter og selvsagt caps'er
    Biltilbehørsbransjen har alltid vært gode til å utnytte dette.

    Klistremerker hadde en spesiell tiltrekningskraft på oss gutta hjemme - vi syklet Oslo rundt for å få tak i da stuff..


    Hottest var STP (Grorud Speed Shop på Lilletorget, kostet penger....)

    En slags merkenes Rolex, aner ikke hvorfor bortsett fra image'n og et coolt design.

    Andre ettertraktede merker var Bardahl (US oljer), Prestone, Monroe, Castrol, CalTex, Sunoco, Scason (finske pigger til rallydekk, de hadde kontorer på Fridtjof Nansens plass bak Rådhuset - var der og tagg klistremerker ved flere anledninger, tøffe merker med en isbjørn som raste bortover på speilblankt føre)

    Prestone var sjeldne, men jeg hadde en kompis som var nevø av rallyesset Odd Moseby, og HAN hadde bunker serru.. med strikk rundt!
    Monroe importøren holdt til ved Lilletorget, og jeg kan enda huske siklet som rant fra Sluknebbet da han så flere hyller med reklameartikler deriblant BUNKER med forskjellige merker.... Ahhhhhh!!!!!! Castrol importøren holdt til i Bøgata på Kampen, kort vei :cool: Ofte der... Jeg var spesielt stolt av et merke INGEN andre hadde maken til, et stort Castrol merke i tykk plast, ypperlig kvalitet og med en kraftig blank overflate.


    prestone.jpg

    castrol.jpg

    monroe.jpg

    Bardahl_svg_zpskzg2zzwi.jpg
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Dette klistremerket er det som står høyest i kurs hos meg.
    Har dessverre ikke en bil som jeg har vært på ringen med lenger, så da utgår det. :/


    Når det kommer til interessen for Indy 500, er det noen av dere som ser på det for noe annet enn ulykkene?
    Typisk amerikanersport hvor man sitter å drikker øl mens man venter på at noe skal gå galt. :p
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23
    Du må nesten følge med fra start på et Indy løp, føle spenningen, knivingen når gutta ligger felg mot felg i over 300 knuter; rå forbikjøringer etc. Og i motsetning til noe så dølt og toskete som Tour de Franz så går det faktisk an å forstå hvem som leder..... Ulykker er ikke noe trivelig.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.307
    Dette klistremerket er det som står høyest i kurs hos meg.
    Har dessverre ikke en bil som jeg har vært på ringen med lenger, så da utgår det. :/


    Når det kommer til interessen for Indy 500, er det noen av dere som ser på det for noe annet enn ulykkene?
    Typisk amerikanersport hvor man sitter å drikker øl mens man venter på at noe skal gå galt. :p
    Annenhver Ring-Opel har vel det merket på seg?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.448
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Som guttunge fikk jeg slått kloa i et STP-merke. Det var mer hellig enn en flis fra Jesu kors. Jeg skulle ha det på min første bil, men innen den tid kom var merket nesten utslitt, falmet og frynsete. Trist, for PVen hadde kledd det merket.
    Hadde ett på hver forskjerm på min første bil. Mellom hjulbuen og døra.:cool:

    Det ga sikkertt 10 kmt høyere toppfart!;);)

    I ettertid har jeg mang en gang spekulert over den naiviteten som preget oss og samfunnet rundt oss. Betale for å få være reklameplakat!:eek: Det var jo vi som skulle fått betalt!!:rolleyes: Men på mange måter var det nok likevel et kvalitetsmessig "bedre" samfunn enn i dag!:)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.373
    Sted
    Sørlandet
    Når det kommer til interessen for Indy 500, er det noen av dere som ser på det for noe annet enn ulykkene?
    Typisk amerikanersport hvor man sitter å drikker øl mens man venter på at noe skal gå galt. :p
    :) Den kommentarer minner meg om denne snutten:


    -BB-
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.386
    Antall liker
    3.108
    Når det kommer til interessen for Indy 500, er det noen av dere som ser på det for noe annet enn ulykkene?
    Typisk amerikanersport hvor man sitter å drikker øl mens man venter på at noe skal gå galt. :p
    Det var da en merkelig innstilling? Er du interessert i motorsport?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23
    Som guttunge fikk jeg slått kloa i et STP-merke. Det var mer hellig enn en flis fra Jesu kors. Jeg skulle ha det på min første bil, men innen den tid kom var merket nesten utslitt, falmet og frynsete. Trist, for PVen hadde kledd det merket.
    Hadde ett på hver forskjerm på min første bil. Mellom hjulbuen og døra.:cool:

    Det ga sikkertt 10 kmt høyere toppfart!;);)

    I ettertid har jeg mang en gang spekulert over den naiviteten som preget oss og samfunnet rundt oss. Betale for å få være reklameplakat!:eek: Det var jo vi som skulle fått betalt!!:rolleyes: Men på mange måter var det nok likevel et kvalitetsmessig "bedre" samfunn enn i dag!:)

    Verdensrekorden i toskeskap i så måte må være ungjenter som betaler nærmere tusenlappen for å gå med en T-skjorte med "Calvin Swine" eller lignende , med krigstyper, over hele bringa..

    Vent - det er delt førsteplass mellom T-skjorta og Louis Pyton veska til 60.000,- dekor = x antall logoer for produsenten, i en groteskt stygg farge også!!

    Kabeleksessene innen hifi blir totalt ubetydelige i forhold til omfang og skalaen til slike moteplagg og tilbehør.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Bibelen for resultat i garantert brennhett og utslitt mastercard.
    Dior bok.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23
    Ja - vi skal vel la oss diktere om hva som er "mote" å ha fremme av bøker også...

    Hva i helsike er det med alle disse folka som må ha hjelp til hvordan de skal leve livet sitt og hvilke produkter de simpelthen bar MÅ ha/forholde seg til?
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.386
    Antall liker
    3.108
    Fra indycar til mote. Årets avsporing?

    Det er synd at det har gått nedover med indycar slik som det har gjort. 100 års jubileum i år, og det er såvidt de klarer å fylle griden.
    Tviler på om jeg kommer til å se på.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23
    Hva kan grunnen til dette være? Var jo en av de mest sette sportene i USA.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.386
    Antall liker
    3.108
    Det har jeg mine egne meninger om, som jeg ikke skal lufte her.

    Kodeord "split"
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Atlas faktisk!
    Husker min mor kjøpte verdens atlas i 1989, ett fantastisk genialt kjøp da ett par måneder senere var Berlin muren falt og hele Sovjet oppløst :)
    Om ikke annet er boken blitt en god historie :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn