Indie

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    utgatt60135

    Gjest
    Rune.U skrev:
    Greit nok det,men når slutter "de",å være Indie da? Hva skjer med sjangerbetegnelsen på ett band/en artist om de plutselig skulle finne på å selge stort,og kanskje bli hyret av et stort plateselskap.Spiller de da fortsatt Indie-musikk,eller detter de da ut av båsen?
    Som en i lydverkets reportasje sa: Noen forblir uavhengige etter storsalg i form av å spille akkurat det de vil uavhengig av hva plateselskapet og andre måtte mene.

    Selv bruker jeg bare Indie begrepet som en sjanger musikalsk. Oftest amerikansk indie for min del.
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Lyngen skrev:
    Ikke akkurat typisk "indie" men denne plata er løp og kjøp:

    Deerhunter
    Denne fikk jeg endelig skaffet meg i går, måtte sjekke i tre platebutikker (`kompaniet) i Oslo før jeg fant den.
    Førsteinntrykket er bra, cool indie til å begynne med, blir etterhvert mer "snurrig" i stilen. Rikholdig og spennende.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    atonal skrev:
    Lyngen skrev:
    Ikke akkurat typisk "indie" men denne plata er løp og kjøp:

    Deerhunter
    Personlig synes jeg cd-en blir litt lang og kjedelig (har prøvd å spille den en del, men den fester seg liksom ikke helt..). Jeg vil anbefalle 7"-eren(!) "Nothing Ever Happened" fra plata som jeg synes er den beste låta fra Deerhunter så langt. Litt gøy også at 7"-eren er en co-release på 4AD og Kranky, 2 av mine all-time favoritt indie etiketter :D

    Jeg anbefaller også soloprosjektet ATLAS SOUND. Plata "Let the Blind Lead Those Who Can See But Cannot Feel" (finnes i 2 ulike utgaver på Kranky og 4AD) fra tidligere i år er kanskje mitt favorittalbum 2008. Litt roligere og mer låtfokusert enn Deerhunter imo.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Lyngen skrev:
    Selv bruker jeg bare Indie begrepet som en sjanger musikalsk. Oftest amerikansk indie for min del.
    Jeg innbiller meg at i US heter dette "alternative rock" (alt.rock) eller "college rock"..

    "indie" tror jeg er et UK-begrep opprinnelig brukt på britiske "independent" utgivelser, dvs plater som ikke de store multi-nasjonale selskapene står bak. Så i prinsippet kan en indie-utgivelse da være en hvilket som helst musikalsk sjanger. VIRGIN var vel kjent for å være et av de første indie-selskap da det startet på 70-tallet, så musikalsk trenger ikke indie være spesielt sært etter dagens målestokk.

    Men er enig i at begrepet er utvannet. Snart er vel alle plateutgivelser indie. Er det så nøye a.
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.579
    Antall liker
    166
    Sted
    Trondheim
    Noen som har sjekket ut/ hørt på denne reissue fra Ride - Nowhere ?
     

    Vedlegg

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    leon skrev:
    Noen som har sjekket ut/ hørt på denne reissue fra Ride - Nowhere ?
    Oj, dette var en gammel tråd.
    Skal bestille den plata, men har ikke hørt den enda. Men Rhino-plater bruker å være bra, dog ikke fullt på høyde med Speakers Corner, Classic Records o.l. Men dette er tross alt ei gammel indieplate med mye gitarstøy (feedback), så en kan vel ikke vente at den flytter fjell lydmessig. Typisk vil jeg forvente at vokalen er "klarere/tydeligere" enn gamle utgaver, vokalen drukner kanskje litt mindre i mixen :)
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.579
    Antall liker
    166
    Sted
    Trondheim
    Jeg har plate utgivelsen Creation records 1990 CRELP074
    Made in England iflg. cover, men på platen står det made in france ?
    Noen som har en forklaring ?

    Finner ikke noe på nettet som tilsier at denne er trykket i Frankrike..
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Kanskje selve vinylen er presset i Frankrike, mens coveret er trykkt i England? I 1990 fantes det sikkert fortsatt mange platepresserier rundt om.
    Har Ride bare på cd fra før, men ser ikke bort fra at Rhino-pressingen er bedre enn 1990-utgaven.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Nåvel, bare for å avslutte pratet om Ride-plata; kjøpte den nå i dag. Jeg synes lyden høres bra ut (men har bare rukket å spille den et par ganger). Låta "vapour trail" er i alle fall knall:) Ser ut som det er en US-pressing, men ikke RTI-pressing (så at det har kommet noen Tom Waits plater som er det, men disse er også dyrere enn Ride-plata).

    Kjøpte i tillegg Superchunk-plata fra i fjor. Skal få spillt den også :)
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    atonal skrev:
    Ride, ja, minner meg om klubben So What på 90-tallet *mimre*.
    Ja, umulig å høre på indie-plater fra begynnelsen av 90-tallet uten ganske mye mimring. Jeg var jo en indie-freak på den tida 8) Husker So What, selv om jeg aldri bodde i Oslo. Oslo ble liksom aldri helt det samme uten.

    Men det fine med slike Rhino-utgivelser er at de er liksom litt ny også, ikke helt lik orginalen. Jeg er heldigvis ikke så opptatt av å ha orginalutgivelsen av alt. Synes shoegazer-gitarene fungerer veldig bra på denne nyutgivelsen.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Even S skrev:
    Ja! Her er det mye bra, både gammelt og nytt. Skulle jeg begynt forfra igjen å samle plater, kunne jeg ha bestillt alle mange av de 400 cd-er her - hadde blitt en bra platesamling bare det. Men det er vel ingen som kjøper 400 cd-er i dag vil jeg tro.

    4AD er vel nesten den eneste labelen jeg har hatt et forhold til helt siden 80-tallet. Jeg har en gode del noen :)av disse platene (men på langt nær alle!), og når jeg ser dagens priser og tenker på hvor mye jeg har betalt for platene oppgjennom åra, blir jeg nesten litt gretten ;D Husker at jeg på tidlig 90-tall kunne betale 189kr for slike cd-er!
     

    Even S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.11.2010
    Innlegg
    143
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    3
    Tror det blir bestilt noen cder fra kompaniet i denne kampanjen ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn