Indie

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    hei !

    joda "heretic pride" er ankommet.første plate på meny'en i formiddag.førsteinntrykket er bra.

    mvh. s,
     
    I

    ijustpop

    Gjest
    Har All Hail West Texas og Tallahasse, men har ikke klart å samle opp nok entusiasme til å handle inn de tre siste Mountain Goats platene. Men de to jeg har er spilt mye.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    hei Lyngen
    Kom hjem med Fleet Foxes på vinyl i dag. Indie rock i følge Allmusic. Utgitt på SubPop.

    http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=10:dnfqxzejld0e

    Hadde ingen peiling på at de eksisterte engang før jeg gikk inn i butikken (Skei på Sandnes - landets beste?).
    En skikkelig opptur å komme hjem med ukjent kvalitets musikk - og med meget bra lyd i tilegg.
     

    Vedlegg

    I

    ijustpop

    Gjest
    ch skrev:
    Hadde ingen peiling på at de eksisterte engang før jeg gikk inn i butikken (Skei på Sandnes - landets beste?).
    Da har du levd under en sten eller noe. Spilte på Øyafestivalen forrige uke, og både konserten og plata ble anmeldt i alle landets større aviser når den kom.

    Men du har helt rett i at det er en fin plate! :)
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Wergeland skrev:
    ch skrev:
    Hadde ingen peiling på at de eksisterte engang før jeg gikk inn i butikken (Skei på Sandnes - landets beste?).
    Da har du levd under en sten eller noe. Spilte på Øyafestivalen forrige uke, og både konserten og plata ble anmeldt i alle landets større aviser når den kom.

    Men du har helt rett i at det er en fin plate! :)
    Ville bare uttrykke min begeistring for en butikk som hjelper oss som lever under steiner til å få hørt ny god musikk.
    Og så på vinyl i tillegg.

    mvh
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    ch skrev:
    hei Lyngen
    Kom hjem med Fleet Foxes på vinyl i dag. Indie rock i følge Allmusic. Utgitt på SubPop.

    http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=10:dnfqxzejld0e

    Hadde ingen peiling på at de eksisterte engang før jeg gikk inn i butikken (Skei på Sandnes - landets beste?).
    En skikkelig opptur å komme hjem med ukjent kvalitets musikk - og med meget bra lyd i tilegg.
    Jeg kom over denne på hmm.. tror det var groove.no.Bestilte den uten å nøle stort etter en glimrende omtale og en kort lytt. Jeg kan ikke si at den har godt under huden ennå, men den må spilles mer.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262

    Vedlegg

    D

    dtddiver

    Gjest
    Har sittet og hørt på Belle & Sebastian i kveld, hørte mye på det mens jeg gikk på Blindern men lite de siste fire årene. Noen av platene har jeg endog kun hørt på crap kompaktanlegg.

    Musikken ble et kjært gjensyn, synes egentlig alle platene er gnistrende (med unntak av den siste, som er ekstremt komprimert og pinlig høy), men de fikk virkelig en ny dimensjon på bra anlegg. Fold Your Hand Child.. er et nydelig album, og Dear Catastrophe Waitress er bare helt rått produsert (kommer forøvrig på reissue vinyl denne mnd). For et band! Imponerende at et band hvis 4 første plater er ultra-lavbudsjett-innspilt-for-100-pund har gjennomgående bra lyd og engasjerende produksjon.
     
    S

    smog

    Gjest
    Hører nå på Swans som var en av de mest spilte under studietiden. Dette er depresivt og tøft.
     

    Vedlegg

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    smog skrev:
    Hører nå på Swans som var en av de mest spilte under studietiden. Dette er depresivt og tøft.
    Swans ja, husker harene som går igjen på enkelte av coverne deres. Hørte også på dette tidlig 90-tall. Likte godt "White light from the..." og "love of life". Har CD'ene i hylla. På tide å dra dem frem igjen kanskje...

    Takk for tipset!
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Slett ikke dum den nye til Wolf Parade. Synes å vokse etter noen gjennomlyttinger.

     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Oh, morsom tråd som jeg ikke har oppdaga (eller jeg har sett starten fordi jeg kjøpte Broken Social Scene på bakgrunn av denne tråden - utrolig bra plate, imho). Swans er tøft. Men hva med:

    Sophia (Robin Proper-Shephard). Depperock så det holder, dette:



    ..er en liveskive som er helt strålende. The GodMachine er jo også sjukt bra.

    Sitter nå å hører på Sun Kil Moon - Mark Kozelek sitt prosjekt, plata kom i år engang - fantastisk! Jeg er rimelig heftig begeistra for denne plata:

     
    I

    ijustpop

    Gjest
    De Nachten står signert i hylla her, men synes det er de to første Sophia platene som er desidert best. Nydelige forseggjorte cover og. Robin Proper-Sheppard, den ene halvdelen i God Machine og mannen bak Sophia spilte ofte på SoWhat! rundt årtusenskiftet. Tror jeg så Sophia 4-5 ganger på få år. Robin Proper-Sheppard så ut som en omreisende selger med streitingsveis, dress og skjorte. Ofte var han rimelig full, innledet gjerne låter med "I really fucked up this person's life.." og trengte 3-4 forsøk på å komme i gang med låtene. Med vakkert var det!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Et par godbiter som sikkert passer bra her, noe passer kanskje bedre i electronica.. men vanskelig å definere til tider.

    The Tear Garden
    [video]QrQh_pJRoIU[/video]

    [video]D4Yptx02kY0[/video]

    The Legendary Pink Dots
    [video]6wpVHBidpTI[/video]

    [video]gjx6M9VEjRQ[/video]

    [video]6yeCtI8EoUc[/video]

    Skinny Puppy
    [video]fjINMLy3l1E[/video]

    Mimir
    [video]0_opOyxa4go[/video]
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Hvilke album er de hentet fra og hvilke anbefaler du? Spennende musikk...
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Gjestemedlem skrev:
    Et par andre godbiter jeg har funnet på pitchfork:

    Neutral Milk Hotel - In the Aeroplane Over the Sea

    ... men er disse tilstrekkelig rocket for å havne i det gode selskap?
    In The Aeroplane Over The Sea står som en påle i "indiehistorien."
    Og særlig mer indie, begrepet er dog så utvannet i dag at det er mer klisje enn noe annet, enn Neutral Milk Hotel kan det vel saktens være vanskelig å være.
    I det hele tatt kom det(og kommer fortsatt,) usedvanlig mye bra ut fra Elephant6 kollektivet.
    Of Montreal, Apples In Stereo, Elf Power, The Late BP Helium, Olivia Tremor Control et al. har alle gitt ut noen fantastiske skiver. Det er heller ikke vanskelig å høre at Zach Condons Beirut er svært inspirert av Neutral Milk Hotel og en av dens avleggere A Hawk And A Hacksaw. Hør bare på The Fool og Untitled på In The Aeroplane Over The Sea.

    En litt artig sak er at pitchfork først ga In The Aeroplane Over The Sea en helt ok men ikke perfekt karakter, men etter at det hadde vokst opp en kultus rundt albumet generellt og Mangum spesiellt, så slettet de den opprinnelige anmeldelsen helt og la ut en ny med 10.00. Integritet.

    But I digress. Rom og posting på forum er kanskje ikke en gyllen kombinasjon for eventuelle lesere.

    Merge ble nevnt som et godt plateselskap, i den sammenheng kan Superchunk anbefales på det sterkeste.
    Ikke dårlig av Mac McCaughan å drive et feiende flott plateselskap samtidig som han gav ut et knippe knallskiver.

    Et annet godt indieselskap er Matador som i disse dager har det som må være tidenes julegave til indieelskende vinylfans. Pavements Brighten The Corners kommer nå som delux edt(Nicenee Creeders,) og for de som forhåndsbestiller følger det med en livelp på vinyl. Nærmest et pliktkjøp.

    De som måtte være interessert i "indieemnet," kan med fordel lese Our Band Could Be Your Life, Perfect From Now On, Empire Of Dirt og We Rock So You Don't Have To.

    Dersom Gjestemedlem virkelig har synket inn i In The Aeroplane Over The Sea sfæren(og det er fort gjort,) kan han med fordel lese boken med samme navn gitt ut på 33 1/3.

    The Decemberists bør jeg virkelig også nevne når jeg først er her, Picaresque og The Crane Wife er magiske album.

    Du store min, jeg glemte helt å nevne The Brian Jonestown Massacre. Fy skam meg. Lytt til Take It From The Man.

    Jeg burde sikkert anbefalt plater fra de forskjellige bandene og beskrevet musikken. Det virker fornuftig.
    Men akkurat nå er hodet fullt av Of Montreals Hissing Fauna, Are You The Destroyer ? Da er det vanskelig å tenke på annet.

    Fred ut.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Lyngen skrev:
    Hvilke album er de hentet fra og hvilke anbefaler du? Spennende musikk...
    1. The Tear Garden - Judgement Hour fra 'To Be an Angel Blind, The Crippled Soul Divide'

    2. The Tear Garden - Sheila like the rodeo fra 'Bouquet of Black Orchids' - Bra album å starte med. Ellers er den første 'Tired Eyes Slowly Burning ' riktig bra. Og etter min mening den beste låten de har produsert finnes her, en monumental låt på over 16 minutter: 'You and Me and Rainbows'

    3. The Legendary Pink Dots - Just a Lifetime fra 'Crushed Velvet Apocalypse' - Start med denne, 'The Maria Dimension' og 'The Golden Age' 3 av deres beste fra tildlig 90-tall. Mye av dette materialet er svært viktig, og spilles flittig på konsertene fremdeles.

    4. Legendary Pink Dots - Lisa's Separation fra 'The Golden Age'

    5. Legendary Pink Dots - 'Rainbows Too' fra den helt nye 'Plutonium Blonde'

    6. Skinny Puppy - Assimilate Live opptak fra en eller annen konsert, men låten finnes på 'Bites'

    7. Mimir - også et live opptak. Ikke sikker på hvilket album denne finnes på, men prosjektet har ikke så mange utgivelser.

    Det er forøvrig en rød tråd gjennom alle disse. Edward Ka-Spel er frontfigur i LPD og også i Tear Garden og spiller i Mimir, cEvin Key i Skinny Puppy er den andre viktigste bidragsyteren i The Tear Garden. Mange soloprosjekter fra alle involverte parter også. Ka-Spel, Silverman, Niels Van Horn mm. LPD er et glimrende live band med mange konserter og turneer gjennom året. De dukker også opp i Norge med ugjevne mellomrom. Ka-Spel skal spille (eller har spilt hvis det er over) på en electronicafestival i Tromsø i høst nå også.

    http://brainwashed.com/lpd/
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    CocoRosie er veldig bra og må få plass her. Spennende og kreativt.





    Søstrenes opptaksrom...


    Jeg har ikke hørt deres seneste plata "The Adventures of Ghosthorse and Stillborn". Noen som kjenner den?
     
    D

    dtddiver

    Gjest
    Hehe, er det søstrene eller musikken som er bra? Synes musikken som helhet er litt pseudointellektuell pling-plong, selv om de har endel gode låter.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    dtddiver skrev:
    Hehe, er det søstrene eller musikken som er bra? Synes musikken som helhet er litt pseudointellektuell pling-plong, selv om de har endel gode låter.
    Jeg har ikke noen forventinger med å kunne bade med dem så da blir det musikken ;). Jeg holder på med en oppryddning og hørte på plata fordi jeg også syntes der var litt pseudointellektuell pling-plong. Men så likte jeg det godt :). Så den kastet slett ikke.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    2 fantastiske band.

    Guided By Voices.

    Robert Pollard må være en av de mest produktive sjelene som noengang har trykket record på en boomblaster og begynt å spille. Dette gjør gbv og andre sideprosjekter og aliaser en samlers drøm, men et mareritt å navigere i for en som ikke har noe forhold til bandet fra før.
    Det greieste stedet å starte er derfor samleren Human Amusements At Hourly Rates. Et album smekkfullt av feiende flott og supercatchy musikk.


    Pavement. Indiehelter så gode som noen.
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Ah, Pavement. Husker jeg så de live på Rockefeller rett før de oppløste seg. Hadde pyntet på scenen med noen sånne julelys-lignende saker. Vindskjeivt, men skrekkelig flott konsert.

    Hva med norsk indie? Dipsomaniacs? The Tables? Stuntbike? Astroburger? Hadde et skikkelig kick på Dipsomaniacs for noen år siden, husker jeg. Var på konsert med de og, det svingte skikkelig. Astroburger ga jo ut sin "versjon av "2001" også - 12 vinylsingler gitt ut (etter planen) hver mnd et helt år (husker det var mye styr med det, gutta på BigDipper var mye rart, men spesielt glad var ikke en av de tingene). Har boksen stående hjemme, veldig mye fin pop der.

    Et annet band jeg hadde kick på for noen år siden er Royal Trux, dog har jeg ikke hørt på det på lenge fordi omtrent alt jeg har av dem er på vinyl (nei, jeg har ikke lyst til å snakke om hvorfor platespilleren min ikke er oppe og går). Ditto for Shellac.

    Et band til slutt: Bark Psychosis - noen som har vært borti? Eller har jeg skrevet om dem før? Har ei plate med dem som heter Hex, den er fantastisk. En slags krysning mellom Mercury Rev og Slint, kanskje? I hvert fall ei plate for de av dere som liker Mercury Rev og Flaming Lips. Varmt anbefalt!
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Mbare skrev:
    Ah, Pavement. Husker jeg så de live på Rockefeller rett før de oppløste seg. Hadde pyntet på scenen med noen sånne julelys-lignende saker. Vindskjeivt, men skrekkelig flott konsert.
    Det var en god kveld ja, ingen tvil om det. Og de hadde en mye bedre kveld enn de hadde på Brixton Academy like etterpå,
    jeg har en bootleg dvd av denne konserten, husker jeg ikke feil går det vel omtrent 15 minutter før Malkmus i det hele tatt ser bort på noen av de andre i bandet.

    Astroburger har gjort mye fint, 2001 prosjektet var en fantastisk ting å gjennomføre !
    En motivasjon til å sparke igang platespilleren din er nye skiva fra Deleted Waveform Gatherings(Øyvind fra Dipsomaniacs,) som
    ifølge Bjørn på BigDipper kommer på sort gull i løpet av kun kort tid. Det jeg har hørt av skiva er meget lovende.

    Royal Trux ! ;D Kanskje et av de få bandene i verden som kan måle seg med Butthole Surfers hva kreativ(og generell,) galskap
    angår. Accelerator er en opplevelse.

    Jeg har en utgivelse fra rundt 2002-2004 av Bark Psychosis, men husker ikke i farten hva den heter.
    Den har absolutt sine øyeblikk, så Hex skal jeg forsøke å spore opp og lytte til. Takk for anbefalingen !

    Shellac har vokst på meg de siste årene, de to siste utgivelsene var gode ting, og Albini er jo en såpass morsom og konsekvent
    fyr at det er verdt å følge med på det han driver med. Jeg savner litt av den musikalske galskapen fra Big Black og Rapeman,
    men han tar det igjen med sine mange hysterisk morsomme og velformulerte kommentarer ang. musikkindustrien.
    Står også respekt av at han tar seg tid til å produsere såvidt mange "kjellerband," for en slikk og ingenting.
     
    I

    ijustpop

    Gjest
    Jeg så også Pavement på Rockefeller på Terror Twilight turneen.

    Har alle Dipsomaniacs platene. Et kjempeband og særlig debuten (husker ikke hva den heter akkurat nå, men den kom bare på vinyl) og Braid of Knees er veldig bra. To av de beste norske platene noensinne synes jeg. Dipsomaniacs' 40 minutters set før Yo La Tengo på SoWhat i 2000 er noe av det beste jeg har sett. De var bedre enn Yo La Tengo den kvelden.
    Desverre har jeg ikke fått helt fot for de siste prosjektene til Øyvind Holm. Solo-plata kjøpte jeg, men har ikke den første Deleted Waveform Gatherings plata.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Wergeland skrev:
    Dipsomaniacs' 40 minutters set før Yo La Tengo på SoWhat i 2000 er noe av det beste jeg har sett. De var bedre enn Yo La Tengo den kvelden.
    To the max.
    Nå skal det sies at den eneste gangen Yo La Tengo virkelig har innfridd live for min del var i Gøteborg i...97 tenker jeg, på et sted jeg overhodet ikke husker navnet på i farten.

    Jeg har hverken solo albumet, eller den første Deleted.... skiva, så jeg kan ikke uttale meg i den ene eller andre retningen angående hans post Dipsomaniacs materiale, men som nevnt ovenfor tror jeg den nye plata kan bli knall.

    At den er like bra som tidlig Dipsomaniacs har jeg vel egentlig ingen forhåpning om, umiddelbart vil jeg vel si at det er få artister som har levert like bra soloskiver som bandet de var en del av.
    Dog er Frank Black et hederlig unntak der, ikke at noen av soloalbumene hans har holdt Doolittle niva, men etter min mening
    er soloskivene hans jevne prestasjoner.
    Bob Mould er vel en annen som har fått det til i så måte.
    Den første Malkmus plata er også veldig fin, resten er litt for ujevnt for min del, og ingenting av det når Pavement til knærne.
    More Light skiva til Mascis er også et eksempel på at det går an, men nå var jo han mer eller mindre Dinosaur Jr de siste 10 årene før han pensjonerte navnet, så det blir jo ikke helt det samme.

    Det minner meg på at Beyond kanskje er det beste gjenforeningsalbumet jeg kan komme på i farten.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Har noen nevnt Joanna Newsom? Hu har gitt meg to gode konsertopplevelser, og utallige gode stunder i lyttestolen.


    Ellers går det en del i indie, ja.

    Band som Godspeed you black emperor og A silver mt. Zion er vel strengt talt i post-rock sjangeren, som forsåvidt nesten alltid også beveger seg i indieterritorie. Sjekk også ut Explosions in the Sky, Pelican, og kanskje særlig This Will destroy you.

    Postal Service (elektronika) er et veldig godt band, også Death cab for Cutie (rock), disse deler vokalist.
    Devendra Banhart hender jeg lytter til, samt også Beirut.

    Går også en del i indie-hiphop, sjekk ut Aesop Rock, Atmosphere, Immortal Technique mm.

    Hardcore og screamo må vel også sies å være indie, sjekk ut Orchid!
     
    I

    ijustpop

    Gjest
    13 Songs - som samler de to første epene.
    Repeater - debutplata, og
    The Argument - siste plata fra 2001
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    En fordel med å bo i "stor"byen er at en kan droppe innom konserter på ren impuls ganske ofte.

    Det som var tenkt som en pils og pissepause på veien hjem tidlig i går kveld førte til et meget hyggelig møte med Deleted Waveform Gatherings på Mono.

    Må bare si jeg er solgt. Skulle ønske at jeg hadde mere cash, for plateutvalget etter konserten var stort. Endte i det minste opp med "Baby Warfare" spesial ed. 100 ex. (DVD-omslag fyllt med lighter, ballong, nøkleknippe++) + 7" Wake up your windows. Let´s do the zombies " (samlesingel med bl.a tables og dipsomniacs)



    Hører på denne nå, og får behov for å skryte bandet massivt opp i skyene. Noe av det beste jeg har hørt fra Norge på leeeenge. Hvordan dette har kunnet gå under radaren min frem til, nå skjønner jeg ikke. :-[

    Jeg er nyfrelst fan!! :D
     
    I

    ijustpop

    Gjest
    Bra. Øyvind Holm fortjener alle fans han kan få. Kjøp de tidlige Dipsomaniacs-platene Eros. Reint gull.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Ikke akkurat typisk "indie" men denne plata er løp og kjøp:

    Deerhunter



    Og Department of Eagles;

     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Fikk "The Life Pursuit" med Belle & Sebastian på vinyl i går, for en skuffelse! Musikken er jo konge, men cd'n er så komprimert at jeg bare klarer å høre på den mens jeg løper. Hadde håpet at LP'n skulle være i alle fall litt bedre, men neida. De har til og med brukt 2 plater på den for å få plass til dritten.

    "Mastered by Frank Arkwright at Metropolis, London". Ser at samme fyren også har mastret nyeste plata til Snow Patrol og debuten til The Wombats - begge noe av det høyeste og jævligste jeg har hørt. Legg et hestehode i sengen hans.
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Det er så usigelig trist at det gjøres så mye elendig miksing og produksjon på plater these days. Jeg satte på The Strokes sin debutplate her om dagen og ble sjokkert over hvor aller-lengst-inn-i-mørkeste-granskauen dårlig lydkvaliteten på den var. Og i går satt jeg å hørte på noen av de gamle REM platene (Murmur, Reckoning, Fables...) og var positivt overrasket over de. Forøvrig må del REM fra den tida kvalifisere som indie? Det var utrolig morsomt å høre de igjen, hadde et alvorlig kick på de første platene deres for... tja.. 10 år sia eller så, men det å høre det nå igjen var en positiv overraskelse. Så at Reckoning var kommet i remastra utgave, forøvrig, med en live-cd som bonus. Noen som har den og kan si noe om det?

    Apropo indie eller noe sånt: jeg hører i skrivende stund på Scott Walker sin "Tilt" og _det_ er faen meg noe av det merkeligste og rareste jeg har hørt på lenge, lenge. Snål, snål mann.
     

    Rune.U

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Innlegg
    1.054
    Antall liker
    15
    Hva er egentlig "Indie"?-Det vi før kallte poprock?? Og hvorfor akkurat Indie...,har de slekt der?
    Mvh Rune ;)
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Indie har vel ingen entydig definisjon, men i utgangspunktet var det vel ment om band (og andre kunstformer, film f.eks.) som var laget utenfor de store studiosystemene (independet m.a.o.). Så har jeg inntrykket av at det glei mer over til å betegne en musikalsk stil framfor noe annet, uten at jeg tror den stilen kan pin-pointes så veldig enkelt. Kanskje litt som definisjonen av porno? Jeg vet ikke hvordan jeg skal definere det, men jeg vet hva det er når jeg ser det? :)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Rune.U skrev:
    Hva er egentlig "Indie"?-Det vi før kallte poprock?? Og hvorfor akkurat Indie...,har de slekt der?
    Mvh Rune ;)
    Les første post i denne tråden :)
     

    Rune.U

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Innlegg
    1.054
    Antall liker
    15
    Greit nok det,men når slutter "de",å være Indie da? Hva skjer med sjangerbetegnelsen på ett band/en artist om de plutselig skulle finne på å selge stort,og kanskje bli hyret av et stort plateselskap.Spiller de da fortsatt Indie-musikk,eller detter de da ut av båsen?
    -Og blir ikke dette litt forvirrende-egentlig.Radiohead må jo feks snart befinne seg i grensesonen til å bli definert som et helt vanlig alternativ-rockband.
    -Mens Paul McCartney må finne seg i å bli kallt Indie-musiker,fordi han gir ut på et bitte lite selskap nå,og selger relativt lite (vel-til han å være).
    Mvh Rune ;)
     
    I

    ijustpop

    Gjest
    Opprinnelig så betegnet jo indie begrepet hva slags selskap som stod bak utgivelsen. I dag, blir det meningsløst for major-labelsene (storselskapene) nesten ikke gir ut nye debutanter lenger. Warner Norge gav ut en norsk debutant i år: Tommy Tokyo.

    90% av platene som utgis i dag er dermed indie etter den gamle definisjonen. I dag brukes begrepet mer for å beskrive musikken. Det har blitt en hvilepute for anmeldere, og brukes alt for mye, men den yngre garde (som ikke vokste opp med amerikansk indierock eller britisk indiepop) har ikke de samme referansene til 80-tallets undergrunnscener og det store skillet mellom indie og major. Dette skillet eksisterer ikke lenger.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn