In wall sub i leilighet - En dårlig idé?

Defo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2007
Innlegg
396
Antall liker
1
Torget vurderinger
4
Hei!

Driver å leker med tanken på å lage en in-wall bassløsning i leiligheten min, og trenger litt veildening på om dette i det hele tatt er noe lurt å vurdere. Punkter til å ta i betraktning:

- Det er snakk om å et stk. Seas A26RE4 på hver side.

- Veggen er en gipsvegg. Virker ikke kjempe solid.

- Bygget er ganske nytt (ca. 2008)

- Leiligheten er en hjørneleilighet med beliggenhet omtrent som på den fantastiske tegningen under. 4/5 etasje.

Hvordan vil det være mtp. naboer osv.? Vil bassen forplante seg nedover i de andre leilighetene og være mer sjenerende enn en vanlig kasseløsning?
 

Vedlegg

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.400
Antall liker
3.181
Naboene dine kommer til å bli veldig glad i deg! ;D

;)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Uten at jeg er noen bygningsingeniør, vil jeg tro at for å få til dette uten å involvere naboene, vil det koste uhorvelig mange penger og ta en del plass....
 

Defo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2007
Innlegg
396
Antall liker
1
Torget vurderinger
4
emotikon skrev:
Uten at jeg er noen bygningsingeniør, vil jeg tro at for å få til dette uten å involvere naboene, vil det koste uhorvelig mange penger og ta en del plass....
Er vel bare å lage et par 10" store hull i gibsveggen og så feste elementene? Altså at en infinite baffle type løsning :) Om det vil gi god lyd er en annen sak... Elementet passer i utgangspunktet godt til store lukkede kasser, så en skulle jo tro det vil gå bra. En annen sak er om gibsveggen vil resonere uønsket da den virker ikke sånn kjempe solid og tykk... ::)

Naboene er vel tredje bekymring... Noen som har vært borti in-wall løsninger i leiligheter før?
 

Defo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2007
Innlegg
396
Antall liker
1
Torget vurderinger
4
slowmotion skrev:
Naboene dine kommer til å bli veldig glad i deg! ;D

;)
;D

Tror ikke de vil bli så veldig glad i meg uansett hvilken løsning jeg velger...
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Neppe så enkelt å finne ut hvordan dette blir før du har prøvd - tror jeg. Avhengig av hvor presist du kan kontrollere størrelsen på det akustiske kammeret på baksiden risikerer du å få en vilkårlig blanding av trykkammer og IB. I tillegg vil resonansen i veggen kunne skape morsomme side-effekter. Dette kommer vel an på hvor høyt du tenker å dele. Ren gjetting sier meg at resonansene i en slik vegg kan falle såpass lavt som 100-150 Hz. Men lyd får du nok uansett. :) Og hvis veggen ikke er akustisk avkoblet fra bærevegger vil antakelig også naboer "nyte" vesentlig av vibrasjoner fra denne løsningen. Om jeg skulle bygget meg nytt bassystem for bruk i leilighet tror jeg at jeg ville snust på åpen baffel. :)

Mvh
 

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
252
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Innwall sub har jeg også fundert på, men har ikke funnet noe interessant før nå...
http://wisdomaudio.com/products_s90i.php
Går i gang med bygging av enebolig nå, og putter en slik enten i en lettvegg i stuen (bak annlegget), eller i taket.
Kan gi deg en rapport om ca 1 år..... :D

Generelt:
Bare glem alt som ikke står i egen kasse.
Gå for en passiv løsning.
Er kassen solid, spiller det ingen rolle om suben står i veggen eller i rommet. Kasseresonanser skal ikke forekomme, og vil uansett være så små at de ikke forplanter seg i et stenderverk.
 

kyrjens

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.12.2007
Innlegg
144
Antall liker
9
Sted
Hamar
Torget vurderinger
2
Hvis du tenker på å sette den inn i etasje skilleren kan du nok bare glemme det pga. brannskille mellom leilighetene. Tror også at naboen kommer til å digge deg ;D
 
Topp Bunn