In akustik erfaringer

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.498
Antall liker
1.788
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Hei

Trenger noen nye strømkabler
Er det noen som har erafringer med disse fra in akustik?
https://www.in-akustik.de/en/cables...-bar/reference-mains-cable-ac-1502-007623050/

Har ikke peiling på dette, men tenker det er viktig å ha noe som er godt skjermet da det er mye stråling i hjemmet for tiden.
Evt om noen andre har erafringer med kabler som er godt skjermet. Har allerede et in akustik strømfilter som kablene blir koblet til
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.695
Antall liker
37.938
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Ser kablene du ser på bare er 1,5 kvaderat og jeg vil anbefale 2,5 når en først skal ha strømkabler og god skjerm :)
Jeg bruker Inakustik RCA kabler og er veldig godt fornøyd men bruker disse som strømkabler, gjør den jobben de skal og ser veldig bra ut

mvh

ny kabel 2.jpg
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.498
Antall liker
1.788
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Takk for svar, blir kablene da veldig tunge og stive? Har noen veldig tykke og tunge kabler liggende, men de forblir ubrukt da de er for upraktiske og jeg er redd for at de vil ødelegge kontakten inn mot forsterker på sikt pga vekten
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Hvis du skal ha lette og fleksible kabler så er Supra Lorad et mye mye bedre valg.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.695
Antall liker
37.938
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Takk for svar, blir kablene da veldig tunge og stive? Har noen veldig tykke og tunge kabler liggende, men de forblir ubrukt da de er for upraktiske og jeg er redd for at de vil ødelegge kontakten inn mot forsterker på sikt pga vekten
Litt stive er dem men ikke tunge :) men var bare et tips og jeg er veldig fornøyd med dem

mvh
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.498
Antall liker
1.788
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Kan disse fungere greit for forforsterker, effektforsterkere og dac?
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.498
Antall liker
1.788
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Finnes det noe formel for hvilken størrelsen på kabelen man trenger? Ser de fleste er 10amp eller 20amp.
Jeg kjører tv, dac, forfortserker og effektforstereke på samme 16amp kurs så hvert komponent må jo trekke betydelig mindre enn 10amp
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Det står bak på komponenten eller strømforsyningen hvor mye strøm de må ha.
 
L

Lassencad

Gjest
Jeg bruger disse kabler :)
Der går fra måler og til stikkontakt . Herefter er det helt alm stikdåser hvor anlægget er tilsluttet :)



GetPrimaryProductImage.jpg
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.498
Antall liker
1.788
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Bumper denne, er jo et hav av forskjellige kabler og prisklasser.
Ser det er noen på black week tilbud så bør jo kline til nå.

Uten å starte noe kabeldebatt,
Det viktigste mtp kabel er at den en godt skjermet og tykke nok ledere. Og selvfølgelig bra terminert.
Er det noe annet jeg bør tenke på?
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg anbefaler å vurdere det nye norske merket WyreLab. De bruker meget gode Furutech-kontakter og virker ellers tillitsvekkende uten at prisen er helt vill. Ikke prøvd selv, men ser de tilbyr utlån.
Jeg har ingenting å utsette på InAkustik, det virker som et seriøst merke.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Kjøp deg ett slikt instrument eller lignende.
Dette koster ca 1000 kr.

IMG_20211122_164809.jpg


Dra så på gjenvinningen og søk vanlig svarte lakris snorer med lav kapsitans, under 150pF og gjerne tynne, 0.75mm2 = "høy ohm" til kilder og preamp. Til effekttrinn er komfyrkabel, 6mm2 eller 4mm2
med kontakter som tar så tykk kabel ok.
Skjerm trenger en normalt ikke, den kan like så godt gjøre lyden dårligere pga høyere kapsitans.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Bumper denne, er jo et hav av forskjellige kabler og prisklasser.
Ser det er noen på black week tilbud så bør jo kline til nå.

Uten å starte noe kabeldebatt,
Det viktigste mtp kabel er at den en godt skjermet og tykke nok ledere. Og selvfølgelig bra terminert.
Er det noe annet jeg bør tenke på?
For meg virker en skjermet kabel noe mer "sløvet" i forhold til en uskjermet. Du bør alltid teste ut en god uskjermet kabel før du trekker beslutninger om skjerming er nødvendig. En skjerm er ikke alltid den samme konstruksjonen. Det snakk om grader av skjerming og type. Tipper at skjerming ikke er nødvendig i 99% av tilfellene. For å være mer spesifikk lydmessig, vil jeg påstå at du veksler inn "stig" og "åpenhet" i lyden med skjerm. Kanskje da også dynamikk.
I noen tilfeller passer det godt lydmessig å sløve kniven en smule. :giggle:
 
Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.498
Antall liker
1.788
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
En oppdatering her
Klarte aldri å få ut fingeren med å handle på tilbud så det ble liggende.
Snublet over en annonse på finn med noen Norost Heimdall 2 kabler i riktig lengde.
Ble til at jeg kjøpte disse og inntrykket så langt er positivt.
Usikker på om disse er skjermet eller ikke, ei heller vet jeg størrelsen på lederne. De er ganske tynne så sikkert ikke det største greiene
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.707
Antall liker
710
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Hei

Trenger noen nye strømkabler
Er det noen som har erafringer med disse fra in akustik?
https://www.in-akustik.de/en/cables...-bar/reference-mains-cable-ac-1502-007623050/

Har ikke peiling på dette, men tenker det er viktig å ha noe som er godt skjermet da det er mye stråling i hjemmet for tiden.
Evt om noen andre har erafringer med kabler som er godt skjermet. Har allerede et in akustik strømfilter som kablene blir koblet til
Jeg har prøvd de in akustikk kablene der. Skuffende greier.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.563
Antall liker
7.519
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
En oppdatering her
Klarte aldri å få ut fingeren med å handle på tilbud så det ble liggende.
Snublet over en annonse på finn med noen Norost Heimdall 2 kabler i riktig lengde.
Ble til at jeg kjøpte disse og inntrykket så langt er positivt.
Usikker på om disse er skjermet eller ikke, ei heller vet jeg størrelsen på lederne. De er ganske tynne så sikkert ikke det største greiene
Så bra du er fornøyd 👍🏻
Heimdall 2 er uskjermet med ledere på 1,3mm2 sølvbelagt solidcore-kobber..

Når det er sagt så er det en misforstått sannhet her inne at en godt skjermet kabel alltid er å foretrekke. Kjøp den billigste kabelen med stort tverrsnitt og god skjerm du finner er ofte rådene. Den økte motstanden i kabelen som oppstår når skjerm tilkobles er ikke er ikke nødvendigvis en fordel for alle komponenter. Dette er nok også grunnen til at mange kan foretrekke sort lakris over påkostede skjermede kabler.

Så anbefaler å teste effekten på egne komponenter, da det ikke er en selvfølge st effektforsterker og forforsterker reagerer likt. Spesielt effektforsterker ser ut til å yte bedre med uskjermet kabel.

Så dersom man tester med en skjermet kabel og ikke opplever at bakgrunnsstøy fjernes, så hadde jeg heller kjørt med uskjermet kabel. Gjorde en bestilling på Klotz sin beste strømkabel som kom inn døra i går. Ikke testet men ser ut til å være av god mekanisk kvalitet 👍🏻


B11290EB-4227-4CA1-BC45-728C74F26EFB.jpeg
 
Topp Bunn