Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.442
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    iflg din definisjon av kråker:
    Ole Paus
    Tom Waits

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    19.191
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    iflg din definisjon av kråker:
    Ole Paus
    Tom Waits
    Yup!
    Og jeg har flere skiver av RLJ, Waits og Paus (riktignok kun 2CD-samlealbum av sistnevnte).:)

Jeg har begynt å lytte mer og mer på live-opptaker, jeg også, musicus.

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.442
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    du kjøper ikke en "flinkis-runkegitarist" med et idiot reportoir til 4-5K for et album! :rolleyes:
    Visst pokker gjør du ikke det!
    Hva med å kikke etter Rickie Lee Jones' " Balm of Gilead" , forresten? Nydelig album som har gått under radaren til de fleste...
    som nevnt så er Pop-Pop på inngående sammen med DS: Brothers in arms
    har lenge lurt på Monica og Bill, men listen er lang og selv mitt budsjett har sine begrensninger..
    Liker de fleste platene til Rickie Lee Jones, men har aldri fått helt taket på "Pop pop". Synes den blir litt for enkel musikalsk i forhold til mye av det andre hun gjør. Kjøpte siste skiva "The Other Side of Desire" da hun spilte på Konserthuset i Oslo i fjor, fin den også.
    Jimi Hendrix låt enkel?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    En manns kråke er en annen manns sangfugl, åpenbart.
    Hvem var det Hendrix-spørsmålet til, Leif? Tror ikke jeg fulgte deg helt der...?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.442
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    Horny syntes RLJ POP-POP er litt for enkel musikalsk, og en av låtene er bl.a. Jimi Hendrix : Up from the skies......:rolleyes:

Horny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Antall liker
    1.562
    Torget vurderinger
    5
    Horny syntes RLJ POP-POP er litt for enkel musikalsk, og en av låtene er bl.a. Jimi Hendrix : Up from the skies......:rolleyes:
    Lenge siden jeg har spilt "Pop pop", får ta den fram og gi den en ny sjanse :)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Kul skive! Jeg brukte også litt tid på den, men den sitter nå.:cool:

• Liker
    Reaksjoner: LMC

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    19.191
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    En manns kråke er en annen manns sangfugl, åpenbart.
    Slutt å undervurdere kråker. De synger og er således sangfugl selv om de ikke kvitrer på samme måte som andre. Ikke alle anledninger/sanger det passer til/kler da, IMO...

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Og når vi er inne på kule skiver som også er liveopptak; "Night and the city" med Kenny Barron og Charlie Haden er helt fantastisk bra. Helt klart noe å sjekke ut for tape, Leif.

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Kråker liker jeg ikke, kompis. Folk du mener synger som kråker, derimot... :cool:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Selv synes jeg at det er topp når prisen på musikk er lav, da kan jeg gå bananas med ukjente skiver og artister/grupper. Ta en (kalkulert) sjanse, liksom.
    Det er mange her inne som handler mye musikk - i både bruktsjapper og på messer, men annonser på Torget (hint;)) er det ikke så mye respons på.

U

utgatt25555

Gjest
    Apropos live jazz, disse er bestilt idag, den förste stiftet jeg bekjentskap med hos impulse og den andre, vel! en naturlig oppfölging av en skive jeg lärte like :cool:

51ZT3XEmqGL.jpg

...og oppfölgeren...

71EyMDwqmUL._SL500_.jpg

Takk for tipset impulse ;)

mvh

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Barron-skivene er helt kanon, musicus. Men det vet du jo, etter å ha blitt utsatt for den første her. Den er forresten på min referanseliste, som jeg postet tidligere i tråden.
    Det er bare å glede seg!

En god ting kan ikke nevnes for ofte, bamba! Har du tenkt deg dit?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Selv synes jeg at det er topp når prisen på musikk er lav, da kan jeg gå bananas med ukjente skiver og artister/grupper. Ta en (kalkulert) sjanse, liksom.
    Det er mange her inne som handler mye musikk - i både bruktsjapper og på messer, men annonser på Torget (hint;)) er det ikke så mye respons på.
    Det der er i såfall veldig rart, ptb! Hva kommer det av?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ikke godt å si. Priser jeg opererer med bør nå (etter min mening) være edruelig ihvertfall. Mulig endringen som ble gjort ved at den type annonser ikke kommer på forsiden lengre har gjort brukere mindre oppmerksomme. Vet ikke.

Endpoint Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Antall liker
    1.432
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    40
    Etter enda en dag med bæring - og litt wkstra banning over at jeg klarte å kjøpe subber som tangerer min egen kroppsvekt, så er det deilig å sette seg ned og bare sylte hodet i Barmen på Cecilia Bartoli. Jeg har hatt kroppslig anstrengende jobb tidligere, men flytting er ille - selv om man har flyttebyrå...
    uansett - denne skiva er nydelig.
    image.jpeg

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Når er de Barron skivene tatt opp?
    De to "Live at Bradley's"-opptakene musicus la ut bilder av, er tatt opp i april 1996, mens "Night and the city" er fra september samme år.
    Bradley's-opptakene hørte du forresten hos meg i høst da vi holdt på med demping. Du så ut som om du likte dem! ;)

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Ikke godt å si. Priser jeg opererer med bør nå (etter min mening) være edruelig ihvertfall. Mulig endringen som ble gjort ved at den type annonser ikke kommer på forsiden lengre har gjort brukere mindre oppmerksomme. Vet ikke.
    Prisene dine er svært så anstendige, så der ligger det nok ikke, ptb. Jeg har mer tro på at det er fordi annonsene ikke synes like godt lenger. Du får ta dem med når jeg lager platemesse! ;-)

• Liker
    Reaksjoner: ptb

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Etter enda en dag med bæring - og litt wkstra banning over at jeg klarte å kjøpe subber som tangerer min egen kroppsvekt, så er det deilig å sette seg ned og bare sylte hodet i Barmen på Cecilia Bartoli. Jeg har hatt kroppslig anstrengende jobb tidligere, men flytting er ille - selv om man har flyttebyrå...
    uansett - denne skiva er nydelig. Vis vedlegget 374815
    Flytting er et avdrag på skjærsilden, Tom Egil! Det er enda godt det finnes en bonus når jobben er gjort! Å drukne i Cecilia Bartoli er ikke det jævligste man kan bruke kvelden på!
    Jeg kan forresten godt svi noen flere Bartoli-skiver til deg en dag..

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har mer tro på at det er fordi annonsene ikke synes like godt lenger.
    Trolig ligger det nok en del på det.

Jeg ser det slik at HFS burde være en naturlig plattform for kjøp/salg/bytte av musikk blandt brukerne. Musikk er jo en sentral del, egentlig selve kjernen, av det vi sysler med. Svært få har vel et Stereo/Hi-Fi/High-End anlegg kun for å spille av ulike lyder;).

Årsaken til at musikkannonsene nå kun fremgår om man klikker på kategori var vel fordi mange så seg lei på èn aktør som spam`r den kategorien med billigere og enda billigere CD`r.
    Litt dumt at èn aktør som kun bruker HFS til salg av CD plater (ingen annen logget aktivitet på HFS) satt føringer for det:(.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.442
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    Når er de Barron skivene tatt opp?
    De to "Live at Bradley's"-opptakene musicus la ut bilder av, er tatt opp i april 1996, mens "Night and the city" er fra september samme år.
    Bradley's-opptakene hørte du forresten hos meg i høst da vi holdt på med demping. Du så ut som om du likte dem! ;)
    ja jeg husket det.....

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    I dag var det en merkedag i stova.
    Neida, jeg har ikke byttet ut et eneste komponent.
    Men jeg hadde veldig hyggelig besøk av musiker, akustikkkyndig og bæltrivelig medforumist Atle T. Det var på tide, for det har ligget i kortene en stund.
    Og selvfølgelig hadde mannen med seg litt akustikkremedier! Så nå står det en ganske velvoksen bassfelle mellom veggen og den høyre høyttaleren, og resultatet er at bassen sitter som en kule , selv med døra til vinterhagen stengt. Det betyr at vellyden ikke lenger er sesongavhengig i stova.
    Som en ekstra bonus ble det et strøk varmere i øvre mellomtone, og en anelse mer kroppslig. Enda bedre, rett og slett. Selvfølgelig er jo ikke bassfeller direkte hendige størrelsesmessig, så det ble jo ikke motatt med jubel av husets førstedame.Den grå fella har fått det lite hyggelige klengenavnet "Hufsa" allerede.
    Vi er vel ikke så gode venner akkurat nå, etter å ha debattert litt rundt nødvendigheten av mørkegrå bassfeller som minner om lite hyggelige skapninger fra Mummidalen i stova, men det går seg nok til i løpet av kvelden. Litt skal man jo stå på for å få det levelig! ;-)
    Tusen takk for veldig hyggelig besøk, masse filosofering rundt musikk og lytting, og ikke minst veldig god hjelp, Atle !
    Det var både uhyre interessant og veldig givende å ta del i en svært akustikkyndig musikers tanker om lyden, musikken, opplevelsen og alt sammen.

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Senere på dagen i dag hørte jeg en alldeles vanvittig bra klasse A transistorforsterker i et anlegg jeg kjenner godt. Det spilte så avsindig bra at for første gang har jeg lyttet lenge til en forsterker som ikke baserer seg på rør, og som jeg kunne levd veldig lykkelig med.

freddie77

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Antall liker
    457
    Blir bassfellen stående, kan den kanskje pyntes litt med et trekk i egnet farge/mønster?
    Å gjøre slikt usynlig i et normalt rom er dog ikke så lett.

Kommer det en testrapport i et egnet fora for slikt på denne forsterkeren?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Du er inne på noe, Freddie! Atles bassfelle er bare på lån, men jeg trenger en selv. Den blir nok hvit, ja.
    Testomtale i egnet publikasjon på den omtalte ampen, ja! Det kan du vedde på! ;-)

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Tusen takk for en særdeles hyggelig stund i dag Trond! :)

Veldig hyggelig å endelig treffe mannen bak tekster som har gitt meg mange gode og hyggelige leseopplevelser fra Audio, Fidelity og HFS i år etter år. Nå er det lettere å forstå hvor sjelen i tekstene kommer i fra. Huset og anlegget er bare en forlengelse av denne. Virker å være et veldig trivelig sted å bo.

Det var interessant å høre hvordan lyd du har letet frem etter alle disse årene i hifiverden. Jammen fant jeg ikke den samme sjelen i lyden også. Formidling, overskudd og masse av noe jeg vil kalle for "indre detaljer" i musikken. Detaljer som forteller noe om musikerenes sjel. Slik lyd gir er i mine ører sjelden man hører og, så det er ikke vanskelig å se for seg mye nitidig tenking og leting etter de små detaljer her. Likte det skikkelig godt og kommer mer enn gjerne tilbake kun for å høre flere gode plater, selv om kaffen og alle historiene er grunn nok alene for å besøke det store lille huset deres igjen. :)

PS: godt at du hvertfall har funnet et alternativ til løsning for vintersesongen. Du får hilse din neste å beklage fra meg.

Mvh Atle

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Veldig hyggelig at du likte det du hørte så godt, Atle.Og tusen takk for gode ord. Ekstra hyggelig at du har lest litt av det jeg har hamret ned i årenes løp og har fått noe ut av det.
    Det å lete etter musikkens sjel og indre liv har tatt tid, men det har vært en fantastisk spennende reise hittil. Og det er fremdeles litt å gå på! Du er hjertelig velkommen tilbake når du måtte ønske!
    Det store lille husets førstedame har tatt til fornuften og forstår at far trenger en Hufse til anlegget sitt, faktisk. Det gikk fortere enn jeg hadde trodd! :)

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Etter den fantastiske gårsdagen, som førte anlegget og lyden enda etpar hakk videre,(Takk igjen, Atle!) er det bare en logisk ting å bruke lørdagen på. Inn til hovedstaden for å kjøpe musikk!

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Tre Mozart-skiver, litt britisk krim på dvd, masse råvarer og en bok. Ingen dårlig bytur!
    Dessuten en god kaffekopp hos Kaffebrenneriet i Sandvika. Lørdagen kunne vært værre.

U

utgatt25555

Gjest
    Tre Mozart-skiver, litt britisk krim på dvd, masse råvarer og en bok. Ingen dårlig bytur!
    Dessuten en god kaffekopp hos Kaffebrenneriet i Sandvika. Lørdagen kunne vært værre.
    Høres ut som en fornuftig og veldisponert lørdag, selv må jeg tilbringe den på jobb, men har lagt en bestillig på noen av de gamle Japan gutta som dumper ned i neste uke, det er bare å komme seg hjem og nyte etterhvert!

Fortsatt god helg!

mvh

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Joda, veldisponert er vel et passende ord, egentlig.
    Det kjentes godt, og det gjør det enda. Selvmekket og -komponert biffburger fortært sammen med en Nøgne IPA, nå flates det ut på sofaen, drikkes Yirgacheffe-kaffe og sees på "Arkitektens hjem". Good times!
    Japan-skiver er stas å finne i posten. Regner med at du rapporterer her ved leielighet.
    Fortsatt god helg!

Sist redigert:

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.872
    Torget vurderinger
    28
    DVD? Har jo mange selv, og mye er moro å eie, men må innrømme at beste investeringen/krone siste året er AppleTV og HBO Nordic. Det beste som finnes, akkurat når du måtte ønske det. Har kvittet meg med hele TV-signalet.

God lørdag, hyggelig å lese om godlyd. Kommer forbi i løpet av våren om døra står på klem.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hehe. Ja,det er ikke akkurar fremtiden, men hva finner man ikke i en bruktbutikk på en lørdag?
    Veldig hyggelig om du kommer innom, Fosse! Du er hjertelig velkommen.
    Det er altfor lenge siden sist, og du er vel i strøket når du henter ut godbilen.:)
    Jeg skal sørge for at døra er vidåpen, anlegget er varmt og kaffen er klar. Og er dere sultne, vanker det sikkert litt mat også.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn