Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• U

utgatt25555

Gjest
    Får supplere med en bestilling gjort idag...er jo i ett pianomodus om dagen og han Chopin er en kar jeg liker lytte til, her med denne damen som utøvende, mener meg å lest mye godt om henne i denne tråden tidligere :)

4167.jpg

mvh

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    4.308
    Oppdaget en (for meg) ny pianist: Igor Levit. Flott innspilling av Beethovens sene sonater, som jo ikke er noen tur i parken akkurat. Veldig bra i Bach også - men der er jo feltet tett.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Veldig hyggelig at du trekker frem Brendels siste innspillinger, awe. Det er personlig, vakkert, underfundig og for en Brendel-fan litt trist også. Et verdig punktum, bevares. Men jeg skulle gjerne hatt mer fra den kanten, må jeg si. Ellers er det godt å se du unner deg en god kopp! Ta en tur til Hølen ved neste mulighet! Det lurer noen utsøkte bønner i skapet her om dagen.

Det der synes jeg var et klokt valg, musicus. Hun er strålende på den skiva også. Nydelig cover, by the way. Merker at jeg er veldig orientert mot visuelle uttrykk og bilder om dagen. Det gjør noe med en sjel å tenke i bilder og gjenoppta den analoge fotograferingen.

Takk for spennende tips, Kim! Det skal helt klart sjekkes ut. Nye krempianister er saker! Jeg trenger i det hele tatt noen musikkimpulser om dagen.
    I dag har jeg vært på hovedstadstur med en kamerat og hans kone. Strålende dag, rett og slett. Kaffe på Bare Jazz, en liten butikkonsert med Sivert Høyem på Big Dipper, leting i vinylkassene hos mitt favorittantikvariat på gamle tomter på Majorstua ( det er bare nyrike innflyttere som insisterer på at det heter Majorstuen, selvfølgelig!) og fantastisk god og superbillig lunch på mitt favorittspiseri Lokk. Lørdager blir ikke særlig mye bedre!

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: awe

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Ellers må jeg melde at Adeles siste fonogram ble anskaffet her om dagen. Førstedamen er seriøst fan. Dama kan jo synge, har attitude så det holder, ser sixties-chic ut og leverer etpar strålende låter, men lyden på skiva får anlegget til å låte som noe en gjeng med russ ville leid for en bunke tusenlapper. Nå er jeg jo ikke alldeles grenseløst fornøyd med hva favoritthøyttalerne yter i nykåken akkurat, men at det kunne låte så jævlig hadde jeg ikke trodd. Det går mot vurdering av høyttalerbytte her. Så mye er sikkert...

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Ja, velvalgte bønner kan gjøre mye godt med et menneske. Jeg har funnet ut at min gane er på bølgelengde med opptil flere sorter fra Zoega. Hvis en ikke ødelegger smakspotensialet under tilberedelsen, ligger kvaliteten nær de virkelig kostbare sortene. I det daglige holder det i massevis.

Etter at jeg sluttet å røyke, er kaffe en del av ritualet ved musikk-seansene. Så det blir saktens en del kaffe. Hølen er helt klart på radaren.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Du er hjertelig velkommen, awe. Vi er helt på bølgelengde hva Zoega angår også. Særlig de limiterte spesialblandingene deres er helt strålende. De består av bønner som har vært tilgjengelig i såpass liten utstrekning at de ikke kan brukes over lang tid, men som har så åpenbare kvaliteter at de kjøpes inn for bruk i kortere tid. Som sommer- og julekaffen, som både musicus og jeg virkelig fikk sansen for. Fantastisk god kaffe til veldig hyggelig pris. Den står ikke tilbake for noe fra Solberg&Hansen, for eksempel.
    Ellers er det jo godt å høre at du har gitt opp lungetorpedoene. Det er mye som både føles og smaker bedre da. Som kaffe, for eksempel.

• Liker
    Reaksjoner: awe

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Test av høyttalere.. Hva tenker du? Fulltoner, Aspara, horn eller andre ting? Hva tenker du? Spent :)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Tja.. Det er et godt spørsmål, HC. Jeg tror den eneste farbare veien er å være åpen. Så hva jeg ender opp med, må gudene vite. De må være lettdrevne og tåle plasseringen de får her, og ikke minst må de låte som pokker. Det er de eneste beskjedne kravene jeg stiller...

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Som du selv har påpekt, kan jo H2 låte rimelig magisk. Det er jo derfor den har regjert uten konkurranse i lytterommet mitt i over ti år nå. Men her låter den ikke tilfredsstillene. Nå kan det jo være akkurat rommets innvirkning kan temmes, det hadde nok vært det ideelle, men uansett er jeg åpen for alternativer. Om noen har forslag, er jeg lutter øre.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.139
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Med de beskjedne kravene du har - og stua (lytterommet) ditt, så er er det jo ikke akkurat noen autostrada du legger ut på. Snarere en smal sti;).

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Du er nok ganske spot on der, ptb. Dessuten har jeg ikke tenkt å bytte ut ampene heller, så sakene må kunne drives med 10w klasse A, riktignok med relativt stivt power. Så det er ikke akkurat en lang kø av alternativer...

• Liker
    Reaksjoner: ptb

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det er fredag kveld, og selvfølgelig er det noen som velger å feire helgen med en måletråd, og en depå følgende diskusjon om hva som er hørbart og ikke. Det har vi jo ikke hatt her inne før.....

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Denne helgen står i feiringens og musikkens tegn, men skal ikke tilbringes foran anlegget. En av mine nærmeste venner fyller femti i morgen. En hedersmann, jazzmusiker, musikkelsker, venstrepolitiker og livsnyter. Så ferden går mot Arendal imorgen tildlig, og jubilanten skal feires på byens jazzvannhull No.9. Regner med at det blir nok livemusikk der til å gi meg litt påfyll i forhold til hva jeg skal lytte etter når det kommer høyttaleralternativer innom..

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    4.308
    ...det er et par adamantes j@@@@ billig til salgs på torget 19.000 tror jeg. Blant de beste ht jeg har hatt i stua. Ikke så veldig plasseringskilne heller. Og de veier jo ikkeno, så det er lett å flytte dem frem og tilbake for seriøse lytteøkter.

Pene er de også.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Med 2x10 watt begrenser du deg temmelig godt.. En hybrid løsning hvor mellomtone og diskant ble driftet av de magiske SET, mens bassen fikk hjelp av andre løsninger.

Hva er problemet? Skjevhet, plassering, rom-noder, for store eller hva?

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    ...det er et par adamantes j@@@@ billig til salgs på torget 19.000 tror jeg. Blant de beste ht jeg har hatt i stua. Ikke så veldig plasseringskilne heller. Og de veier jo ikkeno, så det er lett å flytte dem frem og tilbake for seriøse lytteøkter.

Pene er de også.
    "Det har ikke vært quinder, børn eller dyr i lytterommet. "

;)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det er fantastiske høyttalere, Kim! Problemet er bare at de krever en større forsterker enn den jeg har...desverre!

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Problemet er at den ene høyttaleren blir stående for nær sidevegg, HC. Så bassen boomer, og det blir tidvis litt vel mye russebillyd her. Ikke veldig sjarmerende.

Hybridløsninger er spennende, men jeg liker jo bassresponsen fra H2 enormt godt, så det blir ikke lett å finne noe som kan følge dem til døra.

Sist redigert:

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.376
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    15
    Har du en short-list impulse? Vore spännande att läsa om vilka eventuella kandidater du tänker dig.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Sidemonterte basser som kan vendes innover? Skal du ha lik bass er det det samme som å si at bass nivå må ned. Er det noe du kan leve med? Opplever selv at uten fundament blir musikken uten fremdrift i gitte sjangre. Enkel akustisk musikk kan du slippe unna med. Men din gamle favoritt mr Gabriel blir litt matt i pelsen uten bass..

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jeg jobber med en short-list, Cross. Foreløpig teller den kun etpar modeller fra Reference 3a, et sett Impulse H6 med aktiv sub, og en mellomstor modell fra Tune Audio.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.376
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    15
    Inte hört någon av de, men lika spännande att följa med ändå :) Speciellt när det kommer till SET-förstärkare!

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Fundamentet må være der, HC. Ellers blir det for kleint og mangler driv. Så dette må løses.

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Aspara funker, men vokser ikke på trær akkurat, og må taes inn fra UK, tror jeg. ZU er gode, men de jeg har hørt har ikke engasjert meg nok. Hørning, derimot..det er saker. Men de vokser jo heller ikke på trær. Dessuten kan det være vanskelig å få dem til å funke i et rom som ikke akkurat er preget av voldsom takhøyde..

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Vet du om noen som sitter på et par Hørning-hønn de skal kvitte seg med, HC? Du har jo hatt noen av dem..

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Usikker på hvilken modell jeg vil anbefale deg. Selv tror jeg Eufrodite har de klanglige som kler SET best. Agathon og Alkibiades er litt mer krevende. Hvordan er det med plassering ifht bakvegg? Ikke lette å finne Hørning.

Blumhofer? Miles hadde et sett han skulle selge. Kunne låne de og teste.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Vel, det er ikke lang vei til bakveggen heller, desverre. Bak anlegget og høyttalerne er det skrudd opp flere "Pilaster"-bokhyller. Du vet sånne hvor bøkene ligger oppå hverandre påsmå hylleplan. Det er mange bøker i huset, så når biblioteket var proppfullt, måtte stua taes i bruk. Blumenhofer har jeg egentlig ikke noe forhold til. Kanskje den må på lista?

Sist redigert:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hørning er konstruert for å stå nære vegger. Men symmetrisk oppsett gjør det lettere. Blumenhofer er ikke lenger unna deg enn Moss.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hørning er spennende å sjekke ut. Men som du sier, de er jo ikke å finne over alt. Og å dra til Danmark for å shoppe hønn er ikke særlig aktuelt. Tror jeg, da...

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Auditorium 23 sine Homage 755 er mulig å få tak i over grensen. Mala vil ha test piloter på sine WE inspirerte høyttalere.. Bare tipser litt. Kan høre med Tommy vedr Hørning. Send meg en pm med priside om du vil.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Ja, Auditorium 23 dukker jo opp fra tid til annen. De er på lista. Det vanskelige er jo at siden rommet er såpass sært, blir det litt som etskudd i mørket å handle uten å høre dem her først. Og lettdrevne høyttalere er jo ikke akkurat noe som finnes i hauger og lass hos de mer mainstreamorienterte importørene, desverre.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Når det lakker litt utpå foreslår jeg en togtur opp hit. For å kartlegge om du liker Hørning sin sound, ta en bedre matbit og høre noe vakker musikk. Da vet du LITT mer.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Malas WE-greier er på lista, men de er nok for store. En prat med Hørning hadde ikke vært dumt. Det er i sånne øyeblikk jeg er irritert over at jeg aldri kjøpte Hørning-ampen din, forresten. Da hadde jeg stått litt friere mht høyttalere..

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tror han svenske som kjøpte den kan overtales. Kona gikk litt lei hifi..

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Etter en lang kveld med komité-arbeid, avslører den sedvanlige sjekken innom Sentralen tingenes tilstand der til gards nå til dags: Målerne måler utrettelig, DSP er saliggjørende, mengder med off topic om hvor fælt det meste er ... og denne tråden med lytting, leting og hyggelige karer. Nesten som en koselig, liten pub der tonen er god og støyen utenfor er på behagelig avstand. God helg til alle som frekventerer tråden.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    19.191
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jasså, på jakt etter nye HT? Blir vel et skudd i mørke om de passer inn bedre enn de du har nå hvis du ikke får prøvd dem først?
    Det er jo så populært med oppramsing av merker her på HFS, så jeg følger opp den tradisjonen med å nevne Devore:cool:. Alternativt kan vi jo ta med mine Omega til deg for å se om de fungerer? (Men de er vel for sære, og mangler vel litt i frekvensfløyene også. Merk dog at det går fint an å bestille direkte fra makeren nøyaktig den størrelsen/konfigurasjon man ønsker, med eller uten aktiv subwoofer tom).

Sist redigert:

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Aspara funker, men vokser ikke på trær akkurat, og må taes inn fra UK, tror jeg. ZU er gode, men de jeg har hørt har ikke engasjert meg nok. Hørning, derimot..det er saker. Men de vokser jo heller ikke på trær. Dessuten kan det være vanskelig å få dem til å funke i et rom som ikke akkurat er preget av voldsom takhøyde..

Les på Walrus kjørte en liten Aspara-demo for meg for noen år siden, satte sine spore i sjela mi i hvert fall, sikle sikle. Var det ikke snakk om at Tor/Lyric skulle ta de inn?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn