Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Bildet under fikk meg til å tenke på dere to kaffe-nisser..Musicus og impulse... Men dog ja, dere har evig rett i at kaffe , rett type og rett tilberedt , er en gudens nektar... :)

impulse1.jpg

U

utgatt25555

Gjest
    Kaffe-nisser? que?? :cool:

coffee_addict.jpg

...og når morgenens dose er inntatt så kjörer man på med litt anstendig musikk igjen. Har havnet i en trio modus merker jeg...

51MLcwJr59L.jpg

mvh

U

utgatt25555

Gjest
    Blåste litt stöv av den her, du verden dette var vakkert! mer enn jeg husker, men absolutt noe å innlede helgen med :D

61TdFxyznLL._SL500_.jpg

mvh

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    God mandagsmorgen, mine herrer!
    Her har det jammen vært litt folk innom mens jeg har drevet med helt andre ting enn å henge på HFS, gitt. Det synes jeg jo er helt strålende. Takk til dere som titter innom og hjelper til med å holde liv i denne tråden!
    HCS, jeg er nok definitivt en kaffenisse. Hadde pokker ikke greid meg uten. Dagen hadde vært mye mer fargeløs. Vel er jeg glad i et godt glass vin også, men det kunne jeg kuttet helt ut, uten de altfor store problemene. Men kutte ut kaffe? Aldri i verden!

Musicus, du har usvikelig musikksmak, så vel som utsøkt kaffepreferanse. Disse ECM-titlene er uhyre vakker musikk.Særlig TomasZ Stanko- skiva er åndeløst fin. De må på lista over det som skal spilles når alle rør er på plass. Det tar nok noen dager, ser det ut som. I forrige uke fikk jeg tak i en gammel kompis med noen rør liggende på loftet. Han hadde de to jeg trengte, og jeg feiret med et glass vin. Meningen var at vi skulle møtes for en kaffe og overlevering, men det var ikke så enkelt med en ekstremt travel mann med stort hus , fem barn og alt som hører med. Så han sendte dem i posten. De ankom i dag. Faen ta posten, for å si det sånn. Selv med veldig grundig innpakning var det ene røret ødelagt. Så da er det nok en runde som må til for å få tak i et par Sylvania GZ 37...

Dazed, takk for påminnelsen! Det er årevis siden jeg hørte på Rush. Det er en skam, egentlig. Tror jeg har litt å ta igjen der!

Ellers var helgen fantastisk fin. Fredagen gikk med til litt jobbing, bytur, en lytt på ellvemillioners-anlegget OHC hadde satt opp i Oslo Konserthus, en rask , men hyggelig kaffe med Swifty og en kveld med god mat og lave skuldre. Og joda, anlegget låt glimrende på sitt vis, men var vel ikke optimalt i en sånn konsertsal. At de fikk til det de gjorde etter lite justeringer og i et enormt rom, er imponerende nok. Selv om prisen er så hinsides at jeg rett og slett ikke helt vet hva jeg skal si....

Lørdagen ble fantastisk hyggelig. Tidlig start med kaffe i byen (Espresso House på Byporten er IKKE stedet å gå, de trenger endel opplæring før ting sitter. Kaffen var god i og for seg, men på grensen til sur, selv en halvtime etter åpning.) Så en tur til Moiz Audio/Høium HiFis "Hifi Relapse" i Skippergata sammen med hedreskara Mesut og Gunner. Moiz-oppsettet med Tune Audio horn, Grandinote forsterkere og digitalrigg fra Rockna låt strålende. Avslappet, dynamisk og på lag med musikken.Helt klart ting med seriøst imponerende kvaliteter som det må lyttes mer på.
    I kjelleren sto Høvdingen med elektronikk fra Modwright og høyttalere fra German Physics. Veldig imponerende lyd, men med en litt annen sjel enn det hornbaserte i etasjen over. Jeg tror jeg må kikke nermere på de høyttalerne også.
    Så var det opp til mitt gamle oppvekststrøk Majorstua, for å rusle bortom et antikvariat og kikke på bruktvinylen. Vi gjorde noen kupp alle tre, så lunchen smakte bra før vi stilte inn kompasset på Hotell Plaza og High -End-demoen til NAT/Acoustic Tuning/Audionord. Ikke akkurat rimelig utstyr der heller, med bidrag fra Constellation, Ypsilon, Vivid og Synergistic Research. Vi hadde ikke mye tid, men det låt imponerende, kjempestort og spenstig, som man kan forvente av et såpass grenseløst high-end-oppsett. Det er nok ting å komme tilbake til her også..
    Stjerne i boka for å stille med noe som er såpass "antikt" i enkeltes øyne som et CD-drev!

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    De siste dagene har jeg tatt opp en ball jeg jobbet litt med for en stund siden, og så vidt nevnte her inne i tråden. Jeg har jobbet litt med grafisk design før i verden, så nå holder jeg på med en serie t-skjorter med "hifi-relevante" tekster med litt humor. Rett og slett bare fordi det er gøy. Visuelt blir det sk. typografiske løsninger,dvs ikke så mye illustrasjoner utover tekst og typografi med litt mer trøkk enn gjennomsnittlig. Jeg kommer tilbake med bilder når den første serien foreligger!

Sist redigert:

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    19.191
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Yes, sir! Det ble en bra lørdag, om enn litt avkortet. Veldig fornøyd med vinylfangsten (noen vha tips fra impulse og mesut). Angrer på at jeg ikke flaska med meg MF sin "Boken English" i samme slengen, men den får komme siden. Slike turer må gjentas:D!

Hifi-lyttene var en opplevelse i seg selv. Likte spesielt hornoppsettet til Moiz. Absolutt innen rekkevidde hvis jeg selger kåken og flytter inn i telt med strømuttak. Sinnsyk dynamikk - man kan nesten lure på om det er mye dynamikk live(!).

Dagen rundet av med 3-0 seier til Arsenal, så det var optimalt!;)

Så at du tok noen bilder, men det gjorde jeg også! Mangler dessverre bilde av Modwright og høyttalere fra German Physics, som også spilte veldig bra...Synd så få fikk med seg godsakene/demoene.

20151017_115535.jpg
    20151017_161258.jpg

gooner4ever

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Antall liker
    832
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Yes, sir! Det ble en bra lørdag, om enn litt avkortet. Veldig fornøyd med vinylfangsten (noen vha tips fra impulse og mesut). Angrer på at jeg ikke flaska med meg MF sin "Boken English" i samme slengen, men den får komme siden. Slike turer må gjentas:D!

Hifi-lyttene var en opplevelse i seg selv. Likte spesielt hornoppsettet til Moiz. Absolutt innen rekkevidde hvis jeg selger kåken og flytter inn i telt med strømuttak. Sinnsyk dynamikk - man kan nesten lure på om det er mye dynamikk live(!).

Dagen rundet av med 3-0 seier til Arsenal, så det var optimalt!;)

Så at du tok noen bilder, men det gjorde jeg også! Mangler dessverre bilde av Modwright og høyttalere fra German Physics, som også spilte veldig bra...Synd så få fikk med seg godsakene/demoene.
    ;)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Vi må definitivt gjenta den turen, Gunner! Om du vil ha "Broken English", kan jeg jo alltids ta den med derfra i løpet av uka, om den står der enda..;)

Ellers er det bare å si at selv om dynamikken var kvass nok i Tune-høyttalerne, er nok virkeligheten en ti, tolv knepp kvassere...minst!

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    De siste dagene har jeg tatt opp en ball jeg jobbet litt med for en stund siden, og så vidt nevnte her inne i tråden. Jeg har jobbet litt med grafisk design før i verden, så nå holder jeg på med en serie t-skjorter med "hifi-relevante" tekster med litt humor. Rett og slett bare fordi det er gøy. Visuelt blir det sk. typografiske løsninger,dvs ikke så mye illustrasjoner utover tekst og typografi med litt mer trøkk enn gjennomsnittlig. Jeg kommer tilbake med bilder når den første serien foreligger!
    Spennende. Er det noen gjennomgangstematikk på skjortene, eller er det noe for ulik smak?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Gjennomgangstematikken er vel at det er noe for enhver smak, så lenge man har et sterkt forhold til lyd og musikk. Sikkert ikke noe for hordene som ikke hører forskjell likevel.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    19.191
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Vi må definitivt gjenta den turen, Gunner! Om du vil ha "Broken English", kan jeg jo alltids ta den med derfra i løpet av uka, om den står der enda..;)

Ellers er det bare å si at selv om dynamikken var kvass nok i Tune-høyttalerne, er nok virkeligheten en ti, tolv knepp kvassere...minst!
    Joa, du har rett. Sier bare hvor lenge siden jeg har sittet i nærheten av instrumenter som blåsere og trommer på full pupp:rolleyes:.

Hva T-skjorter angår, så virker det på meg som at de som ikke hører forskjell, er de som er mest pågående (her på HFS), så de bør få noe å ha på seg som signaliserer dette, de også ;)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Ok. Får lage et alternativ til dem også;

"Warning! Partly deaf whenever I listen to my stereo"

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hahahahaha ! Tror jeg skal få til det, ja! ;) ;)

..og apropos, siden hele den vitsetegningen baserer seg på en skrivefeil, er det jo ikke så rent lite ironisk at det er en skrivefeil i teksten under......!

Sist redigert:
    6

65finger

Gjest
    her er det meste som det pleier å være. Kaffe og musikkprat til den store gullmedalje ispeed litt HIFI. jeg gjør comeback som kaffedrikker nettopp nu

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Den fikk jeg med meg, Atle ! Tenkte meg på åpningen om noen få fager. Det er litt av et prosjekt, men det står skikkelige folk og et strålende plateselskap bak!

Her er det meste som det pleier, Baard: Heldigvis! Velkommen tilbake! Fint å se at hederskara finner tilbake, det trengs en motvekt mot alle som ikke hører.

Godt du er tilbake i kaffefolden, det er på tide, det også. Du kan jo ikke drive med dette kakaosludderet!

Kanskje du har lyst på en tur ut i distriktet en dag? Det hadde vært stas. Kaffen er alltid klar her, vet du. ;D

Sist redigert:
    6

65finger

Gjest
    Den fikk jeg med meg, Atle ! Tenkte meg på åpningen om noen få fager. Det er litt av et prosjekt, men det står skikkelige folk og et strålende plateselskap bak!

Her er det meste som det pleier, Baard: Heldigvis! Godt du er tilbake i kaffefolden, det er på tide. Du kan jo ikke drive med dette kakaosludderet!

Kanskje du har lyst på en tur ut i distriktet en dag? Det hadde vært stas. Kaffen er alltid klar her, vet du. ;D
    hvor er distriktet?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hølen i Vestby. Sju minutter fra Outlet-stedet, i retning Son. You can´t miss it, som det heter. ;D Skilta er det jaggu også.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Ja, visste jo det, egentlig. Da finner du fram. Og som Leif påpeker er det til og med to innfartsveier! Sånn er det å residere i en landsby! Som du forstår er det ingen tilfeldighet at Leif har skrevet "sentrum". Det er ikke ofte bruken av anførselstegn er mere berettiget.

Hjemme i kveld, om du føler for en stunt-kaffe! ;D

Sist redigert:

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Har du flytta til Hølen, Impulse! Det hadde jeg ikke fått med meg. Pendlertilværelse? 20 år i Son var mer enn nok for meg, med jobb i urbaniteten.

U

utgatt25555

Gjest
    God aften!

Endelig hjemme i Gbg igjen etter en amputert arbeidsperiode, men jammen godt å komme hjem igjen!

Driver og fin trimmer inn oppsettet ytterligere her, med ett par Vertere jumpere som matcher ht kablene (nå er jo snakk om kabler nesten for uforskammet å regne for tiden, men...) jeg opplever nå mine små forskjeller jeg da...

....og sammen med en kopp Zoega Sommerblanding, kan man faktisk ha det verre...

Nytes gjøres også dette albumet, igjen! skrev vel noe om det tidligere at det var blandt årets beste kjøp for meg, og det står seg jammen ennu, verdt å løftes igjen :cool: ...

mvh

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Har du flytta til Hølen, Impulse! Det hadde jeg ikke fått med meg. Pendlertilværelse? 20 år i Son var mer enn nok for meg, med jobb i urbaniteten.
    Visst har jeg det, Doktor! Det er en nydelig tilværelse å residere i denne landsbyen som teller drøye seks hundre sjeler, en landhandel og en kunstkafe. Men særlig urbant er det jo ikke, det skal sies.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    God aften, musicus!
    Fintrimming av anlegget er undervurderte greier. Og selvfølgelig skal jumpere og kabler være fra samme familie!
    Den skiva er virkelig strålende, ja. Den er helt klart på spillelisten her i huset også, når de etterlengtede nye rørene ankommer i morgen. Stas å få lyd i stua nok engang!

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.277
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Er mer enn normalt tilhenger av store Pioneer-apparater fra den tiden sølv var sølv. Har endel maskiner stående, alt virker supert, helt til helgen for 14 dager siden. Min SA9800 Amp startet med en klaprende lyd i stedet for det velkjente "klikket" ved oppstart. Nakkehårene ble halvstive og dette var tidlig fredag kveld. Vi skulle drikke rødvin, spille vinyl i stearinlysstemning. Det er liksom fredagen som er vinylkvelden her i heimen. Etter litt klapring fant "den gamle damen" ut at det kunne gjerne være greit å starte opp. Lettelsen var stor, og kvelden ble til langt på natt. Lørdagen ankom og med skjelvende høyrehånd ble bryteren vippet til "on". Det tok mer enn lang tid før klapringen på nytt startet, og det klapret mye lenger enn om fredagen, men startet gjorde gamlemor. I løpet av uken ble klapret endel, men gamle Pioneerforsterkere legger ikke inn håndkleet med det første. Helgen etter - altså på vinyldagen - ble det utført et lite søk på Ebay, og der ble det funnet en "diamant". En nesten ubrukt SA9800 var til salgs i England. Den var fullstendig som ny, service var utført hos en som hadde like høy status som paven i Roma. Alle tvilsomme og litt tørre kondiser var byttet. Ifølge selger hadde "den gamle dame 2" kun vært brukt av hans far i et par år og nå var det på tide å selge herligheten. "Kjøp nå" stod å lyste i timevis. Etter en halv flaske rødvin ble handelen utført. Hjem til Bergen kom et smykke som var så fantastisk flott at nakkehårene reiste seg på nytt. Den spiller som ny og ser ut som ny. Dette var en impulsiv oppgradering, men den var verd hver krone. På fredag blir det vin, vinyl, stearinlys og høy stemning. Konemor sier at det var vel anvendte kroner. Den "gamle dame nr1" skal få seg en etterlengtet tur på service - det er vel fortjent.
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Nydelige vintagesaker fra det glade åttitall det der, VSP ! Jeg ble ganske sentimental her et øyeblikk. Jeg har også en klassisk Pioneer-fetish, nemlig. Det er en hel del år siden nå, men på det nest intense var jeg eier av en PLC 590 med Stax -arm, en CTF-1250, en TX 9800 og ikke minst rosinen i pølsa, en RT 909. Det var en fryd å betjene, og lydkvaliteten var ekstremt bra. Men så gjorde jeg kanonbrøleren. Jeg solgte alt sammen. Det var ikke dårlig det som kom inn i stedet, men det hadde ikke på langt nær den samme eiergleden. Så jeg forstår deg godt! Flott å se at du har et så gjennomført opsett! Det ser jo ikke brukt ut engang!

U

utgatt25555

Gjest
    Kvelds musisering for ett lett stresset sinn, hjertevarmende og rogivende vakkert!! :cool:

Mannen har jo sitt samarbeid med Ketil Bjørnstad, men står bånn solid på egne verk, nydelig solo cello!

51ZF7GRQ1SL.jpg

mvh

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det er garantert musikk som senker skuldrene og får sola til å bryte fram bak en sky. Den er på innhandlingslisten over vesentlig ECM-titler jeg ikke har. :)

U

utgatt25555

Gjest
    Det er garantert musikk som senker skuldrene og får sola til å bryte fram bak en sky. Den er på innhandlingslisten over vesentlig ECM-titler jeg ikke har. :)
    Den er verdt å ta med seg :) ...

Tillater meg å droppe ett tips til, det er forunderlig hvordan noen små fin tuning saker som ett par jumpere kan heve prestandaen på opplevelsen, nye oppdagelser i gamle favoritter, som denne, også verdt å ta med på en liste av noe slag! ;)

mvh

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    God morgen, og takk for en nydelig anbefaling, musicus. Denne har jeg ikke, men den er på innhandlingslisten, og etter å ha lyttet til dette til morgenkaffen, er det ingen tvil om at den skal anskaffes fort. For en ufattelig fantastisk trio dette er! Eller var, for å være mer presis. John Taylor gikk jo ut av tiden i sommer, etter et hjereatakk på scenen i Frankrike.
    Musikk kan virkelig gjøre dagen bedre, selv om den bare avspilles via en mac! ;D

Sist redigert:
    U

utgatt25555

Gjest
    God morgen, og takk for en nydelig anbefaling, musicus. Denne har jeg ikke, men den er på innhandlingslisten, og etter å ha lyttet til dette til morgenkaffen, er det ingen tvil om at den skal anskaffes fort. For en ufattelig fantastisk trio dette er! Eller var, for å være mer presis. John Taylor gikk jo ut av tiden i sommer, etter et hjereatakk på scenen i Frankrike.
    Musikk kan virkelig gjøre dagen bedre, selv om den bare avspilles via en mac! ;D
    God morgen ja, starter der jeg sluttet igår med Zoega´s Sommerblanding, shit! det må være alderen, våken og oppe i 0600 tiden, på en fridag! :D

Ta med disse også, selv om den nevnte faller meg litt mer i smak ;)

81D9Y8y7c8L._SL500_.jpg

mvh

U

utgatt25555

Gjest
    Årets förste i hus, sammen med en til av Sommer blandingen :D ....

Julkaffe - Zoegas

....og sammen med denne på vinyl idag, kan hösten bare komme :cool:...

Steven Wilson "Transience" Ltd Ed vinyl only.
    51NxKirnmGL.jpg

mvh

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Ojsann! Om den julekaffen er i klasse med de andre spesialblandingene Zoega har lansert i det siste, (med sommerblandingen som en definitiv højdare!Godt at du fant en til!) er det duket for en handletur over grensen snart!

Den Wilson-skiva er også selvskreven, sammen med en solid ECM-runde i nærmeste velassorterte platebutikk..som nok blir en nettløsning. 8)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Zoega og ECM- tråden dette her.. ;). Stadig nye ting å lære. Skal kanskje nedover på dine trakter om et par uker. Plinger på deg og hører om du er hjemme. Så får du koke kaffe og musikken strømme. Har forøvrig kjøpt meg et merke forsterkeri som du ikke liker... Beklager.. :cool:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Bare å ringe, det! Hva i himmelens navn har du handla nå, da? Har du ikke et lass forsterkere allerede? 8)

Noe jeg ikke liker? Sikkert noe digitaltjafs.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Var vel litt byttehandel inne i bildet.. Så smykket Bow Wazzo gikk ut. Og inn kommer det noe eldre , klassisk ARC. De nyere ARC tingene er jeg like usikker på som deg. :(;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn