Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Ny helg og lite hifi-fokus i huset akkurat nå. Ikke for det, ECLiving-settet spiller helt strålende, det. Men det kan jo ikke sammenlignes med oppsettet i stua.
    Men det er faktisk ganske deilig med et avbrekk fra tid til annen. Det blir alltid en sterkere opplevelse å restarte anlegget når alt er på stell igjen.
    Noen som har likeretterrør til overs, forresten?
    God helg!
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.796
    Antall liker
    50.575
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Altid greit og få ting på stell,den ene blokka har vel gått å hangla en stund nå ;)
    God helg,Trond :)

    O
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.950
    Antall liker
    13.272
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    likeretterrrør?
    noe mere spesifik kanskje?
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    GZ 33. Dessuten trenger jeg et par VT229 også, om noen har noe liggende.

    Du har rett i at den har dura litt en stund, Ove. Sikkert på tide med litt stell. Jeg har hatt dem siden 2009...
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    gunner har vel noen rca 5u4gb som han overtok fra meg.
    disse skal kunne erstatte gz33 i de aller fleste tilfeller, ut ifra min ringe forståelse etter å ha sammenlignet dataene.

    kanskje lmc, audiomix eller andre med mer peiling enn meg kan verifisere?
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    pssst!
    ikke putt inn et vanlig 5u4g, kun 5u4gb.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.206
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Huff, jeg håper for impulse' del at de derre RCA 5u4gb ikke passer. De er fryktelig gode, men også kostbare og sjeldne - "hønsetenner", pleier han visst å kalle slike. Prisen pr stk er nå på 5k kr, og raskt stigende pga popularitet og enormt etterspørsel blant samlere.:eek:
    Men klart, vi blir sikkert enig om en sk "kompispris";)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    lolz

    like sjeldne som haitenner
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    impulse -
    jeg ser nå en vesentlig forskjell mellom 5u4gb og gz33.
    5u4gb har (i likhet med 5u4g) direkte gløding, mens gz33 har indirekte gløding (enkelt forklart: noen sekunders forsinkelse i påvente av at de andre rørene varmer seg opp).
    i mange forsterkere vil kapasitorene tåle begge varianter, men jeg aner ingenting om din forsterker, så vil ikke anbefale deg å putte inn 5u4gb just like that.
    den/de som har bygd din forsterker og puttet inn gz33 har sikkert hatt en tanke bak det...

    mine amare-forsterkere bruker 5u4g (preamp) og 5u4gb (poweramp) og har typisk nok en automatisk forsinkelse innebygd i kretsen før inngangs- og utgangsrørene forsynes med full pikk (beklager språket).

    mullard gz33 er et ganske fornuftig priset rør kontra mullard gz34 og gz37, så det er ikke store utleggene som skal til for å skaffe nye gz33.
    gi beskjed hvis du trenger hjelp.

    (forøvrig har jeg som nyttårsfortsett å aldri åpne kjeften igjen før jeg vet ting helt sikkert.
    er dog usikker på om jeg klarer det...)
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Her har det visst ikke skjedd noe på en god stund, nei.
    Takker hjerteligst for innsiktsfulle betraktninger om likeretterrør, Le. Nå er det omsider Mullard på vei.
    Donners megetsigende cover en grei beskrivelse av aktivitetsnivået på siden..
    Ellers har det ikke akkurat vært et aktivt hifi-år hittil, og det er i grunnen helt ok.
    Formen har ikke vært allverden, og akkurat nå er interessen såpass laber at en HFS-pause kjennes mer enn riktig. Det er rett og slett ikke særlig morro lenger.
    Men ting går jo i bølger. Det er bare å vente på litt pålandsvind.
    De som kjenner meg vet jo at vi holder kontakten selv om jeg ikke henger her inne.

    Det blir en god stund til neste gang. Om «neste gang» kommer i det hele tatt.

    Pax Vobiscum, venner.
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Slike pauser har jeg hatt flere av, men det går sjelden utover nytelsen av musikk. Den gjøres kanskje ikke på samme måte som når interessen for lyd og forumdeltakelse er tilstede, men er kanskje en mer rendyrket musikalsk nytelse. Vi snakkes uansett snart, nå begynner jeg å jobbe med Oslo-tur fordi vi endelig har fått oversikt over budsjettet vårt for 2018. :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Men det er jævlig gøy når det stemmer med både musikk og lyd, akkurat nå spiller jeg Waiting For Columbus, som vel er et av dine favorittalbum. Det er herlig hvor naturlig flyt det er i produksjonen, samtidig som musikken holder mål i lange baner. Det er nok det at ting går opp i en høyere enhet som gjør dette albumet populært blant folk som oss. Musikkritikerne har vel ikke alltid vært like begeistret som vi er. :rolleyes:
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Klart det er gøy! Og du har helt rett; Waiting for Colombus er definitivt ett av mine favorittalbum. Deg swinger så voldsomt at det er som å ha en Rottweiler med rabies etter seg ned en vindeltrapp...
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Ok, så kom det nok en merkedag med en litt uggen, grå undertone.
    Som en kald, rå novemberdag med sludd i alle retninger, forsinka tog, drøy hangover og tomt for morrakaffe på en gang.
    Ut med Nitimen, inn med Tom Waits.

    Nå har jeg vært borte herfra en stund, med unntak av kommentarer en sjelden gang i en eller annen tråd jeg har kikka innom.Ellers ingenting.
    Det har ikke vært særlig stas her inne, egentlig. For mye går på repeat. Jeg kom til et punkt hvor jeg hadde hørt, skrevet, lest og sagt det meste før. Mange av de toneangivende fra før i verden hadde skrudd ned på aktiviteten, og de som er ivrige nå, bruker ikke stemmegaffel.Det blir vel mye formanende forsøk på frelse, ispedd caps lock og utestemme. Da er det på tide med et selvpålagt eksil..
    En ting er at formen og motivasjonen har vært laber siden årsskiftet, men som de fleste kan se av en annen tråd her inne er det store prosjektet til den samlede Fidelityredaksjonen fra i dag av å regne som et tilbakelagt kapittel.
    Derav merkedagen.

    Og det lugger. Mye kan sies om å drifte et magasin som klamrer seg fast i et tidvis entusiastisk, men ofte ravende nonchalant marked på pur faen og mot bedre vitende. Det er såvisst ikke noe jeg ville anbefale om "minste motstands vei" er ens personlige mantra. Å gjøre det i nærmere to tiår frivillig grenser til å kunne diagnostiseres og medisineres. Sånn egentlig.

    Men uansett om lønna er halvannen femogsøtti i timen, bransjen vel aldri har forstått hvor mye tid og energi som ble lagt ned i blekka(eller at den ville dø om alle fortsatte å ta for gitt at den alltid kom til å være der..) og det tidvis har vært så frustrerende at jeg har banna så mine nordnorske forfedre ville vært rimelig stolte..så har det hatt sine øyeblikk.

    Så akkurat nå er blekka historie, motivasjonen lik null,(men forhåpentligvis på oppadgående etterhvert..) HFS har mista det aller meste av appellen (selv om jeg ikke er helt konsekvent; jeg er jo for pokker her inne og skriver akkurat nå...)monoblokkene trenger service og nye rør fremdeles, og husets innenriksminister maser om at riggen tar altfor stor plass. Det er ikke akkurat en kombinasjon av tilfeldigheter som bidrar til sinnets munterhet.
    Noe må gjøres. Det logiske er selvfølgelig å få mekka det som trenger litt hjelp for å fyre opp igjen, spille et lass plater på kortest mulig tid og vente på at inspirasjonen kommer tilbake.

    Men likevel, jeg har en snikende følelse av at det muligens må sterkere lut til. Dramatiske endringer i riggens sammensetning? Det låt jo for svingende bedre enn noen gang før ting tryna..
    Optimalisere noe som kan ha mange av de samme kvalitetene uten at det er så plasskrevende? Det kan fort vise seg å være det ultimate selvbedraget. Mindre og rimeligere låter aldri så stort, fett og engasjerende som når det ikke tas slike hensyn.

    Men likevel. Jeg har en interesse, for ikke å si lidenskap, som må restartes. Batteriene er utlada. Jeg trenger en form for startkabler.

    Vi får se hva det innebærer.
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.565
    Antall liker
    27.599
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes at du har fortjent et hviletak eller to, Trond. Etter min mening er hverken HFS, Fidelity eller andre viderverdigheter livsnødvendig for å kunne nyte det som ligger til grunn for hele hobbyen vår, nemlig musikk.

    Senk skuldrene og kom tilbake til det som er lystbetont for deg. Det kan bety å hive ut anlegget og kjøpe noe nytt, optimalisere det du allerede har, eller bare å sette seg ned og høre Tom Waits` samlede verker.

    Her på Vestlandet ser det ut til at siste snøfnugget er falt for i år, og hagesesongen er begynt. For egen del betyr det mindre tid foran pcen, og mer tid ute i frisk luft. Anbefales. :)

    mvh
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.305
    Antall liker
    62.935
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg er imponert over det dere fikk til med oppstarten av et håndfast Fidelity i et relativt dødt marked. Annonsemarkedet og lesere som ikke ønsker å betale for tilbudet, har vel også medført at mye av det som har vært sagt og skrevet om bladet her på HFS har tendert mot å handle om gjenopplivingen, og ikke de enkelte artikler. Det er vel også vanskelig å skape engasjement og debatt på deres egen internett-plattform når alternativene er mange og innarbeidet. Uten en tung investor i ryggen er det nok tildels umulig å fortsette med det ambisjonsnivået dere har hatt med tanke på kvalitet. Jeg antar det er grenser for hvor langt man kan strekke seg når fremdriftsmaskineriet kun er entusiasme og skriveglede.

    Så til det jeg egentlig ville si. Det er vel naturlig at du føler deg litt tom ved nedleggelsen av bladet (og de andre tingene du nevner). Det fine med livet er jo likevel at når ting gis litt tid, er det som oftest de gode minnene som står tilbake. Det negative ikler seg relativt raskt glemselens slør. Når du selv mener at det meste du skriver på HFS nå mest blir gjentakelser, kunne det jo i fremtiden vært hyggelig om du med ujevne mellomrom drysset ut litt gode minner fra hele din lange fartstid fra bladet. Tror helt sikkert det er mye å ta av, og jeg vil i hvert fall følge med og være interessert.

    Lykke til med startkablene, Trond! :)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Takker, Tønnes. Du har nok rett i at det er på tide med etpar hviletak. Ikke minst har du veldig rett i at det er mye vi (les;jeg) henger oss opp i og tillegger mye vekt som egentlig er som peanøtter å regne, og ikke står i veien for det viktigste i denne sammenhengen, nemlig å spille platene sine og nyte musikken.
    Hagesesongen er fullt i gang her også. Hekken mot veien er delvis trimmet, garasjen er ryddet, og holder været, blir det oljing av 60kvm platting...

    Dazed, du har også rett. Å komme seg rundt å lytte er medisin!

    Det der er en god ide, musicman. Ikke at jeg tror husets frue går på den der sånn helt uten videre, men det er et forsøk verdt!

    Takker for gode ord, Karmana. Det er undervurdert å holde perspektivene åpne når det lugger.
    Når det kommer til Fidelity, tror jeg vi gjorde hva vi kunne, kanskje til og med over altfor lang tid. Jeg er enig i vurderingene dine når det kommer til mediesituasjonen, ressurskrav og respons fra lesere og bransje.
    Den store blemma vi gikk på, var at vi tok vel mange festtaler for god fisk. Men festtaler er nå engang festtaler, og hverdag er hverdag. De siste er det som kjent flest av.

    Startkablene leter jeg etter. Takk for støtten!
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.950
    Antall liker
    13.272
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    tape arkivet vokser, så nå er det mye snacks her
    men nå går vi inn i båtsesong, så helgene blir brukbart fort fylt.....lørdag 19/søndag 20 mener jeg er ledig
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det høres ut som en startkabel for evigheten, Leif! Vi ringes en av dagene, for det er for lenge siden sist.

    Tusen takk skal du ha, Hifi-girl! Jeg tror også jeg finner startkablene, men ikke uten innsats.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.950
    Antall liker
    13.272
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Det høres ut som en startkabel for evigheten, Leif! Vi ringes en av dagene, for det er for lenge siden sist.

    Tusen takk skal du ha, Hifi-girl! Jeg tror også jeg finner startkablene, men ikke uten innsats.
    vi ankommer brått gjestehavna i Son lørdag...er bokkafeen solgt og drives den i så fall fortsatt?
     

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    1.000
    Antall liker
    1.321
    Torget vurderinger
    5
    Synd med Fidelity, men ser du tilbake på det så tipper jeg du/dere synes det var verdt det. Magasinet har i hvert fall bidratt til min og mange andres hifi-entusiasme i en årrekke.
    Når det gjelder restart, så er det kanskje med en blanding av lyst og motvilje? Det er i hvert fall slik jeg føler det nå som det snart skal flyttes til ny og større kåk - med litt mindre stue, der den naturlige høyttalerplasseringen neppe tillater mine nåværende horn. Hvorfor finnes det ikke flere kompakte høyttalere med dynamikk og følsomhet som matcher SET-forsterkere? Fysiske begrensninger, selvsagt, men likevel.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.950
    Antall liker
    13.272
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    du har jo alt for stor garasje
    bygg deg ny furtebu der ute....
    SAAB er en nordisk vinterbil og tåler å stå ute....
    da kan du scale OPP! :D
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Stikk gjerne innom om dere går forbi på lørdag, Leif. Anita er nok på jobb, men jeg er i alle fall hjemme.
    Bokkafeen er solgt, ja. De nye eierne har både kjøpt hus her og kafeen, faktisk. Så de satser virkelig. De tar over i juni, mener jeg å huske. De skal nok drive i litt større skala ann Anne og Knut har gjort, så det kan bli spennende.

    Å bygge lytterom i garasjen tror jeg er noe av det minst realistiske jeg kan sikte mot, for å si det sånn. Da blir det fort dårlig stemning i stova, så det utgår med høye kneløft...
    Det får holde med stua!
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.656
    Antall liker
    4.302
    Sted
    Bartistan
    Synd med Knuts helse, synd med Fidelitys ditto.
    Jeg, som aldri brydde meg en pøkk om high-end bokser, snubla tilfeldigvis over de siste par numrene av Audio.
    Knuts entusiasme skinte så sterkt gjennom det hele at han kunne ha skrevet om kjøkkenmaskiner eller fileateli, jeg hadde lest det med glede uansett.
    Felerekker, humler, løvsprett, du vet...

    Ergo sitter jeg på en komplett bunke Fidelity sjøl om jeg aldri var i målgruppa sjøl, utelukkende pga stabens åpenbare glede over hva de fant underveis.
    Kudos!

    Og kanskje har jeg blitt i det minste bittelitt smitta også.
    På nyåret datt det inn et par brukte, kraftige rørmonoblokker her i skrangle-casa.
    Disse kunne pent dyttes inn i eksisterende 30K rigg uten andre endringer. Så får vi se hvor det bærer videre på sikt...

    Uansett - takk for at dere har giddet gjennom så mange år.

    Og dine tiltrengte startkabler kan like gjerne vise seg å bli laaaangsom lading på lav spenning
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Synd med Fidelity, men ser du tilbake på det så tipper jeg du/dere synes det var verdt det. Magasinet har i hvert fall bidratt til min og mange andres hifi-entusiasme i en årrekke.
    Når det gjelder restart, så er det kanskje med en blanding av lyst og motvilje? Det er i hvert fall slik jeg føler det nå som det snart skal flyttes til ny og større kåk - med litt mindre stue, der den naturlige høyttalerplasseringen neppe tillater mine nåværende horn. Hvorfor finnes det ikke flere kompakte høyttalere med dynamikk og følsomhet som matcher SET-forsterkere? Fysiske begrensninger, selvsagt, men likevel.
    Vissst har det vært verdt det, Horny. Det er helt sikkert. Det kjennes bare litt småmørkt akkurat i dag, og da er det fort gjort at de andre sidene ved alt sammen kommer opp..
    Å restarte er en kjekk liten cocktail av mye greier, ja..men å flytte til ny kåk og nytt lytterom er en skrekkblandet fryd, som regel. Jeg har stort sett hatt flaks sånn sett, bortsett fra da jeg flyttet i en liten leielighet i byen på sent åttitall, og mine kjære Maggies (ja, jeg har eid tre par!) låt helt innesnødd og måtte byttes i Kef 104.2..
    Gratulerer med nytt husvære, forresten! Rett borti gata for Gunner og ramalama, jo!
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Synd med Knuts helse, synd med Fidelitys ditto.
    Jeg, som aldri brydde meg en pøkk om high-end bokser, snubla tilfeldigvis over de siste par numrene av Audio.
    Knuts entusiasme skinte så sterkt gjennom det hele at han kunne ha skrevet om kjøkkenmaskiner eller fileateli, jeg hadde lest det med glede uansett.
    Felerekker, humler, løvsprett, du vet...

    Ergo sitter jeg på en komplett bunke Fidelity sjøl om jeg aldri var i målgruppa sjøl, utelukkende pga stabens åpenbare glede over hva de fant underveis.
    Kudos!

    Og kanskje har jeg blitt i det minste bittelitt smitta også.
    På nyåret datt det inn et par brukte, kraftige rørmonoblokker her i skrangle-casa.
    Disse kunne pent dyttes inn i eksisterende 30K rigg uten andre endringer. Så får vi se hvor det bærer videre på sikt...

    Uansett - takk for at dere har giddet gjennom så mange år.

    Og dine tiltrengte startkabler kan like gjerne vise seg å bli laaaangsom lading på lav spenning
    Takk for et impresjonistisk eventyr av et innlegg, skrangle! Veldig hyggelig at du har satt pris på det vi har prøvd å få til, og at vi kanskje har greid å smitte deg litt også. Rørmonoblokker, en god kilde og noen strålende plater kan gi grenseløse musikkopplevelser, så her er det bare å oppdatere om utviklingen etterhvert!
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dazed, du har også rett. Å komme seg rundt å lytte er medisin!
    Det er det det er. Her inne kan vi diskutere mikrodetaljer i det kjedsommelige og aldri bli enige, mens vi overdriver betydeligheten av dem til det ekstreme, men når vi møtes over en kaffekopp rundt hverandres anlegg, er det ALLTID veldig hyggelig og givende. I alle fall har ikke jeg opplevd noe annet. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn