Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    God tirsdagsmorgen, Donnerwetter! Betryggende at du er våken og sørger for din del av samfunnsmaskineriet! Her er dagen langsom og den jævlig gjenstridige forkjølelsen høyst tilstede enda, så morgenkaffen inntas i dette øyeblikk. Ethiopia Sidamo. Det funker.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Takk for påminnelsen om Tim Finn, S.O.H. ! En gammel helt jeg spiller alt for lite. Må gjøre noe med det. Ellers har jeg litt dilla på "From Langley Park to Memphis" om dagen...
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.616
    Antall liker
    58.282
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Prefab Sprout er et godt alternativ, men jeg holder RUMOURS-Fleetwood Mac som verdens beste pop-plate.
    Har man den på 2x45 bør man ha det bra ei stund. (Reprise ‎– 517787-1)
    mvh
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Den er virkelig bra, men jeg har egentlig aldri fått særlig fot for nevrosekollektivet Flertwood Mac...med unntak av akkurat "Rumours"
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.018
    Antall liker
    2.108
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Og Talk Talk må nevnes.
    God formiddag herrer. godt å se Donner og 65 på plass igjen


    Håvard
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.746
    God ettermiddag!

    Jeg postet teksten under i vinylavdelingen, men føler at den også passer godt i din positivistiske tråd! Du kjenner jo mitt anlegg godt, men stikk innom neste gang du er i storbyen, så skal du få deg en skikkelig overraskelse!

    Back to the future!
    Har alltid hatt som ett av målene med anlegget, at det skal kunne ta alle formater og spille optimalt. Delvis fordi jeg synes det er gøy og delvis fordi jeg har en i overkant eklektisk musikksmak

    I den forbindelse; jeg arvet en ikke ubetydelig samling 78-plater fra en kompis. Kjøpte en nagaoka pickup, med 4 mm nål, til den beskjedne sum av 2.000.

    og fyttihelvete som det låter!!!

    Ink Spots, Sinatra, benjamino Gigli (samlingen inneholdt over 100 plater med ham - samlet og pent ivaretatt av en eldre operasangerinne), Bjørling, Caruso, Bill Haley, Yma Sumac osv...

    For et trøkk det er i disse innspillingene! For et attakk, for en plutselighet og live-følelse! Og stemmene låter så livaktige - sterk presensfølelse, som det heter på akademikerspråk

    Bass? Å jada. Sus, Nei! Litt peiskos? Jada - akkurat passe, egentlig.

    Sitter akkurat og hører på Verdis rekviem, men Castigniani, Pinza osv... (har hele, tar 20 platesider (har også komplett Tosca - 28 platesider :)

    Steinmoro! Har du en spiller med 78, bør du unne deg å prøve dette! brukte stenkaker får du for 20 kr stk (50 for de med en viss samlerverdi)

    ps: jeg har ganske mange LP-er som låter adskillig dårligere enn de fleste av stenkakene jeg har!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.285
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ja finnes et firma som gir ut cd´r der materialet er tatt opp fra tuten på en HMV grammofon for steinkaker......låter utrolig live og nært...
    må være mastringen, som var bortimot null!
    raka rør....:D
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.746
    ja finnes et firma som gir ut cd´r der materialet er tatt opp fra tuten på en HMV grammofon for steinkaker......låter utrolig live og nært...
    må være mastringen, som var bortimot null!
    raka rør....:D
    Ja - stemmer det! Tror jeg har hørt dem en gang og ble mektig impa. Det fine med å spille fra egen grammofon, er at man får et helt nytt felt å nevtrotisere omkring :)

    Pickup, diameter på stift, elliptisk eller konisk osv...

    (HiFi)livet er herlig!
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    God ettermiddag, Kim!
    Det hørtes vanvittig spennende ut!
    Jeg slår på tråden en dag, så finner vi ut når det passer, for dette må jeg tydeligvis få med meg!
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Selveste John Steane (1928-2011), en betydelig autoritet på opera og mangeårig skribent for Gramophone, sverget til steinkaker for troverdig stemmegjengivelse. Få har hørt så mange av de store operasangerne live som ham. Det er tankevekkende, og rimer bra med Big Swiftys erfaringer.
     

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    Oppdatering tirsdag kveld i "hybelen". Jakten på de forsvunne rør og CD-bokser fortsatte under kraftig inntak av flere doble espresso på morgenen.
    Platekompaniet kunne ikke engang gi en vag antagelse på levering av de to klassisk-boksene jeg hadde bestilt. Alt fra 1 mnd til fjerde fredagen i juleuka. Ordre kansellert, dog ikke uten sverdslag. :mad: Ingen god start på dagen, gitt...
    Da var det godt å få en hyggelig telefon fra Christian hos Mala Audio(tidligere omtalt som rørleverandøren), som kunne meddele at mysteriet med de uteblevne rør var løst. Min ordre hadde på en eller annen måte "gått under radaren" og man var nå tomme for de EL-34 UK'ne jeg hadde bestilt. Løsningen fra Christian var å tilby top-of-the line rørene mot et meget akseptabelt mellomlegg :cool: Dette ble prompte akseptert og EL-34 PH Philips Replica er allerede i posten. Det gledes! Må si at dette var fint løst av Mala! At feil kan skje er nær sagt uunngåelig, det er hvordan det ryddes opp som skiller klinten fra hveten. Her er det kudos til Mala!
    Da blir det denne som skal sørge for at min gamle EL-34 skal få bidra til varme i stua ;)

    UFOStrangersInTheNightAlbumCover.jpg
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.746
    Selveste John Steane (1928-2011), en betydelig autoritet på opera og mangeårig skribent for Gramophone, sverget til steinkaker for troverdig stemmegjengivelse. Få har hørt så mange av de store operasangerne live som ham. Det er tankevekkende, og rimer bra med Big Swiftys erfaringer.
    Spennende!
    Etter å ha hørt Gigli, Gobbi, Caruso, Castigniani og en haug andre på 78 i de siste dagene, er jeg tilbøyelig til å være enig. På f.eks. vinyl, blir det lett litt "klirr" når de store stemmene kliner til. det er totalt fraværende på stenkakene.

    Vi får høre hva trådstarter sier, når han har vært innom.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    God morgen, godtfolk.

    Veldig hyggelig å høre at det løste seg med rør, Donner! Da har du rett og slett de best tenkelige nyproduserte EL34 på innkommende. Jeg har en kamerat som kjøpte et sett i sommer, og han opplevde at fikk en ny forsterker...
    Det er godt du endelig får nye rør til "hamsterburet"!

    Jeg gleder meg stort til steinkakelyttingen, Kim!
    Det er jaggu litt av en retrospektiv revitalisering ute og går om dagen! Tapeentusiastene foreskriver sin helt egne form for båndtvang som den eneste veien å gå, du lanserer steinkaker og 78-varv. Veldig spenstig! Men låter det fett, er det jo ett fett hvilket medium det er snakk om.
     
    Sist redigert:

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    God formiddag!

    Blir usigelig spennende å få på plass disse rørene, ja :) Om de er bare halvparten så bra som det sies har jeg jaggu noe å se fram til. TVA-8'n er jo ikke helt udregelig med Svetlana Winged-C, heller.

    Rapport følger til helgen, her skal rør byttes med andakt og følelse og god alenetid til lytting etableres :D
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.746
    La meg nå ikke spenne forventningsbuen til bristepunktet! Jeg sier ikke at stenkakene er bedre enn alt. Alle formater har sine fordeler og ulemper.

    Det som imidlertid har forbauset meg veldig med 78, er den umiddelbarheten de formidler - og hvor lite det koster for både hard og software for å prøve dette.

    Men velkommen skal du være! Ingen ting er som å høre selv - selv om det ikke akkurat er rådende oppfatning på HFS for tiden. Men brønnpisserne sparer jo en masse tid da,de kan jo bare lese data på 78-riggeneog fortelle hvor dårlig det låter. :)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Neida, jeg forventer ikke å miste haka i absolutt forstand, men jeg liker jo nettopp tidsmaskin-aspektet og den umiddelbare formidlingen ved hele denne hobbyen, så om 78, på tross av åpenbare begrensninger kan levere, er jeg spent som pokker.
    Kjøper for øvrig LMCs "raka rør"-argument på strak arm.
     
    Sist redigert:

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Denne Fox News/Oh yeah? Can you prove that?-retorikken i deler av det omseggripende scientisme-miljøet på HFS er så gnistrende uinteressant fordi musikk ikke er med i regnestykket.

    Hesten blir kusk hvis en ikke begynner med musikk i hi-fi-sammenheng.

    Nettopp derfor er det forfriskende (og ikke så lite fristende, heller) å høre om steinkaker fra operaens gullalder. Sitter tonene godt i sansene og vårt estetiske flesk, er det rette sorten.
     

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    G'aften;)

    Jaggu ble det rørbytte i kveld. Som tidligere nevnt er jeg en elendig venter, så ambisjonen om å vente til lørdag ble fort erklært død og maktesløs.
    Første inntrykk er ikke mindre enn strålende, rett & slett! Åpent, luftig og en helt annen kontroll i bassen enn før er vel det jeg greier sette ord på nå. antar at dette bare blir bedre når de får litt spilletid :D
    Fortsettelse følger :cool:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    La meg nå ikke spenne forventningsbuen til bristepunktet! Jeg sier ikke at stenkakene er bedre enn alt. Alle formater har sine fordeler og ulemper.

    Det som imidlertid har forbauset meg veldig med 78, er den umiddelbarheten de formidler - og hvor lite det koster for både hard og software for å prøve dette.

    Men velkommen skal du være! Ingen ting er som å høre selv - selv om det ikke akkurat er rådende oppfatning på HFS for tiden. Men brønnpisserne sparer jo en masse tid da,de kan jo bare lese data på 78-riggeneog fortelle hvor dårlig det låter. :)
    Spennende, Big Swifty. Jeg har selv i lengre tid hatt steinplater i tankene, faktisk i flere år uten at jeg har fått ut fingeren. Ikke så rart, har såvidt fått ut fingeren med vinyl og kassetter... Men tankene har jeg hatt, og du har nå inspirert meg til å få gjort noe med det innen rimelig tid. Vel, dere vet alle at begrepet rimelig tid betyr noe helt annet i balubaland enn andre steder, men det er nå slik jeg er. :rolleyes:

    Uansett så kommer jeg til å følge med det du skriver om temaet framover. Mindre mainstream enn mine kassettprosjekter, ikke like eksotisk og kostbart som spolebånd. Og med sine særegne egenskaper som det er lett å bli glad i. Det er jo derfor jeg tuller med kassetter også. Et langtfra perfekt format, men det har faktisk sine egenskaper som er svært musikalske sålenge håndverket holder mål.
     

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    I dag har det vært gjemmekontor :) Slikt medfører ofte mye god musikk med tilhørende yirgacheffe. Så også i dag...
    Du verden for en forskjell disse EL-34'ne gjør. De har fått kose seg med alt fra Mozart til Metallica, alt levert til særdeles med kryds og slange!
    Jeg syntes hamsterburet leverte bra før, men nå er det snakk om divisjonsforskjell og spill mot et mål.
    Nakenbilde: (hamster'n var ikke tilstede når bildet ble tatt)
    IMG_1381.jpg
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Seventy-eights might very well be the new loud, baluba! For å omskrive et uttrykk du har har hatt en finger og vel så det med i...

    Godt å se at du har revitalisert den fantastiske lille hamsterbur-ampen, Donner. Et av tidenes beste forsterkerkjøp har fått hot-rod-ytelse!

    Rameau, ja! Det er saker!
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det var hjemlån av en slik, for mange år siden, som fikk meg til å forstå at rør var "greia":)
    Samboeren var ikke helt imponert over utseende og kommenterte at når den skulle se sånn ut, så burde den også vært utstyrt med løpehjul og vannflaske, slik de andre hamsterburene var.:)
     

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    Utseendet er noe aparte, ja. Et fargevalg kun aktivt fargeblinde og 65finger kan føle seg vel med.
    Det ble behørig kommentert av min ektevidde også, med klare hamsterbur-referanser;) Vi hadde på det tiden både marsvin og hamster i huset, så...
    Men hun har blitt vant til den, tror jeg.
    Den har uansett så mange gode egenskaper at den blir hos meg. Lenge!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn