Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.362
    Antall liker
    63.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ren fryd å lese slike små drypp av helgelykke! Kjenner det er på tide å komme seg hjem :)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Hyggelig å høre, Karmana!
    Husk at du har en stående invitasjon til huset når du har kommet deg hjem og måtte befinne deg i våre trakter. Det ligger jo tross alt en Wagner-innspilling og venter på deg...
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.362
    Antall liker
    63.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hyggelig å høre, Karmana!
    Husk at du har en stående invitasjon til huset når du har kommet deg hjem og måtte befinne deg i våre trakter. Det ligger jo tross alt en Wagner-innspilling og venter på deg...
    I den grad jeg har en short-list på besøk er senkede skuldre i Hølen helt klart på listen :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det var vakkert skrevet Impulse. Å ha en partner , som og ser gleden og nytelsen, av vakker musikk gir økt dybde og glede til hobbyen. Slik sett er vi heldige begge to :)

    Og når Karmana kommer over fjellet skal jeg nok få loset han ned til deg. Det vil være en glede for alle parter.

    Ha en fin søndag!
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Hyggelig å høre, Karmana!
    Husk at du har en stående invitasjon til huset når du har kommet deg hjem og måtte befinne deg i våre trakter. Det ligger jo tross alt en Wagner-innspilling og venter på deg...
    I den grad jeg har en short-list på besøk er senkede skuldre i Hølen helt klart på listen :)
    Hyggelig. Det er bare å gi beskjed!
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det var vakkert skrevet Impulse. Å ha en partner , som og ser gleden og nytelsen, av vakker musikk gir økt dybde og glede til hobbyen. Slik sett er vi heldige begge to :)

    Og når Karmana kommer over fjellet skal jeg nok få loset han ned til deg. Det vil være en glede for alle parter.

    Ha en fin søndag!

    Det gjør det meste både enklere og langt mer hyggelig, ja. Ser for meg at å slepe en ny platevasker, en bærepose med vinyl eller noe annet tjafs inn døra er lettere nå enn jeg forestillte meg da vi først flyttet sammen....

    God søndag til deg også, HC.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Etter ytterligere noen timer ved grammofonen, som er eneste korrekte betegnelse når det avspilles plater fra sekstitallet, er det helt klart at "The Beatles in mono" er ett (vel, det er et lass med skiver, men det er en boks og dermed ett innkjøp!) av de beste platekjøpene jeg har gjort noen gang. Det er musikk jeg har et uhyre sterkt forhold til, og det er plater som enda tydeligere enn før viser hvor geniale både "The Fab Four" og George Martin var.
    Siden husets frue er en så ihuga fan, var innkjøpet enda lettere å rasjonalisere, selv om jeg har disse både på både stereovinyl og CD.
    Dette er jo mer enn plater, det er historiske dokumenter.

    Det er ufattelig svakt bare å si at denne anbefales på det sterkeste. Den hører hjemme i ethvert møblert musikkelskerhjem!
    Den er riktignok ikke lett å finne her i furet værbitt lenger, men den finnes i det store utlandet. Den er kostbar, men prisen kommer bare til å stige likevel. Og dem som ikke hiver seg rundt nå, kommer til å angre bittert senere.

    Nøling er som kjent tap, mine herrer.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Har stereoboksen og er mindre utvalg på mono. Enkeltvis tror jeg de fleste monoskivene fortsatt lar seg skaffe, eller er jeg på ville veier?
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Jag har köpt mina mono enkeltvis så det går, men är stort sett bara stereo-versionerna att finna i butikerna så det är inte fullt så enkelt är min erfarenhet.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det begynner nok å tynnes ut når det kommer til monoversjoner også enkeltvis, ja..
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Ja, blir nok et samleobjekt dette.

    Blir nok oppsving i mono-kjøpene når jeg får tilbake EMT-en. I kveld er det kun mono på tallerkenen (jazz). Enkel AT-pu i 507-en.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det blir det nok her også, er jeg redd. Etter at jeg fikk både Monica Zetterlund/Bill Evans "Waltz for Debby", Dylans monoboks og den nevnte Beatles-samlingen, er jeg hekta. Mono is the new loud.
    Det neste blir en dedikert monospiller.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Vel, da er oppgraderingen i hus og har så vidt gått seg varm.
    APL DSD S XE er et ganske betydelig steg oppover, må jeg si. Det er ikke vanskelig å høre at min forrige dac kommer fra samme familien, men her er det mer av alt. Den er klanglig enda rikere, mer detaljert, og spiller som om det er ganske mye mer å tyne ut av det tilførte signalet enn forgjengeren gjorde. Det er jo selvfølgelig fordi det er akkurat sånn det er. Den strekker seg enda lenger ned, oppløsningen er definitivt et knepp eller to bedre. Det er mer av nyanser som avdekker ikke bare informasjonsmengde, men også timing, farger og dynamisk spennvidde, rom , akustikk og plassering. Det låter rikere og mer dramatisk, og selvfølgelig enda tettere på vinyllyden enn DAC S gjorde. Alex Peychev kan noen triks når det kommer til hvordan ting skal låte, for dette er rett og slett skambra!
     
    Sist redigert:

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Har funnet mye bra Beatles på vinyl rundt omkring i England, men ikke i London og Liverpool. Mono, slik Beatles-medlemmene selv foretrakk det, er sjeldnere.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.362
    Antall liker
    63.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Lykke til med nytt vidunder! Vi tåler sikkert etter hvert litt bilder.....

    Kanskje ikke samme sted, men litt av samme stemningen. Jaja, strålende plater er de begge :)

    IMG_1132.JPG


    IMG_1131.JPG
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Jeg er glad jeg har skaffet meg boksen, awe. Jeg tror orginale mono-pressinger, i den grad de i det hele tatt er å oppdrive, fort kan bli både hysterisk dyre og være rimelig utslitte.

    Takker så mye, Karmana. Bilder kommer. Det ble ikke tid til å ta noen i kveld. Det var styremøte i Hølen Filmklubb, og da gikk kvelden fort. Fikk knapt nok tid til å lytte særlig mye, så de inntrykkene jeg fikk, er basert på tre plater...

    Glimrende skiver med lekre cover som til og med har noe av det samme uttrykket i seg. Lækkert!
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Her har det vært lyttet relativt intenst siden fruen kjørte på jobb 07.00.
    Iver er ikke til å spøke med.

    Det er ikke noe å lure på, nei.
    Digitallyden er enda tettere på platespilleren nå som det er en ny og ganske mye dyrere dac i hus. Det er mye mer detaljer, ikke på den måten at det får etslags løsrevet fokus som tilfelle er på en urovekkende mengde sk. high-end-oppsett, men på den måten at det er mer informasjon hele veien. Jonis liverfarne, nesten litt slitne glissando er skremmende nærværende, orkesteret bak henne er klarere belyst, rommet er større, bassen lodder dypere og er enda bedre fundamentert, det er mer luft i alle retninger, og det er mye lettere å lytte innover i opptaket.Martin Frøsts klarinett, hornet til Miles og flygelet til Jarrett, gitaren til Roy Buchanan eller trommene til Ringo har mye mer lyd, farger og uttrykk i seg. Det låter friere, ukomprimert på en måte jeg vanligvis bare forbinder med analogt.
    Det blir enda mer involverende å høre på alle sammen. Dette er langtfra bare annerledes, det er helt klart mye bedre. Heldigvis!
    Jeg tror det er relativt trygt å proklamere at jeg nok er og blir APL-mann, gitt...
    Det er tydelig at Peychev ikke farer med vås når han uttrykker at hans mål er at digitalt skal ha styrkene til en virkelig kostbar analogrigg i seg.
    Dette er nemlig så analogtlydende digitalis det er mulig å få før det begynner å koste i nybilklassen.
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Impulse-mann, WB-mann, CEC-mann, Oblivion-mann og nå APL-mann. Ser ut til at veien er staket ut for din del :).

    Enda nærmere vinylriggen, men ikke der ennå? Blir interessant å høre på!
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Visst er den staket ut, Gunner. Du glemte en, forresten. Det skal jaggu noe til preamp å frariste meg min Hovland også.

    Byttesyken er jeg ferdig med. Oppgradering innenfor samme merke der det er mulig, derimot...

    Vel, de har sine styrker begge to, og så lenge jeg ikke MÅ ha en vinylversjon av en skive fordi digitalriggen virkelig drar skinnet av pølsa den også, er jeg i grunnen veldig fornøyd.
    Jeg er ikke like mye av en vinylfundamentalist lenger.

    Du er velkommen innom når det måtte passe. Tror du kommer til å like det du hører.
     
    Sist redigert:
    U

    utgatt25555

    Gjest
    ”Drinking by the label”, en velkjent og og trygg vei om man er sikker på hvem man som hifi menneske er, imo! Godt å se det dyrkes forbedringer i de digitale domener, det finns fortsatt mye god musikk på sölvskivene :cool:

    Selv holder både riaa & pu (endelig!!) på å sleppe opp her hjemme, det er mer og mer kul å spille på vinylen igjen!! :D

    Dagens förste kaffekopp startes med denne, en riktig go en sådan på morgenen, ha en bra dag!! :)

    vastkust_large.png


    mvh
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    God morgen, Musicus!
    "Drinking by the label" er i grunnen min greie, når jeg først har funnet folk som virkelig vet å lage utsøkte komponenter.
    Hyggelig å se deg innom, og det attpåtil med en pakke utmerket kaffe!
    Apropos det, en av mine beste venner har gått hen og blitt salgssjef for Zoega i Norge, så her vanker det endel bønner fra proffsortimentet deres om dagen. Dvs det som leveres til kaffebarer. Det er pokker ikke småtteri det heller, for å si det sånn.
    Du er velkommen innom på en lytt og en kaffe eller tre any time.

    En utmerket dag ønskes i din retning! Det er vel Gøtet det da, siden du drikker så god kaffe?
     
    Sist redigert:
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Det skal jeg legge meg på minnet, arbeidstidene ble endret igjen forrige måned så nu er man tilbake på start der man var tidligere! Det gir muligheter...

    Zoega er the house brand her også, skal sjekke ut (ett av) deres siste tilskudd ”Stockholm”, ved anledning....når det gjelder lyd så er det enklere, der er man jo WB & Audionet mann, digitalisen kunne trengt en oppdatering riktignok...

    Jepp det er fortsatt Götet, selv om Skåne nu kommer besökas hyppig, belöningen for å drukket Skånerost i mange år ;) :cool:

    mvh
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Heisan og takk for sist! Har nå pløyd meg gjennom siste nr av fidelity og er meget imponert! Selv om jeg er kun måtelig interessert i vintage, var det gøy å lese om alt det gamle skrammelet :) Kledelig beskjedenhet forbyr meg å kommentere hjemme-hos artikkelen, men helhetsintrykket er som sagt, imponerende!

    Nå som du er blitt Mono-fan, må du få deg "the Atlantic years - Ray Charles in mono" Fabelaktig musikk og noen av den beste monoyd jeg har hørt! Finnes på vinyl, 7 lp, tror jeg.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ang. Beatles-monoplatene: Er det 60-talls-stereoen som er problemet= Jeg skulle jo intuitivt tro at stereo var "bedre", men enkelte gamle stereoinnspillinger er jo så enkle at det bare er bass til venstre, gitar til høyre og trommer og vokal i midten. Da kan man jo like gjerne velge mono.

    Jeg har, helt apropos, en engelsk Record Store Day 2015-release i mono, av Deep Purple - Book Of Taliesyn som skal være "the lost mono tapes" fra Parlophone som aldri ble gitt ut (før nå), og som man trodde var blitt borte for alltid da Purple byttet til Harvest. Kanskje jeg skal ta av plasten og spille den, bare av nysgjerrighet. :)
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Heisan og takk for sist! Har nå pløyd meg gjennom siste nr av fidelity og er meget imponert! Selv om jeg er kun måtelig interessert i vintage, var det gøy å lese om alt det gamle skrammelet :) Kledelig beskjedenhet forbyr meg å kommentere hjemme-hos artikkelen, men helhetsintrykket er som sagt, imponerende!

    Nå som du er blitt Mono-fan, må du få deg "the Atlantic years - Ray Charles in mono" Fabelaktig musikk og noen av den beste monoyd jeg har hørt! Finnes på vinyl, 7 lp, tror jeg.
    Hei og takk for sist, Kim!
    Det er veldig hyggelig å høre at du er så fornøyd. Det er akkurat sånne varmende tilbakemeldinger som gjør det litt lettere å brette opp ermene for å gi seg i kast med neste runde.
    Vintagesaker kan jo være overlegent veldig mye, det. Du behøver jo ikke kikke lenger enn til din egen platespiller. Det som er morsomt , er å dypdykke litt i hva som finnes av perler der ute og sette det vi hører litt i sammenheng. Da blir det ganske tydelig at alt ikke går fremover ustanselig...

    Siden du er så kledelig beskjeden, skal jeg fortelle deg hva jeg synes hjemme-hos-artikkelen mangler. Et bilde av byens fineste firbente lytteassistent, Solo!;D

    Den Ray Charles-boksen er nå på "Må innhandles fort"-lista. Takker hjerteligst for tipset!
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Du har mye rett i det, Dazed. Det er forsøkene på å remikse Beatles´orginale monoopptak til pingpong-stereo som gjør at det hele ikke falt heldig ut. Jeg kan love deg at mono er en helt annen opplevelse. Det samme gjelder forresten Dylans første utgivelser.

    Flå for all del plasten av den Purple-skiva, mann! Plater er ikke ment å stå innpakket i årevis i påvente av en siklende nerd med Visakort. Plater skal spiles!
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det skal jeg legge meg på minnet, arbeidstidene ble endret igjen forrige måned så nu er man tilbake på start der man var tidligere! Det gir muligheter...

    Zoega er the house brand her også, skal sjekke ut (ett av) deres siste tilskudd ”Stockholm”, ved anledning....når det gjelder lyd så er det enklere, der er man jo WB & Audionet mann, digitalisen kunne trengt en oppdatering riktignok...

    Jepp det er fortsatt Götet, selv om Skåne nu kommer besökas hyppig, belöningen for å drukket Skånerost i mange år ;) :cool:

    mvh
    Hehehehe. Er det en Skånetøs inne i bildet, kanskje? Litt av en belønning for å ha pimpa Skåneråst i etpar tiår, må jeg si! ;D
    Men fortjent, bevare meg vel!
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Du har mye rett i det, Dazed. Det er forsøkene på å remikse Beatles´orginale monoopptak til pingpong-stereo som gjør at det hele ikke falt heldig ut. Jeg kan love deg at mono er en helt annen opplevelse. Det samme gjelder forresten Dylans første utgivelser.
    Jeg får kanskje skaffe noen utvalgte skiver, da. Må innrømme at det eneste jeg har av The Beatles er en jubileumsutgave av Whte Album på CD. Jeg må innrømme ta mye av katalogen finner jeg temmelig uengasjerende, selvsagt uten å avfeie innflytelsen de har hatt på musikken i ettertid. Du kan kanskje hjelpe med noen anbefalinger? Jeg liker det litt mer rocka, og misliker "ungpikepop", så mer og mindre "love me do", kanskje? Enig i at man burde ha Beatles i samlingen sin, så White Album, Sgt. Pepper, Rubber Soul og Revolver i Mono høres kanskje ut som en grei ønskeliste?

    Flå for all del plasten av den Purple-skiva, mann! Plater er ikke ment å stå innpakket i årevis i påvente av en siklende nerd med Visakort. Plater skal spiles!
    Det er jeg helt enig med deg i. Jeg har "fått kjeft" fra flere hold fordi jeg har ÅPNET og spiller Pearl Jam-plater samlere (og jeg) har betalt både én og to tusenlapper for. ;) Det er ikke derfor den ikke er spilt, men heller fordi jeg ryddet i "incoming"-bunken en gang før den ble spilt, og den aldri har fanget oppmerksomheten min i ettertid. :) Jeg leser nå at den skal være den "Book Of Taliesyn" med best lyd, så jeg får ta den frem snart, tenker jeg. :) ...Selv om det egentlig er Purple Mk2 jeg liker best. ;)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det høres ikke ut som noen halvgæli´ønskeliste, det der. Jeg ville lagt til "Abbey Road" i stereo, så er du i mål. Så lenge du ikke sikter på å skaffe deg alt, mener jeg. Og det gjør du jo ikke.

    For meg er det å samle på musikk helt meningsløst om ikke platene spiles. Jeg har ikke det hamstergenet der, og har aldri vært skrudd sammen sånn at jeg har følt det nødvendig å ha et lass av en og samme titler, titalls uspilte bootlegs, ultrasjeldne greier med trykkfeil på coveret, uten label og hva det skal være. Her kjøpes den musikken jeg liker, og fordi jeg liker den, blir den spilt også. Jeg har også fått kjeft av samlenerder, ikke bare fordi jeg faktisk har spilt sjeldenheter, men fordi jeg har solgt saker og ting for småpotatis fordi jeg der og da ikke forsto hva verdien var i enkelte samlermiljøer...
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takk. Ja, god idé.

    Ser ikke ut som det er spesielt vanskelig å finne/dyrt å kjøpe noen av disse. I alle fall ikke 180g mono-remastere fra 2012. Ikke boksen heller, selv om den koster sine 2500-3000 Kr.

    Er de følgende godkjente utgaver, da?

    https://www.discogs.com/The-Beatles-Rubber-Soul/release/6069978
    https://www.discogs.com/Beatles-Revolver/release/6074863
    https://www.discogs.com/The-Beatles-Sgt-Peppers-Lonely-Hearts-Club-Band/release/6075023
    https://www.discogs.com/The-Beatles-The-Beatles/release/6061151
    https://www.discogs.com/The-Beatles-Abbey-Road/release/4037087

    Jeg legger dem til Discogs-wantlist'en i første omgang. :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Abbey Road på tape er rå.....
    Men:

    -Vanskelig å spille både på platespilleren og CD-spilleren min. Tror ikke den kan streames heller. ;)
    -Vesentlig dyrere enn reutgitte vinylplater for en som bare vil ha litt Beatles i samlingen for å ha musikkalibiet i orden.
    -Ikke så lett å finne?

    ...Men etter hva jeg hører, så er det svært interessant å få en demo hos en av dere gutta med svær spolebåndspiller. :)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Mono-reissue-utgavene er så safe som det går an å få det, Dazed. Legg til en Original Master Recording av "Abbey Road", så har du det du trenger!

    Helt ubetalelig Øverli, forresten! ;D
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Ettermiddagens åpenbaring. Joshua Bell spiller Mendelssohn og Beethoven, produsert av Arne Akselberg. Det er en av mine referanseplater. Lyden er til å få gåsehud i eggkartongklassen av.Det er ikke mange som spiller sånn lenger heller. Dette er noe for Studer´n, Leif!

    Aldri før har jeg hørt den med mer farge,energi, fraspark, trøkk og drama. Jøsses, for en digitalconverter APL DSD-S XE er!!:eek:


    81FZOOp70AL._SY355_.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn