iMac + OS x + Windows 0> Kjempekilde

L

Lydtekniker

Gjest
Re: iMac + OS x + Windows 0&am

Enig!!! ::)

Jeg har faktisk aldri sett noe liknende.
Det har jeg, på flere ulike Mac'er, både på den tidligere skolen min (G5-park med Tiger) og der jeg jobber nå (stort sett G4'er med Tiger). Snakker du med folk som driver med litt krevende databehandling til daglig på Mac, vil du nok oppleve at mange har et rimelig nøkternt forhold til maskinparken. Jeg ble faktisk ganske skuffa da jeg gikk over til å jobbe på Mac, da jeg fra før av gledet meg til et mer intuitivt OS og bedre stabilitet. Kan ikke si jeg har opplevd noen av delene.

PCer og Mac'er fungerer jevnt over like greit til de samme arbeidsoppgavene, men ting er ikke fullt så rosenrødt i Mac-leiren som Mac-fantaster og Apples PR-avdeling vil ha det til. Hvertfall ikke for proffe brukere.
 

nybegynneren

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
57
Antall liker
0
Re: iMac + OS x + Windows 0&am

Det har jeg, på flere ulike Mac'er, både på den tidligere skolen min (G5-park med Tiger) og der jeg jobber nå (stort sett G4'er med Tiger). Snakker du med folk som driver med litt krevende databehandling til daglig på Mac, vil du nok oppleve at mange har et rimelig nøkternt forhold til maskinparken. Jeg ble faktisk ganske skuffa da jeg gikk over til å jobbe på Mac, da jeg fra før av gledet meg til et mer intuitivt OS og bedre stabilitet. Kan ikke si jeg har opplevd noen av delene.
Det er jo en ærlig sak, at slik er din erfaring med mac. Men min erfaring er helt motsatt, og bakgrunnen min er nogenlunde den samme din:

Jeg har også jobbet daglig med mac på den tidligere skolen min... Det var en G4-park med OS9, en G4-park med OSX (jaguar, tror jeg...ikke sikker) Der brukte vi bla. Photoshop, Final Cut Pro, Quark Xpress, Pro Tools, GoLive osv. Det var 15 maskiner i hver park. Og stort sett femten studenter som satt og jobbet med "krevende databehandling". Jeg har fremdeles aldri sett et systemkrasj.

Vi hadde derimot en park med windows-maskiner, de nyeste maskinene på skolen, dell var det vel, med windows xp professional. Der jobbet vi med Avid, Creative Suite 2 og Cubase. Maskinen til sidemannen min krasjet uregelmessig, og ville til slutt ikke starte lenger. Jeg opplevde også krasj et par ganger selv, i løpet av den korte tiden jeg brukte foran de maskinene.

Per. i dag så har jeg en del proff-programmer på macen min, som vel må kunne sies å være "krevende"... bla. Logic Express og Final Cut Pro. Har aldri hatt system-krasj, eller noe problemer. På den skolen jeg går på nå, bruker de bare pcer, men jeg gjør så mye som mulig på min egen mac fordi jeg foretrekker det.

Jeg husker også at jeg gledet meg litt til å jobbe med mac, da jeg begynte på den skolen jeg nevnte. På den tiden hadde de kun OS9-maskiner, men jeg ble allikevel ikke skuffet. Tvert i mot, jeg ble imponert over stabiliteten og ytelsen på de maskinene (PowerMac G4 1Ghz). Når jeg så fikk oppleve OS X etter hvert ble jeg også svært imponert over intuitiviteten til dette OSet og brukervennligheten.

Så vi har altså omtrent den samme bakgrunnen, men to vidt forskjellige inntrykk av mac. Vi får bare la det være med det.... ;)
 
K

knutinh

Gjest
Re: iMac + OS x + Windows 0&am

PCer og Mac'er fungerer jevnt over like greit til de samme arbeidsoppgavene, men ting er ikke fullt så rosenrødt i Mac-leiren som Mac-fantaster og Apples PR-avdeling vil ha det til. Hvertfall ikke for proffe brukere.
Herlig å høre dette fra noen med erfaring med Mac =)

For begge deler gjelder vel at når du kan verktøyet du bruker så går jobben fortere.

Hvis du ikke fyllemaskinen opp med tull og tøys fra internet og kjører antivirus så øker du sannsynligheten for en god opplevelse.

Ved å ha backup av alt som er viktig så slipper du ubehagelige lærdommer.

Jeg har hørt utallige historier om hovedfagsstudenter som har 1 versjon av oppgaven sin - den på laptopen. 1 års arbeid på en mekanisk harddisk styrt av et OS laget av mennesker. Ofte går det bra...

-k
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Jeg er proff bruker og har ikke disse problemene SP1 skriver om. Men når du først har fått slike krasj må maskinene vedlikeholdes:

Start maskinen i singel user mode. Dvs. hold nede alt + eple + S mens maskinen starter. Du kommer da inn i BSD og skriver:
/sbin/fsck -f
Maskinen sjekker da filstrukturen og reparerer evt. feil. NB! US-tastatur. Så / finner du vel da på : og - finner du på +.
Avslutt ved å skrive exit.
Etter du har logget på skader det da ikke å ta en tur innom Diskverktøy for å reparere filrettigheter. Tull på rettigheten kan skape problemer.

Et siste råd er å ha masse RAM. For selv om minnehåndteringen er mye bedre i OS X enn i Windows er den ikke perfekt. Men på minnehåndtering skjer det visst ting i OS X 10.5.

Etter en slik runde får du neppe problemer før du kjører maskinen tom for RAM eller fjerner FireWire- eller USB-enheter uten å ha logget dem av. Eller evt. installerer noe real drittprogramvare ;)

Lykke til!
 
K

knutinh

Gjest
Re: iMac + OS x + Windows 0&am

Det er jo en ærlig sak, at slik er din erfaring med mac. Men min erfaring er helt motsatt, og bakgrunnen min er nogenlunde den samme din:

Jeg har også jobbet daglig med mac på den tidligere skolen min... Det var en G4-park med OS9, en G4-park med OSX (jaguar, tror jeg...ikke sikker) Der brukte vi bla. Photoshop, Final Cut Pro, Quark Xpress, Pro Tools, GoLive osv. Det var 15 maskiner i hver park. Og stort sett femten studenter som satt og jobbet med "krevende databehandling". Jeg har fremdeles aldri sett et systemkrasj.

Vi hadde derimot en park med windows-maskiner, de nyeste maskinene på skolen, dell var det vel, med windows xp professional. Der jobbet vi med Avid, Creative Suite 2 og Cubase. Maskinen til sidemannen min krasjet uregelmessig, og ville til slutt ikke starte lenger. Jeg opplevde også krasj et par ganger selv, i løpet av den korte tiden jeg brukte foran de maskinene.

Per. i dag så har jeg en del proff-programmer på macen min, som vel må kunne sies å være "krevende"... bla. Logic Express og Final Cut Pro. Har aldri hatt system-krasj, eller noe problemer. På den skolen jeg går på nå, bruker de bare pcer, men jeg gjør så mye som mulig på min egen mac fordi jeg foretrekker det.

Jeg husker også at jeg gledet meg litt til å jobbe med mac, da jeg begynte på den skolen jeg nevnte. På den tiden hadde de kun OS9-maskiner, men jeg ble allikevel ikke skuffet. Tvert i mot, jeg ble imponert over stabiliteten og ytelsen på de maskinene (PowerMac G4 1Ghz). Når jeg så fikk oppleve OS X etter hvert ble jeg også svært imponert over intuitiviteten til dette OSet og brukervennligheten.

Så vi har altså omtrent den samme bakgrunnen, men to vidt forskjellige inntrykk av mac. Vi får bare la det være med det....  ;)
Historien din viser vel at vi har forskjellige erfaringer allemann. Jeg sitter foran en PC på jobb og den har aldri krasjet. Applikasjoner har krasjet men det er som regel bare å fjerne dem. Så enkelt vardet ikke før win2k...

Jeg har 2 PCer hjemme. Den ene er ren kontor-pc og den har aldri krasjet. Den andre er stue-PC og kjører veldig mange "lure hacks" og utilities for å oppnå akkurat den funksjonaliteten jeg krever. Den krasjer iblant. Grunner:

Jeg kjører trådløst nettverk med driver fra 2003. Denne får maskina til å BSOD iblant. Der kan man anklage m$ for å slippe nettverksdrivern så langt inn i systemet at den har muligheten til å tryne alt. Vista skal visstnok være flinkere å avgrense kjernen.

Jeg kjører en opensource mediaplayer applikasjon, og jeg bruker dags-fersk kode(dvs den som utviklerne bruker til å teste ny fuksjonalitet). Selvsagt krasjer denne, og fordi jeg kjører den i spesielle video-modus er det ikke alltid så enkelt å komme seg ut i windows.

Jeg kjører skript med powerstrip som endrer oppløsning/refreshrate on the fly for å matche video-innhold. Dette er heller ikke smertefritt.

mvh
Knut
 
L

Lydtekniker

Gjest
Jeg er proff bruker og har ikke disse problemene SP1 skriver om. Men når du først har fått slike krasj må maskinene vedlikeholdes:

Start maskinen i singel user mode. Dvs. hold nede alt + eple + S mens maskinen starter. Du kommer da inn i BSD og skriver:
/sbin/fsck -f
Maskinen sjekker da filstrukturen og reparerer evt. feil. NB! US-tastatur. Så / finner du vel da på : og - finner du på +.
Avslutt ved å skrive exit.
Etter du har logget på skader det da ikke å ta en tur innom Diskverktøy for å reparere filrettigheter. Tull på rettigheten kan skape problemer.

Et siste råd er å ha masse RAM. For selv om minnehåndteringen er mye bedre i OS X enn i Windows er den ikke perfekt. Men på minnehåndtering skjer det visst ting i OS X 10.5.

Etter en slik runde får du neppe problemer før du kjører maskinen tom for RAM eller fjerner FireWire- eller USB-enheter uten å ha logget dem av. Eller evt. installerer noe real drittprogramvare ;)

Lykke til!
Takk for tipsene, Michell. Maskinen jeg opplevde kræsj på sist er forøvrig nyformatert (omtrent en uke før kræsj), har fersk installasjon av Tiger og den har 2 GB minne. Jeg reparerer filrettigheter med jevne mellomrom og passer på å ikke ha mye dritt liggende rett på desktopen. Installert programvare begrenser seg til et absolutt minimum; de tingene som følger med OS-X, samt Pro Tools (arbeidsverktøyet mitt), Chicken of the VNC (remote desktop-dings, veldig praktisk som sådan) og Firefox (Safari kan du få veldig billig av meg).

Som jeg også har nevnt tidligere, har jeg ingen problemer med å jobbe på Mac'er, men utifra de forventningene jeg hadde på forhånd, har jeg nok blitt noget desillusjonert. For min del blir PC vs. Mac et spørsmål om smak, ikke om funksjonalitet, stabilitet eller brukervennlighet.



Knutinh, ad backup - jeg og noen tidligere medstudenter hadde nedlagt flere måneders arbeid i en kortfilm. Redigert i Final Cut Pro og lagret på en 250GB LaCie Firewire-disk. Siste miksedagen vår satt vi til klokka 3 på natta for å bli ferdige, og jeg maste om at vi nå skulle pakke sammen og dra hjem. Heldigvis fikk jeg ikke gjennomslag for dette før vi brant ut filmen som en standard DVD-film med meny og full pakke, fortsatt med noen mangler i miksen. Dagen etter da vi skulle åpne prosjektet på disken, var mappa vekk. V-E-K-K. Vi kjørte et disk recovery-program på den som fant filer slettet for flere måneder tilbake, men ikke spor av arbeidet vi hadde nedlagt. Alt råmaterialet hadde vandret heden, og vi begynte å lure på om vi hadde drømt det hele...

Takk og lov for at vi brant ut den DVDen, selv om det er noen skjønnhetsfeil her og der ;)
 

nybegynneren

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
57
Antall liker
0
Re: iMac + OS x + Windows 0> Kjempekild

Hadde kanskje ikke vært så dumt å kjøre en sånn apple hardware test for å sjekke om det faktisk er en hardware-feil på maskinen din? Kan jo være rammen, slik som jeg opplevde.

en nyformattert maskin, med kun et par programmer installert, skal bare ikke krasje etter en uke... hvorfor i all verden har jeg da aldri opplevd at en mac krasjer selv?
 
L

Lydtekniker

Gjest
Tror ikke det er noe med RAMen å gjøre som sådan, siden maskinen tydeligvis heller ble fornærmet da jeg forsøkte å force quit'e Pro Tools. Jeg har også som sagt opplevd dette på flere ulike Mac'er under forskjellige forhold.

Men ingenting i veien for å kjøre en hardware test.
 

nybegynneren

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
57
Antall liker
0
Re: iMac + OS x + Windows 0> Kjempekild

Men nå har denne tråden flakset av gårde til å bli en slags debatt om mac og windows igjen.... hvorfor har det så lett for å blir slik?  :-/ Kommer sjeldent noe konstruktivt ut av d uansett...

jeg avslutter for min egen del med følgende:

Jeg bruker mac, fordi jeg liker det.
De andre 95% får gjøre som de vil. ;D
 
B

BjornE

Gjest
Jeg bruker Mac og PC og Windows og OS X - sier bare en ting Alt som er laget av mennesker går i stykker. Inntill det skjer er jeg fornøyd!
 
K

knutinh

Gjest
Hehe. Når man snakker om å kjøre windows XP på en mac så er det vel opplagt at både PC-folk og apple-folk får morrakaffen i vrangstrupen =)

Jeg ser fra til at OS-X blir moddet slik at det fungerer like bra på en PC som en mac. Da blir endelig hardware og software frikoblet og enhver kan bruke akkurat den kombinasjonen han måtte ønske.

En virtualisert vm-ware og multiple OS som OS-X, Vista, DOS, BeOS, OS/2, alle kjørende i fin harmoni på en ørten-core x86 CPU.... Nammnamm. Gamle mimre-spill fra Sierra Games, arkade emulatorer, audio/video-applikasjoner, you name it =)

-k
 
L

Lydtekniker

Gjest
Gamle mimre-spill fra Sierra Games
Jeg har pløyd igjennom Space Quest, Quest For Glory, Colonels's Bequest, Codename: Iceman og Conquests of Camelot i moderne tid :D

Minnene velter opp! Er man i tillegg stolt eier av en Roland MT-32 lydmodul, er man virkelig inne for fantastiske opplevelser i de eldre Sierra-spillene! Jeg får nesten en tåre i øyekroken :)
 
K

knutinh

Gjest
Ahh. Mt-32 ja. LA-syntese på sitt beste/verste. Det spennende var å kjøre et Sierra-spill så det lastet opp oatcher til mt-32, og så hoppe over i "Ballade" (roland sitt middelmådige sequencer/lydediteringsprogram) og dumpe patchene tilbake og se hvordan de hadde gjort det =)

De hvite "cm" modulene var ikke like kule, ei heller det ISA innstikkskortet. MT var definitivt min inngang til lydsyntese. Med støy og 8bit glory og filtre som bare funket på firkant/sagtann, ikke på samplene.

-k
 
L

Lydtekniker

Gjest
Hahaha, jeg gjorde akkurat det samme - startet et Sierra-spill og hoppet over i Ballade for å høre på patchene de hadde programmert ;D

Jeg har programmert side opp og side ned med MT-32 patcher i Ballade :)
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Og så alle de gode, gamle SCUMM-spillene da  :) Monkey Island og Indiana Jones f.eks. Kjøres så det kviner under ScummVM!
http://www.scummvm.org/

Å se Pirates of Carribean er forresten som å se Monkey Island, the Movie! :D
 
L

Lydtekniker

Gjest
Spilte rundt Monkey Island II for ikke så lenge siden, knallspill. Day of the Tentacle bør jo også nevnes, når vi først er inne på SCUMM :)
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Og herlige Sam & Max :D

Ubegripelig at Lucasarts droppet toeren som var så godt som klar for release :(
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Re: iMac + OS x + Windows 0&am

Hvis du ikke fyllemaskinen opp med tull og tøys fra internet og kjører antivirus så øker du sannsynligheten for en god opplevelse.
Hva er et virus?
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
OS X, Windows, Linux eller Unix.....so what. Man bruker det man liker, eller det OS'et som passer best til det maskinen skal brukes til. Alle OS'er har sine fordeler og ulemper. Hadde OS x vært så utrolig overlegent på alle punkter som Mac-menigheten påstår, så hadde alle brukt OS x til alt.

Det er ett bra OS, men slett ikke feilfritt eller det eneste rette.
 
Topp Bunn